Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 juni 2019, 21:11   #421
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Bestudeer een beetje een groep dieren, om het even welke en je zult zien dat er altijd zijn die denken meer te mogen...
Autoriteit is een aangeboren eigenschap van levende wezens in "struggle for live" en is dan ook geen teken van evolutionele vooruitgang maar eerder van evolutionaire stilstand...
Of dieren denken dat ze meer mogen zou ik niet durven beweren. Maar dat een kudde vaak een leider heeft is een feit. Een hertenbok heeft meestal een aantal hindes onder zijn hoede. En ja, hij mag daarmee meer dan de andere bokken in de kudde. Dat autoriteit aangeboren is waag ik te betwijfelen. Een wetenschapper is bijvoorbeeld een autoriteit op zijn vakgebied, bijvoorbeeld astrofysica. Hij of zij zal dan publiceren over bijvoorbeeld de big bang. En dan is het eigenaardig als iemand die niets afweet van astrofysica glashard beweert dat er nooit een big bang is geweest. Niettwaar? Hij zal niet met zo iemand in discussie moeten gaan. Vind u ook niet?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2019, 09:04   #422
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
héhé goede opmerking
Eens de vaststelling er was dat het hart eerder reageerde dan de ogen kon men die proefpersoon ook gewoon blinddoeken of zo
Inderdaad, een onderzoeker die naam waardig zou dit allemaal moeten onderzoeken. Wat men bijvoorbeeld ook zou kunnen doen is de beslissing om een bepaald beeld te tonen uit te voeren een fractie voor het daadwerkelijk te tonen (met de huidige computers mag dit geen probleem zijn).

Op die manier zou het hart dan reageren nog voor de beslissing eigenlijk genomen is. Hoe zot zou dit zijn?

Want als het hart enkele seconden op voorhand zou kunnen voorspellen, waarom dan niet minuten, uren, dagen, jaren, eeuwen, ... Wat is de beperkende factor dat het maar enkele seconden is.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2019, 09:15   #423
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Of dieren denken dat ze meer mogen zou ik niet durven beweren. Maar dat een kudde vaak een leider heeft is een feit. Een hertenbok heeft meestal een aantal hindes onder zijn hoede. En ja, hij mag daarmee meer dan de andere bokken in de kudde. Dat autoriteit aangeboren is waag ik te betwijfelen. Een wetenschapper is bijvoorbeeld een autoriteit op zijn vakgebied, bijvoorbeeld astrofysica. Hij of zij zal dan publiceren over bijvoorbeeld de big bang. En dan is het eigenaardig als iemand die niets afweet van astrofysica glashard beweert dat er nooit een big bang is geweest. Niettwaar? Hij zal niet met zo iemand in discussie moeten gaan. Vind u ook niet?
Etienne Klein: Discours sur l'origine de l'univers...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2019, 09:24   #424
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat Uw 'eigen onderzoek' je vooral op het spoor van al die charlatans bracht.
Doet me trouwens denken aan je 'inzichten' ivm andere zaken die gij ook zo bestempeld en denkt origineel tot de conclusie gekomen te zijn ...dikke zever vaak daar ge letterlijk de 'argumenten' van flutsites overneemt.

Ik bedoel dit niet verwijtend of verkeerd....maar uit wat bestaat zulk een 'eigen onderoek' en 'ervaring' ?
( btw ik hoor net dezelfde soort argumentatie als die van het Oosten ( draad over aliens ) )
Uiteindelijk is dat toch niks anders dan het internet wat afspeuren denkende dat ge ergens op iets staat wat je eerder vermoeden deed bevestigen of sterken
Dezer dagen echt niet moeilijk om op en willekeurig onderwerp een site vinden die dat doet.
Dat is nu net het verschil met het wetenschappelijk onderzoek.
-> bekijk de cartoon nog maar eens
Ik neem nog weinig over van anderen en ik lees nog heel weinig...
Ik weet ook dat ik zelf heel weinig weet... De vraag is of al dat weten, al die wetenschap uiteindelijk de mens als mensheid één stap vooruit brent of enkel ter plaatse, ook al zou het in gouden kastelen, doet trappelen...

Maar wat mij wel bevreesd is het geloof, de overtuiging van sommigen dat de robotisering, het volledig vervangen van de mens door het artificiele, vooruitgang zou betekenen en wetende dat vele van zulke mensen misschien nu al aan de knoppen van de wereld draaien....

Citaat:
ja sorry dat ik even meeging op een zijspoor...ik heb het alvast niet opgestart

Leuk dat ge het zelf toegeeft...dat de wijsheid om bepaalde problemen op te lossen dienen te komen van het buikgevoel
Sorry, misschien dat mijn hierboven geschreven reactie niet meer nodig was...
Oud 1 juli 2019, 09:36   #425
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
van het denken...een mens ( de meesten ) slaagt daar maar half en half in
Ge zijt daar een voorbeeld bij uitstek van
Dank u voor het compliment... Eén ding is zeker dat ik geen gevaar ben voor het voorbestaan van de mensheid; hetgeen men van heel wat anderen niet kan zeggen...

En met Einstein herhaal ik : Het verstand is een enorm goede hulpmiddel, maar het is geen meester...
En de meeste mensen gebruiken het echter als een meester; wat wil zeggen dat zij de slaaf zijn van hun denken en niet dat zij hun denken gebruiken waarvoor het hoort...

Via het verstand kan met zowel het goede als het kwade promoten; via het verstand kan men zijn eigen zwakheden goedpraten en zelfs opdringen aan anderen...
Bekijk de wereld van vandaag en we horen niets dan overtuigingen, zogezegd verstandige overtuigingen waar ze de anderen mee om de oren slaan... en de gevolgen zijn navenant...

Citaat:
Ging het hier nu over het denken om eventuele problemen waar we ( of iets ) voor staan te confronteren of eerder over de mogelijkheid of openingspiste cafépraat als beter middel te bezien ?
Als je het over de Big Bang hebt, ging ik hier juist in op een boek dat ik gelezen heb en waarin wordt uitgelegd dat de mens nooit tot het absolute nulpunt kan doordringen, dat dat wetenschappelijk bewezen is...
en dat het bestaan van een Big Bang in feite wetenschappelijk erkend niet tot de mogelijkheden behoort...
Oud 1 juli 2019, 09:46   #426
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Ge gaat wel kleur moeten bekennen hé & marie

Hier zeg je dus letterlijk dat we geen vooruitgang zouden geboekt hebben door de wetenschap ?
Juist ?
Zijt ge dan bereid om alles los te laten en terug het bos te gaan wonen te leven van wat paddenstoelen waarvan ge dus niet vooraf van weet welke eetbaar zijn en welke niet ?

Zo niet, verkoop die onzin dan niet
Dan ga je het over ander boeg moeten gooien...misbruik door mensen van wetenschap of zo
praha, ik ben de eerste om mee te genieten van de wetenschappelijke vooruitgang ondanks er bij mij toch een onrust blijft bestaan, en misschien zelfs geleidelijk aan groter wordt, over waar het naar toe zal gaan...
Misschien zoals je zelfs zegt misbruik door mensen van de wetenschap...

Maar bekijk onze wereld van vandaag... nooit geloven de mensen, de politieke leiders, zogezegd meer in het goede... ze slaan ons met evenwaardigheid, verdraagzaamheid, delen, kortom politiek correcte kultuur om de oren en nooit lijkt mij de wereld meer gespleten en corrupt...
Waar ik naar toe wil is dat het het verstand is dat alles kan goed praten en alles corrumpeert en dat, zolang de mensheid dat gevaar niet inziet en denkt dat de redding van dat verstand moet komen, de mensheid meer dan waarschijnlijk zijn eigen ondergang tegemoet loopt...

We zitten hier ten slotte op de draad godsdienst en levensovertuigingen en het is op dat niveau dat ik praat en probeer mijzelf, ook al is het voor mijzelf niet altijd even klaar en duidelijk, zo goed mogelijk uit te drukken.
Oud 1 juli 2019, 09:56   #427
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
praha, ik ben de eerste om mee te genieten van de wetenschappelijke vooruitgang ondanks er bij mij toch een onrust blijft bestaan, en misschien zelfs geleidelijk aan groter wordt, over waar het naar toe zal gaan...
Misschien zoals je zelfs zegt misbruik door mensen van de wetenschap...

Maar bekijk onze wereld van vandaag... nooit geloven de mensen, de politieke leiders, zogezegd meer in het goede... ze slaan ons met evenwaardigheid, verdraagzaamheid, delen, kortom politiek correcte kultuur om de oren en nooit lijkt mij de wereld meer gespleten en corrupt...
Waar ik naar toe wil is dat het het verstand is dat alles kan goed praten en alles corrumpeert en dat, zolang de mensheid dat gevaar niet inziet en denkt dat de redding van dat verstand moet komen, de mensheid meer dan waarschijnlijk zijn eigen ondergang tegemoet loopt...

We zitten hier ten slotte op de draad godsdienst en levensovertuigingen en het is op dat niveau dat ik praat en probeer mijzelf, ook al is het voor mijzelf niet altijd even klaar en duidelijk, zo goed mogelijk uit te drukken.
Mss moet je eens het boek van Maarten Boudry lezen (heb ik zelf wel nog niet gedaan) waarin hij betoogt dat we het nog nooit beter gehad hebben dan nu.

Kan het verbeteren? Ja, en daar moeten we naar streven en dit zal ook gebueren. Maar al die rampenscenario's zijn nergens voor nodig.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2019, 09:57   #428
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zelfs de grote 'big ben' bestaat niet een heeft nooit plaatsgevonden...
De "Big Bang", oftewel de Oerknal was een ontwikkelingsproces vanuit een oneindige reeks van hogere culturen in de microkosmos.
En daar is het heelal nog steeds mee bezig richting macrokosmos om ook die in een ruimtevaartcultuur om te bouwen.
Oud 1 juli 2019, 09:58   #429
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Het meest gevaarlijke (bij)geloof.

Bovenstaande klopt wel dacht ik.
Tja..zoals Jan, onze virtuele kruisridder het omschreef" geloof is een aanname in vertrouwen".
En daar stopt het dan ook...want het gaat dus om geloof in iets waarop je vertrouwd, ook al is nooit bewezen dat waar je in gelooft zou bestaan.
Daar kun je eindeloos over doorbomen, zoals over het geslacht der engelen, maar het wordt natuurlijk bizar wanneer je moet gaan verdedigen waarom jij niet " die aanname in vertrouwen" als realiteit ziet.

Alsof je tegen een kind praat wat bang is voor het monster onder het bed.
Wanneer dat kind blijft gillen" maar het is echt" schiet je niets op.
En wanneer dat kind, zodra je het bed optilt om te laten zien dat er geen monster is blijft zeggen dat het zeker is dat het er wel is, kun je beter even naar de huisdokter gaan voor advies.

Helaas kan dit niet voor volwassenen die vanuit hun aanname in vertrouwen zeker zijn van het monster, en daarover bloedernstig gesprekken denken te voeren waarbij je gestampvoet krijgt wanneer je zegt dat het monster niet bestaat....is er dan een redelijke basis voor een gesprek? Nee dus.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2019, 10:08   #430
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Etienne Klein: Discours sur l'origine de l'univers...
Wat bedoelt u? Is Etienne Klein een autoriteit en is dat bij hem aangeboren?

In #382 stelt u dat de wetenschap nog niet ver genoeg is, of bepaald onderzoek weigert te doen maar zelf geen wetenschapper te zijn. In #402 stelt u pedanterig dat de big bang nooit heeft plaatsgevonden. En nu
refereert u aan een wetenschappelijk discourse als bevestiging van wat?

Mijn conclusie: U denkt dat u een geboren autoriteit bent.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2019, 10:13   #431
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Mss moet je eens het boek van Maarten Boudry lezen (heb ik zelf wel nog niet gedaan) waarin hij betoogt dat we het nog nooit beter gehad hebben dan nu.

Kan het verbeteren? Ja, en daar moeten we naar streven en dit zal ook gebueren. Maar al die rampenscenario's zijn nergens voor nodig.
Een hoogtepunt wordt meestal gevolgd door een dieptepunt.
En gezien de milieuvervuiling en de enorme bevolkingsexplosie in de wereld (mensen die ook allemaal rijk willen worden), moeten we het ergste vrezen.
Oud 1 juli 2019, 10:23   #432
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht

Ik heb ergens een boek liggen, vind het niet direct, waar het gaat dat er nog nooit zo weinig kwaad, geweld is in onze wereld???
Ik heb het na een paar hoofdstukken ter zijde gelegd want veel te éénzijdig...

Hoe kun jij zeggen dat het veel beter gaat???
Ondanks de zogenaamde wetenschappelijke vooruitgang staat half Afrika en een tiende van de moslimwereld voor onze grenzen omdat het bij hen niet te harden zou zijn... Idem in Amerika...

Ons werd vroeger geleerd dat de wetenschappelijke vooruitgang er zou zijn om de honger de wereld uit te helpen... Denk je echt dat dat nog hun doel is???
Oud 1 juli 2019, 10:31   #433
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Tja..zoals Jan, onze virtuele kruisridder het omschreef" geloof is een aanname in vertrouwen".
En daar stopt het dan ook...want het gaat dus om geloof in iets waarop je vertrouwd, ook al is nooit bewezen dat waar je in gelooft zou bestaan.
Daar kun je eindeloos over doorbomen, zoals over het geslacht der engelen, maar het wordt natuurlijk bizar wanneer je moet gaan verdedigen waarom jij niet " die aanname in vertrouwen" als realiteit ziet.

Alsof je tegen een kind praat wat bang is voor het monster onder het bed.
Wanneer dat kind blijft gillen" maar het is echt" schiet je niets op.
En wanneer dat kind, zodra je het bed optilt om te laten zien dat er geen monster is blijft zeggen dat het zeker is dat het er wel is, kun je beter even naar de huisdokter gaan voor advies.

Helaas kan dit niet voor volwassenen die vanuit hun aanname in vertrouwen zeker zijn van het monster, en daarover bloedernstig gesprekken denken te voeren waarbij je gestampvoet krijgt wanneer je zegt dat het monster niet bestaat....is er dan een redelijke basis voor een gesprek? Nee dus.
Duidelijk een gesprek op verstandelijke basis, terwijl de angst van het kind waarschijnlijk niets maar dan ook helemaal niets met zijn verstandelijke bevoegdheden te maken heeft...
Goed dat je hem verstandelijk laat zien dat er niets is; maar veel belangrijker is dan waarschijnlijk dat jij hem een gevoel van veiligheid kan geven; een gevoel dat hij ergens, om heel andere redenen kwijt is geraakt...

Oké hier betreft het een kind... Maar zoals u zegt, wat met volwassenen...
Maar ja, misschien moeten we gewoonweg vaststellen dat de meeste mensen nog niet volwassen zijn...
Maar normaal gezien laten we de besluitvorming niet over aan kinderen, wel dat we hen inspraak geven... Maar verstandelijk blijken ze zich wel heel goed te kunnen uitdrukken en zichzelf en de mensen rondom hen wijs te maken dat ze wel volwassen zijn, wat ze duidelijk niet zijn...
Oud 1 juli 2019, 10:34   #434
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Wat bedoelt u? Is Etienne Klein een autoriteit en is dat bij hem aangeboren?

In #382 stelt u dat de wetenschap nog niet ver genoeg is, of bepaald onderzoek weigert te doen maar zelf geen wetenschapper te zijn. In #402 stelt u pedanterig dat de big bang nooit heeft plaatsgevonden. En nu
refereert u aan een wetenschappelijk discourse als bevestiging van wat?

Mijn conclusie: U denkt dat u een geboren autoriteit bent.
Heel mooi verstandelijk discour dat bewijst dat verstand alles en nog wat denkt te kunnen verklaren en te bewijzen en dus zijn gelijk opeist... terwijl het gewoonweg nietszeggend gewauwel heeft voorgebracht...
Dank je voor het klaar en duidelijk voorbeeld dat je hier gegeven hebt...
Oud 1 juli 2019, 10:36   #435
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Een hoogtepunt wordt meestal gevolgd door een dieptepunt.
En gezien de milieuvervuiling en de enorme bevolkingsexplosie in de wereld (mensen die ook allemaal rijk willen worden), moeten we het ergste vrezen.
Neem daarbij de vermindering aan grondstoffen... en het kapitaal dat voor steeds grotere delen in handen van een steeds kleinere groep is...
Oud 1 juli 2019, 10:50   #436
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neem daarbij de vermindering aan grondstoffen... en het kapitaal dat voor steeds grotere delen in handen van een steeds kleinere groep is...
Zo is het: het kapitalisme graaft zijn eigen graf.

Je kunt niet steeds rijker willen worden en dan ook nog wat doen voor het milieu.
Dat is dweilen met de kraan open.
Oud 1 juli 2019, 10:56   #437
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Zo is het: het kapitalisme graaft zijn eigen graf.

Je kunt niet steeds rijker willen worden en dan ook nog wat doen voor het milieu.
Dat is dweilen met de kraan open.
Dat is al lang geen kapitalisme meer, maar dat wordt meer en meer de dictatuur van zij die de macht hebben...
En zo te zien verkiezen ze nu zelf een omvolking van het Europese volk door de Islam omdat het grootste punt van die godsdient 'gehoorzamen' is
Een gehoorzamend volk is heel meegaand en kan men alles wijs maken...
Oud 1 juli 2019, 11:12   #438
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Duidelijk een gesprek op verstandelijke basis, terwijl de angst van het kind waarschijnlijk niets maar dan ook helemaal niets met zijn verstandelijke bevoegdheden te maken heeft...
Goed dat je hem verstandelijk laat zien dat er niets is; maar veel belangrijker is dan waarschijnlijk dat jij hem een gevoel van veiligheid kan geven; een gevoel dat hij ergens, om heel andere redenen kwijt is geraakt...

Oké hier betreft het een kind... Maar zoals u zegt, wat met volwassenen...
Maar ja, misschien moeten we gewoonweg vaststellen dat de meeste mensen nog niet volwassen zijn...
Maar normaal gezien laten we de besluitvorming niet over aan kinderen, wel dat we hen inspraak geven... Maar verstandelijk blijken ze zich wel heel goed te kunnen uitdrukken en zichzelf en de mensen rondom hen wijs te maken dat ze wel volwassen zijn, wat ze duidelijk niet zijn...
Marie, geloof heeft alles met angst te maken...angst voor het lot wat je probeert te bedwingen met geloof dat je hoe dan ook het juiste doet en niet onbelangrijk, daarvoor beloond zult worden, desnoods na de dood.

Rede is geen basis voor deze vorm van geloof, maar wel dus angst, even irrationeel als een kind voor monsters onder het bed.

We zijn niet zo belangrijk, geen god de vader waakt over ons, laat staat iets wat oordeelt afhankelijk wat je op je hoofd zet, met wie en wanneer je seks hebt, of je wel bidt of niet...het is lastig om in te zien, maar we zijn het product van twee mensen die seks hadden, en gaan gewoon dood, afgelopen dan zoals voor alles wat ooit leeft.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2019, 11:12   #439
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is al lang geen kapitalisme meer, maar dat wordt meer en meer de dictatuur van zij die de macht hebben...
De kapitalistische dictatuur dus, en gesteund door de democratie, het volk dus.
Citaat:
En zo te zien verkiezen ze nu zelf een omvolking van het Europese volk door de Islam omdat het grootste punt van die godsdient 'gehoorzamen' is
Een gehoorzamend volk is heel meegaand en kan men alles wijs maken...
Nou ja, het is vooral het linkse volk dat de islamieten graag naar binnen haalt.
Oud 1 juli 2019, 11:30   #440
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Marie, geloof heeft alles met angst te maken...angst voor het lot wat je probeert te bedwingen met geloof dat je hoe dan ook het juiste doet en niet onbelangrijk, daarvoor beloond zult worden, desnoods na de dood.

Rede is geen basis voor deze vorm van geloof, maar wel dus angst, even irrationeel als een kind voor monsters onder het bed.

We zijn niet zo belangrijk, geen god de vader waakt over ons, laat staat iets wat oordeelt afhankelijk wat je op je hoofd zet, met wie en wanneer je seks hebt, of je wel bidt of niet...het is lastig om in te zien, maar we zijn het product van twee mensen die seks hadden, en gaan gewoon dood, afgelopen dan zoals voor alles wat ooit leeft.
Het enige dat ik wil zeggen is dat de mensheid nog gewoon in zijn kinderschoenen staat en alles behalve volwassen is geworden...

Bekijk eens... de eerste mensen, apen vonden uit hoe ze zelf vuur konden maken... Maar daarom beheers je nog niet de branden die daar het gevolg van waren... Zou het kunnen dat dat toen enorme katastrofes tot gevolg had...Zelfs de hele religie is rond de verschrikkingen, eeuwen en eeuwen later, opgebouwd... de vestaalse maagden o.a. die je in elke primitieve godsdienst terugvindt...

Idem het verstand als de jongste evolutie-uitvinding... De mens beheert zijn verstand nog niet zoals het hoort... Vandaar ook zijn angsten en ik heb de indruk dat de angst voor de dood eerder toeneemt met het groeiend beschavingsniveau dan afneemt...
Ik denk dat voor primitieve volkeren de dood gewoon een deel is van het leven... Oké er is soms wel dodenverering en het geloof dat er leven is na de dood... Maar misschien is dat bij die mensen gewoon een instinctief weten...?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be