Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juli 2019, 23:07   #461
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Ik neem nog weinig over van anderen en ik lees nog heel weinig...
Ik weet ook dat ik zelf heel weinig weet... De vraag is of al dat weten, al die wetenschap uiteindelijk de mens als mensheid één stap vooruit brent of enkel ter plaatse, ook al zou het in gouden kastelen, doet trappelen...

Maar wat mij wel bevreesd is het geloof, de overtuiging van sommigen dat de robotisering, het volledig vervangen van de mens door het artificiele, vooruitgang zou betekenen en wetende dat vele van zulke mensen misschien nu al aan de knoppen van de wereld draaien....
Ik vind dat bijzonder ironisch... daar dat gewoon een plausibele voorspelling kan zijn en ge gebruikt daar inderdaad in gewone taal de term " ik 'geloof'...blahblah voor"
Jouw geloof (zonder ') is er eentje versus buikgevoel of erger ...er ontbreekt alleen nog een onzichtbare opperkabouter die stelt dat ge een sopejurk moet aantrekken

Citaat:
Sorry, misschien dat mijn hierboven geschreven reactie niet meer nodig was...
geen probleem
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2019, 23:08   #462
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neem primitieve volkeren die in contact komen met de beschaving??? Hoeveel hebben het lef en de moed om niet toe te geven aan de verleiding van die beschaving waar ze binnen de korste tijd hun leven verknallen in getto's, verloren aan de drugs en verveling, menselijke wrakken zijn geworden, die hun tijd hier doden tot ze eindelijk uit pure miserie ook echt dood gaan???
Kom kom Marie, zo erg zal het toch niet gesteld zijn?????????????????????????????????

Ze kunnen toch net als u hun tijd doden op een forum ??????????????????????????????

Met het plaatsen van ?????????????????????????????????????????????????
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2019, 23:43   #463
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dank u voor het compliment... Eén ding is zeker dat ik geen gevaar ben voor het voorbestaan van de mensheid; hetgeen men van heel wat anderen niet kan zeggen...
ja sorry maar daar ben ik het al niet volledig mee eens
Volgens mij zijt ge wel degelijk een gevaar voor mensheid ( als klein raderke )
Het volstaat immer genoeg van marie daenens te hebben om de sfeer te creeëren

Citaat:
En met Einstein herhaal ik : Het verstand is een enorm goede hulpmiddel, maar het is geen meester...
En de meeste mensen gebruiken het echter als een meester; wat wil zeggen dat zij de slaaf zijn van hun denken en niet dat zij hun denken gebruiken waarvoor het hoort...
gij refereert ergens naar : "We can't solve problems by using the same kind of thinking we used when we created them."
Altijd oppassen met dat soort quotes
Hij stelt hier niet het gebruik van het verstand in twijfel ( tenslotte moest hij het er et van hebben ) maar het vasthouden aan kennis en procedures

Ik zal maar niet zeggen dat ondanks je zegt dat ge niks met new-agers etc te maken hebt hier een eigenschap te toon stelt
Misquoten van A E
Da's gelijk 'God dobbelt niet" -> ah ziet de wel dat de man in go geloofde

Citaat:
Via het verstand kan met zowel het goede als het kwade promoten; via het verstand kan men zijn eigen zwakheden goedpraten en zelfs opdringen aan anderen...
Bekijk de wereld van vandaag en we horen niets dan overtuigingen, zogezegd verstandige overtuigingen waar ze de anderen mee om de oren slaan... en de gevolgen zijn navenant...
Dan hebt ge het over het misbruik en de ethische kant van de zaak ...daar ging het niet over

Citaat:
Als je het over de Big Bang hebt, ging ik hier juist in op een boek dat ik gelezen heb en waarin wordt uitgelegd dat de mens nooit tot het absolute nulpunt kan doordringen, dat dat wetenschappelijk bewezen is...
neen daar had ik het niet over.
Ik zou dat zelfs ergens bijtreden ( deed ik al eerder btw) van dat we niet tot in het kleinste detail alles gaan te weten komen
Het ging over het feit van dat gij omdat de wetenschap niet alles kan verklaren of zichzelf soms herziet in als alibi gebruikt om te gaan stellen dat elk alternatief evenwaardig zou zijn om kennis te vergaren : de sjamaan, intuïtie, het café etc
en dat het bestaan van een Big Bang in feite wetenschappelijk erkend niet tot de mogelijkheden behoort...[/quote]
Oud 1 juli 2019, 23:56   #464
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
praha, ik ben de eerste om mee te genieten van de wetenschappelijke vooruitgang ondanks er bij mij toch een onrust blijft bestaan, en misschien zelfs geleidelijk aan groter wordt, over waar het naar toe zal gaan...
Misschien zoals je zelfs zegt misbruik door mensen van de wetenschap...

Maar bekijk onze wereld van vandaag... nooit geloven de mensen, de politieke leiders, zogezegd meer in het goede... ze slaan ons met evenwaardigheid, verdraagzaamheid, delen, kortom politiek correcte kultuur om de oren en nooit lijkt mij de wereld meer gespleten en corrupt...
Dát (onderlijnde) zeg je goed terwijl het een feit is dat het het omgekeerd is
Nog nooit ( uiteraard behoudens een golfbeweging) hebben wij zo veilig geleefd, het zo goed gehad, nog nooit is er zoveel verstandhouding, stabiliteit, etc
Wat uiteraard niet wilt zeggen dat het niet op een fiasco alsnog kan uitdraaien..ik heb ook geen glazen bol

Citaat:
Waar ik naar toe wil is dat het het verstand is dat alles kan goed praten en alles corrumpeert en dat, zolang de mensheid dat gevaar niet inziet en denkt dat de redding van dat verstand moet komen, de mensheid meer dan waarschijnlijk zijn eigen ondergang tegemoet loopt...
en weer maakt ge dezelfde redeneringsfout , denkelijk
Waar we de problemen nu zien ontstaan zijn net de moment en plaatsen waar het verstand naast zich wordt gelegd
Een mooi voorbeeld daarvan is heel die migratie-problematiek gaan beschouwen als oorzaak van alles

Of de klimaatbezorgdheid gaan afdoen als een groot complot of het minimaliseren
Daar bedoel ik zowel de soms compleet lullige geitenwollensokkenvoortstellen als oplossing alsook een bdaw die het omtovert tot een energietekort vraagstuk

Citaat:
We zitten hier ten slotte op de draad godsdienst en levensovertuigingen en het is op dat niveau dat ik praat en probeer mijzelf, ook al is het voor mijzelf niet altijd even klaar en duidelijk, zo goed mogelijk uit te drukken.
...dat maakt niet uit, zijsprongske mag ( ligt vaak in het verlengde) en ik vermoed dat ik je behoorlijk kan volgen en me kan inleven
Oud 1 juli 2019, 23:59   #465
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Tja..zoals Jan, onze virtuele kruisridder het omschreef" geloof is een aanname in vertrouwen".
En daar stopt het dan ook...want het gaat dus om geloof in iets waarop je vertrouwd, ook al is nooit bewezen dat waar je in gelooft zou bestaan.
Daar kun je eindeloos over doorbomen, zoals over het geslacht der engelen, maar het wordt natuurlijk bizar wanneer je moet gaan verdedigen waarom jij niet " die aanname in vertrouwen" als realiteit ziet.

Alsof je tegen een kind praat wat bang is voor het monster onder het bed.
Wanneer dat kind blijft gillen" maar het is echt" schiet je niets op.
En wanneer dat kind, zodra je het bed optilt om te laten zien dat er geen monster is blijft zeggen dat het zeker is dat het er wel is, kun je beter even naar de huisdokter gaan voor advies.

Helaas kan dit niet voor volwassenen die vanuit hun aanname in vertrouwen zeker zijn van het monster, en daarover bloedernstig gesprekken denken te voeren waarbij je gestampvoet krijgt wanneer je zegt dat het monster niet bestaat....is er dan een redelijke basis voor een gesprek? Nee dus.
oepsie
Gisteren nog over gehad met m'n ex in een breder gesprek
Oud 2 juli 2019, 00:12   #466
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb ergens een boek liggen, vind het niet direct, waar het gaat dat er nog nooit zo weinig kwaad, geweld is in onze wereld???
Ik heb het na een paar hoofdstukken ter zijde gelegd want veel te éénzijdig...

Hoe kun jij zeggen dat het veel beter gaat???
Ondanks de zogenaamde wetenschappelijke vooruitgang staat half Afrika en een tiende van de moslimwereld voor onze grenzen omdat het bij hen niet te harden zou zijn... Idem in Amerika...
Dan fixeer je dus enkel op die golfbewegingen en je bekijkt het eng lokaal

Citaat:
Ons werd vroeger geleerd dat de wetenschappelijke vooruitgang er zou zijn om de honger de wereld uit te helpen... Denk je echt dat dat nog hun doel is???
Is dat U zo aangeleerd ?
Was het niet eerder iets in den trend van : Dankzij wetenschap zijn we er in geslaagd véél efficiënter voedsel te produceren en véél meer monden te voeden
(en naar de toekomst toe : 10 miljard mensen )
Wetenschap is wat ze is ...hoe ze zal worden aangewend is een andere zaak.
Kijk, nucleair onderzoek kent ontzettend veel 'goede' toepassingen ( medische onderzoek, energie, speciale materialen ) maar ge kunt dat ook aanwenden om méér en beter wapens mee te gaan maken
Oud 2 juli 2019, 00:28   #467
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik weet eigenlijk niet waar je dat haalt. Denk jij echt dat *de gemiddelde mens* het "beter" heeft dan pakweg 10 000 jaar geleden ?

Wat noem jij "beter" ? Betere seks ? Betere kicks ? Beter plezier bij het afmaken van vijanden ?

Er is 1 punt waarop een flink deel van de wereld inderdaad beter geworden is: op het vlak van kennis. Puur hebben van kennis is inderdaad "beter", gewoon maar voor de pret ervan. Maar in welke mate is het plezanter om 90 jaar te worden waarvan 15 jaar als dement in een ouwe peekes huis, of op te groeien als een sterke jager en om te komen tijdens een jachtpartij aan uw 22 ste ?

Wie heeft de meest intense momenten van leven eigenlijk ?

Ik weet niet of de gemiddelde "mens op aarde" het echt zoveel beter heeft nu dan toen we nog maar met weinigen een kort maar intens leven hadden...

Maar het is er wel op vooruitgegaan qua kennis, nodig om de volgende stap te zetten, dat wel.
Dan zou je het 15 jaar voortijdig een halt kunnen toeroepen en toch nog 75 jaar gehad hebben ...dat véél langer en in betere omstandigheden dan 10000 jaar geleden
Ook grappig dat romantisch beeld van een sterke jager van 22 die tijdens volle actie om het leven kwam
( en waarschijnlijk was die op 22 al klaar met jagerke spelen wegen vergevorderde artritis )
Echt niet zeker dat ge zoiets hebt met heroisme ?
Oud 2 juli 2019, 00:30   #468
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Kom kom Marie, zo erg zal het toch niet gesteld zijn?????????????????????????????????

Ze kunnen toch net als u hun tijd doden op een forum ??????????????????????????????

Met het plaatsen van ?????????????????????????????????????????????????
onderschat het maatschappelijk belang van het plaatsten van ????????????????????????????????????????????????
Iemand moet het doen hé
Oud 2 juli 2019, 05:46   #469
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oké, over barrière gesproken... Welke is de grote barrière bij de verovering van de ruimte??? En die barrière is wetenschappelijk bepaald...
Dus spreek jij over über-menschen die die barrière zullen moeten doorbreken???
Ja, machines.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2019, 05:48   #470
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Niemand maar dit is de consequentie van iemand af te maken met een stenen bijl. Maar het is jouw keuze om niemand af te maken. Wat heb je te verliezen? Zelfs als ze je afschieten met georganiseerd schietgerief heb je nog langer geleefd dan 22 jaar.
Kijk, de bedoeling van iemand af te maken met een stenen bijl is om daar brullend content over te zijn, en uw kinderen daar fier over te maken en hen goesting te geven om uw voorbeeld te volgen.

Dat is er gewoon niet bij als je neergelapt wordt door de speciale interventie politie he.
Oud 2 juli 2019, 07:18   #471
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Dan zou je het 15 jaar voortijdig een halt kunnen toeroepen en toch nog 75 jaar gehad hebben ...dat véél langer en in betere omstandigheden dan 10000 jaar geleden
Ook grappig dat romantisch beeld van een sterke jager van 22 die tijdens volle actie om het leven kwam
( en waarschijnlijk was die op 22 al klaar met jagerke spelen wegen vergevorderde artritis )
Echt niet zeker dat ge zoiets hebt met heroisme ?
Wel, dat is dan ook juist mijn punt. Het vegetarisch "goed leven" speelt eigenlijk maar weinig rol bij "het goed hebben". Anders zouden de mensen die het nu zo ongelofelijk materieel goed hebben (dat betwist ik niet hoor) nu niet zitten zeuren en zagen he. Wat je dus eigenlijk wil is iets totaal anders. En ja, dat zal wel iets met heroisme te maken hebben.
Oud 2 juli 2019, 07:31   #472
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
marie toch
Behoedens een uitgebreide wetenschappelijke/filosofische beschouwing ( zie oa patrickve zijn gedacht erover ) sla compleet de bal mis
Ge begint al te spreken over vooruitgang vs stilstand in termen van evolutie..dat is onzin evolutie is in feite doelloos
Een soort dat doorheen de tand des tijds voldoende aangepast is om het uit t houden in verschillende omstandigheden verandert quasi niet...daar zijn voorbeelden zat van.
Heb ik dat tegengesproken??? Het zijn de omstandigheden, vooral veranderende omstandigheden die maken dat wezens zich moeten aanpassen of ten onder gaan... en dus evolueren...
Maar wij hebben nu toch ons verstand dat zou moeten maken dat wij minder afhankelijk zijn van die veranderende omgeving...

Of het verstand heeft dan ook niet meer waarde dan een paar vleugels waarmee de vogels hebben leren vliegen; of een paar benen waarop de mensen nu lopen...

Wat maakt de mensen uniek??? Hewel dat ze hun eigen evolutie zouden kunnen onder handen nemen... Maar ja, zo ver zijn ze inderdaad nog niet gevorderd, ze zijn nog steeds niet meer dan aangeklede apen...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 2 juli 2019 om 07:33.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2019, 08:08   #473
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Wat maakt de mensen uniek???
Zijn verstandelijk vermogen en dat is bij andere levende wezens dan weer wat anders. En dat we ondertussen alle levende wezens domineren werk als een kankergezwel. Trek zelf je conclusie.
Citaat:
Hoewel dat ze hun eigen evolutie zouden kunnen onder handen nemen... Maar ja, zo ver zijn ze inderdaad nog niet gevorderd, ze zijn nog steeds niet meer dan aangeklede apen...
O nee ? Sla dan het magazine Nature er eens geregeld op na ( ' De grootste hits in het menselijk genoom ' )
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2019, 08:27   #474
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb ik dat tegengesproken??? Het zijn de omstandigheden, vooral veranderende omstandigheden die maken dat wezens zich moeten aanpassen of ten onder gaan... en dus evolueren...
Maar wij hebben nu toch ons verstand dat zou moeten maken dat wij minder afhankelijk zijn van die veranderende omgeving...

Of het verstand heeft dan ook niet meer waarde dan een paar vleugels waarmee de vogels hebben leren vliegen; of een paar benen waarop de mensen nu lopen...

Wat maakt de mensen uniek??? Hewel dat ze hun eigen evolutie zouden kunnen onder handen nemen... Maar ja, zo ver zijn ze inderdaad nog niet gevorderd, ze zijn nog steeds niet meer dan aangeklede apen...
Ik neig ook naar die mening. Het menselijk ‘verstand’ wordt vaak op een verhoog geplaatst om aan te duiden hoe superieur mensen toch wel zijn ten opzichte van de dieren. Maar is dat wel een objectief criterium? Een boom bijvoorbeeld hoeft zich niet te verplaatsen om te eten en te drinken, hij kan zeer oud worden, hij doodt noch martelt in principe zijn medebomen niet noch vervuilt hij de natuur, integendeel. Vraag is dus: welk leven is het meest hoogwaardig? Dat van de mens of dat van de boom?

Wat betekent trouwens 'hoogwaardig' of 'superieur'? Zeer moeilijk. Zoals ik zei, hangt alles af van het criterium waaraan men iets gaat aftoetsen. Edoch, de keuze van het criterium is al subjectief.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2019, 08:32   #475
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kijk, de bedoeling van iemand af te maken met een stenen bijl is om daar brullend content over te zijn, en uw kinderen daar fier over te maken en hen goesting te geven om uw voorbeeld te volgen.

Dat is er gewoon niet bij als je neergelapt wordt door de speciale interventie politie he.
Ik denk niet dat ze dit vroeger uit plezier deden, het was meer uit noodzaak.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juli 2019, 08:46   #476
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk niet dat ze dit vroeger uit plezier deden, het was meer uit noodzaak.
Als het uit noodzaak was, is het normaal om er plezier aan te beleven, anders is uw "plezier" verkeerd geprogrammeerd en gaat ge dingen doen die niet noodzakelijk zijn he. Wat U dan weer laat uitsterven.
Oud 2 juli 2019, 09:26   #477
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist ja, en waar diende dat voor ? Om gaan te veroveren he ! En 'verstand' blijkt daar enorm goed in te zijn, meer dan scherpe tanden, grote poten, goeie vleugels of snelle benen.

Citaat:
Niks is "uniek", alles is een radertje in het systeem van de evolutie. Mensen niet meer dan ander leven. Wij zullen ook wel zorgen voor onze opvolgers, of gewoon door ander leven getermineerd worden. Zo gaat het nu eenmaal.

Mijn persoonlijk idee is dat wij onze "opvolgers" zelf zullen ontwerpen (machines) die ons dan zullen termineren, maar eigenlijk zijn dat onze "nakomelingen". Zoals een soort een andere voortbrengt, die dan de originele soort uitroeit, he.
Oud 2 juli 2019, 09:30   #478
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En je kunt moeilijk zeggen dat dat linkse volk kapitalisten zijn...?
Ach, ze mopperen wel wat, maar ze lopen er braaf achter aan.
Ze willen ook graag rijk worden.
Zoals het bekende spreekwoord zegt: "Links lullen, rechts zakken vullen....
Citaat:
Kapitalisme, communisme, socialisme... zijn nu gewoon woorden geworden die ze nog gebruiken om hun eigen gelijk verkocht te krijgen...
Verkocht, het woord zegt het al.

Maar het is in de eerste plaats de wetenschap, samen met de techniek die het kapitalisme mogelijk maakt.

Alleen de milieubeweging heeft vanaf den beginne gewaarschuwd.
En nu is het waarschijnlijk al te laat, want het klimaat begint al behoorlijk op te warmen.
Oud 2 juli 2019, 09:40   #479
harriechristus
Secretaris-Generaal VN

harriechristus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er hoeft geen hoogtepunt te zijn. De mensheid kan het alsmaar beter hebben.
Mijns inziens is dat een illusie.
De historie is gebaseerd op een golfbeweging van hoog en laag en kan niet alleen maar klimmen.
Citaat:
Lokaal kunnen er dieptepunten zijn of er kan op een bepaald moment een zeer groot conflict losbarsten, maar men zal rechtkrabbelen en het nadien nog beter hebben.
Hou daar de mensen maar mee in slaap.
Deze aarde en wereld kan de gevolgen van een doorgaande bevolkingsexplosie en doorgaande vergroting van het energieverbruik en de klimaatverandering en milieuvervuiling niet dragen.
Vroeg of laat wordt dat een enorme ellende met economische ineenstorting en politieke verwarring en een derde wereldoorlog als gevolg.
Oud 2 juli 2019, 09:47   #480
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
onderschat het maatschappelijk belang van het plaatsten van ????????????????????????????????????????????????
Iemand moet het doen hé
Het plaatsen van vraagtekens is meestal onschuldig tijdverdrijf zonder betekenis. Men kan daar zonder risico op voortborduren.

Maar als er !! staan, dan moet men oppassen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:12.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be