Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 juli 2019, 09:21   #81
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Want jij denkt dat de sussende taal van een onmachtige iemand zoals Merkel of Macron tegen zijn eigen belangen zal laten ingaan ?

Wat juist is, is dat het een diplomatenfunctie is, die, met de elementen die de machtigen op tafel leggen, moet proberen te zien welke de compromissen zijn die haalbaar zouden kunnen zijn. Maar dat is puur administratief, he. Gelijk welke diplomaat kan dat doen, daar zit geen macht in. De macht zit hem in het doordrukken van een positie in eigen voordeel en in het nadeel van anderen. Dat kan de voorzitter van de raad niet. Dat kan wel een van de machtige leden van de raad (de Franse president of de Duitse kanselier in de praktijk - destijds ook de Britse eerste minister, maar die is zijn rol kwijt).

Macht is tenslotte het bekomen van eigen voordeel door de andere in een nadelige positie te dwingen. Voor al de rest is geen macht nodig, maar gewoon maar gezond verstand.
Je ziet het weer veel te eng en enkel in winnaars-verliezers. Bovendien is macht maar een deel van het verhaal.

Macht is veel meer dan dat. Wie de anderen kan overtuigen dat zijn standpunt de juiste is, heeft macht. Zonder daarom geweld te moeten gebruiken. Dat betekent dat bij voorbeeld invloed even belangrijk is, of zelfs een kernvoorwaarde.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2019, 10:23   #82
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Ik dacht dat hij schoothondje van den Bart was?
Dat werd idd gezegd door de Belgicisten en Waals nationalisten van de PS
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 4 juli 2019 om 10:23.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2019, 10:41   #83
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.711
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
en dat is een verontrustend feit; de groeiende invloed van la douce France in Europa nu de spelbrekers, of eerder gezegd realisten van GB hen niet meer voor de voeten lopen...
Beschuldigt gij Farage met zijn Brexit-partij niet realistisch bezig te zijn ?
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2019, 11:49   #84
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De Europese Raad is een verzameling van haantjes.

Die tot een consensus brengen is een topjob. En het vereist bepaalde capaciteiten zoals diplomatie, waardigheid, empathie en beschaafdheid.

Allemaal eigenschappen die nationalisten vreemd zijn.
Je zult mij niet horen zeggen dat voor die job geen bepaalde kwaliteiten vereist zijn.

Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2019, 12:19   #85
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Macht is veel meer dan dat. Wie de anderen kan overtuigen dat zijn standpunt de juiste is, heeft macht.
In de mate dat dat standpunt inderdaad ook juist IS, en in de mate dat het om de juiste redenen beargumenteerd werd, komt daar geen sikkepit macht bij kijken. Dat is dan enkel inzicht, inzicht dat gelijk wie kan hebben. Het verspreiden van juiste kennis is geen vorm van macht. In tegendeel zou ik zeggen: nu is de andere die nu evenveel weet en kan als jij, even machtig geworden.

Als ik een idee heb dat mutueel interessant is voor U en voor mij, en ik kan U daarvan op eerlijke manier overtuigen, dan had jij evengoed dat idee kunnen hebben en mij daarvan overtuigen, eens je het weet. Daar zit dan geen greintje macht van mij over U meer in.

Als wij daar alletwee op onafhankelijke manier achter gekomen waren, dan zouden we zelfs akkoord vallen zonder dat er ene "macht" heeft.

Als gij Jan sympathiek vindt, en Jan vindt U sympathiek, en jullie worden vrienden, dan komt daar geen macht bij kijken he. Maar als jij Jan kan laten geloven dat hij uw vriend kan zijn, om daar nadien dan serieus misbruik van te maken, en Jan blijft daarin trappen, dan hebt gij macht.

Citaat:
Zonder daarom geweld te moeten gebruiken. Dat betekent dat bij voorbeeld invloed even belangrijk is, of zelfs een kernvoorwaarde.
Ik heb het niet noodzakelijk over geweld. Ik heb het over U op een of andere manier iets doen doen, dat NIET in uw voordeel is, mocht ge precies weten hoe de vork in de steel zit, en WEL in mijn voordeel. DAT is het uitoefenen van macht. Zoniet is het gewoon "slim overeen komen" en van wie het idee kwam is daarbij van geen enkele tel.

Laatst gewijzigd door patrickve : 4 juli 2019 om 12:21.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2019, 13:03   #86
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
In de mate dat dat standpunt inderdaad ook juist IS, en in de mate dat het om de juiste redenen beargumenteerd werd, komt daar geen sikkepit macht bij kijken. Dat is dan enkel inzicht, inzicht dat gelijk wie kan hebben. Het verspreiden van juiste kennis is geen vorm van macht. In tegendeel zou ik zeggen: nu is de andere die nu evenveel weet en kan als jij, even machtig geworden.

Als ik een idee heb dat mutueel interessant is voor U en voor mij, en ik kan U daarvan op eerlijke manier overtuigen, dan had jij evengoed dat idee kunnen hebben en mij daarvan overtuigen, eens je het weet. Daar zit dan geen greintje macht van mij over U meer in.

Als wij daar alletwee op onafhankelijke manier achter gekomen waren, dan zouden we zelfs akkoord vallen zonder dat er ene "macht" heeft.

Als gij Jan sympathiek vindt, en Jan vindt U sympathiek, en jullie worden vrienden, dan komt daar geen macht bij kijken he. Maar als jij Jan kan laten geloven dat hij uw vriend kan zijn, om daar nadien dan serieus misbruik van te maken, en Jan blijft daarin trappen, dan hebt gij macht.



Ik heb het niet noodzakelijk over geweld. Ik heb het over U op een of andere manier iets doen doen, dat NIET in uw voordeel is, mocht ge precies weten hoe de vork in de steel zit, en WEL in mijn voordeel. DAT is het uitoefenen van macht. Zoniet is het gewoon "slim overeen komen" en van wie het idee kwam is daarbij van geen enkele tel.
Helemaal niet, er is geen enkele reden om ervan uit te gaan dat de standpunten van beide partijen gelijklopend en niet tegenstrijdig zijn. Dat betekent helemaal niet dat één partij haar standpunt niet kan, zonder geweld, opdringen of liever, doen aanvaarden, aan de andere partij.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2019, 13:54   #87
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Helemaal niet, er is geen enkele reden om ervan uit te gaan dat de standpunten van beide partijen gelijklopend en niet tegenstrijdig zijn. Dat betekent helemaal niet dat één partij haar standpunt niet kan, zonder geweld, opdringen of liever, doen aanvaarden, aan de andere partij.
Juist, en die die daarin slaagt, heeft macht.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2019, 13:55   #88
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Juist, en die die daarin slaagt, heeft macht.
Of invloed.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2019, 18:19   #89
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Waarom denk je nu dat men Michel gekozen heeft als Europees president?

Dat is geen ceremoniële functie hoor. Dat is degene die in de Europese Raad (daar waar de zwaargewichten zitten) een consensus moet proberen te bewerkstelligen.

Iedereen tegen de schenen schoppen is daar niet bij.
Hij heeft België laten vastlopen en nu gaat hij dit doen met Europa.
Een grote overwinning voor de populisten.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2019, 18:22   #90
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.093
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Wat heeft Vlaams nationalisme daar mee te maken? Moet je Vlaams nationalist zijn om het laakbaar te vinden dat Michel als schoothondje van Macron, Belgie heeft verraden? Ik vind het vreemd dat Belgicisten zoiets toejuichen.
Niet vreemd
Belgicisten zijn toch Francofiel.
De grote verliezers bij deze benoemingen zijn de Noordelijke Hanze landen .
Duitsland en Frankrijk domineren de postjes en hebben lak aan democratie.
We hebben dit al eerder gezien in de geschiedenis van Europa.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be