![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#401 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Vandaar dat het gedachtenexperiment waarbij men het analyseren van een uurwerk vergelijkt met het analyseren van een cel niet klopt. Omdat wij doorgaans weten waar een uurwerk voor dient en er automatisch het doel van de maker aan koppelen. Maw, we analyseren het niet neutraal. Zouden we het door iemand uit een primitieve stam laten analyseren, die zou waarschijnlijk geen flauw benul hebben van het doel. Bij het berekenen van het programma pi juist hetzelfde. Als we dit zouden analyseren in assembly zonder commentaar, dan zou het heel moeilijk zijn om te bepalen indien het de intentie was om pi te berekenen. Echter indien het C, Java of iets dergelijks zou geschreven met een methode decimal CalculatePiByArchimedes(int iterationsCount) dan hebben we wel een idee natuurlijk. En aangezien zich stellen van doelen een cognitieve eigenschap is, is het inderdaad zinloos van erover te spreken als het cognitieve component niet duidelijk aanwezig is. Maar dit is hetzelfde met taal. Hoe zouden we over taal kunnen spreken zonder cognitief component? Is het daarom totaal zinloos om over taal te spreken? Ik denk het niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#402 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als JIJ dus "doelmatigheid" wil definieren op een manier waarop het niet waarneembaar is, is jouw definitie er een van een zinloos concept. Daar kunnen we niks mee doen. Ik geef daar een definitie voor die wel degelijk waarneembaar is of waarneembare gevolgen heeft. En daar ben jij niet tevreden mee, omdat jij absoluut wil vasthouden aan uw zinloze definitie, om dan nadien te stellen dat het een zinloos concept MOET BLIJVEN. Dat is toch absurd ? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Aangezien pi een wel bijzonder "zeldzaam" reeel getal is, en aangezien het programma niks "natuurlijks thermodynamisch" heeft dat pi zou opleveren (er zit geen wiel in dat gewoon de omtrek over de diameter of zo aangeeft), dan kan men niet anders dan besluiten dat de doelstelling van het programma wel degelijk is om de decimale representatie van pi te berekenen, cijfertje na cijfertje. Iets dat U 3 oplevert, dat zegt niks. Iets dat U 3.1 oplevert, ook niet. Iets dat U 3.14159 oplevert, dat begint er al op te lijken. Als het nu nog 1 miljoen decimalen oplevert die ALLEMAAL die van pi zijn, dan kunnen we besluiten dat dit programma wel degelijk als doelstelling had om "pi" te berekenen, en kunnen we waarschijnlijk zelfs *voorspellen* dat het het volgende miljoen decimalen van pi ook wel zal opleveren. Citaat:
Citaat:
Ik beschouw gewoon dat als een programma pi uitrekent op 1 miljoen decimalen en meer, het als "doelstelling heeft" om pi uit te rekenen. Dat laat me dan de dynamiek van dat programma beter situeren, en laat mij een redelijke voorspelling doen: het volgende miljoen cijfers zal ook van pi komen waarschijnlijk. En of dat programma nu door een mens, een dinosaurus of een ander programma werd geschreven, heeft hierbij geen enkel belang. Lijkt mij coherenter en simpelder dan de vlucht over concepten om toch maar bij "mens" willen uit te komen zonder zoden aan de dijk te brengen. Mijn sobere manier om naar "doelstelling" te kijken is zelfs nog veel beter dan dat. Stel dat een programmeur "zich tot doel stelt" om de vierkantswortel van 2 uit te rekenen. Maar hij gaat een algorithme opzoeken in een boek, en vergist zich. Hij implementeert BIJ VERGISSING een algorithme dat pi uitrekent. Welnu, dan zeg ik zonder blozen dat de doelstelling van dat programma wel degelijk is om pi uit te rekenen, ook al is dat nooit de doelstelling geweest in het bewuste van die programmeur. Maw, die programmeur heeft dan iets verwezenlijkt met een doelstelling, waarvan hijzelf nooit bewust dat doel had. Misschien had zijn onderbewustzijn dat doel, misschien was hij gewoon onhandig. Hij ageert een beetje zoals die "random programma generator". Maar dat heeft geen belang: zijn "verkeerde doelmatigheid" of zijn "willekeur" hebben een systeem opgeleverd MET een doel: pi uitrekenen. Laatst gewijzigd door patrickve : 4 juli 2019 om 13:02. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#403 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
https://www.encyclo.nl/begrip/doelstelling Dit lijkt me toch allemaal gebaseerd op de mens. Ik stel dat het cognitief is omdat er letterlijk staat Doelgericht handelen vereist een bepaalde mate van vooruitziendheid Het is niet omdat het een mens-wetenschappelijk begrip is dat het zinloos zou zijn, het concept taal is dit ook niet. Jij probeert dit begrip uit te breiden naar de exacte wetenschap en dit is niet correct. Neem dan een andere term waarbij je wilt aangeven dat iets evolueert naar een bepaalde toestand maar blijf van de bestaande term doel af, het heeft zijn betekenis en context en past niet binnen de exacte wetenschap. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#404 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vooruitziendheid betekent gewoon dat men een voldoende robuuste strategie heeft om toch naar het doel toe te werken als de omstandigheden variabel zijn, ttz, een voldoende aanpassingsvermogen aan de omstandigheden om daar gepast op te reageren. Dat doet een thermostaat ook. Die bevat voldoende "vooruitziendheid" in zijn strategie om voldoende afwisselend op te warmen en af te koelen, naar gelang van de omstandigheden, om het doel van "constante temperatuur" wel degelijk te bereiken vanuit verschillende mogelijke omgevingsinvloeden. Ga daarbij dan nog een meer gesofistikeerde thermostaat gebruiken, die een Kalman filter gefit heeft op het gedrag van het huis, en dus VOORSPELLINGEN kan maken als functie van de buitentemperatuur en de binnentemperatuur om de toekomstige evolutie te berekenen, en dus de juiste verwarmingsstrategie te vinden die die binnentemperatuur zo constant mogelijk zal houden, en we zitten helemaal in uw notie van "vooruitziendheid". Zelfs vooruitziendheid die een mens niet eens heeft (die zal wel niet uit zijn hoofd een Kalman filter kunnen fitten uit het aanvoelen van hoe het huis reageert op buitentemperatuur en dergelijke he). Citaat:
Citaat:
Citaat:
De wiskunde zit vol van die noties. Daar waar intuitief een vector "een pijl" is, is de juiste definitie een equivalentieklasse van koppels van punten. Je beseft dan dat alles wat je intuitief onder "pijl" verstond, perfect door die definitie is gevat, maar je niet met een flou concept zoals "pijl" zit, en je van de slag veel meer inzicht krijgt in het concept dat je DACHT te begrijpen. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#405 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Attila de Hun, natuurlijk. Onder zijn aegide hebben heel wat zwakkeren het onderspit moeten delven, hetgeen meer ruimte verschafte voor de sterkeren.
Laatst gewijzigd door Lof der Zotheid : 4 juli 2019 om 14:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#406 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dit is waarschijnlijk niet jouw bedoeling maar het wordt maar al te graag aangegrepen door pseudo wetenschappers van allerlei allooi om toch maar hun onzinnige standpunten te verdedigen. Ik zou het eens opnieuw moeten opsnorren maar ik heb een boek gelezen van Dawkins waar hij de psychologie een prominente rol geeft in het doorgronden van de menselijke evolutie. Daar is niets zinloos aan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#407 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Terminologie die *bij definitie* enkel maar op menselijke lichamen toe te passen zou zijn, is dus automatisch slecht gedefinieerde terminologie - tenminste als die terminologie moet helpen om nuttig fenomenen te begrijpen, en niet gewoon moet dienen om sofismen op te bouwen. (*) Daar waar er een moeilijkheid schuilt, is dat menselijke lichamen voorlopig de enige fysische systemen zijn waar we concrete illustraties hebben van zekere fenomenen. Als dusdanig zal de terminologie die daarvoor correct zou aangewend worden, voorlopig maar een praktisch voorbeeld kennen, namelijk menselijk gedrag. Maar die terminologie moet, om zinvol te zijn, wel zodanig gedefinieerd zijn dat het "specifiek menselijke" aspect eraan geen rol speelt in de definitie of de toepassing. Laat mij illustreren wat ik bedoel: stel dat we in een wereld leven waar de enige gekende vloeistof, water is. Als we het willen hebben over dat specifieke gedrag dat "vloeistof" is, dan zouden we dat oftewel correct kunnen definieren, en vaststellen dat er daar maar een voorbeeld van te vinden is (voor 't ogenblik), namelijk "water". Of we zouden verkeerdelijk kunnen stellen dat eigenschappen waarmee we eigenlijk "vloeistof" bedoelen, enkel maar geldig zijn als het voor "water" is. De dag dat we olie uitvinden, hebben we dan een probleem. We gaan zeggen dat olie niet echt vloeit, en niet echt een vloeistof is, want het bevat geen water. En daardoor missen we de notie van "vloeistof" helemaal. Dus ja, het menselijke wezen heeft heel merkwaardige, en voorlopig unieke, eigenschappen op aarde. Maar die eigenschappen *definiëren* als zijnde menselijk, is dezelfde fout maken, en de essentie dus missen. (*) een heel goed voorbeeld van zo een sofisme is "de verklaring van de rechten van de mens", zonder dat "mens" gedefinieerd werd. Waarom zijn, zeg maar, Chinezen mensen, en Chimpansees niet ? Omdat Chinezen met MIJ kunnen voortplanten, en Chimpansees niet ? Maar Chimpansees kunnen wel met andere Chimpansees voortplanten, dus waarom ben ik en die Chinees een mens, en niet die Chimpansees ? Genetisch ? Welke afstand van WELK definierend staal ? Zijn mongooltjes dan geen mensen (genetisch zwaar verschillend want extra chromosoom) ? Laatst gewijzigd door patrickve : 5 juli 2019 om 04:09. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#408 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar je hebt ergens gelijk: het is daarom dat Islam vrede is. Eens alle ongelovigen zijn afgemaakt. Juist. Daar zit iets in: vrede heb je pas als allen met een andere mening eraan zijn. Laatst gewijzigd door patrickve : 5 juli 2019 om 04:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#409 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En zoals ik stelde, je zoekt een definitie van doel buiten de mens (of dier) maar je doet dit niet voor emoties zoals geluk, sympathy, empathy, liefde,... Waarom dan wel voor deze ene term? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#410 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kijk, mijn nichtje wil paardenpsycholoog worden, bijvoorbeeld. Totaal krankzinnig qua studiekeuze volgens mij, maar kijk... Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 5 juli 2019 om 09:55. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#411 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#412 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Trouwens voor uw paardenpsycholoog, ik maak altijd voorbehoud voor dieren omdat ik vind dat heel wat zaken die toepasbaar zijn in de menselijk sfeer dit ook zijn in de dierlijke. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#413 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#414 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voorlopig beperkt het zich inderdaad tot mensen en wat hogere dieren, neem ik aan. Maar dat wil niet zeggen dat het CONCEPT van sympathie, voor zover het zinvol is, enkel maar voor mensen en wat dieren zou gedefinieerd kunnen worden he. Dat is mijn punt. Ofwel is het concept definieerbaar zonder expliciet naar mensen en/of dieren te verwijzen, oftewel is het een zinloos concept (tenzij het een historische notie is natuurlijk: de geschiedenis van de goudvis is niet iets dat los staat van de notie van goudvis, maar is dan ook enkel maar een historische notie).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#415 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#416 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maw, je hebt sympathie voor een andere levende entiteit B als je voordeel hebt of denkt te hebben aan zijn aanwezigheid, communicatie ermee, of samenwerking ermee zonder dat je B moet afdreigen of er geweld op plegen of op een andere manier dwingen om het voordeel eruit te persen. Waarschijnlijk vatbaar voor nog wat bijschaven, maar ik denk dat ik de essentie vast heb. Sympathie jegens iemand is iemand waar je voordeel aan hebt of denkt te hebben, zonder dat je die een arm moet omdraaien. Laatst gewijzigd door patrickve : 6 juli 2019 om 04:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#417 | |
|
![]() Citaat:
Het heeft geen zin dat gedrag te betrekken op alle soorten robots (ja we praten over soorten anders heeft dit vergelijken geen zin) omdat die niet in vergelijkbare omstandigheden leven. Robots planten zich niet individueel of in paren voort en eten elkaar niet op en ze eten ook geen biologische levensvormen. Robots zullen dus ook geen honger hebben of angst en fysieke gewaarwordingen. Ze zullen niet spelen, muziek maken of willen dansen. Al dit soort gedragingen komen namelijk voort uit noodzakelijk sociaal gedrag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#418 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#419 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#420 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Niemand ziet dat dit kenmerkend is voor psychopaten? Sympathie gaat over jezelf verwant voelen aan de ander, herkenbaarheid, samenhorigheid, kortom die patronen die eigen zijn aan de mens. Niet dat je dit niet ziet bij dieren, maar omdat daar overleven afhankelijk is van het vinden van een prooi of afbakenen van gebied waar jouw eten voorradig is, hoeven wij daar niet het grootste deel van de beschikbare tijd mee bezig te zijn. Wie het vermogen mist om zich verwant te voelen, bewust mekaar opzoeken als gezelschap, om ervaringen, gedachten te delen humor en eten, drinken..is ontzettend eenzaam. Soms mis je het vermogen om anderen jezelf zo te zien. Dan ben je ook erg eenzaam. Dat kan je leven verkorten! |
|
![]() |
![]() |