![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#421 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() O, meer dan een speld. In de toekomst zullen er robots zijn die enkel instaan voor de reproductie van andere robots op het ogenblik er nood aan is. Ze zullen werken vergelijkbaar met een mierenkolonie met arbeiders, ontwerpers, verdedigers, producenten en zo meer. Ze zullen functioneren met een centraal brein zoals nu Internet en zelfs nu reeds kunnen robots componeren en muziek maken. De reden hiervoor is dat men robots met verschillende functies de ruimte in zullen sturen en in staat zullen zijn om honderden jaren door de ruimte te reizen, kolonies te stichten op plaatsen waar het voor de mens onmogelijk is. Door zichzelf te reproduceren kunnen ze hiermee oneindig mee doorgaan.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#422 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Hopelijk zijn er dan geen islamitische robots die holebi robots gaan stenigen.
Anders kunnen we 't evengoed laten zoals 't is, evolutie zit er toch niet in. ![]()
Chaos, Panic & Disorder... My Work Here Is Done No other religion [past or present] inspires the sort of hate that the "Religion of Peace" produces. All change is not growth, as all movement is not forward. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#423 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik vermoed dat u de technologische revolutie verwart met de biologische evolutie. Dat zijn geen parallelle ontwikkelingen. Want de biologische evolutie wordt niet gestuurd of gepland en dient geen doel. De technologische revolutie daarentegen is wel gestuurd, door de mens, en dient de doelen van de mens. Daar zit een principieel verschil. De biologische evolutie wordt gedreven door autonome processen van celsdeling, door ongeslachtelijke en geslachtelijke voortplanting in een daarvoor geschikte omgeving. Een vergelijkbare reproductie is technologisch onmogelijk. De duizenden onderdelen van een robot, ook de chips van zijn brein, zullen niet door deling ontstaan. Bij de hogere levensvormen wordt de voortplanting gedreven o.a. door de geslachtsdrift. Een vergelijkbare drift kan men van een robot niet verwachten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#424 | ||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#425 | |
|
![]() Citaat:
Door wie zijn die robots trouwens geprogrammeerd "om nieuwe robots aan te maken" en waarom? Hoe weten ze dat er nieuwe robots nodig zijn, waarom zijn die nodig, en hoe komen ze aan de middelen om ze te maken? Het idee van een centraal computerbrein dat de doelen bepaalt en de beslissingen neemt is dat niet fascistisch? Waarom wacht u op robots om de ideale wereld te creëren? Heil robotica! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#426 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#427 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#428 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Is dat alles wat je kunt verzinnen? Duidelijk een afspiegeling van een laag inlevingsvermogen en onwetendheid. Misschien kunnen enkele docu's op Youtube wat licht in je duisternis brengen. Ik gaf hier enkel aan wat deskundigen van mening zijn en daar lig je zeer ver achterop. Nog een prettige avond.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#429 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#430 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Als je kijkt naar de evolutie van de mens die miljarden jaar geduurd heeft (vanaf de eerste cellen tot nu) en deze van de computer (laat ons zeggen vanaf Ada Byron) waarbij deze van niets geëvolueerd is tot toch een vrij complex systeem in minder dan 200 jaar dan zie ik geen reden waarom de computer niet zou kunnen uitgroeien tot een denkend systeem dat zichzelf in stand houdt en eigen copies aanmaakt en verbetert. In termen van evolutie zou je kunnen stellen dat er momenteel een co-evolutie aan de gang is waarbij mens-maatschappij langs de ene kant en de computer langs de andere samen elkaar versterken maar het is duidelijk dat de snelheid van evolutie voor de computer hoger is dan deze voor de mens-maatschappij. Een overname van het leiderschap van het denken door de computer lijkt me dan ook onvermijdelijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#431 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Genesis 3 : 23 Toen zei de mens: Ziet, de robot is geworden als onzer een, kennende het goed en het kwaad! Nu dan, dat hij zijn kennis niet vergrote, en neme ook het geheim des levens in eeuwigheid. Zo zond de mens de robot uit zijn wereld en hij dreef de robots uit.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#432 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#433 | |
|
![]() Citaat:
In de parabel van Aton is Patrickve de slang die de robot verleidt om ongehoorzaam te worden. En ik ben de mens die de robot dan uit het paradijs flikkert, ofwel, die de stekker er uit trekt. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#434 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() En de geschiedenis heeft ons nu geleerd dat het uitflikkeren uit het paradijs niks opgebracht heeft. Denk daar eens over na.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#435 |
|
![]() Dat klopt niet met mijn wereldbeeld. Ik zie duizenden echte en denkbeeldige paradijzen waar constant mensen uitgezet worden juist om die paradijzen in stand te kunnen houden. Denk daar maar eens over na. Patrickve doet niet anders dan uitleggen dat dat de normale gang van zaken is en dat weerspreekt zijn geloof in een voortzetting of overgang van de menselijke evolutie naar een technologische evolutie. Het zal niet gebeuren en het zou ook niets opbrengen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#436 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#437 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoe zou jij sympathie definieren misschien ? [quote[ Niemand ziet dat dit kenmerkend is voor psychopaten? [/quote] Het geven van een zinloos negatief-klinkend naampje om niet moeten de argumenteren he. Verwar sympathie niet met empathie. Hier gaat het over "wat zijn de universele kenmerken die niet mens-gebonden zijn, waardoor entiteit A entiteit B sympathiek vindt". Citaat:
Ik definieer hier de notie van sympathie zoals die een zin zou hebben voor een fysisch systeem dat niet noodzakelijk een menselijk lichaam is. En trouwens ben ik zelfs niet eens met uw visie eens bij mensen: natuurlijk heeft sympathie niks met samenhorigheid of herkenbaarheid te maken. Het is niet omdat een andere entiteit herkenbaar is, of op een of andere wijze samenhoort, dat daar enige sympathie bij hoort. Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#438 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Daarenboven maakt je het opnieuw doelgericht, alsof een mens (of dier) nadenkt over wie of wat ze sympathiek ze vinden en waarom. Het begint een beetje symptomatisch te worden. Trouwens sympathie kan we degelijk gemeten worden. Frans De Waal heeft daar onderzoek voor verricht bij dieren. Het is niet dat de dieren hem komen vertellen zijn wie of wat ze sympatiek vinden en wie of wat niet. Je zal nog wat meer je best moeten doen om sympathie te definiëren zodat het toepasbaar is op fysische systemen die niet noodzakelijk menselijk of dierlijk zijn. Laatst gewijzigd door JimmyB : 7 juli 2019 om 14:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#439 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voordeel zoeken is universeel en heeft geen "menselijke" kant, als je mijn definitie van doelgerichtheid aanneemt, die ik hier ook gebruik natuurlijk. Alles draait daar eigenlijk rond. Citaat:
Citaat:
Doel = datgene waar de dynamiek van het systeem naar streeft en in vele omstandigheden ook bereikt - zij het niet altijd, het atttractiedomein van de attractor is niet noodzakelijk gans de fase ruimte. In vele gevallen werkt een dynamiek met een doel door een hierarchie van sub-doelen op te bouwen, en sommige van die subdoelen zijn geformuleerd als kost/baat functies. Bij mensen en waarschijnlijk bij dieren is zo een kost/baat functie vaak geimplementeerd die bewust ervaren wordt als "plezier/pijn". De dynamiek die dat subdoel dan draagt, zal streven naar een optimiseren van die kost/baat functie, wat bewust ervaren kan worden als het "zoeken naar maximaal plezier en het vermijden van pijn" - maar die bewuste ervaring is niet NODIG voor die dynamiek, ze is er enkel maar een BELEVEN van. Welnu, ik denk dat men sympathie kan definieren als zijnde het handelen jegens een ander wezen alsof die zijn aanwezigheid een positief element is in die kostfunctie. Of dat nu waar is of niet (of die persoon daadwerkelijk positief bijdraagt of niet) heeft hierbij geen belang ; wat telt is dat het zo deel uitmaakt van de kostfunctie die dus een strategie implementeert. Een strategie kan "vergissingen" bevatten. Trouwens, de evolutionaire strijd is er een tussen strategieen waar strategieen die minder vergissingen bevatten beter overleven dan strategieen die meer vergissingen bevatten. Men kan dat op voorhand niet echt weten, enkel de strijd levert het resultaat op. Als ik dus een kostfunctie heb die zodanig is dat die stelt dat ik Jan's aanwezigheid en zo moet optimiseren, dan is dat deel van mijn kostfunctie en dus van mijn strategie. Dan "vind ik Jan sympathiek". Of dat nu DAADWERKELIJK mij zal helpen om te overleven of niet, bepaalt enkel maar of dat een goeie strategie is of niet. Maar ondertussen "beleef ik plezier aan Jan's aanwezigheid". Het is een notie die dicht staat bij die van empathie, maar niet dezelfde is. Voor mij is empathie een correlatie matrix in diezelfde kostfunctie, maar deze keer ten aanzien van de projectie die men maakt van het resultaat van de ingebeelde kostfunctie van de entiteit in kwestie, met een coefficient. Is die coefficient positief, dan spreekt men van liefde en/of vriendschap, is die coefficient negatief dan spreekt men van haat/jaloersheid. Daarmee bedoel ik: entiteit X heeft, als deel van zijn "concept van de wereld", een ingebeelde kostfunctie aan entiteit Y toegekend: een projectie van wat entiteit X DENKT dat Y heeft als "plezier". Het fenomeen waarbij X zelf het resultaat van die ingebeelde kostfunctie van Y met een coefficient toevoegt aan zijn eigen kostfunctie, is het fenomeen van empathie. Ttz, als entiteit X DENKT dat entiteit Y "plezier heeft", en de coefficient is positief, dan veroorzaakt dat ook plezier voor entiteit X. Dat is wat meestal bedoeld wordt met "(positieve) empathie hebben" voor entiteit Y: zelf plezier ervaren als men denkt dat Y plezier heeft en dus het plezier van Y deels nastreven. Is die coefficient negatief, dan is het denken dat Y plezier heeft, een pijn voor entiteit X. Dat is "negatieve empathie" of haat en jaloersheid. Als het mij zeer doet als ik denk dat Y het goed heeft, dan is dat omdat ik entiteit Y haat. Men kan dus de "liefde" of "haat" voor een andere entiteit meten aan de hand van de coefficient waarmee de geprojecteerde kostfunctie die ik heb van die entiteit, in mijn eigen kostfunctie heb ingenomen. Het opnemen van de geprojecteerde kostfunctie van een andere entiteit in zijn eigen kostfunctie, is het fenomeen van empathie. Als men dus een robot zou programmeren zodanig dat die robot tracht te berekenen wat uw plezier is, en dat als zijn eigen doel stelt om uw plezier te verhogen (dus de projectie van wat die robot denkt dat uw plezier is, als een goed stuk van zijn eigen kostfunctie neemt), dan heeft die robot een hoge positieve empathie jegens U, net zoals uw hond. Een robot die geprogrammeerd is om U te martelen en/of af te maken, zal een hoge negatieve empathie jegens U hebben, en men zou kunnen zeggen dat hij U haat. Hij wil immers uw maximale nadeel nastreven. Merk het verschil op tussen empathie en sympathie. Bij empathie is datgene wat telt (voorkomt in uw eigen kostfunctie) het door U geprojecteerde "welzijn" van die andere. Bij sympathie is wat telt, de aanwezigheid en de aandacht en zo van de andere, niet zozeer zijn welzijn. Laatst gewijzigd door patrickve : 10 juli 2019 om 07:30. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#440 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |