Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 juli 2019, 07:44   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.571
Standaard Elektrische auto’s zijn grote zwendel en ‘waardeloos’ ...

TU-professor: Elektrische auto’s zijn grote zwendel en ‘waardeloos’ voor het klimaat.

Citaat:
Aarde heeft veel te weinig zeldzame metalen voor massale omschakeling op e-auto’s – Gewone benzine auto is 120 x efficiënter dan e-auto – ‘De enige echte brandstof van de toekomst heet waterstof’
De brandstof van de toekomst, volgens sommigen zijnde waterstof, dat idee ligt al wel enkele jaren 'ter tafel'.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 07:48   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 08:05   #3
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Citaat:
Alleen al VW heeft voor de omschakeling op e-auto’s meer kobalt nodig dan de totale huidige wereldproductie, die ook nog eens met behulp van kinderarbeid tot stand komt.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 08:32   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

idem
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Citaat:
https://susanova.be/artikels/panason...ije-batterijen

Panasonic ontwikkelt kobaltvrije batterijen

Panasonic, 's werelds grootste producent van lithium-ionbatterijen, kondigt aan te willen overschakelen op kobaltvrije batterijen. Daarmee wil het bedrijf het dreigende tekort aan kobalt verhelpen en de hoge prijzen omzeilen.

18 juni 2018
Wist je dit Anna?

Maar allerhande katalysatoren zie ik nog niet zonder palladium of platina werken:

Citaat:
https://marketupdate.nl/nieuws/grond...alladium-2018/

Johnson Matthey: ‘Overschot platina en tekort palladium in 2018’
16 februari 2018 Frank Knopers 0 Comments 2018, johnson matthey, palladium, platina

Het overschot aan platina en het tekort aan palladium zal ook dit jaar aanhouden, zo schrijft Johnson Matthey in een rapport dat deze week naar buiten werd gebracht. Vorig jaar daalde de prijs van platina met 7% als gevolg van een dalende beleggingsvraag in Japan en een afnemende vraag naar platina sieraden in China. Ook werd er minder platina gebruikt door autofabrikanten, die het edelmetaal gebruiken voor katalysatoren in dieselauto’s.

Johnson Matthey verwacht dat de Chinese vraag naar platina sieraden dit jaar voor het vijfde jaar op rij zal dalen, maar dat de vraag naar het edelmetaal voor verschillende industriële toepassingen zal toenemen. Per saldo zal de vraag naar het edelmetaal wereldwijd toenemen, maar omdat het aanbod uit mijnbouw en recycling sneller toeneemt blijft het overschot aan platina dit jaar in stand.

Palladium

In tegenstelling tot de markt voor platina kenmerkt de markt voor palladium zich momenteel door tekorten. Volgens cijfers van Johnson Matthey was er vorig jaar al sprake van een tekort van 629.000 troy ounce en zal dat tekort ook in 2018 aanhouden. De grootte van het tekort hangt af van hoeveel edelmetaal beleggers kopen of verkopen.

Opvallend is dat de prijs van palladium vorig jaar met meer dan helft gestegen is, terwijl de investeringsvraag naar het edelmetaal vanaf de piek in 2014 juist gedaald is. Beleggers hebben de stijging van de palladiumprijs vooral aangegrepen om posities te verkopen en winst te nemen. In januari bereikte de prijs van dit edelmetaal een record van $1.138 per troy ounce, gevolgd door een correctie van bijna tien procent.

Ook palladium wordt veel gebruikt in de auto-industrie, omdat het net als platina zeer geschikt is voor gebruik in katalysatoren die de uitstoot van schadelijke gassen terugdringen. Met een toenemende vraag naar benzine-auto’s wereldwijd neemt vooral de belangstelling voor palladium toe. Daardoor werd palladium voor het eerst sinds 2001 weer duurder dan platina, zoals voorspeld door analist Jeffrey Christian van de CPM Group.
Citaat:
http://ecoscore.be/nl/technology/cleaning

De katalysator

Om te voldoen aan de Euro 1-norm (1992), werd het noodzakelijk om achter de motor een zuivering van de uitlaatgassen in te lassen: de katalysator. De term katalysator betekent in feite een stof die een reactie gemakkelijker maakt, zonder zelf te reageren. De katalysatorpot bevindt zich tussen de motor en de uitlaat van de wagen. Hij is opgebouwd uit twee delen: de reductiekatalysator en de oxidatiekatalysator. Beiden bestaan uit een honingraatstructuur, waarvan het oppervlak bekleed is met katalysatormateriaal (platina, rhodium en palladium worden veel gebruikt).
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Palladium#Occurrence

https://nl.wikipedia.org/wiki/Norils...ie_en_mijnbouw

In dit deel van het Siberisch Craton bevinden zich onder andere de grootste nikkel-koper-palladiumvoorraden ter wereld. Hierdoor is het gebied gericht op mijnbouw en metallurgie. Naast nikkel worden hier ook onder andere koper, kobalt, platinum en steenkool gedolven. De mineraal voorraden van Norilsk-Talnach werden ongeveer 250 miljoen jaar geleden gevormd door de eruptie van de vulkanische vlakte van het Siberische Trappen.

Vervuiling

Norilsk Nikkel is het meest vervuilende bedrijf van Rusland. In 2003 werd volgens het Russische ministerie van Natuurlijke Hulpbronnen meer dan 2 miljoen ton aan vervuilende stoffen de lucht in geblazen.[7] Het gewonnen nikkel wordt ook gesmolten in Norilsk.

De levensverwachting in Norilsk is gemiddeld 49 jaar; 10 jaar lager dan in de rest van Rusland. Kinderen hebben er vaak ademhalingsproblemen (15,8% van de kindersterfte) en een groot deel van de bevolking verkeert in slechte gezondheid.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juli 2019 om 09:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 08:56   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

hoog bullshit gehalte.

Lithium is een vrij courant aanwezig metaal

Cobalt..tja..als je wat verstand van batterijen hebt hoef je maar zeer weinig cobalt hebben voor je batterij of zelf niks. Alleen hebben VW en co niet zo veel verstand van batterijen....

En er is ook nog de (gigantische) stroom die potentieel uit urban mining kan komen. Letterlijk honderdduizenden landfills in de EU met allerhande afval (ook industrieel) staan klaar om ontgind te worden. Nikkel, koper, enz...kunnen daar nu uit gehaald worden.


Waterstof maakt energetisch weinig zin, buiten voor de luchtvaart, scheepvaart en vrachtvervoer waar het wel een nut kan dienen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 09:08   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
hoog bullshit gehalte.

Lithium is een vrij courant aanwezig metaal

Cobalt..tja..als je wat verstand van batterijen hebt hoef je maar zeer weinig cobalt hebben voor je batterij of zelf niks. Alleen hebben VW en co niet zo veel verstand van batterijen....
Voorlopig heeft VW BMW en co weinig verstand van batterijen met zeer weinig cobalt, ttz ze gebruiken vandaag 4 x meer cobalt als Tesla.

Maar op hun communiezieltje beloven ze zich te beteren en hun cobalt fel te verminderen, en vanaf 2020-2021 definitief geen cobalt meer uit Congo te halen...
Zodat het gebleit over de arme kindertjes in Congo gaat verstommen.

bron:
Citaat:
https://www.elektroauto-news.net/201...erbrauch-tesla

VW setzt in seinen Lithium-Ionen-Batterien viermal mehr Kobalt als Tesla ein

VON SEBASTIAN AM 29. MÄRZ 2019
...

Der amerikanische Unternehmer Kenan Sahin hat eine Batterie für Elektroautos entwickelt, die nur 20 Prozent soviel Kobalt enthält wie herkömmliche Batterien. Seine Erfindung hat Sahin in den USA, der EU, Japan und China patentieren lassen. Denn eins ist klar, trotz sinkender Preise für Lithium und Kobalt ist bis 2030 mit einem erheblichen Anstieg der Nachfrage für Lithium, Kobalt und Nickel zu rechnen. Und in Summe ist es daher immer noch ein kostenspieliges Unterfangen für die Automobilindustrie.

Auch bei VW- und Tesla-Wettbewerber BMW hat man sich die Woche Gedanken über Kobalt gemacht. Künftig wird man dort keinen Kobalt mehr aus dem Kongo in den Elektrofahrzeugen von BMW verwenden. Zumindest wird dies ab dem Start der fünften Generation der Elektrofahrzeuge, ab dem Jahr 2020/21, der Fall sein. Dies gab BMW-Einkaufsvorstand Andreas Wendt zu verstehen.
Tesla zal wellicht de eerste zijn die zonder (of te verwaarlozen) cobalt batterijpacks gaat hebben. Ze hebben niet zomaar Maxwell overgekocht.

Natuurlijk volgens de fans van luchtvergiftende plofmotoren zijn er geen kindertjes in palladium en platina-industrie. Duurste edelmet(a)l(en) dat overigens ook nog onontbeerlijk is de totaal onefficiënte brandstofcelmotoren.

De cobalt die nog nodig is voor allerhande toepassingen zal steeds maar uit China komen, die dan de grote winnaar wordt van het Congo-kindertjes-gedoe.
https://www.nsenergybusiness.com/fea...ngo-batteries/

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juli 2019 om 09:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 09:25   #7
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.571
Standaard

Ik heb de smaak te pakken dus nog meer 'bullshit?'

VAB: "Elektrische auto voor weinig mensen interessant"

Ik krijg meer- en meer de indruk dat er hier op het forum mensen bij zijn die tesla aandelen in bezit hebben.

Tesla aandeel koers
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 09:28   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik heb de smaak te pakken dus nog meer 'bullshit?'
Blijkbaar wel.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 09:30   #9
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik heb de smaak te pakken dus nog meer 'bullshit?'

VAB: "Elektrische auto voor weinig mensen interessant"

Ik krijg meer- en meer de indruk dat er hier op het forum mensen bij zijn die tesla aandelen in bezit hebben.

Tesla aandeel koers
Ik ben net in Noorwegen geweest.

Alles, wat die automobielfederaties en dealers, enz...schrijven, is bullshit.

Rond Oslo moest je de gewone auto zelfs zoeken. Zoveel EV's, ongelofelijk. En niks van de problemen die hier op dit forum geponeerd worden:

Geen autos langs de kant met platte batterij.
Geen trage autos op de hellingen in de Noorse bergen.
Geen autos in panne door de kou (ik heb in de sneeuw gezeten en daar reden ze ook).
Geen gebrek aan laadinfrastructuur, ook niet in de stad.

Bij de Nissan dealer in het stadje waar we verbleven stond de parking knalvol met Leafs die ze waren aan het uitleveren. De anderen werden blijkbaar nog nauwelijks verkocht.

In het skiresort waar we zaten hadden heel veel huisjes (van particuliere eigenaren) gewoon wallboxes om te laden.

Dat is de toekomst waar wij ook naartoe gaan. Leer er maar mee leven.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 09:32   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Ik krijg meer- en meer de indruk dat er hier op het forum mensen bij zijn die tesla aandelen in bezit hebben.

Tesla aandeel koers
Als ze de vele dips kopen en redelijk op tijd verkopen zitten ze zeker niet op politics.be simpele bullshit te verkopen zoals gij. En al zeker niet via nep-websites, of heet jij Xander?
https://hoax.fandom.com/nl/wiki/Xandernieuws


Ik denk dat enkel Eduard nog wat handelt met het geld dat hij veel teveel heeft.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juli 2019 om 09:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 09:40   #11
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben net in Noorwegen geweest.

Alles, wat die automobielfederaties en dealers, enz...schrijven, is bullshit.

Rond Oslo moest je de gewone auto zelfs zoeken. Zoveel EV's, ongelofelijk. En niks van de problemen die hier op dit forum geponeerd worden:

Geen autos langs de kant met platte batterij.
Geen trage autos op de hellingen in de Noorse bergen.
Geen autos in panne door de kou (ik heb in de sneeuw gezeten en daar reden ze ook).
Geen gebrek aan laadinfrastructuur, ook niet in de stad.

Bij de Nissan dealer in het stadje waar we verbleven stond de parking knalvol met Leafs die ze waren aan het uitleveren. De anderen werden blijkbaar nog nauwelijks verkocht.

In het skiresort waar we zaten hadden heel veel huisjes (van particuliere eigenaren) gewoon wallboxes om te laden.

Dat is de toekomst waar wij ook naartoe gaan. Leer er maar mee leven.
Feiten interesseren Universalia (Xander) niet.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 09:43   #12
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Feiten interesseren Universalia (Xander) niet.
VAB blijkbaar ook niet.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 09:46   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.153
Standaard

Ik heb mijn buik vol van al die stomme klootzakken die die verhaaltjes toch zo graag geloven.
Allez kom, alle autoconstructeurs investeren miljarden in de richting van elektrische wagens, en dat zou allemaal maar voor te lachen zijn.

Zelfde niveau als de meeste Trump-tweets.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 09:51   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben net in Noorwegen geweest.

Alles, wat die automobielfederaties en dealers, enz...schrijven, is bullshit.

Rond Oslo moest je de gewone auto zelfs zoeken. Zoveel EV's, ongelofelijk. En niks van de problemen die hier op dit forum geponeerd worden:

Geen autos langs de kant met platte batterij.
Geen trage autos op de hellingen in de Noorse bergen.
Geen autos in panne door de kou (ik heb in de sneeuw gezeten en daar reden ze ook).
Geen gebrek aan laadinfrastructuur, ook niet in de stad.

Bij de Nissan dealer in het stadje waar we verbleven stond de parking knalvol met Leafs die ze waren aan het uitleveren. De anderen werden blijkbaar nog nauwelijks verkocht.

In het skiresort waar we zaten hadden heel veel huisjes (van particuliere eigenaren) gewoon wallboxes om te laden.

Dat is de toekomst waar wij ook naartoe gaan. Leer er maar mee leven.
In Noorwegen hoeft men de fossiele auto-inschrijvingen in 2025 niet meer "te verbieden", dat lost zich vanzelf op aan dat tempo van EV-inschrijvingen die (ook sinds model 3) nu meer als 50% bedraagt.

Deze Noorse grafiek loopt dus te verwachten verder de volgende 7 jaren:



Diesel gaat als eerste tegen de grond.

VW staat in Noorwegen tweede dankzij de e-Golf...


via: https://electrek.co/2019/07/01/tesla...electric-cars/

Laatst gewijzigd door Micele : 16 juli 2019 om 09:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 10:16   #15
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.571
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Als ze de vele dips kopen en redelijk op tijd verkopen zitten ze zeker niet op politics.be simpele bullshit te verkopen zoals gij. En al zeker niet via nep-websites, of heet jij Xander?
https://hoax.fandom.com/nl/wiki/Xandernieuws


Ik denk dat enkel Eduard nog wat handelt met het geld dat hij veel teveel heeft.
Ik wou mijn echte voornaam eerst nog zetten in plaats van Universalia maar dat ging niet omdat die teveel karakters had.

Ik geef hem wel met enige graagte even mee: 'JeanJaquesVanAchterdenHoek' de vriend van die dikke van den beenhouwer ook achterdenhoek of zou dat ook bullshit zijn?

En op Vin Diesel als Xander Cage xXx lijk ik ook niet.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 16 juli 2019 om 10:16.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 10:58   #16
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Iemand die nog altijd waterstof als de oplossing ziet? Er zijn zoveel argumenten tegen waterstof dat dit niet te begrijpen is! Vooreerst, een waterstofauto is ook een elektrische auto, de elektrictiteit komt uit een brandstofcel i.p.v. uit een batterij. Het grote voordeel t.o.v. de batterijen is de korte tanktijd en het grotere bereik.
De grotere bereik is de laatste jaren ook niet meer het geval. Een Tesla Model S 100D komt even ver als een Mirai.
Ook qua kostprijs is het verschil niet zo groot, dus dat is ook geen reden om voor waterstof te kiezen.

De nadelen van waterstof:

1. Productie van waterstof gebeurt meestal door steam reforming van een fossiele brandstof (in de meeste gevallen aardgas). Dit systeem is weinig efficiënt, er blijft slechts zo'n 65% van de oorspronkelijke energie over in het waterstofgas. Een alternatief productieproces is via electrolyse van water waarbij water wordt gesplitst in waterstofgas en zuurstof. Ook dit proces is maar zo'n 65% efficiënt.

2. De brandstofcel in een wagen is niet efficiënt, in de praktijk blijft die hangen rond de 50%.

3. Het transport van waterstof is problematisch. Een tankwagen met diesel bevat zo'n 30 000 l diesel, met een gemiddeld verbruik van ongeveer 6 l/100 km is dit genoeg voor zo'n 500 000 km, de beste waterstof-tankwagens nemen zo'n 500 kg waterstof mee. Een waterstofauto verbruikt ongeveer 1 kg waterstof per 100 km, die tankwagen is dus genoeg voor 50 000 km! Dat is 10x minder, er moeten dus 10x meer brandstof tankwagens gaan rijden om onze stations te bevoorraden! Transport door pijpleidingen kan natuurlijk wel, maar dan moeten we pijpleidingen leggen naar de stations. Herbruiken van aardgasleidingen lijkt me niet mogelijk. Je haalt niet voldoende debiet aan de druk waarvoor die leidingen zijn ontworpen. Bovendien zijn de pompverliezen groot.

4. Lokale productie van waterstof door electrolyse is niet direct een optie. Een groot tankstation zal tientallen MW verbruiken om (inefficiënt) waterstof aan te maken. In de praktijk zal je een hoogspanningslijn moeten leggen naar het station. Lokaal veel waterstof opslaan is ook geen goed idee. Het is trouwens een dergelijk station dat enkele weken geleden in Noorwegen is ontploft!

5. Waterstof tankstation zijn zeer duur!

6. De brandstofkost van een waterstofauto is hoog, 1 kg waterstof kost 10 euro.

Conclusie:

- De energie-efficiëntie van een waterstofauto is max. 35% en dan wordt er geen rekening gehouden met verliezen bij verdeling en tanken.
- Als je aardgas gaat gebruiken voor de productie van waterstof gebruik je die aardgas beter in een CNG-wagen. Die geraakt even ver met het oorspronkelijke aardgas en de infrastructuur is al aanwezig.
- Als je elektrolyse gebruikt voor de productie van waterstof kan je daar beter een batterij mee opladen. Het laden en ontladen van batterijen is vrij efficiënt (> 90%). Met de elektriciteit gebruikt voor elektrolyse rijdt een elektrische wagen meer dan dubbel zo ver
- Het uitbouwen van een netwerk aan waterstof tankstations is gigantisch duur (> 1 miljoen euro / stuk).
- Het bevoorraden van dit netwerk gaat niet lukken!

Het netwerk om elektrische wagens te laden bestaat al! Veel mensen kunnen thuis laden en openbare laadpalen komen er steeds meer. Het gebruik van waterstof stelt de petrochemische industrie in staat om gewoon verder te doen. Men plaatst waterstofpompen in bestaande tankstations. De fossiele brandstof die ze nu verdelen gaan ze steam reformen om waterstof aan te maken welke ze kunnen verkopen. Bovendien is waterstof duur en gaan ze nog meer winst maken. De nevenactiviteiten van de stations blijven bestaan. Winkeltjes en restaurants kunnen ons nog steeds dingen verkopen aan absurd hoge prijzen. Een batterij elektrische wagen kan je thuis laden, eventueel via eigen productie met zonnepanelen. Dat is een horror-scenario voor de petro-chemische industrie (en wellicht ook voor de roverheid).
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 14:02   #17
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Ondertussen heb ik de tijd gehad om het artikel waarnaar verwezen wordt eens gelezen. Het wetenschappelijk gehalte is zeer laag, er wordt wat met eenheden gegoocheld maar de journalist weet duidelijk niet waarover hij schrijft.

Citaat:
Maar ook zonder CO2 is een e-auto in het geheel niet beter voor het milieu, zo betoogt Wellnitz. Sterker nog, hij noemt elektrische auto’s ‘waardeloos’ voor het klimaat. ‘Voorbeeld: tot de batterij voor één Tesla gefabriceerd is kun je 8 jaar lang met een verbrandingsmotor rijden om dezelfde klimaatbelasting te bereiken.’
Hiermee wordt weer naar de Zweedse studie verwezen waarbij een batterij in China wordt geproduceerd, gebruik makende van elektriciteit uit oude steenkoolcentrales en waarbij men bijna niets van de batterij recycleerd. Tesla batterijen worden gemaakt met groene energie en worden volledig gerecycleerd


Citaat:
Na 8 jaar kan e-auto op de schroothoop
Waar hij dit vandaan haalt weet ik niet. Er zijn al een aantal Tesla's vlot over de 400 000 km geraakt, enkele zelfs over de 500 000 km. Een gemiddelde Belg rijdt ongeveer 20 000 km met zijn wagen per jaar. Een elektrische wagen zou in dit geval zelfs meer dan 20 jaar meegaan. De batterij-degradatie blijft beperkt tot 10% bij deze hoge kilometerstanden in de meeste gevallen zelfs minder!
De batterijen zijn na het leven in de auto nog goed te gebruiken in andere toepassingen. Niet alleen Tesla werkt hieraan, ook bv. Nissan wil de batterijen daarna nog een tweede leven geven in stationaire toepasingen (bv. Powerwalls).

Citaat:
Winning grondstoffen voor accu’s extreem belastend voor milieu
Er rijden inmiddels 1,6 miljard auto’s rond op de wereld. Jaarlijks worden er zo’n 80 miljoen nieuwe verkocht, net zoveel als dat er kinderen worden geboren. E-auto’s zullen vanwege de materiële en technologische beperkingen voor de fabrikanten nooit de kern van hun bedrijf worden, maar enkel aan de man kunnen worden gebracht als tweede of derde auto.
Maar zelfs dan is de belasting die e-auto’s op het klimaat leggen enorm. De winning van lithium (Chili) en kobalt (centraal Afrika) veroorzaakt nu al extreme milieuschade in deze landen, en gaat bovendien gepaard met kinderarbeid . Wellnitz: ‘Als Audi zijn A4 serie enkel nog elektrisch zou gaan bouwen, dan moeten ze de halve wereldmarkt voor kobalt leegkopen.’
Bij VW hebben ze uitgerekend dat ze voor de productie van e-auto’s 130.000 ton kobalt nodig hebben. Probleem: de totale wereldproductie bedraagt op dit moment slechts 123.000 ton. ‘De VW klanten krijgen de hartelijke groeten van de kinderen in Afrika!’ spot de professor.
Er lopen meerdere initiatieven om de productie van lithium op te drijven zodat er voldoende batterijen geproduceerd kunnen worden. Omdat de omschakeling niet plots gaat heeft de mijnbouwsector tijd genoeg om dit aan te passen. De productie van Lithium is trouwens niet extreem vervuilend voor het milieu en er worden geen grote hoeveelheden drinkwater voor gebruikt. Men pompt wel verzadigde pekel op uit grondwaterlagen onder uitgedroogde zoutmeren. Het kobalt-gehalte van de batterijen neemt snel af. Panasonic streeft naar batterijen zonder kobalt. Het verhaal over de kinderarbeid komt daarmee ook ten einde, trouwens diezelfde kinderen mijnen ook kobalt voor je smartphone, tablet en laptop!

Hij vergeet er natuurlijk bij te vertellen hoe vervuilend de productie van petroleum is. Grote gebieden worden in dagbouw afgegraven in Canada om olie uit tar-sands te winnen en dit allemaal in de noordelijke wouden van Canada. In de VS zet men nu vooral in op fracking, maar dat heeft ook een grote milieu-impact. Om nog maar te zwijgen over de olierampen op zee.


Citaat:
Moderne diesel het milieuvriendelijkst, toekomst heet waterstof
Niet de e-auto accu, maar de moderne dieselmotor is volgens Wellnitz de schoonste en milieuvriendelijkste motor. Een accu levert slechts rond de 100 Wattuur energie per kilo gewicht. Een benzine auto is met 12.000 Wattuur oneindig veel efficiënter, en een motor op waterstof, naar zijn overtuiging de enige echte brandstof van de toekomst, zelfs 33.000 Wattuur.
De Consumentenbond oordeelde onlangs op basis van onderzoeken van onder meer overheden en universiteiten dat moderne dieselauto’s net zo schoon zijn als e-auto’s. De luchtvervuiling van moderne dieselauto’s is zelfs ‘te verwaarlozen’ (2). Het weren van dieselauto’s uit grote steden is daarom niets anders dan leugenachtige symboolpolitiek.
De (overigens eveneens zinloze) Europese klimaatdoelen komen overigens heel eenvoudig binnen handbereik als iedere autorijder gemiddeld 7,5 kilo minder ballast met zich meeneemt, zo stelt Wellnitz. Als alles wordt meegerekend –prijs, prestatie, milieubelasting- dan kom je nog altijd uit bij een benzine-, gas- of dieselauto. E-auto’s zullen slechts een tijdelijke hype blijken te zijn, want ‘de waterstof auto zal er heel zeker gaan komen.’ Zowel politiek als industrie zouden hun energie en enorme hoeveelheden geld daarom veel beter gelijk op waterstof kunnen zetten.
Wellnitz heeft het nog niet eens over de twijfelachtige veiligheid van e-auto’s. Hoewel we na ons laatste artikel een mail kregen van een Nederlandse Tesla rijder die schreef zeer tevreden te zijn, lezen we nog steeds regelmatig dat e-auto’s spontaan in brand vliegen of zelfs exploderen. Daarnaast moeten Tesla rijders met pech vaak weken tot soms maanden wachten voordat hun auto gerepareerd kan worden, omdat de benodigde onderdelen niet beschikbaar zijn.
Weer een reeks onwaarheden, checkt nu echt niemand de getallen die die man geeft? Een Tesla batterij vanhet type 2170 heeft ongeveer 250 Wh energie per kilo, nieuwere types zulllen tot 330 Wh/kg gaan. Een benzinemotor met 12000 Wh is efficiënter? Die zin heeft zelfs geen betekenis. Een liter diesel heeft een energie-inhoud van 36 MJ, per kg zal dat ongeveer 40 MJ zijn. Een dieselauto met een tank van 60 l heeft dus 60 x 36 = 2.160 MJ aan boord. Een Tesla heeft gemiddeld een 80 kWh batterij, of 80 000 Wh. 1 Wh = 3600 J. De batterij van een Tesla heeft dus een energie-inhoud van 80000 x 3600 = 288000000, of 288 MJ.
Een zuinige grotere middenklasser diesel zal ongeveer 5,5 l diesel/100 km verbruiken. In energietermen is dat dan 5,5 x 36 = 198 MJ aan energie. Een Tesla Model S 100D verbruikt ongeveer 200 Wh/km of 20 000 Wh/100 km, dit is 20000 x 3600 / 1000000 = 72 MJ aan energie! 198/72=2,75, een Tesla verbruikt bijna 3x minder energie dan de diesel!

Ook wat betreft de veiligheid. Ook diesel-wagens kunnen vuur vatten. BMW had onlangs een probleem met de BMW 5 waardoor het zelfs verboden was met deze rond te bollen in Z-Korea. Het risico op brand was te groot! Natuurlijk vermeldt hij dit niet. Elektrische auto's zouden regelmatig in brand vliegen, wel hun fossiele collega's ook en blijkbaar met een hogere frequentie. Bovendien kunnen de fossielenbranders ook ontploffen.

De slechte beschikbaarheid van onderdelen bij Tesla als een nadeel van elektrische auto's zien is gewoon geen valabel argument. Dat zegt enkel iets over een probleem van Tesla, je mag dit niet extrapoleren over alle elektrische auto's


Citaat:
Klimaatsekte breekt welvaart af
Als politiek en samenleving hun gezonde verstand weer zouden gaan gebruiken, pleit alles ervoor om e-auto’s onmiddellijk in de ban te doen en vol in te zetten op de ontwikkeling van waterstof motoren.
Helaas hebben we wat het klimaat betreft echter niet meer met op wetenschap en gezond verstand gebaseerde aantoonbare cijfers en nuchtere analyses en conclusies te maken, maar met een elite die een nieuwe religie volgt, een sektarische klimaatreligie, die niets anders zal doen dan onze vrijheid van energie en vervoer en daarmee uiteindelijk onze totale welvaart tot op de grond toe afbreken, om zo de weg te bereiden voor een totalitair neo-marxistisch-socialistisch wereldregime.
De taak van de door links beheerste media is om u net zo lang wijs te maken dat dit slechts een ‘complottheorie’ is, totdat het een voldongen en niet meer terug te draaien feit is – precies zoals het is gegaan en nog steeds gaat met de vorming van een EU-superstaat.
Ik heb hier al meermaals aangetoond dat waterstof een slecht idee is, het is te inefficiënt, er is een probleem met bevoorrading van tankstations, het is gevaarlijk, het is duur, … Bovendien bevat een brandstofcel ook zeldzame mineralen, trouwens vele keren zeldzamer dan litihium, kobalt, nikkel of mangaan.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 14:12   #18
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.117
Standaard

Ik heb de man eens gegoogled!

Prof. Dr.-Ing. Prof. H.c. Jörg Wellnitz

https://www.thi.de/maschinenbau/pers...oerg-wellnitz/

Hij was dekaan van de faculteit Mechanical Engineeering in Ingolstadt. Wie kennen we nog van Ingolstadt? Juist, Audi, 5 nullen, 4 op de grille en ééntje achter het stuur!

Hij heeft veel onderzoek gedaan naar waterstof, waaronder een opslagsysteem voor waterstof om die waterstof dan te gebruiken in een ontploffingsmotor! Dat is zowat het meest dwaze wat je kan doen. De waterstof die je met veel verlies hebt geprduceerd ga je dan gebruiken op de minst efficiënte manier! Gebruik dan toch een brandstofcel, die heeft een efficiëntie van minstens het dubbele.

Citaat:
Project-Leadership „High Tech Offensive“ Bavaria Project 2001 – 2005, „New Lightweight design concepts for modern car generations“, Partners: Audi AG, BMW AG, EDAG, WIWEB, ThyssenKrupp

Project Leadership in EU 6th Framework Integrated project 2004 – 2007, Storage of Hydrogen for automotive usage – StorHy, Subgroup Cryogenic, Partners: BMW AG, MAGNA STEYR, CONTRAVES, LINDE, AIRLIQUIDE, AA, MT
Gewoon een marionette van de Duitse auto-industrie dus! Is er nu echt geen enkele journalist die dit ook niet even googled?
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 15:38   #19
Boa
Schepen
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben net in Noorwegen geweest.

Alles, wat die automobielfederaties en dealers, enz...schrijven, is bullshit.

Rond Oslo moest je de gewone auto zelfs zoeken. Zoveel EV's, ongelofelijk. En niks van de problemen die hier op dit forum geponeerd worden:

Geen autos langs de kant met platte batterij.
Geen trage autos op de hellingen in de Noorse bergen.
Geen autos in panne door de kou (ik heb in de sneeuw gezeten en daar reden ze ook).
Geen gebrek aan laadinfrastructuur, ook niet in de stad.

Bij de Nissan dealer in het stadje waar we verbleven stond de parking knalvol met Leafs die ze waren aan het uitleveren. De anderen werden blijkbaar nog nauwelijks verkocht.

In het skiresort waar we zaten hadden heel veel huisjes (van particuliere eigenaren) gewoon wallboxes om te laden.

Dat is de toekomst waar wij ook naartoe gaan. Leer er maar mee leven.

Wanneer je elk jaar 27 miljard euro binnen krijgt door olie te verkopen op de internationale markt dan kan je als land met een zeer kleine bevolking wel wat permitteren ja.

Blijkbaar telt die uitstoot daarvan allemaal niet mee. Want Sven Johannson rijd met een Tesla in Oslo.
Boa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2019, 15:49   #20
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boa Bekijk bericht
Wanneer je elk jaar 27 miljard euro binnen krijgt door olie te verkopen op de internationale markt dan kan je als land met een zeer kleine bevolking wel wat permitteren ja.

Blijkbaar telt die uitstoot daarvan allemaal niet mee. Want Sven Johannson rijd met een Tesla in Oslo.
Uitstoot 0.

Noorwegen is hydro powered.

En het Noors staatsfonds is de investeringen in olie en gas aan het afbouwen.

Laatst gewijzigd door Tavek : 16 juli 2019 om 15:49.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be