![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#41 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dan had u evengoed de bamba kunnen oplijsten. En ja, ieder volk heeft zijn subculturele artiesten of volksfiguren. Ik zie in brussel bijna niks anders rondlopen na 19h. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar ik begrijp uw punt en als dat zo zou zijn, maakt dat volgens mij eerder een Heel-Nederlandse (Benelux) canon noodzakelijk. Maar hoe de Walen ook mogen gericht zijn, dat betekent niet dat ge de kaart van de Nederlanden moogt hertekenen. De Nederlanden hebben nooit of nimmer samengevallen met Dietsland. Citaat:
Citaat:
2. Men zou het eerder kunnen omkeren, en stellen dat de begrippen Nederlanden/Nederlands weinig relevant zijn omdat ze in tegenstelling tot Frankrijk/Frans en Engeland/Engels geen etnische oorsprong hebben, maar aanvankelijk slechts aardrijkskundige termen waren die het onderscheid aangaven met een hoger gelegen gebied... Nu wil ik geenszins pleiten om de benaming "Nederlands" te vervangen door Diets, het onbegrip zou té groot zijn, MAAR de Nederlandstalige Nederlanden hebben nooit bestaan als staatkundig geheel, of zelfs niet als bestuurlijk onderdeel. Dietsland zou dus een volstrekt nieuwe staat zijn. Waarom zou die staat dan geen naam mogen krijgen, die nieuw is in die zin dat hij staatkundig nog niet voorkwam, maar tegelijkertijd toch kan bogen of een oude traditie ? 3. Korrektheidshalve moet ik echter nog een stapje verder gaan. In de tijd van het VKN werd Koninkrijk der Nederlanden in het Frans vertaald als Royaume des Belgiques. Immers, eeuwenlang zijn De Nederlanden, met als vertalingen Belgica en Belgique(s) synoniemen die betrekking hadden op de ganse Nederlanden. Pas sinds de oprichting van België beperkt "Nederland(en)" zich tot het Noorden en "België" tot het Zuiden, wat in historisch perspektief evenzeer nonsens is. Korrekte historische benaming zouden zijn: voor het huidige Nederland: "Noordelijke Nederlanden" of "Noord-Nederland" voor België: "Zuidelijke Nederlanden" of "Zuid-Nederland". Voor de beide landen wordt tegenwoordig een een totum pro parte gebezigd; men noemt slechts een deel naar de naam van het geheel. Dat deed men niet zomaar, dat waren politiek ingegeven keuzes doordat beide landsdelen tegenover mekaar kwamen te staan. Zo ook werd bijvb. de provincie Zuid-Brabant door de nieuwbakken Belgische regering omgedoopt tot "Brabant" tout court... De vraag die ieder zich minstens zou moeten stellen of hij/zij zich achter die keuze kan scharen. Ik alvast niet, maar dat raadde men al...
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
De Nand lijkt mij eerder klaar te zijn voor een liberale canon....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Tot in de 18e eeuw was Vlaanderen een veel gebruikte benaming voor de Nederlanden als geheel. Zelfs nu nog worden in de catalogi van kunstveilingen, de schilders uit de Zuidelijke Nederlanden, die aktief waren in de periode tussen het ontstaan van de de Verenigde Republiek en het ontstaan van de Belgische staat aangeduid met Vlaamse School. Citaat:
En dat na: - de 1e: het graafschap - de 2e: de ganse Nederlanden - de 3e: de ganse Zuidelijke Nederlanden Citaat:
Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 augustus 2019 om 00:18. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Banneling
|
![]() Ach, laten we die Vlaamse identiteit toch vergeten. Het zit er tjokvol met nestbevuilers, zelfhaters, apologeten en masochisten. Als knechtschap behoort tot de comfort-zone dan is dat maar zo.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Sterke naties met een identiteit hebben één ding gemeen: ze hebben geen kanon nodig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het is niet meer en niet minder dan een overzicht van hot items in de geschiedenis in vogelvlucht , bestemd voor scholieren en migranten. Er zijn zo veel geschiedenis boeken geschreven en de meeste zijn slechts een afspiegeling van de heersende opvattingen in die betreffende tijd. Meer kennis van geschiedenis kan beslist geen kwaad. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Addendum: lessen leren van die geschiedenis is blijkbaar het probleem van alle generaties door de eeuwen heen! Of denk je dat de 'flexigender' generatie van heden het wiel uiteindelijk gaat uitvinden? 'k Zou mijn hoop daaromtrent maar niet het hoog stellen. ![]()
![]() |
![]() |
#49 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met name is de vraag om zo'n canon op te stellen gelijk aan een bekentenis dat er GEEN 'Vlaamse' identiteit IS momenteel. cfr, V-partijen draaien vooral op het thema migratie en centen. Niet direct iets om het fiere Vlaamse hoofd over op te heffen.
De oorzaken van liberalisme staan uitgebreid beschreven in de DSM-5 Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap. De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54 Laatst gewijzigd door The Paulus Experience : 15 augustus 2019 om 09:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Banneling
|
![]() Het is gemakkelijker als we één taal gaan verheerlijken en als het summum van het summum gaan voorstellen en om wille van die ene taal al de anderen die zich daar niet aan willen onderwerpen voor al het vuil van de aarde gaan uitmaken...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Platvloerse francofone indoctrinatie noem ik dat... Laatst gewijzigd door marie daenen : 15 augustus 2019 om 09:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar dat is zonder la Belgique gerekent dat Francofoon bevooroordeeld is; werken laten ze liever over aan anderen; zij zullen er wel voor zorgen dat de vruchten rijkelijk in hun eigen mand vloeien... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() https://nl.wikipedia.org/wiki/Hertogdom_Brabant
![]() |
![]() |
#57 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
kunstontwikkeling van 17e eeuw. Punt aan de lijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Europees Commissaris
|
![]() IK veronderstel dat ge Frankrijk als een sterke natie beschouwt. Maar als geen andere zijn ze daar nu net bezig met ...indentiteit ! Zie hun grote identiteitsdebat.
![]() |
![]() |