![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#361 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#362 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In de Kempen hebben ze dan weer hun Oogstfeesten. Cultuur is namelijk plaats gebonden en zeker niet iets dat gebonden is aan een bevolking van een heel gewest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#363 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#364 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#365 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En gij ook niet.... Vlamingen zijn géén volk en hebben dus géén recht ... De Limburgers daarentegen hebben blijkbaar als volk alle rechten.... Waar wachten jullie op,te laf,of géén geld genoeg.... Bespeur ik hier een waals reflex... ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#366 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het ene is gebaseerd op het uitoefenen van een machtsmonopolie met geweld ; het andere heeft te maken met interne affiniteit en externe afkeer. Natuurlijk werken de dingen beter als de administratieve afbakeningen samenvallen met de naties/volkeren ; en er is dus ergens een verlangen van volkeren om hun eigen administratieve afbakening te hebben ; anderzijds is er de wens van administratieve afbakeningen om binnen hun machtsterritorium aan natie-building te doen. In dat laatste kader gebruikt men vaak titels zoals "Belg" of "Vlaming" gekoppeld aan een administratieve status: "jij bent een onderdaan van administratie "Poepel" dus ben jij een "Poepelaar", en men doet dan alsof er een volk/natie is van Poepelaars. Zeggen dat je een Vlaming bent omdat je in het gewest Vlaanderen woont, is eigenaardig voor een Vlaams nationalist, want dan was er in de eerste plaats geen reden om een Vlaams gewest te willen. Immers, toen het Vlaams gewest er niet was, waren er dan ook geen Vlamingen, volgens diezelfde visie, en enkel maar Belgen. Men zou dus de Vlaming uitgevonden hebben door het Vlaamse gewest administratief te scheppen. Maar waarom zou men dat dan gedaan hebben ? Het waren immers allemaal Belgen, 2 minuten daarvoor, en Vlamingen bestonden dan niet ? Nee, het is omgekeerd. Het is omdat er organisch een "Vlaams volk" zou bestaan, dat er een streven was naar een administratieve structuur die daar dichter bij zou aansluiten. Maar dan is "Vlaming zijn" geen administratieve status, maar een organisch verschijnsel. Wie zich geen Vlaming voelt, is dan geen Vlaming. Of hij dat nu administratief zogezegd als Poepelaar is of niet. Laatst gewijzigd door patrickve : 21 augustus 2019 om 05:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#367 |
Minister-President
|
![]() [quote=Jantje;9097541
Maar wat ik wel beweer is dat er geen Vlaams volk bestaat. Buiten de politiek is er niets dat de bevolking van de Vlaamse gebieden aan elkaar verbind. [/QUOTE] Loop rond ergens in Tsakamaka en hoor opeens Vlaams praten. Je zal vermoedelijk met die mensen een praatje maken. En niet over politiek. Kwestie van binding aan de Vlaamse identiteit, hoe moeilijk die ook definieerbaar is.
![]() |
#368 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Enkel de Ardennen of moeten we Bergen en Charleroi er ook bij nemen? Marc Coucke heeft Durbuy al gekocht, dus van daaruit kan verder gewerkt worden denk ik dan.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! Laatst gewijzigd door fox : 21 augustus 2019 om 08:07. |
![]() |
![]() |
![]() |
#369 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet noodzakelijk. Volk moet territorialiteit hebben, cultuur heeft dat niet noodzakelijk. Cultuur kan dun verdeeld wereldwijd zijn, zonder ooit een territoriale claim, terwijl dat bij een volk wel zo is. Je zou het kunnen hebben over de cultuur van het wetenschappelijke denken, bijvoorbeeld.
Ik denk dat je eerder denkt aan dingen zoals "tradities" of zo, maar daar zitten we weeral met die logische fout van "een verleden nodig" dat er dus niet kon zijn toen het begon. Een volk en een natie zijn een affiniteitsband van het moment. Je zou het kunnen vergelijken met "verliefd zijn" maar dan minder intens, en met veel meer volk. Verliefd zijn is zoiets als "grote interne affiniteit" en "afkeer van buiten" (vooral niet verliefd zijn op anderen). Waarom men "verliefd" wordt is organisch en zeker niet noodzakelijk cultureel of taalkundig of gelijk wat, maar men beweert dat "gelijkaardigen" gemakkelijker verliefd worden, en dus dat gelijkaardige culturele of andere aspecten dus kunnen helpen. Laatst gewijzigd door patrickve : 21 augustus 2019 om 08:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#370 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En als ik in Superior Frans hoor spreken, maak ik met die mensen ook een praatje. Het gaat dan ook om verbondenheid met een identiteit zekers? Het gekke is dat er meer verbondenheid is tussen Breda en Kalmthout, dan tussen Ekeren en Deurne. Voor iemand uit Schoten is Veurne evengoed ver van mijn bed als Namen. En kunnen beide evengoed steden ergens in Afrika zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#371 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#372 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#373 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overigens, wat dat "Hollands" betreft, nogal wat Vlamingen lijken niet te beseffen dat veel mensen uit Noord-Brabant, Drente, Groningen, Friesland enz. het niet zo op prijs stellen dat zij met de term "Hollanders" worden geïdentificeerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#374 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben aan het trollen zonder moeite te doen, fun times ! Tavek doet een bekentenis nl. mij moet je niet serieus nemen, ik ben een geboren zeveraar. (posting 308 van deze draad.) Goed. Dit weten we nu ook. En nu het belangrijke werk waarin ik tracht aan te tonen dat Vlaanderen weldegelijk bestaat, een volk is, een eigen idenditeit heeft en ook een eigen cultuur. Alleen de eigen natie ontbreekt voorlopig, maar dit vind ik niet zo belangrijk. VLAANDEREN. Tik dit woord in via google en je krijgt onmiddellijk meer dan 5 miljoen resultaten. Niet slecht voor een item dat niet bestaat. Natuurlijk is dit de totale verzameling maar je kan ook alles apart opvragen. Kunst, cultuur, economie enz... en je kent voor ieder item de resultaten. Zeer interessant. In mijn bibliotheek staan trouwens verschillende werken die mijn stellingen bevestigen waaronder een paar oudere exermplaren van Larousse, 20 eeuwen Vlaanderen, een 15 delig standaardwerk geschreven door Nederlandse én Vlaamse historici, Geschiedenis van de Vlaamse Gedachte door H. Elias, vierdelig maar niet zo interessant door het verleden van Elias, en tenslotte De Wereldgeschiedenis van Vlaanderen, een lijvig boek van meer dan 500 blz, zeer interessant. Bijdragen van 72 auteurs waaronder tot mijn verbazing ook één van Karl Van Den Broeck, zoon van Walter (Groenten uit Balen) en notoir ontkenner van de Vlaamse idenditeit van o.a. Breugel, Rubens, Mercator enz... In dit boek durft hij uiteraard met zijn leugens niet afkomen, zijn bedrage gaat over dr. Nand Peeters, de echte uitvinder van de pil. Vrij onschuldig dus. Meteen weet ik dus ook waar de Limburgers van dienst hun mosterd halen. Dit drietal, bestaande uit Tavek, zelfverklaarde troller, H.O., geniepig en daardoor gevaarlijk, Pajoske en soms ook Henri1, de man die o zo graag waal wilde zijn maar het moet stellen met zijn status van domme limburger. Ik heb me dikwijls afgevraagd waarom deze limburgers het zonlicht ontkennen. Een mogelijke verklaring, ik wik mijn woorden, is het feit dat de meeste limburgers geen volk zijn, geen idenditeit hebben, ook hun cultuur is ondermaats. Ze staan dus met lege handen. Wegens de ligging leunen ze meer aan bij Luik en Aken dan bij Vlaanderen. Soit. Ik had het over de Larousse. Ik heb er meerdere geërfd. In ieder exemplaar platen van de "culture flamande"met schilderijen, beeldhouwwerken en markante gebouwen zoals het stadhuis van Brussel en Leuven. Van de "culture wallonne" geen spoor, wel vermelding van de "culture belge", wat dit ook moge betekenen. Ik moet het hierbij laten. Over Vlaanderen kan je eindeloos redetwisten en ik zeg hiermee niet dat ik de wijsheid in pacht heb. Iedere bewuste Vlaming kan de uitspraken die ik gedaan heb bevestgigen, ik aanvaard zelfs tegengestelde meningen. We zijn tenslotte geen limburgers nietwaar? Laatst gewijzigd door robert t : 21 augustus 2019 om 13:12. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#375 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U bent aan het worden wat u zo hard haat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#376 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Met heel je posting bewijs je gewoon dat er geen Vlaams volk bestaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#377 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#378 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#379 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#380 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat heeft robert t volstrekt niet geschreven. Hij heeft wel gejustifieerde kritiek op het soort Limburgers dat het zonlicht ontkent door te gaan lullen dat ze geen Vlamingen zijn en daarbij nog steeds zitten te zemelen over Vlaanderen in zijn middeleeuwse betekenis (het oude graafschap). Limburg is een deel van het Nederlandstalig gebied dat zich uitstrekt van De Panne tot Maaseik en dat grondwettelijk als "Vlaams Gewest" wordt omschreven. Wanneer ik in Limburg ben hoor ik geen Duits maar Nederlands. De lokale media zijn Nederlandstalig. Bijgevolg zijn de Limburgers als inwoners van het Vlaams Gewest Vlamingen, net zoals de inwoners van Vlaams Brabant dat ook zijn. Tavek & Co mogen voor de rest van hun leven kneuterig zitten emmeren, de realiteit is er om hen tegen te spreken. En wat hun eeuwige klaagzang betreft over het zogezegd achterstellen van Limburg, je hoeft maar eens rustig in Limburg rond te toeren om vast te stellen dat dit helemaal niet zo is.
|
![]() |
![]() |