Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 augustus 2019, 11:03   #61
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
De plastics worden er gewoon verbrand hoor... er is hoogstens wat energieproductie. Dat van de wegenbouw zijn de nog niet gevaloriseerde slakken, welke louter inorganisch zijn (o.a. niet-gerecupereerd lithium).
Blijkbaar gebruiken ze het ook om stranden aan te leggen.

Citaat:
Plastic is overal, meestal in de vorm van microplastics. Maar nu is er weer een nieuwe vorm van vervuiling ontdekt. Wetenschappers van de Britse University of Plymouth ontdekten plastic dat op stenen lijkt op stranden in Groot-Brittannië, Schotland en zelfs in Canada.
https://www.hln.be/wetenschap-planee...dekt~ade2b9d6/

Maar alles is in orde als we geen CO2 uitstoten via onze auto's.
De rest zijn zorgen voor de volgende generaties.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 11:03   #62
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Maar je weet toch dat een moderne accu voor het grootste deel uit kunststof bestaat.
Een modern accupack? Bron? Bepaalde kunststoffen kan men toch 100% recycleren.

Citaat:
En om daarvan verlost te geraken gebruikt men het als wegverharding.
Dus er zullen nog meer verharde wegen moeten aangelegd worden.
Nee dat hoeft niet, want nu is er al een groot tekort om de bestaande wegen te onderhouden. Zelfs Duitsland zorgt vooral voor hun snelwegen en expreswegen en belangrijke hoofdwegen. De overige wegen worden enkel opgelapt als de putten te diep worden. Rij eens naar het Roergebied en neem secundaire wegen ook die door de kleine steden. Ze zijn pleite.

Ik ggl ff en enkel de stad Essen had in 2011 reeds 2,16 miljard schulden in de stadskas...
Citaat:
https://www.focus.de/finanzen/steuer...d_1076455.html

Teufelskreis: Kein Geld für Straßen und Schulen

Ein wenig glorreiches Beispiel: „Die Stadt Essen ist durch Kassenkredite (2,16 Milliarden Euro) mehr als drei Mal höher verschuldet als alle bayerischen, sächsischen und baden-württembergischen Kommunen zusammen“, heißt es bei der Bertelsmann-Stiftung. Oberhausen kommt auf eine Pro-Kopf-Verschuldung mit Kassenkrediten von 6870 Euro, Pirmasens auf 6215 Euro, Kaiserslautern auf 6040 Euro.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2019 om 11:30.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 11:14   #63
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Maar alles is in orde als we geen CO2 uitstoten via onze auto's.
Je vergeet de giftige (uitlaat)gassen.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2019 om 11:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 11:23   #64
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Feit is dat in werkelijkheid, maximum 50% van een batterij-pack kan gerecycleerd worden (o.a. doordat 15% van het pack-gewicht bestaat uit plastics, elektrische isolatie, rubbers (o.a. koelleidingen) en afdichtingsmaterialen). Ook op cell-niveau is dat slechts 50%, want anode-grafiet, electroliet-solvent en separator worden zijn niet recycleerbaar - de overige 50 % (het metaalgewicht) is dat wel.
Een batterijpack kan men opendoen en de modules apart vervangen en terug dichtdoen. Reviseren noemt men dat. Wat niet versleten is wordt behouden.

Een gereviseerd batterijpack zal wslk de helft kosten van een splinternieuw:
Citaat:
https://www.hln.be/auto/accu-van-je-...euro~a4d91e83/

Maar kloppen die bedragen wel?

De eveneens Duitse website Focus Online vroeg het na bij Daimler, het moederbedrijf van Smart. De reactie van woordvoerder Dietmar Göllner is duidelijk: “Die bedragen kloppen. De hoogte van de rekening hangt af van de mogelijkheid om een ruilonderdeel te gebruiken. Wanneer we een ander gebruikt accupakket terug kunnen plaatsen, kost dat ongeveer 8.600 euro, maar een nieuw batterijenpakket komt inderdaad op 17.000 euro. Exclusief arbeidsloon…”
Wat allemaal mogelijk is met batterijpacks en zijn modules en BMS en cablage enz... is toch wel dit voorbeeld hier, hoe wordt een Audi S5 V8 een Audi S5 85P de batterijmodules enz... "liggen" nu daar waar de achterzetels zaten...:
Citaat:
https://insideevs.com/news/362386/te...-swap-audi-s5/
Motor Swap? Check Out This Audi S5 With A Tesla Model S Soul

The video brings lots of interesting details on how the conversion was made, what the shop had to do to make everything work and also about how the car now behaves.

One of the most interesting adaptations made by Polyak was putting the whole battery pack of the Model S inside the S5. Instead of replacing the Audi’s floor, he divided the pack into 16 modules and stacked them where the German coupé previously had rear seats.

Polyak also had to make arrangements for the batteries to retain their thermal management, the BMS.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2019 om 11:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 11:42   #65
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een batterijpack kan men opendoen en de modules apart vervangen en terug dichtdoen. Reviseren noemt men dat. Wat niet versleten is wordt behouden.

Een gereviseerd batterijpack zal wslk de helft kosten van een splinternieuw:
Een batterijpack is niet meer dan een reeks batterijen aan elkaar gesloten.
Er is dus helemaal geen sprake van een batterij reviseren, men haalt gewoon de batterij die stuk is uit de de samenstelling.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 11:44   #66
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.694
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat is natuurlijk grote onzin. Waarom zou je een hele dag in de auto moeten zitten als je naar het Zuiden van Frankrijk gaat, of naar Italie of gelijk welke bestemming binnen Europa. Als je een autovakantie doet passeer je zoveel leuke dingen dat ik het eigenlijk zonde zou vinden om dat allemaal te passeren zonder het eens te bekijken. Mijn eindbestemming kan misschien 1300 km ver zijn, maar er zijn genoeg bezienswaardigheden tussendoor om dat geen marteling van 15 uur bollen te maken. Als je naar Italie gaat bijvoorbeeld. Stop eens een dag of 2 in de vogezen. Doe daarna een citytripje in Milaan en ga dan een weekje naar Toscane of zo. Passeer in het terugkeren eens langs het Komomeer of ga eens naar Gottard. Ondertussen kan je je auto opladen.
Idd, zelfs voor 900 km las ik meestal slapen onderweg in.
Velen willen zo snel mogelijk ter plaatse zijn, en liefst nog 's nachts rijden, wanneer ge zelfs geen kloten van het landschap ziet.
Zelf begint mijn vakantie als ik m'n wagen stap. Met eventueel op't eind zo'n 300 ?* 400 km langs kleinere wegen sightseeing, en een picknickske onder de baan.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 11:44   #67
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een batterijpack is niet meer dan een reeks batterijen aan elkaar gesloten.
Er is dus helemaal geen sprake van een batterij reviseren, men haalt gewoon de batterij die stuk is uit de de samenstelling.
Dat is reviseren.

Een simpele batterij is die van een electrische fiets:
(zonder temperatuur management)

Citaat:
De batterij van uw elektrische fiets laten herstellen

Wilt u de fietsbatterij door ons laten reviseren, stuur dan de fietsbatterij met oplader aan ons op. Wij maken dan de behuizing schoon en vervangen de batterijcellen door nieuwe, hoogwaardige energiecellen. U kiest zelf of u energiecellen van dezelfde sterkte wilt of energiecellen met een hogere sterkte. Wij houden onze batterijcellen niet lang op voorraad. U krijgt dus ‘verse’ batterijcellen die nog lange tijd meegaan.

Na het plaatsen van de nieuwe batterijcellen maken we de behuizing dicht en testen we de fietsbatterij goed. Als alles oké is, sturen we de fietsbatterij met oplader aan u terug. U hoeft de gereviseerde fietsbatterij thuis alleen nog even op te laden en kunt dan weer snel genieten van de ritjes met uw e-bike.

Om de fietsbatterij te kunnen herstellen, is de nodige technische kennis bij ons in huis. We werken met de nieuwste energiecellen die we op de juiste wijze aan de printplaat koppelen. U hoeft dus niet zelf batterijcellen te vervangen. Door de energiecellen in de batterij voor u te vervangen nemen wij u het technische werk uit handen. U hoeft zich dan geen zorgen meer te maken over de fietsbatterij.
Een batterijpack van een EV bestaat uit meerdere modules die elk x-bricks en op hun beurt x-accucellen hebben.

Citaat:
https://evannex.com/blogs/news/tesla...rk-in-progress

As we can see in the photo above Tesla Model 3 modules are in rectangular shape, the two modules on either side are 67.5 in (1715 mm) long and weight 191 lbs (86.6 kg) each and the two center modules are a bit longer and heavier i.e. 73 in (1854 mm) and 207 lbs (98.9 kg). All four modules are 11.5 in (292 mm) wide and 3.5 in (90 mm) thick.

Also each module has cells grouped in to a brick of 46 cells (cylinders). The shorter modules have 23 bricks and longer ones (center) have 25 bricks of cells each.

Model 3 battery pack modules are tightly concealed in hard plastic and heavily bolted to the ground for the safety of the cells and related electrical and electronic systems. Each module has it's own BMS circuit and according to Jack's analysis it can monitor each cell in the pack — another example (Jack notes) that Tesla remains ahead of other legacy auto manufacturers.

Jack and his team at EVTV didn't pop-open the cells from the modules as they're planning to utilize the battery pack for solar energy storage. Note: this battery pack was recovered from a wrecked and submerged Tesla Model 3. Nevertheless, the battery pack components weren't harmed and are functioning without any issues.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2019 om 11:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 11:49   #68
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je vergeet de giftige (uitlaat)gassen.
Als je met gezuiverde bio-ethanol werkt heb je geen schadelijke uitlaatgassen.
Werk je met bio-diesel dan zijn die minimaal en natuurlijk afbreekbaar.
Werk je met gezuiverd biogas zijn er geen schadeljke uitlaatgassen.

Nu ook bij de productie van batterijen komen er giftige niet afbreekbare gassen vrij, maar ja, daar mag niet over gesproken worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 12:01   #69
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat is reviseren.

Een simpele batterij is die van een electrische fiets:
(zonder temperatuur management)



Een batterijpack van een EV bestaat uit meerdere modules die elk x-accucellen hebben.
Elke accucel is een condensator.
Dus niks reviseren, kapotte condersator er uit en nieuwe er in.
De metalen uit de oude condesator halen en de rest op de vuilbak.

Zelfs bij oude lood-zink batterijen werd dat regelmatig gedaan.
Bij de oude EV's bestonden de batterijpacken allemaal uit lood/zink batterijen bij voorkeur 6 volt batterijen zelfs.
Juist om niet alles te moeten vernieuwen als er 1 ellement stuk ging.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 12:02   #70
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Als je met gezuiverde bio-ethanol werkt heb je geen schadelijke uitlaatgassen.
Als... diesel en benzine en alternatieven worden gebruikt.
Waar haal je die ethanol? Uit de tuinslang? In benzine zit 5 of 10% ethanol.

Citaat:
Werk je met bio-diesel dan zijn die minimaal en natuurlijk afbreekbaar.
idem
Citaat:
Werk je met gezuiverd biogas zijn er geen schadeljke uitlaatgassen.
Idem

Citaat:
Nu ook bij de productie van batterijen komen er giftige niet afbreekbare gassen vrij, maar ja, daar mag niet over gesproken worden.
Bij het proces van ruwe olie opboren tot eindproduct benzine en diesel aan de pomp zijn er wslk miljoenen doden gevallen. Oorlogen wegens olie en gas, olie en gasrampen, scheepsrampen met olietankers.

En daar wordt over gesproken.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2019 om 12:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 12:02   #71
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.219
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een batterijpack kan men opendoen en de modules apart vervangen en terug dichtdoen. Reviseren noemt men dat. Wat niet versleten is wordt behouden.
En wat met die versleten modules ? Die moeten toch verwerkt worden, en die bevatten inderdaad plastic (o.a. de houders voor de cellen, en de siliconenbuizen die de koeling voorzien, warmtegeleidende gel,..) - ik denk niet dat die herbruikbaar zijn. En finaal moeten de onbruikbare cellen gerecycleerd worden.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 12:05   #72
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
En wat met die versleten modules ? Die moeten toch verwerkt worden, en die bevatten inderdaad plastic (o.a. de houders voor de cellen, en de siliconenbuizen die de koeling voorzien, warmtegeleidende gel,..) - ik denk niet dat die herbruikbaar zijn. En finaal moeten de onbruikbare cellen gerecycleerd worden.
Dat zal dan wel gebeuren, en die zullen zich moeten specialiseren en steeds moeten verbeteren. Umicore.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 12:35   #73
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat zal dan wel gebeuren, en die zullen zich moeten specialiseren en steeds moeten verbeteren. Umicore.
Nee, dat gebeurt niet.
De technieken bestaan wel voor sommige kuststoffen, maar het is economische gewoon niet rendabel om het te doen.
Maar de meeste kuststoffen zijn gewoon niet recycleerbaar.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 13:02   #74
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Als... diesel en benzine en alternatieven worden gebruikt.
Waar haal je die ethanol? Uit de tuinslang? In benzine zit 5 of 10% ethanol.
't ja.
Is ethanol eigenlijk niet de juiste wetenschappelijke benaming voor de alcohol die in alcoholische dranken zit.
Is vergistig van suikers niet een van de oudste biochemische processen die door de mens werden toegepast?

Laat gewoon wat fruit rotten en je hebt ethanol


Citaat:


idem
Bio-diesel is iets moeilijker, als je een fout maakt heb je geen brandstof maar een blok zeep.

Citaat:

Idem
't Ja, daar heb je gelijk.

Biogas winnen is zeer moeilijk en ingewikkeld.
Daar heb je een zeer dure en zeer hoog staande technologie voor nodig.
En een zeer grote uitgebreide technische kennis.

Citaat:
Bij het proces van ruwe olie opboren tot eindproduct benzine en diesel aan de pomp zijn er wslk miljoenen doden gevallen. Oorlogen wegens olie en gas, olie en gasrampen, scheepsrampen met olietankers.

En daar wordt over gesproken.
Je heb gelijk, de meeste huidige oorlogen gaan over delfstoffen.


Word het dus eens geen tijd dat we leren leven zonder overdadig gebruik van delfstoffen?
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 13:41   #75
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Als je met gezuiverde bio-ethanol werkt heb je geen schadelijke uitlaatgassen.
Werk je met bio-diesel dan zijn die minimaal en natuurlijk afbreekbaar.
Werk je met gezuiverd biogas zijn er geen schadeljke uitlaatgassen.

Nu ook bij de productie van batterijen komen er giftige niet afbreekbare gassen vrij, maar ja, daar mag niet over gesproken worden.

Biofuels zijn complete onzin! Ten eerste gaan de plantages van gewassen voor de productie van biobrandstoffen in competitie met plantages voor voeding. Er is al niet zo veel geschikte landbouwgrond. Met een groeiende wereldbevolking komen we daar mee in de problemen.

Er is echter nog een ander aspect. De efficiëntie is veel te laag.

Brazilië heeft ruime ervaring met de productie van bio-ethanol. Ze gebruiken hiervoor suikerriet in een tropisch klimaat, dat gaat veel meer energie opleveren dan hier bijvoorbeeld met suikerbieten te werken. Zij halen 0,27 TJ/ha. Dat is 0,86 W/m2!

0,27 TJ dat is 270 GJ of 270 000 MJ

1 kWh = 3,6 MJ

270000 / 3,6 = 75000 kWh

Die ha levert dus 75 000 kWh per jaar op in de vorm van ethanol.

De energiedichtheid van ethanol is 24 MJ/l.

75000 / 24 = 3125 l ethanol per ha per jaar

Stel dat we deze alcohol in een auto gebruiken die 7 l per 100 km verbruikt dan geraak je met die 1 ha (3125/7)*100 = 44642,8571 km ver.

Als we uitgaan van 10 MJ/m2/dag voor Brazilië (laag ingeschat) en het gebruik van een redelijk standaard zonnepaneel met een rendement van 20% dan krijg je het volgende:

10 x 0,2 x 365 x 10000 = 7300000 MJ/ha/jaar

7300000 / 3,6 = 2,0278E6

Een gemiddelde elektrische wagen geraakt zo'n 6 km ver op 1 kWh. In de zonnepanelen werd 2 000 000 kWh opgewekt, of genoeg voor 12 000 000 km.

12000000/45000=266,6667

De elekrtrische wagen geraakt dus 260 x verder met die 1 ha!

Niet onlogisch als je weet dat de meeste planten niet verder geraken dan een efficientie van zo'n 1 ?* 2% wat betreft photosynthese. Bovendien kan je niet alle biomassa omzetten naar bruikbare energie in een biobrandstof. Bij suikerriet is dat nog vrij hoog.

Biobrandstof is complete onzin! Er is een kleine uitzondering, als je biodiesel maakt van afvalolie uit de voedingsindustrie of van biomassa afval dan is er geen probleem. Maar dat zal altijd zeer beperkt blijven.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 13:47   #76
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
't ja.
Is ethanol eigenlijk niet de juiste wetenschappelijke benaming voor de alcohol die in alcoholische dranken zit.
Is vergistig van suikers niet een van de oudste biochemische processen die door de mens werden toegepast?

Laat gewoon wat fruit rotten en je hebt ethanol
Eetwaren verspillen ook nog, kan het nog erger?

Enkel door personenwagens worden in België ca. 85 miljard kms afgelegd per jaar.

Laat wat fruit rotten hé.

Of whatever waar je het haalt, je hebt het gewoon niet. Daarom maar in de regel hoogstens 10% in de E10 Superbenzine.

Er zou ook E85 zijn, als je een motor hebt die ervoor geschikt is, na ombouw...

Prijs zou meer dan 2 euro de liter zijn (2,20 in Be? ), zodat niemand eraan denkt daarmee te beginnen... want die motor verbruikt alvast ook 20% meer.

Citaat:
https://www.hln.be/geld/consument/ko...pomp~ae8e9e47/
Koude douche voor wie bio-ethanol wil tanken: meer dan 2 euro per liter aan de pomp

TT 23 augustus 2019


Wie dacht met de nakende goedkeuring van de biobrandstof E85 een goedkoop en milieuvriendelijker alternatief gevonden te hebben voor gewone benzine, lijkt bedrogen uit te zullen komen. De FOD Financiën is niet van plan het nieuwe type brandstof te bevoordelen, waardoor E85 nog duurder zal uitvallen dan de al bestaande benzinevarianten. Dat schrijven de kranten van Sudpresse.

In de Franstalige pers werd gisteren al bekendgemaakt dat het kabinet van minister van Energie Marie-Christine Marghem (MR) de laatste hand legt aan een Koninklijk Besluit dat de invoering van E85 moet goedkeuren. Die brandstof bestaat voor 85 procent uit ethanol en 15 procent benzine, en is daardoor milieuvriendelijker dan de bestaande benzines E5 (euro 98) en E10 (euro 95).

E85 bestaat al in verschillende landen, waaronder Zweden en Frankrijk.
Zeker bij onze zuiderburen zagen heel wat toeristen deze zomer dat E85 er bijzonder goedkoop is geprijsd, mede dankzij een fiscaal gunstige behandeling door de overheid. Aan de pomp betaal je er ongeveer 0,7 euro per liter. Daartegenover staat wel een meerverbruik van 20 procent, moet je auto er geschikt voor zijn en moet je mogelijk je motor laten ombouwen. Maar die kost kan snel terugverdiend zijn.

Bij ons komt het echter allicht zo ver niet. De FOD Financiën is niet van plan een uitzondering toe te staan voor E85 en zal de gewone taksen en accijnzen heffen. Daardoor zou de prijs per liter op ongeveer 2,2 euro uitkomen, fiks duurder dus dan gewone benzine.

De federatie van brandstofhandelaars reageert ontgoocheld. “Niemand gaat dat betalen”, zegt voorzitter Olivier Neirynck bij Sudpresse. “Ook geen enkele brandstofhandelaar gaat met die prijs investeren om E85 te kunnen verkopen. Er zijn speciale pompen voor nodig. Een minister maakt zijn borst nat om een nieuwe, milieuvriendelijkere brandstof mogelijk te maken, en die maakt men dan dood langs fiscale weg. Een beetje coherentie zou geen kwaad kunnen.”

Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2019 om 13:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 13:59   #77
araneus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 26 juli 2006
Berichten: 1.119
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Eetwaren verspillen ook nog, kan het nog erger?

Enkel door personenwagens worden in België ca. 85 miljard kms afgelegd per jaar.

Laat wat fruit rotten hé. Of whatever waar je het haalt, je hebt het gewoon niet. Daarom maar hoogstens 10% in de E10 Superbenzine.
85 miljard km per jaar. Als die voor 10% op alcohol gaan rijden gemaakt uit suikerriet (zoals in Brazilië) dan heb je daar zo'n 1900 km2 suikerriet voor nodig! Dat is bijna zo groot als de provincie Vlaams-Brabant!
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 14:00   #78
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Eetwaren verspillen ook nog, kan het nog erger?

Enkel door personenwagens worden in België ca. 85 miljard kms afgelegd per jaar.
Al eens gezien hoeveel groenafval er dagelijks word opgehaald?
Maar ja, je gazon is voldoende hoor om al een deel biobrandstoffen voor eigen gebruikt te winnen.
Je kan daar niet enkel methaan uit winnen, maar ook nog eens ethanol en recuperatiewarmte.


Citaat:
Laat wat fruit rotten hé. Of whatever waar je het haalt, je hebt het gewoon niet. Daarom maar hoogstens 10% in de E10 Superbenzine.

Dat heeft niets te maken met de winningsmogelijkheden, wel met de centen die de overheid kan afromen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 14:03   #79
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
85 miljard km per jaar. Als die voor 10% op alcohol gaan rijden gemaakt uit suikerriet (zoals in Brazilië) dan heb je daar zo'n 1900 km2 suikerriet voor nodig! Dat is bijna zo groot als de provincie Vlaams-Brabant!
Jantje schaft das, zelfs op 100 % alcohol.

Gans Europa suikerriet of whatever.

Een link uit 2007, mag ik?

Citaat:
https://www.volkskrant.nl/wetenschap....google.com%2F

Overschakeling op biobrandstof juist slecht voor milieu

Een plotselinge overschakeling op biobrandstoffen als ethanol kan het milieu net zoveel schade toebrengen als het aanhoudende gebruik van de traditionele fossiele brandstoffen....

AP8 mei 2007, 21:34

Dat is de strekking van een dinsdag gepresenteerd rapport van de Verenigde Naties over bio-energie, het eerste VN-rapport van formaat over het onderwerp.

Door het gebruik van biobrandstoffen kan de uitstoot van broeikasgassen weliswaar drastisch verminderd worden, maar een plotselinge toename in de vraag naar maïs, palmolie en suikerriet om de brandstof uit te winnen zal zeer zwaar drukken op de wereldreserves van water en vruchtbare landbouwgrond, die toch al onder druk staan.

Hogere voedselprijzen

Op het sociale vlak weegt het voordeel van het grotere aantal banen in de landbouw, dat de overgang op biobrandstoffen oplevert, nauwelijks op tegen de hogere voedselprijzen die voortkomen uit een grotere vraag naar landbouwgewassen voor de productie van biomassa en -brandstof, zo stelt het rapport.

De eenzijdige teelt van slechts een aantal gewassen zal in landbouwgebieden leiden tot een verlies van biodiversiteit, een afname van de vruchtbaarheid van de bodem en meer erosie. In Zuidoost-Azië heeft de gestegen vraag naar palmolie al geleid tot grootschalige houtkap in tropische regenwouden. Ook het gebruik van kunstmest om een goede oogst te garanderen is een zeer schadelijke factor voor het milieu.

Het rapport oppert dat kleinschalige boeren in ontwikkelingslanden door landbouwcoöperaties op te richten de concurrentie aan kunnen gaan met grootschalige landbouwbedrijven, die naar verwachting de overgang op biobrandstoffen zullen proberen aan te wenden om nieuwe markten aan te boren.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 augustus 2019 om 14:12.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2019, 14:11   #80
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Biofuels zijn complete onzin! Ten eerste gaan de plantages van gewassen voor de productie van biobrandstoffen in competitie met plantages voor voeding. Er is al niet zo veel geschikte landbouwgrond. Met een groeiende wereldbevolking komen we daar mee in de problemen.

Er is echter nog een ander aspect. De efficiëntie is veel te laag.

Brazilië heeft ruime ervaring met de productie van bio-ethanol. Ze gebruiken hiervoor suikerriet in een tropisch klimaat, dat gaat veel meer energie opleveren dan hier bijvoorbeeld met suikerbieten te werken. Zij halen 0,27 TJ/ha. Dat is 0,86 W/m2!

0,27 TJ dat is 270 GJ of 270 000 MJ

1 kWh = 3,6 MJ

270000 / 3,6 = 75000 kWh

Die ha levert dus 75 000 kWh per jaar op in de vorm van ethanol.

De energiedichtheid van ethanol is 24 MJ/l.

75000 / 24 = 3125 l ethanol per ha per jaar

Stel dat we deze alcohol in een auto gebruiken die 7 l per 100 km verbruikt dan geraak je met die 1 ha (3125/7)*100 = 44642,8571 km ver.

Als we uitgaan van 10 MJ/m2/dag voor Brazilië (laag ingeschat) en het gebruik van een redelijk standaard zonnepaneel met een rendement van 20% dan krijg je het volgende:

10 x 0,2 x 365 x 10000 = 7300000 MJ/ha/jaar

7300000 / 3,6 = 2,0278E6

Een gemiddelde elektrische wagen geraakt zo'n 6 km ver op 1 kWh. In de zonnepanelen werd 2 000 000 kWh opgewekt, of genoeg voor 12 000 000 km.

12000000/45000=266,6667

De elekrtrische wagen geraakt dus 260 x verder met die 1 ha!

Niet onlogisch als je weet dat de meeste planten niet verder geraken dan een efficientie van zo'n 1 ?* 2% wat betreft photosynthese. Bovendien kan je niet alle biomassa omzetten naar bruikbare energie in een biobrandstof. Bij suikerriet is dat nog vrij hoog.

Biobrandstof is complete onzin! Er is een kleine uitzondering, als je biodiesel maakt van afvalolie uit de voedingsindustrie of van biomassa afval dan is er geen probleem. Maar dat zal altijd zeer beperkt blijven.
Onze maatschappij moet niet met 1 systeem werken, maar met een combinatie van verschillende systemen.
Daarbij moet onze maatschappij zorgen zo weinig mogelijk niet natuurlijk afbreekbaar afval te veroorzaken.
En moet onze maatschappij proberen de schade aan leefomgeving, milieu en klimaat tot een minimum te herleiden.
Onze maatschappij moet dus alle middelen gebruiken om fossiele brandstoffen te vermijden, maar wel zonder andere schade te veroorzaken.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be