![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1 |
Minister
|
![]() VS beven voor Belgisch wapen
Five-SeveN is pistoolversie van P90 Een Belgisch superpistool veroorzaakt heel wat commotie in de Verenigde Staten. De antiwapenlobby en landelijke politieverenigingen pleiten voor een verbod op de Five-SeveN van FN Herstal. Ze noemen het wapen een ,,copkiller'' omdat het van op honderden meters dwars door een kogelvrije vest schiet. ,,Cop'' betekent agent. Bij ons is het wapen niet te koop. De Five-SeveN van FN is het modernste pistool ter wereld. Het is een van oorsprong militair wapen dat vanop grote afstand zeer dodelijk kan zijn. Kogelvrije vesten zijn zinloos. Het pistool doorboort tot 48 lagen kevlar, het ijzersterke materiaal waaruit kogelvrije vesten gemaakt zijn. FN verkoopt het wapen normaal alleen aan politiediensten en militaire overheden, maar ontwikkelde voor de wapengekke Amerikanen een civiele versie met aangepaste munitie. Maar ook dat pistool schiet kogelvrije vesten aan flarden, zegt de antiwapenlobby, die het wapen getest heeft. Landelijke politieverenigingen en lokale korpsen in de VS trekken aan de alarmbel. Vooral omdat de Five-SeveN ondertussen is opgedoken in de onderwereld. De politiebonden proberen via politieke weg het wapen te laten verbieden. In het congres wordt binnenkort gestemd over een wetsvoorstel daartoe. ,,Dit pistool kan agenten doden vanop meer dan tweehonderd meter afstand. Dat is de enige reden waarom iemand zo'n wapen zou kopen'', zegt congreslid Eliott Engel, de indiener van het voorstel. FN Herstal vindt de heisa in de VS onterecht. ,,Onze Five-SeveN wordt in de VS alleen verkocht met zogenaamde trainingsmunitie. Daardoor is het pistool niet schadelijker of gevaarlijker dan een ander wapen'', zegt woordvoerder Robert Sauvage. ,,De tegenstanders proberen bewust verwarring te zaaien. Ons pistool is gekeurd door de autoriteiten en voldoet aan alle vereisten.'' De Five-SeveN kost in de VS bijna 650 euro. Bij ons is het pistool niet te koop. Blijkbaar zijn de amerikanen bang dat de Belgen hun slimmer af zijn ![]() Laatst gewijzigd door Gertj3 : 29 januari 2005 om 12:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
crapuleus |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door MagereHein : 29 januari 2005 om 13:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Parlementslid
|
![]() FN is voor mij het enige argument voor het behoud van België. 8)
Ze hebben echt toffe sniperguns in huis: ![]() ![]() Oogt toch mooi als cadeautje, in verpakking?
![]() |
![]() |
#6 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Banneling
|
![]() Persoonlijk heb ik voorlopig geen wapen in huis maar ben al een tijdje aan het denken of ik er ene zou willen kopen ..
Liefst een machinegeweer a la M16 of AK 47... Wie weet wat er ons morgen te wachten staat |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]()
"Moslim freedom, Now !!!" "Free people around the ka3ba for a free faith around the world !" ![]() Laatst gewijzigd door Lincoln : 29 januari 2005 om 14:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
![]() ![]() Sommige wapens zijn inderdaad facsinerend !
![]() |
#11 |
Vreemdeling
|
![]() Deze Five-SeveN zal binnen een paar jaar de GP vervangen in het Belgisch leger . ook de FNC M2 en M3 zal vervangen worden door de P-90.
Maar de Five-SeveN heeft wel een paar nadelen: 1. Alleen de loop en de slagpin is van staal de rest is van harde kunststof. Het is niet handig voor in de bosjes, snel vuil en stuk. 2. Met de loop kan men maar +/- 3000 schoten me afvuren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Vreemdeling
|
![]() En als je een cop met een kogelvrije vest op 100m wil neerknallen dan moet je wel een goeie schutter zijn hoor.
De max. afstand van een Five-SeveN is 50m. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Vreemdeling
|
![]() Yep speelgoed voor grote mensen niet voor jou dus CHIPIE.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
|
![]() Citaat:
Revolutionair Mechanisch wonder is een betere term, vermits het aan de voor het pistool gemaakte kogel een bepaalde draaing geeft, waardoor het gewoonweg doorheen (relatief) sterke materialen kan boren EN hierdoor nog eens zowel penetreert als enorme drukwondes maakt, wiens bloeden bijna niet te stelpen zijn met first-aid. Wordt je hiermee neergeschoten ben je bijna zeker dood, ook al draag je een kogelvrij vest. Maar FN heeft al diverse andere technologische wonderpaartjes gemaakt.... Dan denk ik aan hun RR-technieken in hun automatische geweren waardoor ze massaal veel kogels op zeer korte tijd kan afschieten. Ik zou, uit etisch aspect, ook tegen deze wapens zijn. Maar hun technologische geavanceerdheid zou hun toch een plaats mogen opleveren in het Wetenschapscentrum te Oostende
![]() |
![]() |
#16 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Overigens.... Ik heb altijd geleerd dat het DE KOGEL is die richting doel geslingerd wordt,niet het wapen....(ik denk dat mijn sergeant mij indertijd wel serieus aangepakt zou hebben als ik mijn SA/FN of mijn FAL richting doel geslingerd zou hebben ![]() Een klein detail dat in deze discussie vergeten wordt blijkbaar.... Laat nu toch wel FN behoren tot het Amerikaanse Browning-concern zeker,producent van zowat alle soorten munitie......ook uitdrukkelijk kogelvest-doorborend....... 8) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die Five-Seven is helemaal niet zo speciaal. Het enigste wat ie goed kan is kevlar vestjes (zonder keramiek platen) doorboren door de aard van de munitie dat een miniatuurversie is van oorlogsmunitie. De Russen hebben reeds lang vergelijkbare dingen. In die zin is het begrijpelijk dat politiediensten er wakker van kunnen liggen. Anderzijds kan je in de VS perfect legaal AR-15's en andere oorlogswapens kopen. Daarenboven is kogelvrije vesten een onozole uitdrukking. Kogelwerend is veel beter omdat het dragen van een vest geen garantie is dat de kogel het vest niet zal doorboren (afhankelijk van het type vest, afstand van waarop de kogel is afgevuurd, type wapen en type munitie.) Nu, Amerikaanse en Britse politiediensten vinden het "superwapen" P9O zelfs al te licht voor politietaken en kiezen eerder voor de M4 of de HK36C.
Een aantal opmerking. Browning is eigendom van FN en FN is 100% eigendom van het Waalse gewest. Idem dito met Winchester. Ik denk niet dat ze de FNC zullen vervangen door de P90, maar eerder door de F2000. De P90 is goed voor ondersteunende eenheden en speciale eenheden maar is ongeschikt als standaard infantriewapen. Op meer dan 200 meter kan je met de P9O niets meer beginnen en met de huidige vesten dat militairen dragen zijn de kogeltjes van de P90 ruim onvoldoende. De sniper-geweren zijn van het Franse PGM maar worden gemaakt en verkocht door FN. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U bent schijnbaar 'klaar' voor de revolutie?!? ![]() |
|
![]() |
![]() |