Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 augustus 2019, 17:09   #21421
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Catalonië doet voorlopig helemaal niets....
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 11:08   #21422
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

De Verenigde Naties hebben Spanje veroordeeld, en noemt de gevangenen "politieke gevangenen", dit is hier niet aan bod gekomen dacht ik.
A copy of the report, seen by the Guardian, concludes their detention was “arbitrary”, adding: “The working group considers that, given the circumstances of the case, the correct solution would be to free Cuixart, S?*nchez and Junqueras immediately and offer them the right to obtain compensation and other forms of reparation in accordance with international law.”

https://www.theguardian.com/world/20...an-separatists

https://www.spainenglish.com/2019/05...art-junqueras/

Het vonnis wordt verwacht voor november. Daarna kan de Spaanse premier de separatisten clementie geven, ze kunnen ook nog in hoger beroep gaan bij Europees Hof voor de Mensenrechten in Straatsburg. Als het zo ver zou komen, is het erg waarschijnlijk dat dat Hof dezelfde redenering zal volgen als justitie in België, Duitsland, Schotland, en de veroordeling wegens "rebellie" nietig zal verklaren. Dat zou een grote blaam zijn voor Spanje. Als het land op dat moment geregeerd zou worden door rechts is het zelfs mogelijk dat Spanje het vonnis van de Europese rechtbank naast zich neerlegt. Dan wordt het, of de EU dat nu leuk vindt of niet, wel een internationale zaak.

Laatst gewijzigd door tomm : 30 augustus 2019 om 11:10.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 11:20   #21423
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Neen, ik zit er mee te gniffelen dat JOUW partij die altijd veel interesse had (heeft ?) voor de catalaanse secessionisten, op europees vlak met de erfgenamen van franco die godbetert openbaar aanklager zijn in het proces tegen de rebellen in een fractie kruipt. En dat jij doet alsof dat perfect normaal is
Dat klopt. Anderzijds zwijgt links, toch in België, in alle talen over de politieke vervolging van de separatisten. Dat is omdat in België separatisme gelinkt wordt aan rechts, en omdat het VB en NVA hen steunt.
Wat een kortzichtigheid.

De Catalaanse leiders krijgen wel steun vanuit onverwachte hoek, namelijk telesur, het netwerk van links in Latijns-Amerika, dat onder andere gesteund wordt door Cuba en Venezuela.

https://www.telesurenglish.net/opini...1005-0010.html
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 11:42   #21424
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.587
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De Verenigde Naties hebben Spanje veroordeeld, en noemt de gevangenen "politieke gevangenen", dit is hier niet aan bod gekomen dacht ik.
A copy of the report, seen by the Guardian, concludes their detention was “arbitrary”, adding: “The working group considers that, given the circumstances of the case, the correct solution would be to free Cuixart, S?*nchez and Junqueras immediately and offer them the right to obtain compensation and other forms of reparation in accordance with international law.”

https://www.theguardian.com/world/20...an-separatists

https://www.spainenglish.com/2019/05...art-junqueras/

Het vonnis wordt verwacht voor november. Daarna kan de Spaanse premier de separatisten clementie geven, ze kunnen ook nog in hoger beroep gaan bij Europees Hof voor de Mensenrechten in Straatsburg. Als het zo ver zou komen, is het erg waarschijnlijk dat dat Hof dezelfde redenering zal volgen als justitie in België, Duitsland, Schotland, en de veroordeling wegens "rebellie" nietig zal verklaren. Dat zou een grote blaam zijn voor Spanje. Als het land op dat moment geregeerd zou worden door rechts is het zelfs mogelijk dat Spanje het vonnis van de Europese rechtbank naast zich neerlegt. Dan wordt het, of de EU dat nu leuk vindt of niet, wel een internationale zaak.
The report by this group is non-binding Gewoon een "working" group. Spanje legt dit gewoon naast zich neer.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 15:52   #21425
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

De EU .... schijtlijsters zijn het.

Groot bakkes over verre gebieden zoals Hongkong (wel terecht, maar hoe hypocriet dan ..)

titel: EU noemt situatie in Hongkong ‘extreem zorgwekkend’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190830_04583321



Citaat:
Federica Mogherini, de hoge vertegenwoordiger van het Europees buitenlands beleid, verklaarde vrijdag in de Finse hoofdstad Helsinki erg ongerust te zijn over de situatie in Hongkong.
ADVERTENTIE
inRead invented by Teads

In Hongkong is het al maanden onrustig. Demonstranten voeren al bijna drie maanden actie tegen de regering in Peking en de bestuurder van Hongkong, Carrie Lam. Hun betogingen begonnen als protest tegen een - intussen ingetrokken - wetsvoorstel dat uitleveringen naar het vasteland van China mogelijk zou maken, maar vormen inmiddels een bredere roep om meer democratie. Ook willen de betogers dat Lam het veld ruimt.

‘De situatie in Hongkong is de voorbije uren extreem zorgwekkend geworden’, benadrukt Mogherini. ‘We verwachten van de autoriteiten ter plaatse dat ze de vrijheid van vergadering, van vereniging en van meningsuiting respecteren, net zoals het recht om vreedzaam te manifesteren.’

Een prodemocratische volksvertegenwoordiger werd er vrijdag gearresteerd. Het is de eerste keer dat een parlementslid werd opgepakt sinds de protestbeweging in de Britse ex-kolonie in juni begon. Volgens de politie werd de 35-jarige man opgepakt wegens ‘samenzwering met het oog op het veroorzaken van criminele schade’ in verband met plunderingen in juli in het parlement.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 16:54   #21426
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Ik heb het nieuws over Catalonië al een paar maanden niet meer gevolgd. Kan iemand mij een korte update geven?

Zit Puigdemont nog te potverteren in zijn Brusselse villa?
Zijn die dikke en zijn vriendjes al veroordeeld?
Zijn de Catalanen Vlaanderen nog altijd de weg aan het wijzen?
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 21:32   #21427
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dat klopt. Anderzijds zwijgt links, toch in België, in alle talen over de politieke vervolging van de separatisten. Dat is omdat in België separatisme gelinkt wordt aan rechts, en omdat het VB en NVA hen steunt.
Wat een kortzichtigheid.

De Catalaanse leiders krijgen wel steun vanuit onverwachte hoek, namelijk telesur, het netwerk van links in Latijns-Amerika, dat onder andere gesteund wordt door Cuba en Venezuela.
Opgelet dus uw stellingname in deze niet laten beïnvloeden door die steun van Cuba en Venezuela want dat is kortzichtig.

Laatst gewijzigd door jogo : 30 augustus 2019 om 21:33.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2019, 10:47   #21428
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Opgelet dus uw stellingname in deze niet laten beïnvloeden door die steun van Cuba en Venezuela want dat is kortzichtig.
Cuba ,Venezuela en nog een groep Latijns Amerikaanse landen en eilanden zouden een onafhankelijk Catalonië wel eens vlugger kunnen erkennen dan de meesten hier voor mogelijk houden .
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2019, 10:53   #21429
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Cuba ,Venezuela en nog een groep Latijns Amerikaanse landen en eilanden zouden een onafhankelijk Catalonië wel eens vlugger kunnen erkennen dan de meesten hier voor mogelijk houden .
En Boris ook. Uitsluitend en alleen om de EU te kloten. Bijgevolg den Trump ook ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2019, 11:45   #21430
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
The report by this group is non-binding Gewoon een "working" group. Spanje legt dit gewoon naast zich neer.
Ja, door politieke druk van de EU, zo zie je maar dat er eigenlijk weinig verschil is met het "repressieve" China op dat vlak.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2019, 11:47   #21431
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De EU .... schijtlijsters zijn het.

Groot bakkes over verre gebieden zoals Hongkong (wel terecht, maar hoe hypocriet dan ..)

titel: EU noemt situatie in Hongkong ‘extreem zorgwekkend’
https://www.standaard.be/cnt/dmf20190830_04583321
idd Catalonië is een zaak voor de EU, want Catalonië en Spanje maakt deel uit van de EU. Maar over deze "hot potato" durven ze zich niet uitspreken, echter wel gratuit lullen over Hong Kong, Venezuela, etc.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2019, 11:50   #21432
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
Ik heb het nieuws over Catalonië al een paar maanden niet meer gevolgd. Kan iemand mij een korte update geven?

Zit Puigdemont nog te potverteren in zijn Brusselse villa?
Zijn die dikke en zijn vriendjes al veroordeeld?
Zijn de Catalanen Vlaanderen nog altijd de weg aan het wijzen?
Repressie in onze eigen EU, dat vindt U lachwekkend.
Het is alsof ik zou zeggen "haha die spleetogen met hun paraplu's in Hong Kong zullen vermalen worden tot filet americain".
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2019, 11:54   #21433
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Opgelet dus uw stellingname in deze niet laten beïnvloeden door die steun van Cuba en Venezuela want dat is kortzichtig.
Zelfs moest Cuba en Venezuela hen niet steunen, zou ik het nog onrechtvaardig vinden dat politici voor jaren opgesloten worden enkel en alleen omdat ze separatisten zijn. En ja, ik vind dat Chinese behandeling van Oeigoeren evenmin ok, net als uiteraard de Turkse behandeling van de Koerden.

Maar dat zoiets gebeurt in het hart van de EU, dat zichzelf beschouwt als bakermat van democratie en mensenrechten, en de EU zwijgt in alle talen, is schandalig, hypocriet en veelzeggend. En als dat kan met separatisten, moet men niet verwonderd zijn dat het volgende slachtoffer links zal zijn.
Nu reeds zie je in Spanje dat het establishment absoluut niet wil weten van Podemos in de regering. Er zijn ook al mensen veroordeeld in Spanje wegens smaad aan de monarchie.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2019, 11:56   #21434
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Cuba ,Venezuela en nog een groep Latijns Amerikaanse landen en eilanden zouden een onafhankelijk Catalonië wel eens vlugger kunnen erkennen dan de meesten hier voor mogelijk houden .
Rusland vergelijkt de Catalaanse kwestie met de Krim. Daar waren de Spanjaarden furieus over.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2019, 11:57   #21435
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
En Boris ook. Uitsluitend en alleen om de EU te kloten. Bijgevolg den Trump ook ...
Dat zou wel straf zijn, bron?
Nu ja, de EU door haar hypocriete houding ondermijnt haar eigen geloofwaardigheid.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2019, 12:02   #21436
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Een oude kennis van mij met wie ik nog samen studeerde woont in Barcelona.
Ik sprak met haar op whatsapp en ze zegt dat de situatie uiterst gespannen is en dat de stad diep verdeeld is, zelfs families zijn diep verdeeld, het is een wonder dat er nog geen geweld is uitgebroken. De repressieve aanpak van Spanje, samen met de nogal voortvarende aanpak van de separatisten, heeft daarvoor gezorgd.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2019, 13:38   #21437
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Een oude kennis van mij met wie ik nog samen studeerde woont in Barcelona.
Ik sprak met haar op whatsapp en ze zegt dat de situatie uiterst gespannen is en dat de stad diep verdeeld is, zelfs families zijn diep verdeeld, het is een wonder dat er nog geen geweld is uitgebroken. De repressieve aanpak van Spanje, samen met de nogal voortvarende aanpak van de separatisten, heeft daarvoor gezorgd.
Inderdaad de echte Catalanen zijn bijna allemaal voor de Catalaanse onafhankelijkheid.
De "aangespoelden " zijn vooral voor de Spaanse status quo.

Dat wordt steeds meer duidelijk .
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2019, 13:52   #21438
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Inderdaad de echte Catalanen zijn bijna allemaal voor de Catalaanse onafhankelijkheid.
De "aangespoelden " zijn vooral voor de Spaanse status quo.

Dat wordt steeds meer duidelijk .
Ja, maar wie is nog 100% Catalaans? Ik las dat zelfs de grootmoeder van Puigdemont uit Andaloesië kwam. Naar ik vernam is die scheiding niet zo strikt. Zelfs sommige Spaanstaligen zijn voor onafhankelijkheid, en sommige Catalaanstaligen tegen.

Laatst gewijzigd door tomm : 31 augustus 2019 om 13:55.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2019, 14:13   #21439
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Een oude kennis van mij met wie ik nog samen studeerde woont in Barcelona.
Ik sprak met haar op whatsapp en ze zegt dat de situatie uiterst gespannen is en dat de stad diep verdeeld is, zelfs families zijn diep verdeeld, het is een wonder dat er nog geen geweld is uitgebroken. De repressieve aanpak van Spanje, samen met de nogal voortvarende aanpak van de separatisten, heeft daarvoor gezorgd.
Beide kanten hebben ginder (en elders in hun buurten) een zuiders temperament.
Maar dat het tot nu toe quasi geweldloos gebleven is, in weerwil van de matrakken en bottines, is verwonderlijk.
Des te verwonderlijk is dan ook dat die geweldloosheid niet beloond wordt met sympathie vanwege de zogezegd meer beschaafde EU-landen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2019, 14:14   #21440
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ja, maar wie is nog 100% Catalaans? Ik las dat zelfs de grootmoeder van Puigdemont uit Andaloesië kwam. Naar ik vernam is die scheiding niet zo strikt. Zelfs sommige Spaanstaligen zijn voor onafhankelijkheid, en sommige Catalaanstaligen tegen.
De moeder van een vlaams-nationalistische minister is Spaanse ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be