Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 september 2019, 10:00   #101
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Progressieve belastingen druisen toch ook tegen dat concept in?

Op zich is het niet meer dan terecht dat de groenen geroosterd worden wanneer ze sinterklaas willen spelen met de verloning en taxatie van 1 specifieke doelgroep. Hoe ze ook draaien of keren, ze spelen inderdaad met 500€ netto (en meer) per maand van die doelgroep, om de rest van het kiesvee naar de mond te kunnen praten, maar ze doen dat in verdoken termen en ze willen niet toegeven dat ze inderdaad vinden dat die doelgroep (die al overbelast is) nog meer belast moet worden.

En los daarvan blijven ze de standaard fout maken dat de aanpak van salariswagens sowieso voor een extra inflow van belastingen gaat zorgen. Dat gaat er immers inherent van uit dat de benadeelde partijen in deze gewoon gaan ondergaan ipv te ontwijken. Voor onze Belgische tak hebben we een hele tijd terug al wat checks gedaan, en er zijn alternatieven voor handen om werknemers nog steeds te geven wat een salariswagen poogt te doen (een fundamenteel netto voordeel geven zonder dat daar gigantische kosten tegenover staan). Of je kan als werkgever ook gewoon per direct de salariswagen stopzetten zonder compensatie; er zijn immers bitter weinig contracten die dat valueren als een vast onderdeel van het loon

In het gros van de contracten is een salariswagen gewoon een extralegaal voordeel. Indien men dat wettelijk inperkt heeft de werknemer weinig poten om op te staan om meer loon te eisen van zijn werkgever.

Nugoed, de soep wordt niet zo heet gegeten als hij geserveerd wordt. Men zal de salariswagen in stappen gaan beperken: in eerste instantie zal men het fiscaal voordeel nog sterker enkel voorzien voor EV's en waterstofwagens. Tot op een punt dat een diesel of benzine gewoon niet interessaant meer is wegens te weinig fiscaal aftrekbar en/of te hoge VAA.

In feite vind ik dit trouwens goed, het kan het wagenpark in Belgie in sneltempo vergroenen en de EV laten doorbreken. Kost/maand en TCO speelt veel meer een rol in leasewagens dan bij particulieren.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 10:29   #102
Drosamadaris
Minister
 
Geregistreerd: 2 februari 2014
Berichten: 3.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In het gros van de contracten is een salariswagen gewoon een extralegaal voordeel. Indien men dat wettelijk inperkt heeft de werknemer weinig poten om op te staan om meer loon te eisen van zijn werkgever.
Klopt helemaal. Daarom ook dat het idioot is van welke partij dan ook om welk gemorrel dan ook aan de regeling rond salariswagens, in te schrijven als een netto inkomst. Dat is weinig meer dan jezelf rijk te rekenen.

Citaat:
Nugoed, de soep wordt niet zo heet gegeten als hij geserveerd wordt. Men zal de salariswagen in stappen gaan beperken: in eerste instantie zal men het fiscaal voordeel nog sterker enkel voorzien voor EV's en waterstofwagens. Tot op een punt dat een diesel of benzine gewoon niet interessaant meer is wegens te weinig fiscaal aftrekbar en/of te hoge VAA.

In feite vind ik dit trouwens goed, het kan het wagenpark in Belgie in sneltempo vergroenen en de EV laten doorbreken. Kost/maand en TCO speelt veel meer een rol in leasewagens dan bij particulieren.
Klopt, maar besef dan wel dat je dan verwacht dat BE politic strategisch gaan denken, ipv puur te focussen op electoraal gewin op korte termijn .

Salariswagens in België kunnen vandaag een gigantisch goede hefboom zijn in de vergroening van het wagenpark, maar dan moet je wel weg van de polariserende politiek die er rond heerst (genre "cadeautjes voor de grootverdieners", "subsidies die we elders kunnen gebruiken" en dergelijke meer). Klimaat-technisch zou het een goede zaak zijn dat meer salariswagens switchen naar de Tesla's/e-trons/whatever van deze wereld, maar dan moet je als partij niet in de "kijk, de dikkoppen geven elkaar zelfs nog dikkere wagens"-val trappen. Je kan dat bovendien gebruiken als overgang naar een fiscale ommezwaai waarbij salariswagens niet meer nodig zijn en lonen niet kapot belast worden (let's be optimistic, you never know). Het zou tegelijk een stimulans zetten op het uitwerken van een deftig laadpalen-netwerk in België (last time I checked hadden jullie 3-4 locaties met chargers?) en op de uitbouw van extra nucleaire capaciteit, hetgeen jullie op lange termijn ook alleen maar ten goede gaat komen op financiëel gebied. En 't zou jullie onderzoeksinstellingen (Imec op kop) alleen maar een stimulans kunnen geven om electrificatie van jullie wagenpark te gaan combineren met IOT en daar een voortrekkersrol in te gaan spelen binnen de EU/wereldwijd (België is klein genoeg om daar vlot iets rond te gaan doen + is een transitland dus ideaal om binnen de EU rond standaarden te gaan werken).

But we all know dat politic niet zo strategisch denken...
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 10:43   #103
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Jaren geleden was mijn dochter actief is een bepaalde sector, waar zij - als redelijk jonge werknemer - een leuke salariswagen had.
Dan verhuisde ze naar een ander EU-land om haar man te volgen. Zij zocht en vond werk in exact dezelfde sector. Niemand in dat land heeft een salariswagen.
Maar mijn dochter verdiende er netto wel een mooi stuk meer.

Ra ra ... hoe kan je salariswagens doen verdwijnen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 10:43   #104
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Klopt helemaal. Daarom ook dat het idioot is van welke partij dan ook om welk gemorrel dan ook aan de regeling rond salariswagens, in te schrijven als een netto inkomst. Dat is weinig meer dan jezelf rijk te rekenen.



Klopt, maar besef dan wel dat je dan verwacht dat BE politic strategisch gaan denken, ipv puur te focussen op electoraal gewin op korte termijn .

Salariswagens in België kunnen vandaag een gigantisch goede hefboom zijn in de vergroening van het wagenpark, maar dan moet je wel weg van de polariserende politiek die er rond heerst (genre "cadeautjes voor de grootverdieners", "subsidies die we elders kunnen gebruiken" en dergelijke meer). Klimaat-technisch zou het een goede zaak zijn dat meer salariswagens switchen naar de Tesla's/e-trons/whatever van deze wereld, maar dan moet je als partij niet in de "kijk, de dikkoppen geven elkaar zelfs nog dikkere wagens"-val trappen. Je kan dat bovendien gebruiken als overgang naar een fiscale ommezwaai waarbij salariswagens niet meer nodig zijn en lonen niet kapot belast worden (let's be optimistic, you never know). Het zou tegelijk een stimulans zetten op het uitwerken van een deftig laadpalen-netwerk in België (last time I checked hadden jullie 3-4 locaties met chargers?) en op de uitbouw van extra nucleaire capaciteit, hetgeen jullie op lange termijn ook alleen maar ten goede gaat komen op financiëel gebied. En 't zou jullie onderzoeksinstellingen (Imec op kop) alleen maar een stimulans kunnen geven om electrificatie van jullie wagenpark te gaan combineren met IOT en daar een voortrekkersrol in te gaan spelen binnen de EU/wereldwijd (België is klein genoeg om daar vlot iets rond te gaan doen + is een transitland dus ideaal om binnen de EU rond standaarden te gaan werken).

But we all know dat politic niet zo strategisch denken...
Ik hoop dat als de politiekers in economische barre tijden eens gaan nadenken. De twee laatste grote autofabrieken in Belgie zijn full EV (Audi vorst) of is aan het tranformeren in een hybride/EV fabriek (Volvo Gent). Dit jaar komt een EV versie van de XC40 op de markt.

Als ze hun eigen industrie willen ondersteunen zorgen ze dat er zoveel mogelijlk EV's worden gekocht ipv dieselbakken made in germany.....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 10:58   #105
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik hoop dat als de politiekers in economische barre tijden eens gaan nadenken. De twee laatste grote autofabrieken in Belgie zijn full EV (Audi vorst) of is aan het tranformeren in een hybride/EV fabriek (Volvo Gent). Dit jaar komt een EV versie van de XC40 op de markt.

Als ze hun eigen industrie willen ondersteunen zorgen ze dat er zoveel mogelijlk EV's worden gekocht ipv dieselbakken made in germany.....
De politiekers ondersteunen in de 1ste plaats zichzelf.
Als het past in hun kraam kopen ze een EV of hybride bij degene die de laagste prijs kan maken.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 11:09   #106
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 18.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Indien de NVA federaal niet meedoet weet het dat het Vlaams ook stevig gaat tegensteken. Het vlaams beleid dat Jambon wilt voeren hangt voor een groot deel af van flankerend federaal beleid (bvb werkzaamheidsgraad, integratie, enz...).

En als VLD en CD&V dan federaal meedoen, vraag ik me af hoe stabiel die Vlaamse regering dan wel wordt als Jambon alarmbellen wilt lanceren op VLD en CD&V collegas Federaal....
De echte vraag is, waarom het federalisme nodig is, temeer daar regeringen toch uit dezelfde partijen moeten bestaan blijkens uw post.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 11:11   #107
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 61.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De echte vraag is, waarom het federalisme nodig is, temeer daar regeringen toch uit dezelfde partijen moeten bestaan blijkens uw post.
De echte vraag is: wanneer komt er een federale regering ???

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 11:29   #108
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 101.316
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De echte vraag is, waarom het federalisme nodig is, temeer daar regeringen toch uit dezelfde partijen moeten bestaan blijkens uw post.
Die partijen zijn dan nog niet eens federale partijen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 12:02   #109
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Nee dat gaan ze niet; integendeel.
Dat gaan ze inderdaad niet. Moet ge mij niet vertellen.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 12:04   #110
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Straf spul: die kunnen de kernenergie ter plaatse afleveren
Wil het aantal onderzeeduikboten die zijn uitgerust met een kernreaktor niet de kost geven. En dan zwijgen we nog over vliegdekschepen, en wat weet ik nog allemaal.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 12:14   #111
Bob
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 oktober 2002
Berichten: 26.853
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik hoop dat als de politiekers in economische barre tijden eens gaan nadenken. De twee laatste grote autofabrieken in Belgie zijn full EV (Audi vorst) of is aan het tranformeren in een hybride/EV fabriek (Volvo Gent). Dit jaar komt een EV versie van de XC40 op de markt.

Als ze hun eigen industrie willen ondersteunen zorgen ze dat er zoveel mogelijlk EV's worden gekocht ipv dieselbakken made in germany.....
Speelt de loonkost bij het produceren van ev's minder mee, of is het een spel van subsidies ? Zie zo op het eerste gezicht niet in waarom Duitsland bvb enkel dieselbakken kan produceren, en Belgie dan weer ev's. Veronderstel trouwens dat de echte knowhow om zowel dieselbakken te produceren, als om ev's te produceren, niet in Belgie zit.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 12:55   #112
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 17.020
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Eerlijk gezegd: moest er ooit een splitsing komen van België, dan hoop ik dat Vlaams-Brabant bij Brussel gaat zodat we van die ‘Vlaamse’ keuterboerekes verlost zijn.
Misschien een lobby starten om Vlaams-Brabant in Brussels-Brabant om te dopen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 15:07   #113
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.770
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het VB zal groeien. Ten koste van de NVA.

Eenzelfde beweging als bij de laatste verkiezingen zal zich voordoen: n-va zal verliezen aan het vb, vld en cd&v aan nva.
__________________
Hitler was een socialist.


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 15:07   #114
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
Eenzelfde beweging als bij de laatste verkiezingen zal zich voordoen: n-va zal verliezen aan het vb, vld en cd&v aan nva.
Ik denk dat alles wat kan weglopen bij de VLD en CVP dat al hebben gedaan.

Die zitten nu echt terug tot op hun kern.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 15:08   #115
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Speelt de loonkost bij het produceren van ev's minder mee, of is het een spel van subsidies ? Zie zo op het eerste gezicht niet in waarom Duitsland bvb enkel dieselbakken kan produceren, en Belgie dan weer ev's. Veronderstel trouwens dat de echte knowhow om zowel dieselbakken te produceren, als om ev's te produceren, niet in Belgie zit.
Bij productie EV's is veel minder mankracht nodig.

Maar wel veel meer knowhow.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 16:43   #116
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 82.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
De echte vraag is, waarom het federalisme nodig is, temeer daar regeringen toch uit dezelfde partijen moeten bestaan blijkens uw post.
Mogelijks is de bevoegdheid 'onderwijs' de meest duidelijke sector in dit verband.
Die is fatsoenlijk gesplitst. (op de moeilijkheden na in Brussel, waar te gemakkelijk het Nederlandstalig onderwijs overspoeld wordt .. bla bla ..

Alle andere dingen zijn nog altijd te verstrengeld.

Merk op dat er geen problemen zijn tussen Nederland en Vlaanderen, of tussen Luxemburg Groothertogdom tegenover provincie ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2019, 23:38   #117
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Vreemd he, aan de overkant verzetten ze geen voet, maar het zijn wij die de boel blokkeren??? Ga met zulke leugenaars regeren???
2
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 05:58   #118
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Knokke.
Sorry he moeke, wij zitten daar al met die "Paardenmarkt" dat is al meer dan genoeg.
__________________
A woman cannot survive on wine alone, she also needs a Hoomer.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 11:27   #119
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 76.032
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Misschien een lobby starten om Vlaams-Brabant in Brussels-Brabant om te dopen.
Neen: Waals + Vlaams-Brabant + Brussel = het Groothertogdom Brabant. Als de stad Antwerpen en omstreken bij Holland gaat, mag de rest van Antwerpen er ook bij.
__________________
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=322
‘…De blauwe Minister van Justitie plaste tegen een politiecombi…’
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 september 2019, 11:44   #120
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 15.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Neen: Waals + Vlaams-Brabant + Brussel = het Groothertogdom Brabant. Als de stad Antwerpen en omstreken bij Holland gaat, mag de rest van Antwerpen er ook bij.
Vlaanderen , dus met Vlaams Brabant ,gaat in een confederatie met Nederland.
Wallonië krijgt Frankrijk voor 1 euro.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be