Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 10 september 2019, 14:02   #81
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Nummerplaat
De verplichte NTA gekeurde helm
De (grote) batterij, vaak in het frame bevestigd of onzichtbaar in een (dikkere) framebuis.
De vaak sterkere lampen
De vaak zeer sterke hydraulische schijfremmen
De dikkere banden (schwalbe big ben, pirelli's, enz...)
Het achterlicht dat oplicht bij remmen
De toeter (bromfietsverplichting, wat juridisch gezien een speedelec is).
schijfremmen zijn ook op fietsen bij mijn weten altijd hydraulisch.

heeft die nog een ketting of een riem (mag ik hopen)
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2019, 14:05   #82
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
schijfremmen zijn ook op fietsen bij mijn weten altijd hydraulisch.

heeft die nog een ketting of een riem (mag ik hopen)
Sommigen een ketting met derailleur.

Sommingen een riem met pinion systeem.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2019, 14:06   #83
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Sommigen een ketting met derailleur.

Sommingen een riem met pinion systeem.
ik hoop voor u dat je voor de riem gegaan bent.
Oud 10 september 2019, 14:08   #84
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
ik hoop voor u dat je voor de riem gegaan bent.
Nope, en dat was een bewuste keuze.

Moet geen riem hebben.
Oud 10 september 2019, 14:09   #85
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Nope, en dat was een bewuste keuze.

Moet geen riem hebben.
ik dacht t maar met de ervaring met tandwielen en kettingen toen ik nog veel kms fietste ... een riem lijkt me veel en veel duurzamer (en ook properder)
Oud 10 september 2019, 14:18   #86
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
ik dacht t maar met de ervaring met tandwielen en kettingen toen ik nog veel kms fietste ... een riem lijkt me veel en veel duurzamer (en ook properder)
Ik kuis mijn ketting iedere week, 15 min werk. Maar je moet je ketting wel tegoei olien en kuisen he. Overtollige olie met een doek weghalen, want in princiepe moet enkel in de schakels zelf smering zitten. Dan heb je ook 0 problemen met vuile broekspijpen. Pakt ook veel minder vuil op op die manier.

En ik ben aan het denken om mijn krans aan te passen en ze wat fijnmaziger te maken op de ratios die ik het meeste gebruik.

Motor zit in het achterwiel, dus veel krachten staan er niet op die ketting.
Oud 10 september 2019, 14:22   #87
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik kuis mijn ketting iedere week, 15 min werk. Maar je moet je ketting wel tegoei olien en kuisen he. Overtollige olie met een doek weghalen, want in princiepe moet enkel in de schakels zelf smering zitten. Dan heb je ook 0 problemen met vuile broekspijpen. Pakt ook veel minder vuil op op die manier.

En ik ben aan het denken om mijn krans aan te passen en ze wat fijnmaziger te maken op de ratios die ik het meeste gebruik.

Motor zit in het achterwiel, dus veel krachten staan er niet op die ketting.
ik deed zo'n 15 a 17,5k km per jaar in die jaren, ik weet wel hoe ik een ketting en tandwielen moet onderhouden, ketting openen, eraf, alle tandwielen eraf en alles poetsen, maar ik bleef daar toch tegen op kijken eigenlijk ze ... kettingolie voor droog weer is nog ok, maar de kettingolie voor nat weer, dat blijft vetzakkerij ze.
Oud 10 september 2019, 14:56   #88
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ik deed zo'n 15 a 17,5k km per jaar in die jaren, ik weet wel hoe ik een ketting en tandwielen moet onderhouden, ketting openen, eraf, alle tandwielen eraf en alles poetsen, maar ik bleef daar toch tegen op kijken eigenlijk ze ... kettingolie voor droog weer is nog ok, maar de kettingolie voor nat weer, dat blijft vetzakkerij ze.
Ketting mag je toch minstens om de 4K km vervangen om slijtage aan je cassette te voorkomen. En dan nog mag je die vervangen tussen 10 en 15K km. Ik verslijt tegenwoordig 2 a 3 kettingen per jaar en ieder voorjaar mag er een nieuwe cassette op.

Ik onderhoud dat ding relatief goed.

Moest ik zo een speedpedelec hebben, ik zou toch opteren voor een ding zonder ketting als dat bestaat.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 10 september 2019 om 14:56.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2019, 15:21   #89
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ketting mag je toch minstens om de 4K km vervangen om slijtage aan je cassette te voorkomen. En dan nog mag je die vervangen tussen 10 en 15K km. Ik verslijt tegenwoordig 2 a 3 kettingen per jaar en ieder voorjaar mag er een nieuwe cassette op.

Moest ik zo een speedpedelec hebben, ik zou toch opteren voor een ding zonder ketting als dat bestaat.
Jazeker. Is wat duurder, wat zwaarder, wat minder efficient (2-3 %) en vooral, en dat is mijn probleem, wat beperkter kwa schakelen. Ik schakel veel en gebruik een groot bereik van mijn casette. Dacht 5 versnellingen op zo een pinion belt systeem.

Ik heb geen problemen met wat onderhoud. Wat ik zelf kan doen trouwens.
Oud 10 september 2019, 15:47   #90
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

²
Oud 10 september 2019, 19:54   #91
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
²
Heb testgereden (R&M Charger dacht ik). Die belt systemen zijn er niet voor mij.

Het gevoel is anders & slechts 5 versnellingen op de stromer ST2020 is me te weinig.

Maar feel free. ALs mensen dat graag hebben moeten ze dat kopen.
Oud 10 september 2019, 19:55   #92
Tavek
Banneling

Standaard

Collega vervang 2 keer per jaar op zijn ST2 zijn ketting (doet hij zelf, quicklink) en 1 keer 1 of 2 kransjes. Ook niet de kost.

Dus cava hoor.
Oud 11 september 2019, 08:04   #93
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Collega vervang 2 keer per jaar op zijn ST2 zijn ketting (doet hij zelf, quicklink) en 1 keer 1 of 2 kransjes. Ook niet de kost.

Dus cava hoor.
Gaat mij ook niet over de kost, gaat mij over het onderhoudswerk. Elke week die ketting insmeren. In mei ketting vervangen, nu in augustus ook weer. Dan in februari hem binnensteken om mijn cassette te vervangen... Ik zie daar gewoon tegenop eigenlijk. Vandaar dat ik datzelfde gezever niet zou willen moest ik met zo een speedpedelec rijden ook.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 11 september 2019, 08:43   #94
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Gaat mij ook niet over de kost, gaat mij over het onderhoudswerk. Elke week die ketting insmeren. In mei ketting vervangen, nu in augustus ook weer. Dan in februari hem binnensteken om mijn cassette te vervangen... Ik zie daar gewoon tegenop eigenlijk. Vandaar dat ik datzelfde gezever niet zou willen moest ik met zo een speedpedelec rijden ook.
Ok ik vind dat net de charme van fietsen. Maarbon, iedereen zijn ding he. Ik ben wat technisch aangelegd.

Ik vind met zo een riem fietsen een beetje zoals op een home trainer zitten. Not my cup of tea.
Oud 11 september 2019, 09:37   #95
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ok ik vind dat net de charme van fietsen. Maarbon, iedereen zijn ding he. Ik ben wat technisch aangelegd.

Ik vind met zo een riem fietsen een beetje zoals op een home trainer zitten. Not my cup of tea.
Mja, ik vind een speedpedelec niet echt fietsen...Als ik aan 35 aan het bollen ben en ik lever een dikke inspanning, dan vind ik het maar vreemd om iemand in zijn kostuum te zien passeren aan 45. Fietsen kan je dat niet meteen noemen, want ik vermoed dat het niet allemaal Remco evenepoels zijn die daarmee rondrijden.
Oud 11 september 2019, 09:40   #96
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Mja, ik vind een speedpedelec niet echt fietsen...Als ik aan 35 aan het bollen ben en ik lever een dikke inspanning, dan vind ik het maar vreemd om iemand in zijn kostuum te zien passeren aan 45. Fietsen kan je dat niet meteen noemen, want ik vermoed dat het niet allemaal Remco evenepoels zijn die daarmee rondrijden.
Je werkt toch nog en je onderhoudt je basisconditie.

Het is ook woon-werk he, ik ga die fiets niet op om met mijn gezin te gaan rijden.

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om de "wielertoerist" uit te hangen. Ben daar nog veel te jong voor.
Oud 11 september 2019, 09:41   #97
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:

Het is ook woon-werk he, ik ga die fiets niet op om met mijn gezin te gaan rijden.

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om de "wielertoerist" uit te hangen. Ben daar nog veel te jong voor.
daar geloof ik geen kloten van.

t is t één of t ander hé ...

of je onderhoud je basisconditie, en je staat na een uurtje echt wel in t zweet

of zo'n pedelec heeft t voordeel dat je na een uurtje niet in t zweet staat, maar dan is er ook geen sprake van je basisconditie onderhouden.

Laatst gewijzigd door Anna List : 11 september 2019 om 09:43.
Oud 11 september 2019, 09:45   #98
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vind het een goed vervoersmiddel om mee naar het werk te gaan hé, maar ik noem dat niet fietsen, vandaar dat ik er geen "charme van het fietsen" in zie.

Moet je "oud" zijn om met de koersfiets rond te rijden of zo? Dat is iets nieuws. Ik rij met de fiets sinds ik begonnen ben met werken omdat ik anders teveel op mijn gat zit. Ik vond mezelf toen niet oud en nu nog steeds niet.
Oud 11 september 2019, 09:49   #99
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
daar geloof ik geen kloten van.

t is t één of t ander hé ...

of je onderhoud je basisconditie, en je staat na een uurtje echt wel in t zweet

of zo'n pedelec heeft t voordeel dat je na een uurtje niet in t zweet staat, maar dan is er ook geen sprake van je basisconditie onderhouden.
Dan ben je toch even goed fout.

https://www.hln.be/wetenschap-planee....google.com%2F

Ik rij een afstand naar het werk die ik nooit zou overbruggen met de gewone fiets. Het alternatief is de wagen.
Oud 11 september 2019, 09:51   #100
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vind het een goed vervoersmiddel om mee naar het werk te gaan hé, maar ik noem dat niet fietsen, vandaar dat ik er geen "charme van het fietsen" in zie.

Moet je "oud" zijn om met de koersfiets rond te rijden of zo? Dat is iets nieuws. Ik rij met de fiets sinds ik begonnen ben met werken omdat ik anders teveel op mijn gat zit. Ik vond mezelf toen niet oud en nu nog steeds niet.
Ga er eens op eentje rijden.

Ik moet wel degelijk werken om vooruit te gaan hoor. De fiets werkt met een sensor die de deformatie van het frame meet en op basis daarvan de motor vermogen laat leveren.

Als je zelf niet trapt en een x-aantal watt levert gaat het ding niet vooruit. Want er is dan uiteraard geen deformatie van het frame, ah ja....

Het grote verschil is dat je ipv 25 km/h je 35-45 km/h kan karren voor dezelfde hoeveelheid moeite.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be