Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 augustus 2019, 19:08   #1
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard Lucy had vreemde buren. De familie MRD.

In Ethiopië is een vrijwel complete schedel van een vroege mensachtige gevonden. Het fossiel van de soort Australopithecus anamensis, MRD gedoopt, is gedateerd op 3,8 miljoen jaar oud en verandert mogelijk de kijk op de evolutie van de mens.

De wetenschap ging ervan uit dat Australopithecus anamensis in de loop van de tijd veranderde in Australopithecus afarensis, vooral bekend van het skelet Lucy (3,2 miljoen jaar oud). Lucy werd in 1974 op zo'n 60 kilometer van MRD gevonden. Wat de MRD-onderzoekers nu stellen, is dat beide soorten zeker 100.000 jaar naast elkaar hebben geleefd.
https://nos.nl/artikel/2299441-sched...-evolutie.html

Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2019, 20:00   #2
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
In Ethiopië is een vrijwel complete schedel van een vroege mensachtige gevonden. Het fossiel van de soort Australopithecus anamensis, MRD gedoopt, is gedateerd op 3,8 miljoen jaar oud en verandert mogelijk de kijk op de evolutie van de mens.

De wetenschap ging ervan uit dat Australopithecus anamensis in de loop van de tijd veranderde in Australopithecus afarensis, vooral bekend van het skelet Lucy (3,2 miljoen jaar oud). Lucy werd in 1974 op zo'n 60 kilometer van MRD gevonden. Wat de MRD-onderzoekers nu stellen, is dat beide soorten zeker 100.000 jaar naast elkaar hebben geleefd.
https://nos.nl/artikel/2299441-sched...-evolutie.html

Inderdaad, een ietwat verrassende vaststelling. Maar eigenlijk niet zo verwonderlijk. Overlaatst las ik dat we volledig fout zitten voor wat de ouderdom van de allereerste mensen (= quid?) betreft. We moeten nu al terug tot zo'n 300.000 jaar terug in de tijd. Toen zwierf de homo sapiens al rond, zo luiden de laatste bevindingen. En vermoedelijk zal de grens nog veel verder terug in de tijd worden opgeschoven.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 augustus 2019 om 20:05.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2019, 19:19   #3
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Inderdaad, een ietwat verrassende vaststelling. Maar eigenlijk niet zo verwonderlijk. Overlaatst las ik dat we volledig fout zitten voor wat de ouderdom van de allereerste mensen (= quid?) betreft. We moeten nu al terug tot zo'n 300.000 jaar terug in de tijd. Toen zwierf de homo sapiens al rond, zo luiden de laatste bevindingen. En vermoedelijk zal de grens nog veel verder terug in de tijd worden opgeschoven.
Het is alleen een schedel vande MRD. Ik heb even verder gezocht. Het verrassende is dat de schedel niet aapachtig schijnt te zijn. Lucy had een apenkop maar liep wel rechtop. De MRD heeft niet de brede schedel van Lucy. Aangenomen wordt dat hij rechtop liep. Ik vraag me af waarom een enkele schedel 3,8 miljoen jaar bewaard is gebleven en of er nog meer botten of fragmenten zijn gevonden van mens en dier en of de streek destijds bebost was.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2019, 12:06   #4
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het is alleen een schedel vande MRD. Ik heb even verder gezocht. Het verrassende is dat de schedel niet aapachtig schijnt te zijn. Lucy had een apenkop maar liep wel rechtop. De MRD heeft niet de brede schedel van Lucy. Aangenomen wordt dat hij rechtop liep. Ik vraag me af waarom een enkele schedel 3,8 miljoen jaar bewaard is gebleven en of er nog meer botten of fragmenten zijn gevonden van mens en dier en of de streek destijds bebost was.
Het artikel dat je linkte zegt juist dat de schedel een aantal features bevat die het tussen Lucy en nog oudere voorouders plaatsen. Ik geloof graag dat er ook elementen in zitten die simpelweg anders zijn dan bij Lucy, maar "niet aapachtig" waar Lucy een duidelijke apenkop zou hebben? Kan je een link geven van waar je dat gevonden hebt?

P.S. We hebben ook een wetenschaps subforum. Ik weet dat evolutie-discussies vak hier belanden, maar die gaan vaak voor een groot deel over het ontkennen van evolutie.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 10 september 2019 om 12:07.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2019, 13:03   #5
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Lucy kennende heeft MRD er wel opgezeten.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2019, 13:46   #6
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.575
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het is alleen een schedel vande MRD. Ik heb even verder gezocht. Het verrassende is dat de schedel niet aapachtig schijnt te zijn. Lucy had een apenkop maar liep wel rechtop. De MRD heeft niet de brede schedel van Lucy. Aangenomen wordt dat hij rechtop liep. Ik vraag me af waarom een enkele schedel 3,8 miljoen jaar bewaard is gebleven en of er nog meer botten of fragmenten zijn gevonden van mens en dier en of de streek destijds bebost was.
In dien tijd was 't all in the mind?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2019, 14:19   #7
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.461
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Het artikel dat je linkte zegt juist dat de schedel een aantal features bevat die het tussen Lucy en nog oudere voorouders plaatsen. Ik geloof graag dat er ook elementen in zitten die simpelweg anders zijn dan bij Lucy, maar "niet aapachtig" waar Lucy een duidelijke apenkop zou hebben? Kan je een link geven van waar je dat gevonden hebt?

P.S. We hebben ook een wetenschaps subforum. Ik weet dat evolutie-discussies vak hier belanden, maar die gaan vaak voor een groot deel over het ontkennen van evolutie.
Waar ik meer gelezen heb over de schedelvorm kan ik niet met zekerheid zeggen. De historie is na een week gewist. Maar in de NRC vond ik de mogelijke bron:
Dat vind ik het meest opvallende aan deze vondst: de vorm van de jukbeenderen

Fred Spoor - paleontoloog

Terwijl van afarensis met Lucy (3,2 miljoen jaar oud) een fraai skelet was overgeleverd, waren van voorloper anamensis tot nu toe alleen wat tanden en kaakbeen gevonden. De vondst van de schedel MRD maakt duidelijk dat er in de anatomie van de twee soorten grote verschillen zaten. Lucy en haar soortgenoten hadden een rond hoofd, en vermoed werd dat dit kenmerkend was voor alle aapachtige mensen, ook voor de oudere anamensis. De nieuw ontdekte schedel is echter opvallend smal en langwerpig. En profil lijkt MRD duidelijk meer op een aap dan op een mens.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/28...lutie-a3971458

Ik zal het niet goed gelezen hebben want het is net andersom. Dus bedankt voor de reactie.

Overigens zag ik nog wel iets van een kamvorm over de schedeltop die wijst op zware kaakspieren. Het heeft een erg brede kaak. Ik zie ook niet in dat dit dier intelligenter zou zijn dan apen en er is natuurlijk geen bewijs dat het een voorouder was van de mens of van Lucy.

Laatst gewijzigd door Piero : 10 september 2019 om 14:23.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2019, 17:14   #8
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ik zie ook niet in dat dit dier intelligenter zou zijn dan apen en er is natuurlijk geen bewijs dat het een voorouder was van de mens of van Lucy.
Maar hersengrootte/intelligentie was voor zover ik het begrip toch niet de grootste drijfveer van onze evolutie op dat punt. Pas vanaf ongeveer Lucy zie je daar echt een vlucht naar voren in. De mensachtigen na Lucy worden dan ook groter, meer vergelijkbaar met ons terwijl de twee soorten die hier besproken worden nog redelijk van chimpanzee formaat zijn, en die twee veranderingen zijn ook een beetje waarom we ze van daar af aan tot het geslacht homo gaan rekenen, homo habilis en homo erectus enzo. Dan is er weer enige tijd in ieder geval een soort culturele stagnatie, grofweg een miljoen jaar waarin vuur en stenen vuistbijlen de belangrijkste technologieën blijven. En tegen het eind van die periode zie je homo heidelbergensis (vroege Neanderthalers/Denisovans) en cro-magnon mensen (vroege wijzelf) opkomen. Maar de eerste paar miljoen jaar lijkt de splitsing tussen ons en chimpanzees/bonobo's meer gedreven te worden door een verschil in leefgebied, met mensachtigen als de grondsoorten die naar buiten de bossen trekken.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 10 september 2019 om 17:14.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 september 2019, 17:55   #9
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Maar hersengrootte/intelligentie was voor zover ik het begrip toch niet de grootste drijfveer van onze evolutie op dat punt. Pas vanaf ongeveer Lucy zie je daar echt een vlucht naar voren in. De mensachtigen na Lucy worden dan ook groter, meer vergelijkbaar met ons terwijl de twee soorten die hier besproken worden nog redelijk van chimpanzee formaat zijn, en die twee veranderingen zijn ook een beetje waarom we ze van daar af aan tot het geslacht homo gaan rekenen, homo habilis en homo erectus enzo. Dan is er weer enige tijd in ieder geval een soort culturele stagnatie, grofweg een miljoen jaar waarin vuur en stenen vuistbijlen de belangrijkste technologieën blijven. En tegen het eind van die periode zie je homo heidelbergensis (vroege Neanderthalers/Denisovans) en cro-magnon mensen (vroege wijzelf) opkomen. Maar de eerste paar miljoen jaar lijkt de splitsing tussen ons en chimpanzees/bonobo's meer gedreven te worden door een verschil in leefgebied, met mensachtigen als de grondsoorten die naar buiten de bossen trekken.
Onlangs zijn er beenderen gevonden in een Filipijnse grot van een tot nu toe onbekende mensensoort die hier 50.000 jaar geleden nog leefden. Wat betreft uiterlijk hadden ze veel weg van het type Homo erectus, maar waren maar 1 m. groot. De dwerggroei ontstond doordat de soort zeer geïsoleerd leefden.

Laatst gewijzigd door Aton : 10 september 2019 om 17:55.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 06:06   #10
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Onlangs zijn er beenderen gevonden in een Filipijnse grot van een tot nu toe onbekende mensensoort die hier 50.000 jaar geleden nog leefden. Wat betreft uiterlijk hadden ze veel weg van het type Homo erectus, maar waren maar 1 m. groot. De dwerggroei ontstond doordat de soort zeer geïsoleerd leefden.
Meer en meer lijkt het erop dat het mooie schema van dat men eertijds opgesteld had van de eerste mensen en/of hunanoïden toch niet helemaal lijkt te kloppen. Het is allemaal niet zo simpel of schematisch.

Wat de dwerggroei betreft. Kan zeker te maken hebben met isolatie, maar denkelijk ook met gebrek aan voedsel en zeker ook met het genoom van de mensensoort. Dwerggroei wordt vaak genetisch bepaald.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 10:38   #11
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Lucy kennende heeft MRD er wel opgezeten.
de enige zinnige reactie in dit topic.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 10:45   #12
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
de enige zinnige reactie in dit topic.
en cruciaal voor de evolutie.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 12:25   #13
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Ik moet nog het eerste half krokodil / half paard skelet zien, voor ik overweeg om een apen skelet als dat van een mens te beschouwen.

Komen we weer bij al dat apen gedoe uit, tjonge jonge. Lucy de geperverteerde aap?
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 12:26   #14
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ik moet nog het eerste half krokodil / half paard skelet zien, voor ik overweeg om een apen skelet als dat van een mens te beschouwen.

Komen we weer bij al dat apen gedoe uit, tjonge jonge. Lucy de geperverteerde aap?
-lol-
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 12:26   #15
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Shit wat zijn jullie snel wtf

Laatst gewijzigd door Guinevere : 11 september 2019 om 12:27.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 12:27   #16
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Shit wat zijn jullie snel wtf
niks geperverteerd aan, gewoon MRD, de geilen aap.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 september 2019, 12:43   #17
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
niks geperverteerd aan, gewoon MRD, de geilen aap.
Feit blijft dat bijvoorbeeld de chimpansee genetisch op de mens gelijkt. Opgaven van het percentage identiek DNA lopen uiteen van 94,6% tot 99,4. Dat is heel wat. Bij de Bonobo's zou de gelijkenis tussen aap en mens nog groter zijn.

Dat wil nog niet zeggen dat mensen van apen afstammen. Dat verhaal is een misvatting, slecht begrepen, of doelbewuste malefide verdraaiingen van de tegenstanders de theorie van Darwin door mensen die dogmatische godsdiensten aanhangen.


Het zou wel kunnen betekenen dat inderdaad de gemeenschappelijke voorouder van mens en aap dezelfde is. Het trouwens zeer treffend dat wij in de apen dieren herkennen die zeer menselijk trekken hebben. Heel wat menselijke bezoekers van de zoo vinden het geweldig om naar de apen te gaan kijken en te observeren.

Misschien moeten we het omkeren: niet de apen hebben menselijke trekken maar wij hebben genetisch trekken die aapachtig zijn. En dat zou dan weer kunnen gezien de gemeenschappelijke voorouder van mens en aap.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 11 september 2019 om 12:46.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2019, 08:24   #18
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Feit blijft dat bijvoorbeeld de chimpansee genetisch op de mens gelijkt. Opgaven van het percentage identiek DNA lopen uiteen van 94,6% tot 99,4. Dat is heel wat. Bij de Bonobo's zou de gelijkenis tussen aap en mens nog groter zijn.

Dat wil nog niet zeggen dat mensen van apen afstammen. Dat verhaal is een misvatting, slecht begrepen, of doelbewuste malefide verdraaiingen van de tegenstanders de theorie van Darwin door mensen die dogmatische godsdiensten aanhangen.


Het zou wel kunnen betekenen dat inderdaad de gemeenschappelijke voorouder van mens en aap dezelfde is. Het trouwens zeer treffend dat wij in de apen dieren herkennen die zeer menselijk trekken hebben. Heel wat menselijke bezoekers van de zoo vinden het geweldig om naar de apen te gaan kijken en te observeren.

Misschien moeten we het omkeren: niet de apen hebben menselijke trekken maar wij hebben genetisch trekken die aapachtig zijn. En dat zou dan weer kunnen gezien de gemeenschappelijke voorouder van mens en aap.

Dit is onze plek in de stamboom van de primaten, daar is weinig "zou wel kunnen betekenen" aan. Een aantal precieze afstammingen, de getallen in miljoenen jaren geleden en de plaats van meerdere fossiele soorten staat ter discussie, maar niet het feit dat wij nauwer verwant zijn aan chimpansees en bonobo's dan aan alle andere mensapen, oude wereld apen, nieuwe wereld apen en overige primaten.

Dat betekent dat we niet letterlijk afstammen van apen zoals die vandaag bestaan, elk van de vandaag bestaande soorten heeft sinds hun spitsing met ons net zoveel tijd gehad om te evolueren als wij. Onze gezamenlijke voorouder met de chimpansees en bonobo's rond 6 miljoen jaar geleden zal dus niet letterlijk een chimpansee geweest zijn. Maar het was wel duidelijk een lid van de groep die mensapen genoemd worden, net als de hedendaagse mens die van haar afstamt.



Dat van die Filipijnse grot is interessant Aton, daar had ik voor zover ik me herinner nog niet van gehoord. Homo Luzonensis, mogelijk stiekem toch een junior pseodoniem of ondersoort van Homo Floresiensis, maar mogelijk ook een heel eigen ding.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 19 september 2019 om 08:29.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2019, 08:25   #19
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Shit wat zijn jullie snel wtf
that's what she said.

i answered: i got mine, get your own.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be