Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 september 2019, 09:48   #101
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat gaat over ingaan op openstaande vacatures hoor.
en zelfs de kwaliteit van die brieven wordt gecheckt en indien nodig bijgestuurd.

dat plaatje van werkonwillige zwartwerkende werklozen, die niks in de weg gelegd wordt, is al zo'n 15 jaar passé.
toevallig zijn onze politici op z'n best in het oplossen van onbestaande problemen.
Ik mag het hopen.
Maar die zijn ook wel vindingrijker geworden of worden invalide.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 09:56   #102
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik mag het hopen.
Maar die zijn ook wel vindingrijker geworden of worden invalide.
dat klopt idd, en dat relativeert die jacht op de werkloze en de resultaten ook ... al wie ge daar terecht uit krijgt, vloeit af naar leefloon of invaliditeit.
enige winst die daar wel in zit is dat er bij leefloon ook wel naar de eigen middelen en eigendommen gekeken kan worden.

nadeel is dan weer dat haast niemand nog uit leefloon of invaliditeit raakt.

daarom zie ik meer heil in begeleiding, begeleiding en begeleiding van langdurg werklozen. liefst zelfs niet wachten tot ze 'langdurig' zijn! ... zo hou je er ook vat op.

Laatst gewijzigd door Anna List : 12 september 2019 om 09:58.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 10:10   #103
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
dat klopt idd, en dat relativeert die jacht op de werkloze en de resultaten ook ... al wie ge daar terecht uit krijgt, vloeit af naar leefloon of invaliditeit.
enige winst die daar wel in zit is dat er bij leefloon ook wel naar de eigen middelen en eigendommen gekeken kan worden.

nadeel is dan weer dat haast niemand nog uit leefloon of invaliditeit raakt.

daarom zie ik meer heil in begeleiding, begeleiding en begeleiding van langdurg werklozen. liefst zelfs niet wachten tot ze 'langdurig' zijn! ... zo hou je er ook vat op.
Juist, en ook naar gezinsinkomen, wat weer leid tot domicilie fraude.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 10:14   #104
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
toevallig zijn onze politici op z'n best in het oplossen van onbestaande problemen.
Dat is uiteraard hun kerntaak. Om verkozen te worden moeten ze problemen aankaarten. Als ze die echt zouden oplossen, zijn ze de volgende keer zonder argument. Het beste is dus om niet-bestaande problemen aan te kaarten, en daarvoor niet-werkende oplossingen uitwerken, die dan zelf weer nieuwe problemen scheppen. Zo blijft de fond de commerce overeind he !
Met ontwikkelingshulp en elke andere vorm van activisme is dat trouwens van 't zelfde...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 10:51   #105
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.603
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ben benieuwd, mensen moeten gaan werken maar blijven werkloos.

Bij de Stad en zo, waar men, als er ene werkt, met vijf man er bij staat om te zeggen dat hij verkeerd bezig is.

Ik vraag me af, de werkloze op de groendienst bijvoorbeeld, als die de riek door zijn enkel steekt, is die dan in assurantie terwijl hij werkloze is? In ziekenkas? Want het is op het werk voorgevallen, dus je ziet van hier dat de ziekenkas die niet gaat betalen.
Bij de groendienst (Antwerpen bijvoorbeeld) daar werkt al jaar- en dag geen autochtoon meer.

Dus dat kan best nog 'leuk' worden. (<<-- door Sarcasmus)
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 11:03   #106
zwart op wit
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 260
Standaard

@ topic starter:

Vergeet niet dat er per jaar 50.000 werklozen uitgesloten worden van enige uitkeringen, zelfs geen recht op leefloon! Bij de werkwinkel mag je trouwens geen enkele job weigeren want dit wordt meteen overgemaakt aan de vdab controledienst die je (definitief) zal uitsluiten van een uitkering. Het OCMW doet trouwens hetzelfde: wie niet gaat werken verliest ook zijn leefloon.

Maar dit is helaas niet altijd een oplossing: veel mensen zeggen dan "hou mijn uitkering dan maar" of "mijn man gaat wel werken, die verdient voldoende"...dus uiteindelijk blijven er 200.000 mensen inactief waar niemand iets aan heeft!

Laatst gewijzigd door zwart op wit : 12 september 2019 om 11:04.
zwart op wit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 11:06   #107
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ja
nee nee
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 11:08   #108
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zwart op wit Bekijk bericht
@ topic starter:

Vergeet niet dat er per jaar 50.000 werklozen uitgesloten worden van enige uitkeringen, zelfs geen recht op leefloon! Bij de werkwinkel mag je trouwens geen enkele job weigeren want dit wordt meteen overgemaakt aan de vdab controledienst die je (definitief) zal uitsluiten van een uitkering. Het OCMW doet trouwens hetzelfde: wie niet gaat werken verliest ook zijn leefloon.

Maar dit is helaas niet altijd een oplossing: veel mensen zeggen dan "hou mijn uitkering dan maar" of "mijn man gaat wel werken, die verdient voldoende"...dus uiteindelijk blijven er 200.000 mensen inactief waar niemand iets aan heeft!
Tja, die mensen kan je nauwelijks iets kwalijks nemen he. Je kan ze niet dwingen om te gaan werken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 11:11   #109
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik las het.

mijn bedenking is dat dit niet de schuld is van gelijk welke arbeider daar. dat doen veel arbeiders overal ... op voorwaarde dat ze daar de kans toe krijgen.

dat is puur een managementsfalen.

maw Fons kan het niet aan.
Sinds wanneer moet een schepen controleren of er gewerkt wordt?
Er zijn tal van hoog betaalde ambtenaren die deze verantwoordelijkheid dragen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 11:14   #110
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ja
elke maand een aantal sollicitatiebrieven voorleggen
en werkgevers worden aangemaand om onwillige sollicitanten te rapporteren ook
te weinig sollicitaties, of klachten van werkgevers, en ze liggen er uit.

Ik ken tal van mensen die nog altijd lustig in het zwart werken terwijl ze werkloosheidsuitkeringen krijgen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 11:15   #111
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zwart op wit Bekijk bericht
@ topic starter:

Vergeet niet dat er per jaar 50.000 werklozen uitgesloten worden van enige uitkeringen, zelfs geen recht op leefloon! Bij de werkwinkel mag je trouwens geen enkele job weigeren want dit wordt meteen overgemaakt aan de vdab controledienst die je (definitief) zal uitsluiten van een uitkering. Het OCMW doet trouwens hetzelfde: wie niet gaat werken verliest ook zijn leefloon.

Maar dit is helaas niet altijd een oplossing: veel mensen zeggen dan "hou mijn uitkering dan maar" of "mijn man gaat wel werken, die verdient voldoende"...dus uiteindelijk blijven er 200.000 mensen inactief waar niemand iets aan heeft!
200.000:
Wie zijn ze ?
Wat doen ze (niet) ?
Waarom ???????????
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 11:28   #112
zwart op wit
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 260
Standaard

200000 werklozen die "onzichtbaar" zijn voor de maatschappij: zij werken niet en zij hebben geen uitkering noch leefloon.
Waarom?:

1) Hun partner verdient voldoende
2) Ze staan als "invalide" op de ziekenkas..en geloof me ik ken er genoeg die als "invalide" zijn ingeschreven! Personen (waarvan ik geen namen mag noemen) die in de tuinen gaan werken, mee op reis gaan, kinderoppas, ...maar toch als "invalide" staan vermeld bij de ziekenkas!! Je moet maar durven! is hier geen enkele controle op? Zij lichten de staat op!
zwart op wit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 11:49   #113
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Sinds wanneer moet een schepen controleren of er gewerkt wordt?
Er zijn tal van hoog betaalde ambtenaren die deze verantwoordelijkheid dragen.
die schepen moet de efficiëntie bewaken van zijn hogere ambtenaren natuurlijk. zij moeten efficiëntie bewerkstelligen tot beneden natuurlijk. Maar dit is weldegelijk Fons' verantwoordelijkheid.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 11:50   #114
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik ken tal van mensen die nog altijd lustig in het zwart werken terwijl ze werkloosheidsuitkeringen krijgen.
waarom doe je je burgerplicht niet en geef je die mensen niet aan?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 11:52   #115
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik ken tal van mensen die nog altijd lustig in het zwart werken terwijl ze werkloosheidsuitkeringen krijgen.
ik niet.

ik ken er wel die door hun werkgever in onderling overleg op technisch werkloos gezet worden voor een week of twee af en toe en in die periode in t zwart voor een collega werkgever in dezelfde sector gaan werken ... en dat marcheert in de twee richtingen voor die werkgevers ...

maar die ga je er met deze maatregel ook niet uithalen hé ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 12:22   #116
zwart op wit
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 november 2010
Berichten: 260
Standaard

Ik ken "Mevr x / Meneer x" die hun uitkering afgenomen werd omdat ze niet wilden gaan werken of zware fouten beginnen om zo met opzet ontslagen te worden. Deze mensen Staan nu plots al jaren op de ziekenkas en krijgen 1000 euro per maand en zijn "plots" invalide. Deze "personen" zijn helemaal niet invalide:

- Gaan helpen met tuinklusjes
- Doen babysit
- Gaan vaak op reis
- regelmatig naar sterrenrestaurants...

Zij "kregen" een invalidendocument mee voor de ziekenkas en de kous is af: levenslang 1000 euro per maand invalide uitkering! (de ziekenkas moet je gaan zoeken in de "liberale" sfeer)

Mijn respect voor echte personen die er recht op hebben. Maar zo lang je armen en benen hebt kan je gaan werken!

Laatst gewijzigd door zwart op wit : 12 september 2019 om 12:24.
zwart op wit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 12:25   #117
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zwart op wit Bekijk bericht
Ik ken "Mevr x / Meneer x" die hun uitkering afgenomen werd omdat ze niet wilden gaan werken of zware fouten beginnen om zo met opzet ontslagen te worden. Deze mensen Staan nu plots al jaren op de ziekenkas en krijgen 1000 euro per maand en zijn "plots" invalide. Deze "personen" zijn helemaal niet invalide:

- Gaan helpen met tuinklusjes
- Doen babysit
- Gaan vaak op reis
- regelmatig naar sterrenrestaurants...

Zij "kregen" een invalidendocument mee voor de ziekenkas en de kous is af: levenslang 1000 euro per maand invalide uitkering! (de ziekenkas moet je gaan zoeken in de "liberale" sfeer)

Mijn respect voor echte personen die er recht op hebben. Maar zo lang je armen en benen hebt kan je gaan werken!
het voorstel van verplicht werken voor werklozen heeft absoluut GEEN ENKELE betrekking op het voorbeeld dat jij aanhaalt ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 12:25   #118
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
die schepen moet de efficiëntie bewaken van zijn hogere ambtenaren natuurlijk. zij moeten efficiëntie bewerkstelligen tot beneden natuurlijk. Maar dit is weldegelijk Fons' verantwoordelijkheid.
Euh neen, het is aan de secretaris/algemeen directeur van een gemeente om dat te doen.

Het schepencollege zet het beleid uit en beslist, de ambtenarij voert uit. Maar de baas van een ambtenaar op een gemeente is niet de politiek, dat is de secretaris.

Maar in de realiteit moeien schepenen zich wel enorm veel met de dagdagelijkse activiteiten van ambtenaren en wordt dat getolereerd.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 12:27   #119
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Euh neen, het is aan de secretaris/algemeen directeur van een gemeente om dat te doen.

Het schepencollege zet het beleid uit en beslist, de ambtenarij voert uit. Maar de baas van een ambtenaar op een gemeente is niet de politiek, dat is de secretaris.

Maar in de realiteit moeien schepenen zich wel enorm veel met de dagdagelijkse activiteiten van ambtenaren en wordt dat getolereerd.
maw het is aan de schepen om die hogere ambtenaar efficiënt te doen werken, als die dat niet doet, kan de schepen immers geen beleid voeren.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2019, 13:59   #120
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Gemeenschapsdienst voor werklozen op komst

Voor Schoof:
https://www.hln.be/geld/economie/gem...omst~a8f242e4/

De Vlaamse arbeidsbemiddelingsdienst VDAB krijgt naar alle waarschijnlijkheid de bevoegdheid om langdurig werklozen op gemeenschapsdienst te sturen. Bij de N-VA, Open Vld en CD&V, de drie partijen die over een nieuwe Vlaamse regering onderhandelen, bestaat daarover een consensus. Dat schrijft De Tijd vandaag.


Informateur Bart De Wever (N-VA) stelde als doel in zijn startnota om 120.000 Vlamingen extra aan de slag te krijgen om tot een werkzaamheidsgraad van 80 procent te komen. Om dat waar te maken leggen de onderhandelaars van de N-VA, CD&V en Open Vld de laatste hand aan een waslijst maatregelen om niet-werkenden aan te sporen aan de slag te gaan en hen ook aantrekkelijker te maken voor werkgevers.
Lees ook

Brits onderzoek: de ‘optimale dosis werk’ bedraagt acht uur per week
Een van die maatregelen is gemeenschapsdienst voor langdurig werklozen. De federale regering-Michel creëerde daarvoor in 2018 het wettelijke kader, maar alle deelstaten haalden er hun neus voor op. Daar komt nu verandering in. Zo zou de VDAB de mogelijkheid krijgen om wie langer dan twee jaar werkloos is op gemeenschapsdienst te sturen bij een stad of een gemeente. De voorwaarde is wel dat de opgelegde taken nuttig genoeg zijn om ervaring op te doen.

België zou België niet zijn indien er niet onmiddellijk bepaalde strekkingen tegenwind aanvoeren


Bezigheidstherapie
Volgens Herw!n, de organisatie die 100 sociale circulaire bedrijven (Kringwinkels en maatwerkbedrijven) vertegenwoordigt, slaan N-VA, Open Vld en CD&V de bal mis. Zij noemen het verplichte gemeenschapsdienst “bezigheidstherapie” die niet automatisch naar een betaalde job leidt. Daarom roept de organisatie op om te investeren in maatwerkbedrijven (de voormalige beschutte en sociale werkplaatsen), die momenteel goed zijn voor 10.000 jobs.
“Het aantal langdurig werklozen die toegang zouden kunnen krijgen in maatwerkbedrijven, is groter dan de groep die vandaag aan de slag is”, zegt Eva Verraes, directeur van Herw!n. “En niet omdat er geen groeipotentieel is. Alleen het gebrek aan overheidsfinanciering tempert de ondernemingsgeest van de maatwerkbedrijven.”
Volgens Verraes zouden bij de leden van Herw!n tegen 1 januari al 1.000 bijkomende jobs zou kunnen creëren. “Voor alle betrokkenen is dit een overduidelijke win-winsituatie. Werklozen worden in volwaardige tewerkstelling ingeschakeld. De kosten zijn maar half zo groot als zouden deze werklozen ‘voltijds werkloos’ gefinancierd worden.”

En steeds moet er geld op tafel komen. Ik begrijp dat niet! Ne extra keerborstel of een extra schoffel zal zich iedere gemeente wel kunnen permitteren, er zullen zelfs gemeenten zijn waar men een extra kruiwagen kan aanschaffen.

Alle gekheid op een stokje, we zien overal dat gemeentes vechten tegen zwerfvuil en onkruid.
Veel werklozen hebben wel iets in hun mars, we moeten hen leren om weer om te gaan met verantwoordelijkheden, verantwoordelijkheden zoals op tijd komen en dergelijke.

Liefst ook uitbreiden naar Statutair gepensioneerden.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be