Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 september 2019, 22:32   #321
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Er is een verschil met het huidige Vlaanderen en het oude Graafschap Vlaanderen. Dat verschil geldt niet enkel in B. Ook in andere landen kent men dat verschil. Het volstaat om soms eens buitenlandse kranten open te slaan om te merken dat zij Vlaanderen in de huidige context als dusdanig zeker kennen. Waarom zou FR nog zo archaïsch zijn om dat verschil niet te kennen ??
Ik las vroeger regelmatig La Voix du Nord
Nu lees ik dikwijls le Monde.
De Fransen zijn NIET archaïsch: zij kennen dat verschil héél goed.
Tip: eens een dagje Rijsel doen: een mooie stad met aan het station o.a. een aantal cafés met terrassen waar de Vlamingen welkom zijn.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 22:35   #322
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Elke zomer ga ik naar de Kust en ik kan u garanderen dat we er nog steeds veel Frans horen. Eendagtoeristen in de meeste gevallen dan maar ze komen.
Elk seizoen gaan wij naar de kust en wij horen daar nog te veel Frans maar gelukkig ieder jaar minder.
Vraag het aan de hoteliers hoeveel Brusselaars er nog naar de Vlaamse kust komen.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 22:38   #323
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Onjuist. Uitgenomen aan de westkust komen er elk jaar minder franstalige belgen naar de Vlaamse kust.
Vraag het eens aan de hoteliers !
Er komen gewoon minder mensen naar de Vlaamse kust. De Vlaamse kust is een bejaarden tehuis geworden.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 22:40   #324
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tip: eens een dagje Rijsel doen: een mooie stad met aan het station o.a. een aantal cafés met terrassen waar de Vlamingen welkom zijn.
En spreek je daar Nederlands of Frans ?
Tip : doe eens zoals de Fransen in Vlaanderen doen. Misschien niet makkelijk maar alle begin is moeilijk.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 september 2019 om 22:41.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 22:46   #325
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga er niet van uit dat zij archaïsch zijn. Vandaar ook dan de vraagtekens aan het einde van de zin.
Enkel voor hen die het verschil niet kennen zet ik nog even de puntjes op de i.
Het kan enkel bijdragen tot een verbeterde kennis.
Oud 18 september 2019, 23:11   #326
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Elk seizoen gaan wij naar de kust en wij horen daar nog te veel Frans maar gelukkig ieder jaar minder.
Vraag het aan de hoteliers hoeveel Brusselaars er nog naar de Vlaamse kust komen.
"Nog te veel Frans", "Gelukkig ieder jaar minder"? Volgens mij hebt u gewoon een probleem met de Franstaligen in het algemeen en dus met hun nog steeds sterke aanwezigheid aan de Kust. Het zijn meestal eendagstoeristen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 23:24   #327
Gwylan
Minister-President

Gwylan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals ik al zei in mijn vorige post : wat jij stelt is niet correct en geldt enkel voor het oude Graafschap Vlaanderen. Niet voor het huidige Vlaanderen. In B associëren wij in de eerste plaats ‘Vlaanderen’ altijd met het huidige Vlaanderen in B : het Nederlandstalige noorden van België.
Ik heb genoteerd : Frans Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen bestaan volgens u niet. Mijn raad aan u : kom eens buiten uw dorp, en u zult merken dat beide wel degelijk bestaan.
Gwylan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 september 2019, 23:35   #328
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Ik heb genoteerd : Frans Vlaanderen en Zeeuws-Vlaanderen bestaan volgens u niet. Mijn raad aan u : kom eens buiten uw dorp, en u zult merken dat beide wel degelijk bestaan.
Mijn raad aan u : herlees mijn antwoorden.
Uiteraard bestaan Frans-en Zeeuws-Vlaanderen wél, maar zij behoorden tot het oude Graafschap Vlaanderen en niet tot het huidige Vlaanderen. En als er vandaag over ‘Vlaanderen’ gesproken wordt bedoelt men het Nederlandstalige noorden van België. Zelfs in Frankrijk weet men dat.
Hoog tijd voor jou om eens uit je dorp te komen, zo kan je nog eens iets bijleren.

Laatst gewijzigd door job : 18 september 2019 om 23:37.
job is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2019, 00:06   #329
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Mijn raad aan u : herlees mijn antwoorden.
Uiteraard bestaan Frans-en Zeeuws-Vlaanderen wél, maar zij behoorden tot het oude Graafschap Vlaanderen en niet tot het huidige Vlaanderen. En als er vandaag over ‘Vlaanderen’ gesproken wordt bedoelt men het Nederlandstalige noorden van België. Zelfs in Frankrijk weet men dat.
Hoog tijd voor jou om eens uit je dorp te komen, zo kan je nog eens iets bijleren.
Tot wat Vlaanderen of delen ervan ooit behoord hebben zal mij een zorg wezen, en wat men bedoelt, wie dat ook moge zijn, verandert niets aan de aperte realiteit.

Stellen dat Vlaanderen in België ligt is eenvoudigweg onjuist. Een deel van Vlaanderen ligt in het huidige België. Zowel Frans Vlaanderen als Zeeuws-Vlaanderen zijn evenzeer delen van het huidige Vlaanderen, vermits ze vandaag de dag evenzeer bestaan als het in België liggend deel van Vlaanderen.

En voor uw info : als men in Frankrijk spreekt over La Flandre of Les Flandres spreekt men in eerste instantie over Frans Vlaanderen, en niet over het Noorden van België.

Voor het overige : wat "men" in Frankrijk in de regel weet over België is ongetwijfeld niet wat u graag zou hebben dat men er over weet. Voor de meeste Fransen is België een Franstalig land, zonder meer.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 19 september 2019 om 00:26.
Oud 19 september 2019, 01:41   #330
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Al eens gedaan. Als ik niet bij de pinken was geweest was ik beroofd.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2019, 05:45   #331
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn precisering is niet voor of tegen iets of iemand bedoeld ; zij dient enkel de waarheid.
Ik weet niet of je op de hoogte bent van het politieke akkefietje van een paar weken geleden waarbij een tekst ter vorming van een Vlaamse regering voorlag, waarin sprake was van een Vlaams Canon officieel op te stellen. Waar men verwijst naar politieke structuren uit het verleden die "Vlaanderen" heetten en frieten en auteurs en zo.

Uw bijdrage deed mij daaraan denken.

De diepere vraag was: is Limburg wel Vlaanderen ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2019, 05:48   #332
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
OK dat is jouw ervaring en ik geloof je, maar geloof je mij dan ook als ik zeg dat ik in mijn beroep nog nooit met taalchauvinistische Franstaligen te maken had?
Ik heb hier eens een Luikse stagiaire gehad, die halverwege haar stage van haar stoel viel dat ik een "Vlaming" was - toen ze aan de koffie begon af te geven op de Vlamingen, niet door hebbende wat mijn afkomst was - en half meteen naar mijn halsketting met hakenkruis begon te zoeken bij wijze van spreken

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 september 2019 om 05:49.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2019, 05:56   #333
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Er komen gewoon minder mensen naar de Vlaamse kust. De Vlaamse kust is een bejaarden tehuis geworden.
Juist dat de kust vooral eindstation voor gepensioneerden is maar of er ook minder mensen komen denk ik niet.
Hier in Oostende was er deze zomer nog in de stad nog op het strand doorkomen aan.
Ik heb hier ook zicht op het station, met iedere trein die hier binnen kwam werd het weer zwart van de toeristen die zich richting strand repten.
In Oostende hoor je nog weinig Frans maar uiteraard spreken de vele toeristen ook andere talen dan het Nederlands waaronder veel Frans.
Oud 19 september 2019, 07:39   #334
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik weet niet of je op de hoogte bent van het politieke akkefietje van een paar weken geleden waarbij een tekst ter vorming van een Vlaamse regering voorlag, waarin sprake was van een Vlaams Canon officieel op te stellen. Waar men verwijst naar politieke structuren uit het verleden die "Vlaanderen" heetten en frieten en auteurs en zo.

Uw bijdrage deed mij daaraan denken.

De diepere vraag was: is Limburg wel Vlaanderen ?
Oprechte dank voor uw duiding. Neen, ik was niet op de hoogte van bedoeld akkefietje zoals ik uiteraard in de regel niet op de hoogte ben van teksten die voorliggen bij de vorming van de diverse regeringen in België : ik zou daarvoor naast de vierentwintig reguliere uren per etmaal een extra tien of twaalf uren nodig hebben, en zelfs als die zouden bestaan zou ik ze ongetwijfeld aan nuttiger en/of aangenamer zaken besteden.

Ik durf niettemin vermoeden dat het uiteindelijk "Belgisch" antwoord op de vraag of Limburg wel Vlaanderen is geen rekening houdt met het bestaan van het deel van Limburg dat in Nederland ligt, en daar alvast niet als "Vlaanderen" gezien wordt, tenzij mijn informatie totaal voorbijgestreefd is.

Het Vlaams-nationalisme blijkt immers erg veel belang te hechten aan hoe één en ander te benoemen, eerder dan aan wat het in werkelijkheid is.
Oud 19 september 2019, 07:49   #335
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik heb hier eens een Luikse stagiaire gehad, die halverwege haar stage van haar stoel viel dat ik een "Vlaming" was - toen ze aan de koffie begon af te geven op de Vlamingen, niet door hebbende wat mijn afkomst was - en half meteen naar mijn halsketting met hakenkruis begon te zoeken bij wijze van spreken
Ze wist ongetwijfeld niet dat de hakenkruisen niet meer aan halskettingen gedragen worden, maar naast de naam van voormalige aanbidsters op de rechter bovenarm getatoueerd worden.

Maar alle gekheid op een stokje : ook ik heb voorheen diverse keren meegemaakt dat Belgen, hetzij Nederlandstalige Belgen die niet konden vermoeden dat ik een woordje Nederlands begrijp (soms zelfs als het "Vlaams" is), hetzij Franstalige Belgen, commentaar gaven op hun anderstalige landgenoten. Dat lijkt wel een soort Belgische sport te zijn....

Laatst gewijzigd door Gwylan : 19 september 2019 om 07:52.
Oud 19 september 2019, 08:00   #336
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Al eens gedaan. Als ik niet bij de pinken was geweest was ik beroofd.
Vanuit Tulsa Oklahoma een dagje Lille/Rijsel doen, dat is ongetwijfeld zowat de moeder van alle daguitstapjes. Wie dat doet is dermate bij de pinken dat hij/zij niet te beroven valt, noch in bedoelde stad, noch elders (waarbij ik Brussel/Bruxelles even buiten beschouwing laat).
Oud 19 september 2019, 08:04   #337
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
terwijl ze eigenlijk beter gewoon je bloedgroeptattoo moest zoeken ...

Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2019, 08:18   #338
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tot wat Vlaanderen of delen ervan ooit behoord hebben zal mij een zorg wezen, en wat men bedoelt, wie dat ook moge zijn, verandert niets aan de aperte realiteit.

Stellen dat Vlaanderen in België ligt is eenvoudigweg onjuist. Een deel van Vlaanderen ligt in het huidige België. Zowel Frans Vlaanderen als Zeeuws-Vlaanderen zijn evenzeer delen van het huidige Vlaanderen, vermits ze vandaag de dag evenzeer bestaan als het in België liggend deel van Vlaanderen.

En voor uw info : als men in Frankrijk spreekt over La Flandre of Les Flandres spreekt men in eerste instantie over Frans Vlaanderen, en niet over het Noorden van België.

Voor het overige : wat "men" in Frankrijk in de regel weet over België is ongetwijfeld niet wat u graag zou hebben dat men er over weet. Voor de meeste Fransen is België een Franstalig land, zonder meer.
Je info over wat ‘Vlaanderen’ is is volledig voorbijgestreefd, zoals je zelf aangeeft in een volgende post. Vandaag is ‘Vlaanderen’ het Nederlandstalige deel van België. Hoe luid en hoe dikwijls je nog roept dat dit anders is, het zal niet veranderen.
Oud 19 september 2019, 08:27   #339
Gwylan
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je info over wat ‘Vlaanderen’ is is volledig voorbijgestreefd, zoals je zelf aangeeft in een volgende post. Vandaag is ‘Vlaanderen’ het Nederlandstalige deel van België. Hoe luid en hoe dikwijls je nog roept dat dit anders is, het zal niet veranderen.
Wars van de op het terrein apert vast te stellen realiteit blijkt “Vlaanderen” voor de Belgische Vlaams-nationalisten enkel en uitsluitend het in België gelegen deel van Vlaanderen te zijn, plus bovendien het in België gelegen deel van Limburg. Zoals ik eerder aangaf : het Vlaams-nationalisme hecht kennelijk erg veel belang aan hoe één en ander te benoemen, eerder dan aan wat het in werkelijkheid is.

Laatst gewijzigd door Gwylan : 19 september 2019 om 08:29.
Oud 19 september 2019, 08:28   #340
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik durf niettemin vermoeden dat het uiteindelijk "Belgisch" antwoord op de vraag of Limburg wel Vlaanderen is geen rekening houdt met het bestaan van het deel van Limburg dat in Nederland ligt, en daar alvast niet als "Vlaanderen" gezien wordt, tenzij mijn informatie totaal voorbijgestreefd is.
Het Belgische Limburg en het Belgische Brabant horen vandaag gewoon tot Vlaanderen. Zo eenvoudig is dat. Dat is zelfs geen ‘Belgisch’ antwoord. Dat is hoe men het overal ziet. Ook in NL, zelfs in FR.

Citaat:

Het Vlaams-nationalisme blijkt immers erg veel belang te hechten aan hoe één en ander te benoemen, eerder dan aan wat het in werkelijkheid is.
Het heeft helemaal niks te maken met Vlaams-nationalisme. Het heeft alles te maken met de werkelijkheid. Belgisch Limburg behoort net zo tot Vlaanderen als Frans Vlaanderen bij Frankrijk hoort.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be