![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#321 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu lees ik dikwijls le Monde. De Fransen zijn NIET archaïsch: zij kennen dat verschil héél goed. Tip: eens een dagje Rijsel doen: een mooie stad met aan het station o.a. een aantal cafés met terrassen waar de Vlamingen welkom zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#322 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Vraag het aan de hoteliers hoeveel Brusselaars er nog naar de Vlaamse kust komen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#323 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#324 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tip : doe eens zoals de Fransen in Vlaanderen doen. Misschien niet makkelijk maar alle begin is moeilijk. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 september 2019 om 22:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#325 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Enkel voor hen die het verschil niet kennen zet ik nog even de puntjes op de i. Het kan enkel bijdragen tot een verbeterde kennis.
![]() |
![]() |
#326 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Nog te veel Frans", "Gelukkig ieder jaar minder"? Volgens mij hebt u gewoon een probleem met de Franstaligen in het algemeen en dus met hun nog steeds sterke aanwezigheid aan de Kust. Het zijn meestal eendagstoeristen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#327 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#328 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Uiteraard bestaan Frans-en Zeeuws-Vlaanderen wél, maar zij behoorden tot het oude Graafschap Vlaanderen en niet tot het huidige Vlaanderen. En als er vandaag over ‘Vlaanderen’ gesproken wordt bedoelt men het Nederlandstalige noorden van België. Zelfs in Frankrijk weet men dat. Hoog tijd voor jou om eens uit je dorp te komen, zo kan je nog eens iets bijleren.
'Geweld gebruiken is een teken van zwakte.' (eigen citaat) Laatst gewijzigd door job : 18 september 2019 om 23:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#329 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Stellen dat Vlaanderen in België ligt is eenvoudigweg onjuist. Een deel van Vlaanderen ligt in het huidige België. Zowel Frans Vlaanderen als Zeeuws-Vlaanderen zijn evenzeer delen van het huidige Vlaanderen, vermits ze vandaag de dag evenzeer bestaan als het in België liggend deel van Vlaanderen. En voor uw info : als men in Frankrijk spreekt over La Flandre of Les Flandres spreekt men in eerste instantie over Frans Vlaanderen, en niet over het Noorden van België. Voor het overige : wat "men" in Frankrijk in de regel weet over België is ongetwijfeld niet wat u graag zou hebben dat men er over weet. Voor de meeste Fransen is België een Franstalig land, zonder meer. Laatst gewijzigd door Gwylan : 19 september 2019 om 00:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#330 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#331 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw bijdrage deed mij daaraan denken. De diepere vraag was: is Limburg wel Vlaanderen ? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#332 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door patrickve : 19 september 2019 om 05:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#333 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Hier in Oostende was er deze zomer nog in de stad nog op het strand doorkomen aan. Ik heb hier ook zicht op het station, met iedere trein die hier binnen kwam werd het weer zwart van de toeristen die zich richting strand repten. In Oostende hoor je nog weinig Frans maar uiteraard spreken de vele toeristen ook andere talen dan het Nederlands waaronder veel Frans.
![]() |
![]() |
#334 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik durf niettemin vermoeden dat het uiteindelijk "Belgisch" antwoord op de vraag of Limburg wel Vlaanderen is geen rekening houdt met het bestaan van het deel van Limburg dat in Nederland ligt, en daar alvast niet als "Vlaanderen" gezien wordt, tenzij mijn informatie totaal voorbijgestreefd is. Het Vlaams-nationalisme blijkt immers erg veel belang te hechten aan hoe één en ander te benoemen, eerder dan aan wat het in werkelijkheid is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#335 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar alle gekheid op een stokje : ook ik heb voorheen diverse keren meegemaakt dat Belgen, hetzij Nederlandstalige Belgen die niet konden vermoeden dat ik een woordje Nederlands begrijp (soms zelfs als het "Vlaams" is), hetzij Franstalige Belgen, commentaar gaven op hun anderstalige landgenoten. Dat lijkt wel een soort Belgische sport te zijn.... Laatst gewijzigd door Gwylan : 19 september 2019 om 07:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#336 |
Minister-President
|
![]() Vanuit Tulsa Oklahoma een dagje Lille/Rijsel doen, dat is ongetwijfeld zowat de moeder van alle daguitstapjes. Wie dat doet is dermate bij de pinken dat hij/zij niet te beroven valt, noch in bedoelde stad, noch elders (waarbij ik Brussel/Bruxelles even buiten beschouwing laat).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#337 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#338 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#339 |
Minister-President
|
![]() Wars van de op het terrein apert vast te stellen realiteit blijkt “Vlaanderen” voor de Belgische Vlaams-nationalisten enkel en uitsluitend het in België gelegen deel van Vlaanderen te zijn, plus bovendien het in België gelegen deel van Limburg. Zoals ik eerder aangaf : het Vlaams-nationalisme hecht kennelijk erg veel belang aan hoe één en ander te benoemen, eerder dan aan wat het in werkelijkheid is.
Laatst gewijzigd door Gwylan : 19 september 2019 om 08:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#340 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het heeft helemaal niks te maken met Vlaams-nationalisme. Het heeft alles te maken met de werkelijkheid. Belgisch Limburg behoort net zo tot Vlaanderen als Frans Vlaanderen bij Frankrijk hoort.
![]() |