Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 september 2019, 20:21   #181
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik vraag me altijd af wat jij bedoelt met verfransing ?? Zijn dat de Vlamingen die in de rand hun Franstalige buurman in het Frans begroeten ? Laat die Franstalige buurman zich eens gaan vestigen in Duitsland en ga je vergewissen in welke mate die Franstalige het daar gaat verfransen.

Uw straalt de grootste onmacht uit die je je kan inbeelden.

Ik geef die Franstalige geen ongelijk. Als ik morgen naar Japan ga wonen en iedere Japanner broebelt daar zijn beste nederlands tegen mij ....waarom zou ik daar tegen zijn ??
Met verfransing bedoelen ze zogezegd het feit dat de Franstaligen van de Vlaamse Rand zich niet zouden aanpassen. Als schijnexcuus komen ze met de faciliteiten terwijl de Vlaamse Rand veel meer dan de faciliteitengemeenten is.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2019, 20:26   #182
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kom in Brussel overal terecht in het Nederlands. Dat kost al eens wat moeite maar lukt altijd en al zeker in openbare diensten.

Jij doet niks van moeite voor je taal dan wat de stoere uithangen vanuit het stemhokje.

Ik kom die Vlaamse broekschijters alle dagen tegen in Brussel.
Kaproen doet me denken aan een ex-collega van mij. Ze "durfde" niet meer naar Brussel gaan : dat maakt haar bang, de aanslagen, "Vlamingen zijn er niet welkom"................
Oud 19 september 2019, 20:30   #183
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Met verfransing bedoelen ze zogezegd het feit dat de Franstaligen van de Vlaamse Rand zich niet zouden aanpassen. Als schijnexcuus komen ze met de faciliteiten terwijl de Vlaamse Rand veel meer dan de faciliteitengemeenten is.
Tuurlijk passen ze zich aan... Tot in het gemeentehuis roepen ze hun francofiele gevoelens uit en pesten ze de Vlaamse oorspronkelijke bevolking buiten...
Aanpassen noemen ze dat en taalvrijheid, terwijl zijzelf gedwongen franstaligheid vrijheid noemen en echte taalkeuze afschrijven als onaanvaarbaar voor de grote francofonie...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2019, 20:33   #184
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een marktkramer drijft handel. Iedere verkoop is een verkoopsovereenkomst.

Hoe is dat juist geformuleerd, jouw vrije taalkeuze?
Bedoel je dat de kopers werknemers zijn van de verkoper?

Dat is origineel.
Oud 19 september 2019, 20:33   #185
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Tuurlijk passen ze zich aan... Tot in het gemeentehuis roepen ze hun francofiele gevoelens uit en pesten ze de Vlaamse oorspronkelijke bevolking buiten...
Aanpassen noemen ze dat en taalvrijheid, terwijl zijzelf gedwongen franstaligheid vrijheid noemen en echte taalkeuze afschrijven als onaanvaarbaar voor de grote francofonie...
N'importe quoi. De meesten passen zich totaal aan. Neem liever uw pillen, het is meer dan nodig!
Oud 19 september 2019, 20:35   #186
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ga iedere week naar de markt in Molenbeek. Wel ik bestel zelfs in het Nederlands tegen allochtone handelaars. Ik heb nog nooit een opmerking gekregen voor stuk doen ze hun best om me te antwoorden in het Nederlands. Als ik die goede wil ondervind doe ik ook al eens een toegeving door sommige benamingen in het Frans te doen of al eens in het Engels.
Sommigen(de jongere) praten het zelfs perfect en zijn waarschijnlijk in het NL naar school geweest maar ja wat moeten ze als de Vlamingen ze toch liever aanspreken in het Frans.
Trouwens in Brussel hoor je nog met moeite meer Frans dan Nederlands praten. Het is echt een mix van talen.
Op den Abattoir in Anderlecht zijn er op het honderdtal groenten en fruitverkopers (ruw geschat) hoop en al een vijftal Vlamingen. De rest zijn hoofdzakelijk Marokkanen. De viskramen allemaal Franstalig. Het vlees misschien één per 10 standen Vlaams. Het wordt zeer moeilijk als ge overal in het Nederlands wilt bediend worden. Ik geef toe dat ik in Brussel geen enkele moeite doe en uit gewoonte alleen frans spreek tenzij ik hoor aan de tongval dat ik met een Vlaming heb te maken die frans spreekt. Ik voel me geen missionaris temeer ik graag frans spreek.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2019, 20:45   #187
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
N'importe quoi. De meesten passen zich totaal aan. Neem liever uw pillen, het is meer dan nodig!
Tuurlijk en het is daarom dat Bruxelles nu een franstalige stad is geworden... Wat hebben ze zich gezellig opgesteld ten opzichte van de Vlamingen...
Oud 19 september 2019, 20:47   #188
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een marktkramer drijft handel. Iedere verkoop is een verkoopsovereenkomst.

Hoe is dat juist geformuleerd, jouw vrije taalkeuze?
Allez jong, gaat gij nu ook al beginnen. Een taalvechter die de taalwetten niet kent.

Citaat:
Het Nederlandse taalgebied omvat het hele Vlaamse Gewest

bestaande uit de vijf Vlaamse provincies
inclusief de twaalf faciliteitengemeenten in Vlaanderen

Privé hebt u de vrijheid om de taal te gebruiken die u verkiest. Zo kunnen privépersonen onderling, bedrijven naar hun klanten en verenigingen naar hun leden, de taal gebruiken die ze willen.

Bijvoorbeeld:

Een bedrijf verspreidt reclameaffiches of reclamebrochures via de post in Vlaanderen: het bedrijf mag zelf kiezen in welke taal de reclame voor hun klanten wordt opgesteld.

Een culturele vereniging in Vlaanderen met veel Spaanse leden mag zijn leden nieuwsbrieven sturen in het Spaans.

Op een aantal terreinen kan die taalvrijheid worden ingeperkt, en moet u rekening houden met de bestuurstaal van de gemeente of de regio:

contacten van overheidsdiensten met burgers en ondernemingen
het gerecht (het taalgebruik in gerechtszaken)
het taalgebruik in het onderwijs
contacten in bedrijven tussen werkgevers en personeel.
bron: https://www.vlaanderen.be/uw-overhei...-in-vlaanderen

Is de Vlaamse overheid een betrouwbare bron?

M.a.w. de NV-A lapt de wet aan haar laars. De rechtse NV-A, de voorvechters van het stipte naleven van de wet. De burger direct bestraffen met allerlei boetes bij de minste fout. Maar als het henzelf beter past dan telt de wet niet meer.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2019, 20:52   #189
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Tuurlijk en het is daarom dat Bruxelles nu een franstalige stad is geworden... Wat hebben ze zich gezellig opgesteld ten opzichte van de Vlamingen...
Brussel is absoluut geen Franstalige stad. Hoe lang is het eigenlijk geleden dat u nog in Brussel bent geweest?? 30 jaar geleden,??
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2019, 20:57   #190
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Allez jong, gaat gij nu ook al beginnen. Een taalvechter die de taalwetten niet kent.

bron: https://www.vlaanderen.be/uw-overhei...-in-vlaanderen

Is de Vlaamse overheid een betrouwbare bron?

M.a.w. de NV-A lapt de wet aan haar laars. De rechtse NV-A, de voorvechters van het stipte naleven van de wet. De burger direct bestraffen met allerlei boetes bij de minste fout. Maar als het henzelf beter past dan telt de wet niet meer.
Hou toch op met je gezever... La Belgique vanaf zijn ontstaan heeft er alles aan gedaan om de boel te verfransen, hoe ze maar kon... In het zuiden van het land wisten ze zelf niet dat Brussel ook een Vlaamse stad was; neen, neen, Bruxelles is franstalig punt en daar leren ze de mensen dat het dwaas is om de Nederlandse taal te leren... Natuurlijk als die mensen dan in contact komen met Vlamingen, natuurlijk dat er geen haar op hun hoofd eraan denkt om een woord Nederlands te spreken en zijn ze nog woedend dat er verdomme Vlamingen zijn die hen zogezegd niet zouden verstaan...

Enfin dat gaat boven hun verstand, mensen in la belgique die geen frans praten... Dat zijn mensen die ofwel liegen, ofwel totaal verdwaasd zijn... In la Belgique wonen en geen frans kennen...

En verder, dank zij hun opvoeding, dank zij de anti-vlaamse indoctrinatie enz.... dat durven ze dan taalvrijheid en democratie noemen... Terwijl het in feiten gewoon Franse taalnazisten zijn...

Hoe zei Gwylan het... voor de Fransen is la Belgique gewoon franstalig, punt...
Oud 19 september 2019, 20:58   #191
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Brussel is absoluut geen Franstalige stad. Hoe lang is het eigenlijk geleden dat u nog in Brussel bent geweest?? 30 jaar geleden,??
Klopt. Brussel is een meertalige stad. Ik hoor daar veel talen door elkaar.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2019, 21:02   #192
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier op den boerenbuiten in mijn straat zijn er 5 gezinnen (die ik weet) anderstaligen.
Oud 19 september 2019, 21:02   #193
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen, ze hebben om de overgebleven Vlamingen nog verder in aantal te minimaliseren de poorten wagenwijd opengezet voor immigratie en dan liefst immigratie uit de maghreb landen, want daar spreken ze frans...
Nu wonen ze in hun hellehole en zullen het daar mee moeten doen... de gevolgen zien we al elke dag en het zijn niet alleen de Vlamingen die weglopen... de franstaligen evenzeer, je denkt toch niet dat die content zijn dan hun buurt totaal verloederd en dat men het vuil zomaar over de muur in hunne hof kippert...

Maar ja, windstilte over alles wat slecht loopt en maar blijven een grote mond openzetten over hun zogezegde grote vooruitgang...

Ik vergeet nooit, een paar jaar geleden dat we op een familiefeest waren in een zaal in Brussel en dat ik vlug iets uit onze auto wou gaan halen... Mijn stiefzoon ging mee, zelfs als ik zei dat er geen probleem was, maar hij wist beter... op dat uur kon een vrouw niet zo maar vlug iets uit haar wagen een beetje verder gaan halen...
Oh alles is oke in Bruxelles...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 19 september 2019 om 21:05.
Oud 19 september 2019, 21:05   #194
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Op den Abattoir in Anderlecht zijn er op het honderdtal groenten en fruitverkopers (ruw geschat) hoop en al een vijftal Vlamingen. De rest zijn hoofdzakelijk Marokkanen. De viskramen allemaal Franstalig. Het vlees misschien één per 10 standen Vlaams. Het wordt zeer moeilijk als ge overal in het Nederlands wilt bediend worden. Ik geef toe dat ik in Brussel geen enkele moeite doe en uit gewoonte alleen frans spreek tenzij ik hoor aan de tongval dat ik met een Vlaming heb te maken die frans spreekt. Ik voel me geen missionaris temeer ik graag frans spreek.
Ik spreek altijd NL tegen die Marokkanen en ik sta er van versteld hoe goed die hun plan trekken. Veel van die kerels staan ook in Vlaanderen op de markt.
Trouwens het zijn nu niet echt diepgaande gesprekken he.....2 kilo appelsien ....of 1 sla .....1 kilo peere.
Een vriendin van mij spreekt geen woord Frans.....beetje Nederlands en goed Engels. Die doet daar iedere week al haar boodschappen zonder noemenswaardige problemen op taalgebied

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 19 september 2019 om 21:10.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2019, 21:10   #195
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maakt weinig tot niets uit Fred.

Helaas voor Wallonie trouwens, geen corridor, Brussel kwijt.
Oud 19 september 2019, 21:13   #196
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kijk uit naar het moment waar u naar de rechtbank stapt en van de rechter eist: ik wil geen vrije taalkeuze. Kunnen we nog eens lachen.
Het recht op een taalgebied met gewaarborgde grenzen ,

gaat volgens mij boven het recht op een vrije taalkeuze.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 september 2019, 21:14   #197
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Maakt weinig tot niets uit Fred.

Helaas voor Wallonie trouwens, geen corridor, Brussel kwijt.
Groothertogdom Brabant hoeft geen corridor.
Oud 19 september 2019, 21:14   #198
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Bron?
#1 van deze draad.
Oud 19 september 2019, 21:16   #199
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kom in Brussel overal terecht in het Nederlands. Dat kost al eens wat moeite maar lukt altijd en al zeker in openbare diensten.

Jij doet niks van moeite voor je taal dan wat de stoere uithangen vanuit het stemhokje.

Ik kom die Vlaamse broekschijters alle dagen tegen in Brussel.
U hebt waarschijnlijk dan nog geen geboorte gaan aangeven in Brussel.
Oud 19 september 2019, 21:18   #200
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
In Liege is het ongeveer hetzelfde. De witte denkt van niet, maar hij komt er nooit.
Denk je dat er in Luik marktkramers staan die weigeren Frans te spreken

Zelf ben ik er nog geen enkele tegengekomen .
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be