Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 oktober 2019, 14:33   #12021
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Weet iemand meer over het BoJo voorstel?

Wat gebeurt er eind 2020?

Van hetgeen ik kan lezen is het een customs unie voor Noord-Ierland maar onder Noord-Iers gezag. Dan grenscontroles met de UK en via een 8-tal controle plaatsen waarbij ze die geleidelijk aan zoveel mogelijk gaan automatiseren.

De Ieren hebben zin om het te aanvaarden al is het schoorvoetend
"Varadkar suggest the Irish parliament could be given a vote on the Boris Johnson plan."

Simon Coveney, the Irish deputy PM, wil aanpassingen aan het plan

De EU schiet het al af
"The European parliament has told Boris Johnson that his proposals for the Irish border do not “even remotely” amount to an acceptable deal for the EU"

Verhofstadt:
"it’s very difficult - and nearly impossible. Because it’s mainly repackaging the bad ideas that have already been floated in the past."
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2019, 14:37   #12022
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Het lijkt me eerder dat Ierland meer met de zaak verveeld zit dan dat ze denkt dat de EU hen helpt, Ierland wil het liefst een zo simpel mogelijke regeling die werkt en geen geweld uitlokt.
Nee, Ierland wil N-I annexeren. Meer niet. Anders zouden de Ieren niet achter de GVA staan. Het is de enige reden waarom Ierland zo hard aan die GVA houdt. Zonder annexatie kan het Ierland geen ballen schelen dat in een vreemd land bommen ontploffen he. Dat is tenslotte een Brits probleem als N-I niet bij Ierland komt he. En de EU steunt Ierland daarin, door het voor de UK zo onaangenaam mogelijk te maken als het niet in die richting gaat.

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 oktober 2019 om 14:39.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2019, 14:44   #12023
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nee, Ierland wil N-I annexeren. Meer niet. Anders zouden de Ieren niet achter de GVA staan. Het is de enige reden waarom Ierland zo hard aan die GVA houdt. Zonder annexatie kan het Ierland geen ballen schelen dat in een vreemd land bommen ontploffen he. Dat is tenslotte een Brits probleem als N-I niet bij Ierland komt he. En de EU steunt Ierland daarin, door het voor de UK zo onaangenaam mogelijk te maken als het niet in die richting gaat.
Ierland wil het ook niet forceren, het komt er toch met wat geduld. Op deze manier is er zelfs minder kans dat Noord-Ierland echt bij hen komt.
Oud 3 oktober 2019, 14:45   #12024
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ierland wil het ook niet forceren, het komt er toch met wat geduld. Op deze manier is er zelfs minder kans dat Noord-Ierland echt bij hen komt.
Hadden ze maar moeten aan denken alvorens respect voor de GVA te eisen he.
Oud 3 oktober 2019, 14:49   #12025
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het was in de eerste plaats een morele beslissing, een land heeft het recht dat te maken.

En OK, de EU hoeft inderdaad niet mee te werken hieraan maar dan moet ze maar tevreden zijn met een no-deal. In plaats daarvan grijpen ze de Ierse kwestie en blazen die op naar onmogelijke proporties in een poging de UK bij het blok te houden. De EU heeft zich (volgens mij) echt van haar slechtste en wraakzuchtigste kant getoond in deze, of dat slim was wil ik betwijfelen.
Blazen die op... Het is nog maar twintig jaar geleden dat er effectief dingen werden opgeblazen in Noord-Ierland hé.

U doet alsof dit maar een detail is, maar de situatie daar is nog steeds explosief.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2019, 15:16   #12026
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Blazen die op... Het is nog maar twintig jaar geleden dat er effectief dingen werden opgeblazen in Noord-Ierland hé.

U doet alsof dit maar een detail is, maar de situatie daar is nog steeds explosief.
Het punt is natuurlijk dat als de UK die ontploffende bommen wil meepakken, dat eigenlijk de EU haar zaken niet zijn. Als dusdanig is het eigenaardig dat de EU moeilijk doet over die GVA terwijl dat nu haar affaires niet meer zijn.

En dat komt enkel maar omdat die GVA Ierland's hefboom zijn om N-I ooit kunnen te annexeren. Zoniet zou het de EU geen barst kunnen schelen dat het in N-I (ttz, de UK die er nu buiten ligt) bommen ontploffen he. Dat kan zelfs nog voordelig zijn, dat is een business opportuniteit om ziekenhuisgerief en wapens te verkopen.
Oud 3 oktober 2019, 15:19   #12027
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik had me slecht verwoord, het is niet het gevaar op geweld dat ze overdrijven maar de moeilijkheid om die grens op te lossen extreem maken en met een taal die de tegenstellingen aanwakkert, niet kalmeert. Met als doel dat verhoogd gevaar te gebruiken als drukkingsmiddel bij de onderhandelingen.
Oud 3 oktober 2019, 15:56   #12028
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het punt is natuurlijk dat als de UK die ontploffende bommen wil meepakken, dat eigenlijk de EU haar zaken niet zijn. Als dusdanig is het eigenaardig dat de EU moeilijk doet over die GVA terwijl dat nu haar affaires niet meer zijn.

En dat komt enkel maar omdat die GVA Ierland's hefboom zijn om N-I ooit kunnen te annexeren. Zoniet zou het de EU geen barst kunnen schelen dat het in N-I (ttz, de UK die er nu buiten ligt) bommen ontploffen he. Dat kan zelfs nog voordelig zijn, dat is een business opportuniteit om ziekenhuisgerief en wapens te verkopen.
Klopt en het zou ook een terechte rechtzetting zijn.
Oud 3 oktober 2019, 15:56   #12029
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik had me slecht verwoord, het is niet het gevaar op geweld dat ze overdrijven maar de moeilijkheid om die grens op te lossen extreem maken en met een taal die de tegenstellingen aanwakkert, niet kalmeert. Met als doel dat verhoogd gevaar te gebruiken als drukkingsmiddel bij de onderhandelingen.
Op dat vlak ben ik het met u eens.
Oud 3 oktober 2019, 16:21   #12030
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De oplossing voor Noord-Ierland volgens mij is dat het een onafhankelijk land wordt; dus niet bij het UK, maar ook niet bij Ierland.
Nieuw land met een grondwet die fors inzet op de rechten van het individu, zodat zowel katholieken als protestanten zich er vrij in kunnen voelen.

Daarna kan dan een referendum komen of ze niet liever bij de EU willen aansluiten.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2019, 17:27   #12031
JeeBee
Minister-President

JeeBee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De oplossing voor Noord-Ierland volgens mij is dat het een onafhankelijk land wordt; dus niet bij het UK, maar ook niet bij Ierland.
Nieuw land met een grondwet die fors inzet op de rechten van het individu, zodat zowel katholieken als protestanten zich er vrij in kunnen voelen.

Daarna kan dan een referendum komen of ze niet liever bij de EU willen aansluiten.
Van wat gaan die leven?

Nu pompt de UK er een massa geld in.
Oud 3 oktober 2019, 17:30   #12032
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Van wat gaan die leven?

Nu pompt de UK er een massa geld in.
Op demografisch vlak verliezen de protestanten trouwens van de katholieken.

NI zal grotendeels katholiek worden.
Oud 3 oktober 2019, 18:28   #12033
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Op demografisch vlak verliezen de protestanten trouwens van de katholieken.

NI zal grotendeels katholiek worden.
Zal dat ook niet afgeremd worden na een Brexit? Ik vermoed dat de aangroei van Katholieken grotendeels uit Ierland komt.
Oud 3 oktober 2019, 18:36   #12034
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom staat de UK dan achter het GVA?

Je hebt soms een vreemde logica, het GVA is er enkel om het geweld te stoppen. Ierland zit ook niet te wachten op een pak protestanten die kabaal gaan maken, volgens mij vinden ze de situatie zoals ze was meer dan goed.

Ierland heeft maar een bevolking van 5 miljoen, N-Ierland bijna 2 miljoen waarvan 1 miljoen niet-Katholieken. Dat zal alles goed door elkaar schudden op politiek en economisch vlak al heb ik wel de indruk dat ze de wetten al wat aan het aanpassen zijn in afwachting, dat wel.
Oud 3 oktober 2019, 18:59   #12035
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

Ik vind dit echt nog primitief: katholieken en protestanten die zich vrij moeten kunnen voelen. Dit in het jaar 2019. Fuck them als ze nog zo achterlijk zijn

Ik denk ook niet dat de EU staat te popelen om Noord -Ierland van UK af te snoepen. Dat zet de deur open voor andere regio's in Europa die daarin een aanmoediging gaan zien om af te scheuren van hun oorspronkelijk land. Trouwens Brexit of geen UK zal een belangrijke partner blijven. Belangrijker dan een probleem regio zoals Noord Ierland.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2019, 19:53   #12036
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom staat de UK dan achter het GVA?
Niet echt he. Ze willen er in elk geval N-I niet een beetje voor lossen. Maw, GVA is voor hen prima, zolang het geen inspanning of engagement vraagt.

Aan de andere kant zou het eigenlijk enkel maar voor hen moeten dienen want het is bij hen dat de bommen zullen afgaan he.

Citaat:
Je hebt soms een vreemde logica, het GVA is er enkel om het geweld te stoppen.
Niet alleen. De GVA zijn vooral een hefboom voor Ierland om N-I ooit kunnen te anexeren. Wat kan het de Ieren nu schelen dat hun sympathisanten bij de buren bommen doen ontploffen ? Enkel maar als ze dat als "hun" volk beschouwen, he. En dus eigenlijk als "hun" land. Immers, de GVA waren een soort van komedie om een stuk UK "er doen uit te zien alsof het Ierland was".

Waarom zou *Ierland* daar ook maar een sikkepit om geven ? Dat de UK erom zou geven, is normaal, want het was ten slotte BIJ HEN dat de bommen ontploften he. Dus zou men kunnen zeggen dat de UK ergens "vriendelijk aan Ierland zou vragen om mogen te doen alsof een stukske UK eruit ziet alsof het Ierland is" om de bommen doen op te houden met ontploffen BIJ HEN.

Ge vraagt U zelfs af waarom Ierland daar zelfs op in gegaan is. Dat heeft enkel maar zin als Ierland dat als een eerste stapje zag om N-I los te weken van de UK.

Citaat:
Ierland zit ook niet te wachten op een pak protestanten die kabaal gaan maken, volgens mij vinden ze de situatie zoals ze was meer dan goed.
Waarom zouden ze er maar een knip om geven ? Mocht ik Ierland geweest zijn en NIET N-I willen annexeren, dan zou ik een MUUR eisen tussen Ierland en N-I. Dan zou ik prikkeldraad willen zien, om ervoor te zorgen dat de bommen bij de Britten blijven afgaan, en die zotten niet naar Ierland komen. Het afscheiden van de UK van de EU zou een opportuniteit zijn om daarvan af te geraken, en trouwens, ik zou nooit de GVA getekend hebben, tenzij onder druk, of tegen dikke vette betaling, van de UK die daarmee ZIJN probleem wil oplossen.

Citaat:
Ierland heeft maar een bevolking van 5 miljoen, N-Ierland bijna 2 miljoen waarvan 1 miljoen niet-Katholieken. Dat zal alles goed door elkaar schudden op politiek en economisch vlak al heb ik wel de indruk dat ze de wetten al wat aan het aanpassen zijn in afwachting, dat wel.
Men kan natuurlijk ook de protestantse Noord Ieren buitengooien na de anexatie he.

Allez, stel U voor dat een paar die-hard "Vlamingen" in Noord-Frankrijk bommen doen ontploffen, en Frankrijk, ten einde raad, vraagt aan Belgie om een stukje Noord-Frankrijk eruit laten te zien alsof het Vlaanderen is, en dus de grenzen en alles wat doet denken dat het ginder Frankrijk is, weg te halen.

Waarom zou Belgie / Vlaanderen daar ook maar een snars om geven ? En stel dat nadien Frankrijk het afbolt en de EU zegt: OK, de grenzen moeten daar weer terug. Waarom zou Belgie zich druk maken om die grenzen daar niet te willen ? Het was een Frans probleem he. Als ze terug bommen in Lille gaan laten ontploffen, dat is geen Belgisch/Vlaams probleem he. Als die grensposten moeten terugkomen, is dat voor Vlaanderen/Belgie geen enkel probleem he. De enigen die zullen bleiten, zullen de Fransen zijn die weer bommen gaan hebben bij hen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 3 oktober 2019 om 19:58.
Oud 3 oktober 2019, 20:24   #12037
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet echt he. Ze willen er in elk geval N-I niet een beetje voor lossen. Maw, GVA is voor hen prima, zolang het geen inspanning of engagement vraagt.

Aan de andere kant zou het eigenlijk enkel maar voor hen moeten dienen want het is bij hen dat de bommen zullen afgaan he.
De Britten hebben het GVA ondertekend en ook de mogelijkheid voor een referendum die ze dan evengoed gaan voldoen, en niet herdoen tot het resultaat hen aanstaat. Dit toont ook waarom het voor de Britten zo belangrijk is om door te gaan met de Brexit, referenda zijn voor hen heilig.

Het waren vooral de grenswachters die het doelwit waren, daarom ook dat de Britten daar absoluut geen grens gaan plaatsen, laat de EU dat maar doen.
Oud 3 oktober 2019, 20:26   #12038
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik vind dit echt nog primitief: katholieken en protestanten die zich vrij moeten kunnen voelen. Dit in het jaar 2019. Fuck them als ze nog zo achterlijk zijn
Het gaat 'm over de streng Katholieke wetten van Ierland, die zijn inderdaad nogal achterlijk.

Citaat:
Ik denk ook niet dat de EU staat te popelen om Noord -Ierland van UK af te snoepen. Dat zet de deur open voor andere regio's in Europa die daarin een aanmoediging gaan zien om af te scheuren van hun oorspronkelijk land. Trouwens Brexit of geen UK zal een belangrijke partner blijven. Belangrijker dan een probleem regio zoals Noord Ierland.
idd
Oud 4 oktober 2019, 03:41   #12039
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Britten hebben het GVA ondertekend en ook de mogelijkheid voor een referendum die ze dan evengoed gaan voldoen, en niet herdoen tot het resultaat hen aanstaat. Dit toont ook waarom het voor de Britten zo belangrijk is om door te gaan met de Brexit, referenda zijn voor hen heilig.

Het waren vooral de grenswachters die het doelwit waren, daarom ook dat de Britten daar absoluut geen grens gaan plaatsen, laat de EU dat maar doen.
Daar gaat het niet over. Waarom wil Ierland die GVA doen respecteren ? (en dus ook de EU) ? Wat kan het Ierland verder bommen als het niet is om N-I ooit te annexeren ?

Zoals je zegt is dat allemaal een UK affaire, maar daar heeft de EU en Ierland verder geen affaires mee, die zijn buiten, zoals Mongolie, he. Dus waarom wenst Ierland zelfs geen muur met prikkeldraad zoals het zou horen ?

Ik zeg het U, daar is maar een enkele zinnige reden voor: dat is omdat Ierland zinnens is om N-I te annexeren. Zoniet zouden ze om die GVA geen ballen geven, in tegendeel. En mocht Ierland daar geen ballen om geven, dan zou de EU daar helemaal geen spel van maken ook niet. De strikt enige reden waarom de EU daar zo erg aan tilt, is omdat het een lid heeft, Ierland, dat daar erg aan tilt, en dat de EU wil bewijzen dat het een meerwaarde is om lid te zijn: dat de EU achter haar leden staat, tegen buitenstaanders.

Dat is de fundamentele politieke reden die de EU heeft om ginder moeilijk te doen, en dat over het hoofd zien is wat de Roze Eenhoorn heeft doen ontstaan. Denken dat de EU geen politieke motieven kan hebben, en puur een stelletje boekhouders is, dat maximale winst wil berekenen en verder geen ruggegraat heeft. Het was bijzonder dom van de Britten om te denken dat de EU zo een stelletje kruideniers was, terwijl zij zelf een Brexit gestemd hadden tegen elke vorm van kruideniersmentaliteit in. Een totale strategische blunder bij het inschatten van de tegenstrever. Sun Tzu zou zich omkeren in zijn graf.

De EU staat 150% achter haar lid Ierland, dat N-I wil annexeren. Omdat dat de bestaansreden van de EU is. Meer niet.

Als men daar niet van uitgaat is immers de situatie totaal absurd en omgekeerd. We zouden in dat geval moeten hebben dat het de UK is dat vecht als een duivel in een wijwatervat om de EU te dwingen om de GVA te respecteren, en de EU die daar verder geen ballen om geeft en absoluut een harde grens wil in N-I. Het zou de UK moeten zijn die de EU bedreigt met geen akkoord te willen als de EU er ook maar 1 seconde zou aan denken om een grens te plaatsen ginder, en de EU die zegt dat de UK haar GVA kan steken waar de zon niet schijnt. Want de GVA dienden enkel maar om een probleem IN DE UK op te lossen waar de UK niet meer wist wat te doen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 4 oktober 2019 om 03:53.
Oud 4 oktober 2019, 03:59   #12040
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk ook niet dat de EU staat te popelen om Noord -Ierland van UK af te snoepen. Dat zet de deur open voor andere regio's in Europa die daarin een aanmoediging gaan zien om af te scheuren van hun oorspronkelijk land.
Dat is een totale misschatting. Het kan de EU totaal niet schelen wat er met niet-leden gebeurt. In tegendeel. Het uiteenvallen van de UK, eens buiten de EU, zou een fantastisch stukje reclame zijn om in de EU te blijven. De EU zal (als kartel van staten) misschien wat gekant zijn tegen het uiteenvallen van eigen leden. Maar als ex-leden het slecht doen, is dat enkel maar reclame.

De EU gaat toch ook niet protesteren tegen die onnozele Tibetaan met zijn purperen vod dat dat een gemene separatist is, he. Separatisme buiten de EU is prima, vooral als het ex-leden te beurt valt. Separatisme erbinnen is dan weer wat anders. Enneuh, de EU heeft geen enkel probleem gehad met het uiteenvallen van Tchechoslowakije ook niet he.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be