Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 oktober 2019, 06:49   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard Wegens hoofddoek, foto niet op (school) Facebook is discriminatie volgens studente..

Wij kunnen jouw foto niet op Facebook zetten omdat je een hoofddoek draagt”: studente (19) voelt zich gediscrimineerd na mail van leerkracht.


Het verhaal

“We kunnen jouw foto niet posten op Facebook omdat je een hoofddoek draagt.” Deze reactie kreeg Aya Ouday van een leerkracht van de Da Vinci Campus Ronse. De leerlinge had een hele dag deelgenomen aan de YOUCA Action Day voor het goede doel en wilde net als de andere leerlingen van haar school tonen hoe ze die dag had beleefd.
De YOUCA Action Day heeft voor Aya Ouday een bittere nasmaak gekregen. De 19-jarige leerlinge Economie-Talen van de Da Vinci Campus Ronse ging een dag aan de slag bij het bedrijf Vandaele Construct. Haar loon, 55 euro, stond ze af aan projecten van geëngageerde jongeren wereldwijd. “De dag is goed verlopen, de ontvangst in het bedrijf was heel aardig en ze hebben me er goed behandeld.

Mijn verantwoordelijke was ook heel tevreden met het werk dat ik er heb verricht”, vertelt Aya.

Gechoqueerd
Na haar werkdag stuurde Aya trots een e-mail naar haar leerkracht. “Met een foto en wat uitleg over mijn inzet voor de YOUCA Action Day, zoals de leerkracht had gevraagd. Het antwoord dat ik heb ontvangen, heeft me gechoqueerd. De leerkracht schreef: ‘Hoi Aya, bedankt voor je berichtje en de uitleg over je activiteiten van vandaag. Helaas kunnen we de foto niet posten op Facebook omdat je een hoofddoek draagt. Blij dat het voor jou een leuke ervaring was’.” De leerkracht verwijst hiermee naar het verbod op levensbeschouwelijke kentekens dat geldt op de school van het GO! Gemeenschapsonderwijs, voor onderwijsactiviteiten binnen én buiten de schoolmuren.

“Nochtans heeft niemand mij verteld dat de YOUCA-dag een schoolse activiteit was en mocht ik van het bedrijf wel mijn hoofddoek dragen”, reageert Aya.
Mijn klasgenoten waren ook kwaad, maar van de leerkrachten kreeg ik geen steun. Ik heb de les huilend verlaten


Verbolgen heeft ze de e-mail van haar leerkracht aan enkele medeleerlingen en andere leerkrachten getoond. “Mijn klasgenoten waren ook kwaad, maar van de leerkrachten kreeg ik geen steun. Ik heb de les huilend verlaten.” Ondertussen heeft Aya samen met haar vader geprobeerd in dialoog te gaan met de directie, maar dat is nog niet gelukt. “We willen nog steeds samenzitten om dit uit te klaren. We zullen zien wat er maandag gebeurt.”

Dit was een schoolse activiteit, waardoor het dragen van levensbeschouwelijke kentekens volgens de visie van het GO! niet is toegelaten
Reactie Da Vinci Campus Ronse



Aya heeft haar verhaal gedeeld op Twitter en Facebook, waar de kwestie veel reactie uitlokt. Ook de Da Vinci Campus Ronse heeft via Facebook verduidelijkt waarom de foto van Aya niet online kwam. “Wij kijken met een warm hart naar al onze leerlingen die zich tijdens de YOUCA-dag belangeloos en vrijwillig inzetten voor het project. Echter, ook dit was een schoolse activiteit waardoor het dragen van levensbeschouwelijke kentekens volgens de visie van het GO! niet is toegelaten.

Als school vinden wij diversiteit en een mix van sociale en culturele verschillen een verrijking, maar deze beslissing kadert binnen onze taak om neutraal onderwijs aan te bieden”, reageert de school.


De scholengroep van de Da Vinci Campus heeft ondertussen aangekondigd in gesprek te gaan met de moslimgemeenschap in Ronse om de zaak uit te klaren.


Ik hoop dat deze school hare kak niet intrekt.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 07:32   #2
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
"Ik heb de les huilend verlaten.”
Grow a pair.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 07:41   #3
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.443
Standaard

Eigenlijk een wijze les die ze gratis krijgt, "met hoofddoek hoor je hier niet thuis".
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 10:16   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Spijtig.
Het is een braaf meisje, dat zo een werkje (nou ja) deed, en de centen afstaat aan een goed doel.
Maar reglement is reglement.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 10:27   #5
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.221
Standaard

1. Waar schuilt het racisme hier? Het schoolreglement wordt toegepast. Als de juffrouw niet akkoord is met het schoolreglement, heeft ze nog altijd de keuze om een andere school te zoeken.

2. Waarom moet die school in dialoog gaan met de moslimgemeenschap met betrekking tot een artikel in het schoolreglement?
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 10:37   #6
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Een beetje raar dat ze denkt dat ze haar hoofddoek mag dragen omdat het een niet-schoolse activiteit is, en zich dan druk maakt dat haar leerkracht die foto niet wil plaatsen. Als het niet-schools is, dan heeft die leerkracht er niks mee te maken he. En als haar leraar het moet doen, is het bij definitie schools, he.

Wat een gezeik. Waarom mogen die troela's bestaan ? Welk nut hebben die voor ons ?

"Beste leerkracht,

gisteren een leuk dagje gaan vendelzwaaien met swastika's voor het goeie doel. Kijk hoe mooi mijn hakenkruisje rond mijn nek is. Kan U a.u.b. mijn fotootje met hakenkruisje rond mijn nek op de blog van de school zetten ?

Met lieve kusjes,
Uw Marietje het Ariertje.
"

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 oktober 2019 om 10:40.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 10:47   #7
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Ik vraag mij af waarom ze dat zo nodig op een facebook pagina van Da Vinci Campus wilt plaatsen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 10:47   #8
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Dat ze haar hoofddoek afdoet hé.
Ze kan der haar tranen mee drogen én het probleem is opgelost.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 10:49   #9
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.443
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Dat ze haar hoofddoek afdoet hé.
Ze kan der haar tranen mee drogen én het probleem is opgelost.
En dat van u? Voelde u ni goed vandaag?
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 10:51   #10
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
En dat van u? Voelde u ni goed vandaag?
‘T is maandag hé.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 10:59   #11
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
1. Waar schuilt het racisme hier? Het schoolreglement wordt toegepast. Als de juffrouw niet akkoord is met het schoolreglement, heeft ze nog altijd de keuze om een andere school te zoeken.
Die leerlinge pakte het strategisch aan. Ze grijpt een extramuros activiteit voor het goede doel aan om voor haar kopvod reclame te maken. Dat staat garant voor een maximum hoeveelheid medelijden.

De cultuurmarxistische media smullen van dergelijke tranentrekkers.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
2. Waarom moet die school in dialoog gaan met de moslimgemeenschap met betrekking tot een artikel in het schoolreglement?
Dat schoolreglement is vandaag nog van kracht, maar de islam heeft de demografie aan haar kant. Dus de komende jaren gaan we dag in dag uit getuige blijven van steeds luider wordend gemekker en geklaag. Tot het moment dat we onze kinderen of kleinkinderen naar een geïslamiseerd onderwijs moeten sturen.

Het enige dat nog uitkomst kan bieden - willen we onze cultuur, mensenrechten en manier van leven behouden - is een de-islamisering van ons land.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 11:00   #12
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.730
Standaard

Persoonlijk vind ik dat https://jobbank.youca.be/ niet kan erkend worden als schoolse activiteit. Het doel van het onderwijs is ondermeer toetreding tot de arbeidsmarkt, niet de indoctrinatie tot NGO-activist met activiteiten buiten de EU.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 11:06   #13
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Het doel van het onderwijs is ondermeer toetreding tot de arbeidsmarkt, niet de indoctrinatie tot NGO-activist met activiteiten buiten de EU.
Akkoord. Maar dan moet een groot deel van het huidige "lesmateriaal" sneuvelen. Niet alleen dat dat "youca" dagje.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 12:06   #14
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Akkoord. Maar dan moet een groot deel van het huidige "lesmateriaal" sneuvelen. Niet alleen dat dat "youca" dagje.
Aan welk lesmateriaal dacht je dan ?
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 12:07   #15
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Een beetje raar dat ze denkt dat ze haar hoofddoek mag dragen omdat het een niet-schoolse activiteit is, en zich dan druk maakt dat haar leerkracht die foto niet wil plaatsen.
Het is een erkende schoolse activiteit.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 12:09   #16
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik vraag mij af waarom ze dat zo nodig op een facebook pagina van Da Vinci Campus wilt plaatsen.
Nog zoiets. Facebook wordt regelmatig veroordeelt wegens niet conformeren aan de privacy-reglementering. Het kan niet zijn dat scholen dit platform vertrouwen en er zelfs Facebook pagina's van schoolse activiteiten op toe vertrouwen.

Er is enorm geïnvesteerd in de digitalisering van het onderwijs. De scholen beschikken over hun eigen cloud waar ze documenten kunnen uitwisselen.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 12:38   #17
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Die leerlinge pakte het strategisch aan. Ze grijpt een extramuros activiteit voor het goede doel aan om voor haar kopvod reclame te maken. Dat staat garant voor een maximum hoeveelheid medelijden.

De cultuurmarxistische media smullen van dergelijke tranentrekkers.



Dat schoolreglement is vandaag nog van kracht, maar de islam heeft de demografie aan haar kant. Dus de komende jaren gaan we dag in dag uit getuige blijven van steeds luider wordend gemekker en geklaag. Tot het moment dat we onze kinderen of kleinkinderen naar een geïslamiseerd onderwijs moeten sturen.

Het enige dat nog uitkomst kan bieden - willen we onze cultuur, mensenrechten en manier van leven behouden - is een de-islamisering van ons land.
Inderdaad. Het wordt dringend. Maar daarvoor moet eerst doodslag terug uit het strafrecht gehaald worden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 12:39   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Akkoord. Maar dan moet een groot deel van het huidige "lesmateriaal" sneuvelen. Niet alleen dat dat "youca" dagje.
In feite blijft er dan nog maar een halve dag les per week over.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 13:17   #19
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Aan welk lesmateriaal dacht je dan ?
Het vak "aardrijkskunde" in het middelbaar bijvoorbeeld. Dat kunnen ze beter omdopen tot NGO-kunde.

En zedenleer tot unia-leer.

Uitgeverij Plantyn maakt dit voor het lager onderwijs:

vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 13:32   #20
vanderzapig
Europees Commissaris
 
vanderzapig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2013
Berichten: 6.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad. Het wordt dringend. Maar daarvoor moet eerst doodslag terug uit het strafrecht gehaald worden.
Moskeeën sluiten zou nochtans een goed begin zijn.

Ook neonazisme wordt met succes bestreden, zonder doodslag.

Gezien de inhoud van koran & hadith, kan men met de bestaande wetten evengoed de islam vervolgen.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be