Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 oktober 2019, 19:35   #21
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Volgens mij heeft ze gelijk dat ze niet aan koude, kille politiek wil doen. Wat een frisse wind. Meer van dat !
Wat is er eigenlijk "koud en kil" aan de neutraliteit van een leraar in het gemeenschapsonderwijs?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2019, 19:41   #22
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is er eigenlijk "koud en kil" aan de neutraliteit van een leraar in het gemeenschapsonderwijs?
De gemeenschap is niet neutraal ?
Ik heb er bv geen problemen mee dat m'n kind les zou krijgen van een gehoofddoekte lerares. Integendeel zelfs, ze zou wel eens een goed voorbeeld voor mijn kind kunnen zijn.
Op de school van m'n dochter zijn er 'juffen' of moeders met hoofddoeken die helpen enz

Laatst gewijzigd door Guinevere : 20 oktober 2019 om 19:45.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2019, 19:43   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
De gemeenschap is niet neutraal ?
U bent niet neutraal. Ik ben niet neutraal. Als burger mogen we kleur bekennen. De vraag is evenwel of het (gemeenschaps)onderwijs de plaats is waar een leraar zijn persoonlijke overtuigingen mag laten blijken. Welnu, de overheid is gebonden aan neutraliteit. Bijgevolg hoort het onderwijs dat door haar georganiseerd wordt, eveneens op neutrale basis worden uitgewerkt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2019, 19:45   #24
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ik heb er bv geen problemen mee dat m'n kind les zou krijgen van een gehoofddoekte lerares. Integendeel zelfs, ze zou wel eens een goed voorbeeld voor de kinderen kunnen zijn.
Hilarisch. Een moslima verklaart dat ze niets tegen een gesluierde lerares heeft...

Eigenlijk is de zaak eenvoudig: wilt u "gekleurd" onderwijs, dan klopt u best aan bij een confessioneel gebonden school.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2019, 19:55   #25
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ik heb er bv geen problemen mee dat m'n kind les zou krijgen van een gehoofddoekte lerares. Integendeel zelfs, ze zou wel eens een goed voorbeeld voor mijn kind kunnen zijn.
Met neutraliteit heb je dan weer wel problemen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 10:05   #26
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
De gemeenschap is niet neutraal ?
Ik heb er bv geen problemen mee dat m'n kind les zou krijgen van een gehoofddoekte lerares. Integendeel zelfs, ze zou wel eens een goed voorbeeld voor mijn kind kunnen zijn.
Op de school van m'n dochter zijn er 'juffen' of moeders met hoofddoeken die helpen enz
Arm kind als ze een meisje is want ze weet dan onmiddellijk dat ze alleen maar het kopje mag buigen en zwijgen als het grote mannetje zijn lompe mond open doet en arm jongetje dat zo totaal onnatuurlijk en wereldvreemd wordt opgevoed en van miserie niet meer weet welke stoten nog allemaal uit te halen om toch vooral, als kleine lompe tiran, op te vallen...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 21 oktober 2019 om 10:07.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 12:07   #27
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Er is niet mis met het hervormen van de samenleving, zeker als je hier bent geboren of de Belgische nationaliteit hebt. Een maatschappij is ook nooit onveranderlijk geweest.

https://m.gva.be/cnt/dmf20190702_044...-aan-goed-doel



Volgens mij heeft ze gelijk dat ze niet aan koude, kille politiek wil doen. Wat een frisse wind. Meer van dat !
Ik zie niet in waarom wie in het onderwijs staat, de guillotine van vrouwenrechten zou moeten dragen. Dat kan niet, punt uit en dat zegt niets over onze samenleving. Die is op solidariteit gebaseerd, kijk maar naar de sociale zekerheid
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 12:09   #28
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
De gemeenschap is niet neutraal ?
Ik heb er bv geen problemen mee dat m'n kind les zou krijgen van een gehoofddoekte lerares. Integendeel zelfs, ze zou wel eens een goed voorbeeld voor mijn kind kunnen zijn.
Op de school van m'n dochter zijn er 'juffen' of moeders met hoofddoeken die helpen enz
ik wel, een leerkracht met hoofddoek hoort niet thuis op school. We zijn geen islamitisch land.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 22:05   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
ik wel, een leerkracht met hoofddoek hoort niet thuis op school. We zijn geen islamitisch land.
Niet: "op een school". Wel: "op een gemeenschapsschool". Gesluierde hoofddoeken kunnen gerust in een islamitische school. In confessioneel gebonden scholen passen nu eenmaal religieuze uitingen.

We leven daarenboven in een vrij land, waar godsdienst- en onderwijsvrijheid door de grondwet worden gewaarborgd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 22:11   #30
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U bent niet neutraal. Ik ben niet neutraal. Als burger mogen we kleur bekennen. De vraag is evenwel of het (gemeenschaps)onderwijs de plaats is waar een leraar zijn persoonlijke overtuigingen mag laten blijken. Welnu, de overheid is gebonden aan neutraliteit. Bijgevolg hoort het onderwijs dat door haar georganiseerd wordt, eveneens op neutrale basis worden uitgewerkt.
jamaar laten we nu eerlijk zijn hé Jan.... 'Uw onderwijs' is absoluut niet neutraal te noemen... daar hebben we al staaltjes van vernomen
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 22:16   #31
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
ik wel, een leerkracht met hoofddoek hoort niet thuis op school. We zijn geen islamitisch land.
woepsie.... da's wel een capitale fout hé

De mond vol hebben van 'neutraliteit' maar als reden dat een hoofdoek niet zou kunnen heet het "We zijn geen islamitisch land"
Het zou simpelweg moeten zijn : geen uiting van geloof of levensovertuiging whatsoever

En dáár wringt het schoentje natuurlijk op meerdere plaatsten
- Absolute neutraliteit bestaat niet of ge moet daar een robot vooraan het klaslokaal opstellen
- Het één blijkt in praktijk net zowat neutraler dan het andere getoetst aan traditie en bestaande normen en waarden
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 22:23   #32
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
jamaar laten we nu eerlijk zijn hé Jan.... 'Uw onderwijs' is absoluut niet neutraal te noemen... daar hebben we al staaltjes van vernomen
Verwijt u mij katholiek te zijn in het katholiek onderwijs?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 22:25   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
De mond vol hebben van 'neutraliteit' maar als reden dat een hoofdoek niet zou kunnen heet het "We zijn geen islamitisch land"
Het zou simpelweg moeten zijn : geen uiting van geloof of levensovertuiging whatsoever
Alice maakt weer de kapitale denkfout door te menen dat "neutraliteit" in onze maatschappij ook op de burger slaat. Dat is natuurlijk een regelrechte aanfluiting van de reeks vrijheden die door onze regelgeving worden gewaarborgd. De neutraliteit v
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2019, 22:26   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
De mond vol hebben van 'neutraliteit' maar als reden dat een hoofdoek niet zou kunnen heet het "We zijn geen islamitisch land"
Het zou simpelweg moeten zijn : geen uiting van geloof of levensovertuiging whatsoever
Alice maakt weer de kapitale denkfout door te menen dat "neutraliteit" in onze maatschappij ook op de burger slaat. Dat is natuurlijk een regelrechte aanfluiting van de reeks vrijheden die door onze regelgeving worden gewaarborgd. De neutraliteit van de overheid garandeert de pluraliteit van de burger. De neutraliteit van de overheid betekent dus niet dat de burger zijn levensbeschouwelijke visie moet opsluiten binnen de vier muren van zijn woning.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2019, 10:37   #35
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Alice maakt weer de kapitale denkfout door te menen dat "neutraliteit" in onze maatschappij ook op de burger slaat. Dat is natuurlijk een regelrechte aanfluiting van de reeks vrijheden die door onze regelgeving worden gewaarborgd. De neutraliteit v
Blijft het een feit dat een kopvod staat voor een gedrag dag haaks staat op de elementaire mensenrechten en het gelijkheidsbeginsel man-vrouw...
Hakenkruisen zijn ook verboden...
Want elke kopvod slingert mij in mijn gezicht dat ik een minderwaardig mens ben...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2019, 10:39   #36
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Blijft het een feit dat een kopvod staat voor een gedrag dag haaks staat op de elementaire mensenrechten en het gelijkheidsbeginsel man-vrouw...
Hakenkruisen zijn ook verboden...
Want elke kopvod slingert mij in mijn gezicht dat ik een minderwaardig mens ben...
hakenkruisen zijn verboden in DE
in BE niet, dacht ik, maar ik kan me vergissen...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2019, 10:41   #37
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
hakenkruisen zijn verboden in DE
in BE niet, dacht ik, maar ik kan me vergissen...
Je wil zeggen dat het alleen verboden is indien S&V ermee afkomt???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2019, 10:44   #38
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Je wil zeggen dat het alleen verboden is indien S&V ermee afkomt???
hakenkruisen zijn niet verboden, maar holocaustontkenning wel.
je kan dus gerust je gevel vol hangen met hakenkruisen, zolang je de holocaust niet ontkent is er niks aan de hand.
overlaatst was er trouwens zo ne zot in de media, dacht ik, buren spanden zaak aan wegens de hakenkruisen aan zijn gevel, maar zo simpel is het dus niet.

ge zult daar maar naast wonen :s
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2019, 12:11   #39
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
woepsie.... da's wel een capitale fout hé

De mond vol hebben van 'neutraliteit' maar als reden dat een hoofdoek niet zou kunnen heet het "We zijn geen islamitisch land"
Het zou simpelweg moeten zijn : geen uiting van geloof of levensovertuiging whatsoever

En dáár wringt het schoentje natuurlijk op meerdere plaatsten
- Absolute neutraliteit bestaat niet of ge moet daar een robot vooraan het klaslokaal opstellen
- Het één blijkt in praktijk net zowat neutraler dan het andere getoetst aan traditie en bestaande normen en waarden
Nee hoor, totaal geen fout. Een hoofddoek staat voor de verantwoordelijkheid die vrouwen moeten dragen voor mannelijk gedrag. Binnen veel moslimlanden is dit de normaalste zaak ter wereld maar niet in dit land waar de wet alle vrouwen beschermt, en niet Allah.
Dus mag je gerust stellen dat in dit land waarden en normen heersen die voor iedereen gelden en zeker binnen onderwijs, ongeacht de levensovertuiging waar dit onderwijs zich toegenegen verklaart, die school staat immers op Belgische bodem en heeft de opdracht om jongeren voor te bereiden op deze samenleving. Dus op de hier geldende normen en waarden .
Willen ouders anders? Dan is een Islamitisch land aangewezen, maar in dit land hoort geen enkele vrouw met de guillotine van vrouwen rechten op het hoofd, voor een klas te staan. Zo eenvoudig is dat. Next!

Laatst gewijzigd door alice : 22 oktober 2019 om 12:11.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 oktober 2019, 12:14   #40
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Blijft het een feit dat een kopvod staat voor een gedrag dag haaks staat op de elementaire mensenrechten en het gelijkheidsbeginsel man-vrouw...
Hakenkruisen zijn ook verboden...
Want elke kopvod slingert mij in mijn gezicht dat ik een minderwaardig mens ben...
In zeker zin is dat waar Marie, maar blijf wel het gezicht van een andere vrouw er onder zien! Wij moeten gewoon strenger worden en die onzin beperken waar het kan, zoals op scholen.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be