Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 april 2003, 17:57   #1
Otto
Schepen

Otto's schermafbeelding

Standaard

De Staatkundig Gereformeerde Partij. de Christen Unie, het Christen Democratisch Appel en de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie gaan proberen een regering te vormen.

Een frisse club zou Nederland weer voorwaarts kunnen brengen.
Het zou fantastisch zijn voor het land als we een kabinet krijgen met de CU en de SGP. Normen en waarden zullen werkelijk op de agenda staan en de verloedering van onze taal en cultuur zal daawerkelijk opgevat worden als een groot probleem. Immers je kunt veel zeggen van klein-christelijk maar een identiteit hebben ze wel. Dit hebben we nodig na 8 jaar paars wanbeleid. V/D Vlies en Schutte als minister, wat zou dat prachtig zijn.
Otto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2003, 18:26   #2
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otto
De Staatkundig Gereformeerde Partij. de Christen Unie, het Christen Democratisch Appel en de Volkspartij voor Vrijheid en Democratie gaan proberen een regering te vormen.
Dat hoop jij, ja. Zullen we ff maandag afwachten, als dat besloten wordt. D66 blijft in de race.

Citaat:
Het zou fantastisch zijn voor het land als we een kabinet krijgen met de CU en de SGP. Normen en waarden zullen werkelijk op de agenda staan en de verloedering van onze taal en cultuur zal daawerkelijk opgevat worden als een groot probleem. Immers je kunt veel zeggen van klein-christelijk maar een identiteit hebben ze wel. Dit hebben we nodig na 8 jaar paars wanbeleid. V/D Vlies en Schutte als minister, wat zou dat prachtig zijn.
Nouja, over de definitie van 'fris' verschillen we duidelijk van mening. Ik moet nog maar zien of zo'n kabinet gaat werken, als het er al komt.
Voor de Vlamingen: Van der Vlies is de fractievoorzitter van de SGP, Schutte was tot enkele jaren geleden de fractievoorzitter van de GPV, een van de twee partijen die in de ChristenUnie is opgegaan, en werd beschouwd als het 'geweten' van de Tweede Kamer. Twee ministers voor zulke kleine partijtjes is echter te veel gevraagd natuurlijk, het zouden eerder staatssecretarissen worden.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2003, 19:22   #3
bartje
Minister-President

Standaard

2 minsters voor 2 partijen van amper 2 en 3 zetels, zou maar al te belachelijk zijn. Ik denk dat ze beiden zullen mogen tevreden zijn met elk 1 staatssecretaris en dan nog... Trouwens eenkabinet CDA/VVD/SGP/CU geef ik weinig kans tot slagen. Ik denk dat beide partijen net iets te conservatief zijn om in een regering te zetelen. Een regering met D66 geef ik meer kans tot slagen alhoewel ik vandaag op teletekst las dat D66 enerzijds en VVD en CDA anderzijds toch nog een andere kijk hebben op de democratie (burgemeestersverkiezing etc...) en ook onderwijs.

Nu in alle geval het wordt hoogtijd dat Nederland terug een normale stabiele regering krijgt en dat hopelijk voor de 4 volle jaar.
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2003, 22:01   #4
Celebfin
Provinciaal Statenlid

Celebfin's schermafbeelding

Standaard

Zijn hier echt pogingen voor?
als dat zo is, is Balkenende echt wel niet bekwaam Nederland te leiden. In Nederland is de politieke situatie tegenwoordig een schande voor de democratie. En dat is alleùmaal de schuld van de CDA en PVDA. Als zij het nu niet moeilijk zouden doen over dat financiele beleid. Maar als de CDA en PvdA echt niet overeenkomen, moeten de VVD en D66 hun verantwoordelijkheid nemen. Een parlement met SGP en christenunie is toch totaal belachelijk.
the time has come to peace the fuck out
Celebfin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2003, 23:12   #5
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje
2 minsters voor 2 partijen van amper 2 en 3 zetels, zou maar al te belachelijk zijn. Ik denk dat ze beiden zullen mogen tevreden zijn met elk 1 staatssecretaris en dan nog... Trouwens eenkabinet CDA/VVD/SGP/CU geef ik weinig kans tot slagen. Ik denk dat beide partijen net iets te conservatief zijn om in een regering te zetelen. Een regering met D66 geef ik meer kans tot slagen alhoewel ik vandaag op teletekst las dat D66 enerzijds en VVD en CDA anderzijds toch nog een andere kijk hebben op de democratie (burgemeestersverkiezing etc...) en ook onderwijs.

Nu in alle geval het wordt hoogtijd dat Nederland terug een normale stabiele regering krijgt en dat hopelijk voor de 4 volle jaar.
Helemaal mee eens, Bartje!

Celebfin, het gaat hier natuurlijk om de regering, niet om het parlement, daarin zijn CU en SGP al vertegenwoordigd.
Oud 26 april 2003, 11:35   #6
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Ik ben voor een minderheidsregering van CDA-VVD. Om wetten te stemmen kunnen ze dan een aantal wisselmeerderheden aangaan.
Lijkt mij trouwens nog erg democratisch ook.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 april 2003, 13:33   #7
bartje
Minister-President

Standaard

Minderheidskabinet, niet zo optimaal nu in Ned. Zoals ik al eerder zei ze hebben daar nood aan een stabiele regering, een meerderheidsregering. Een minderheidsregering, véél te véél miserie en zo kan je niet regeren.
Oud 27 april 2003, 07:24   #8
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Ik denk dat de VVD-CDA-coalitie met hun rechtse voorstellen vaak steun kunnen krijgen van bvb LPF.
Als ze wat meer centrumgericht zijn van bvb D66.
Daarnaast heb je dan géén LPF meer in het bestuur, die, zoals algemeen geweten, niet kunnen besturen.
boer_bavo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2003, 12:03   #9
bartje
Minister-President

Standaard

De kans dat Nederland nu een coalitie krijgt met CDA-VVD-D66 lijkt nu toch wel vrij groot daar ze beslist hebben samen verder te onderhandelen voor een regering. Premier Balkenende wil tegen 1 juni rond zijn.
De gesprekken die nog gaan komen vooral gaan over de speerpunten van het D66-beleid, zoals de bestuurlijke vernieuwing en de extra investeringen in het onderwijs.

Daarmee vallen CU en SGP uit de boot en eigenlijk zou ik zeggen maar goed ook 2 partijen met samen nauwlijks 5 zetels, tja, is gewoon niet werkbaar...

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
Oud 30 april 2003, 15:15   #10
Dimitri

Standaard

Boer_bavo, een minderheidskabinet is niet stabiel genoeg om allerlei moeilijke (economische) maatregelen door de Tweede Kamer te krijgen, waar natuurlijk geen enkele partij zijn medewerking aan wil verlenen.

Het wordt dus nu inderdaad D66. Er is al heel veel geld voor onderwijs toegezegd, wat ook hard nodig is trouwens (volgens de uni's 500 miljoen euro extra voor het wetenschappelijk onderwijs alleen al), en er komt een gekozen burgemeester, een gemengd evenredig-districtenstelsel zoals in Duitsland , en een onderzoek naar het rechtstreeks kiezen van de minister-president. In ruil daarvoor belooft D66 op medisch-ethisch terrein (invoering zelfmoordpil ) en wat betreft de vrijheid van onderwijs (afschaffing van het christelijk onderwijs) geen verdere eisen te stellen. Bij de evaluatie van de euthanasiewet zou er ook nog weleens verdeeld gestemd kunnen gaan worden.

Hopelijk komen ze er snel uit en heeft Nederland over een paar weken eindelijk weer een volwaardig kabinet. Waarschijnlijk met 7 of 8 ministers van het CDA, 5 of 6 van de VVD en 2 van D66.
Oud 12 mei 2003, 19:43   #11
Roald
Vreemdeling

Roald's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Het wordt dus nu inderdaad D66.
Dat is nog helemaal niet zeker hoor. Er komt zondag 18 mei een extra partij congres van D66 in Rotterdam. Daarin gaan de leden waarschijnlijk stemmen over wel of geen deelname. Woendag komt de agenda van het congres op D66.nl.

Meer zie: http://www.d66.nl/nieuws/tknieuws/archief/001480.html .

Als D66-lid ben ik waarschijnlijk vóór een CDA/VVD/D66 kabinet, maar ik vind het het best als de leden van D66 zich hierover uitspreken aangezien een deel van D66 absoluut geen conservatieve krachten aan de meerderheid wilt helpen. Ik begrijp het wel, maar toch ben ik vóór deelname.

En mischien komt er wel een partij referendum bij D66 . Dan wordt er gestemd per post door de D66-leden. De kandidaten voor de Eerste en Tweede Kamer worden ook al door D66-leden per post gekozen.

Voor het aanvragen van zo'n partijreferendum zijn ongeveer 400 handtekeningen nodig van D66 leden. Zaterdag hadden ze er al 200 en ik heb het zelf ook gesteund vandaag en op de universiteit heb ik ook een paar handtekeningen verzameld. Een stemming per post is dus zeer wel mogelijk.

Dus het is nog helemaal niet zo zeker.
Roald is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2003, 20:09   #12
Dimitri

Standaard

't Zou inderdaad wel meesterlijk zijn als D66 door de eigen leden wordt teruggefloten. Maar ja, ik vraag me af of het alternatief niet nog slechter is, ook voor D66 zelf: een nog rechtser en conservatiever kabinet, en D66 onzichtbaar als kleine oppositiepartij. Het liefst heb ik natuurlijk alsnog PvdA en CDA, of nieuwe verkiezingen, maar dat lijkt me niet erg realistisch.
Oud 13 mei 2003, 08:05   #13
Roald
Vreemdeling

Roald's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het liefst heb ik natuurlijk alsnog PvdA en CDA, of nieuwe verkiezingen, maar dat lijkt me niet erg realistisch.
Het eerste wens ik wel, het tweede niet.
Oud 14 mei 2003, 14:34   #14
Roald
Vreemdeling

Roald's schermafbeelding

Standaard

Geen ledenreferendum D66 over kabinetsformatie

Er komt waarschijnlijk geen partijreferendum binnen D66 over de kabinetsvorming. Tweeënhalve week na de start van de handtekeningenactie hebben de initiatiefnemers vandaag besloten om de actieve werving te staken. De handtekeningenactie die gestart werd op de partijbijeenkomst in Groningen op 26 april heeft tot vandaag 274 handtekeningen van democraten uit het hele land opgeleverd. Dat is bijna driekwart van het aantal benodigde handtekeningen.

Als reden om af te zien van verdere werving geldt dat de initiatiefnemers streefden naar een korte en snelle actie, die het partijbestuur voldoende tijd zou geven het referendum te kunnen voorbereiden*. Nu dit niet gelukt is willen de initiatiefnemers het referendum niet als een ineffectief zwaard van Damocles boven de partij laten zweven.

Het initiatief kon zowel binnen als buiten de partij op veel waardering en sympathie rekenen. Desalniettemin gaven veel tegenstanders van deelname aan het kabinet aan het al te laat te vinden, om het nog tegen te houden. Een aantal democraten gaf aan weinig te voelen voor een achterhoedegevecht en verwees naar het Congres als noodrem voor als het echt te gortig wordt.

De initiatiefnemers zijn desalniettemin tevreden nu het expliciete signaal is afgegeven dat deelname van D66 aan een kabinet met VVD en CDA binnen de partij niet zonder slag of stoot wordt geaccepteerd. Ook het congres dat aanstaande zondag plaats zal vinden wordt als een belangrijk resultaat gezien.

--------------------------------------------------------------------------------

* Een latere inzet van het instrument zou praktisch onmogelijk zijn, omdat meerdere weken nodig zijn voor de organisatie van een dergelijk referendum.

Bron: http://www.d66groningen.nl/nieuws/refpers.htm

----

Nou, dan moet ik zeker naar dat D66-congres toe
Oud 15 mei 2003, 12:52   #15
Dimitri

Standaard

Jammer zeg. Nou, succes dan maar op het congres!
Oud 18 mei 2003, 23:10   #16
Jordy
Vreemdeling

Standaard

Het congres van D'66 ging juichend akkoord. Dat wordt dus CDA-VVD-D'66.
Jordy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2003, 09:35   #17
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otto
De bende van de zwarte kous een frisse club? Kom zeg! CU tot daar aan toe, die zijn gewoon oerconservatief. Die mannen (vrouwen zijn er niet) van het SGP zijn echter een bende rechts-radicale rakkers die dingen zeggen waar zelfs het Vlaams Blok zich niet aan zou durven verbranden! Ik citeer/parafraseer losjes uit het programma: instellen van de theocratie (dus afschaffen van de democratie), weren van de 'groeiende invloed' van de katholieken in NL (religieuze apartheid), actieve steun aan Israel (dus geen haar beter dan Bush' Israel-politiek, maar zelfs nog een stap verder), discriminatie van vrouwen, homo's e.a. Een frisse club, zei u?
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2003, 16:02   #18
Dimitri

Standaard

Ossaert, kun je misschien citeren uit het programma? Rechts-radicaal is het in ieder geval niet. De SGP is een conservatieve streng-protestantse partij, maar zeker geen anti-democratische of radicale partij. Dat laatste juist niet. De partij beroept zich trouwens op de Nederlandse Geloofsbelijdenis uit de zeventiende eeuw, ik denk niet dat er toen al sprake was van extreemrechts...
Oud 20 mei 2003, 20:39   #19
Celebfin
Provinciaal Statenlid

Celebfin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ossaert, kun je misschien citeren uit het programma? Rechts-radicaal is het in ieder geval niet. De SGP is een conservatieve streng-protestantse partij, maar zeker geen anti-democratische of radicale partij. Dat laatste juist niet. De partij beroept zich trouwens op de Nederlandse Geloofsbelijdenis uit de zeventiende eeuw, ik denk niet dat er toen al sprake was van extreemrechts...
Hun programma komt uit de zeventiende eeuw, reden genoeg om niet op hen te stemmen.En toen bestond er heel wat extreem-rechts. Hoeveel 'ketters', andersgelovigen, joden vooral en onschuldigen zijn er niet &afgemaakt om Christus. De SGP is nog altijd een oerconservatieve, achterlijke partij uit de middeleeuwen.
the time has come to peace the fuck out
Celebfin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 mei 2003, 21:34   #20
Dimitri

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Celebfin
Hun programma komt uit de zeventiende eeuw, reden genoeg om niet op hen te stemmen.En toen bestond er heel wat extreem-rechts. Hoeveel 'ketters', andersgelovigen, joden vooral en onschuldigen zijn er niet &afgemaakt om Christus. De SGP is nog altijd een oerconservatieve, achterlijke partij uit de middeleeuwen.
Sinds wanneer behoort de zeventiende eeuw tot de Middeleeuwen? Niet goed opgelet op school...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be