Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat?
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Fact-checking: zijn deze nieuwsfeiten accuraat? Kritisch bekijken van nieuws en toetsing aan de feiten. Fake news? Selectieve feiten? Of is het een correcte weergave van de feiten? Een zoektocht naar de waarheid.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 november 2019, 08:20   #101
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
En dan,ze houden je in de gaten,geloof me gerust,schat je iets wat ik een pervers idee vind dat je zélf moet inschatten wat een eigendom waard is....

Verkoop je die eigendom binnen de drie jaar voor een hogere waarde dan de schatting die je in de erfenis hebt opgegeven....

Denk er dan aan om dit aan te geven ,en kan je nog wat bijbetalen,doe je dat niet,dan zullen ze het zelf wel komen halen mits een bijpassende boete ...

De rovers hebben geld nodig,veel geld...
Heb je persoonlijk een mindere ervaring gehad met Vlabel ?

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 08:26   #102
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Nee, geen schenking. Mijn kinderloze zus heeft geërfd van mijn kinderloze tante.
En , als ik mijn zus overleef, zal ik erven van mijn kinderloze zus (als ik voor haar sterf, zullen mijn kinderen in mijn plaats erven) en dat allemaal aan tarief eerste lijn (dus zo'n 3% in Vlaanderen).

Ge moet t wel allemaal zo regelen voor er iemand sterft.
Dus als ik het goed begrijp heeft jouw kinderloze zus geen vastgoed dat ze niet via erfenis heeft bekomen.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 1 november 2019 om 08:26.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 08:30   #103
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Iemand die een paar erfenissen toegestopt krijgt zit wel met een voordeel ten opzichte van iemand die het zonder erfenissen zal moeten stellen.
Wat heeft dit met gelijke kansen te maken?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 09:11   #104
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Een direct familielid betaald 27% op alles wat boven de 250.000 euro valt.

De tarieven (in rechte lijn)

Tot 50.000 euro is 3%
Van 50.000 tot 250.000 euro is 9%
Vanaf 250.000 euro is 27%

Weet dat er eerst gedeeld mag worden (meerdere erfgenamen) en dat Roerend en onroerend apart belast worden, die beginnen dus telkens vanaf 3% (zie mijn voorbeeld)

Je betaald als rechtstreekse erfgenaam dus steeds minder dan 27% (in totaal)

In mijn voorbeeld is dat 5%

Dit stijgt uiteraard als de koek groter is of indien er minder erfgenamen zijn.
Dat is inderdaad in ‘rechte lijn’. Kinderen en echtgenoten dus.

Met ‘direkte familie’ bedoel ik broers en zusters. In Vlaanderen is het hoogste tarief 55%.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 1 november 2019 om 09:17.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 09:14   #105
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is waar. Is trouwens geldig voor alle vermogens, of ze nu betrekking hebben op een vermogen van 100000euro, of 1000000euro, of 10000000euro... doet er niet toe.
Maar de meerwaarden van die eigendommen zijn nooit belast. Er is geen belasting betaald op de volledige waarde van de eigendommen. Enkel op het geld dienstig voor de initiele aankoop.
Maar het argument dat voor mij vooral speelt is dat belastingen op erfenissen er mede voor zorgen dat iedereen bij de geboorte gelijke kansen heeft.
1 miljoen is een arbitraire grens dat klopt. Ik heb die vernoemd omdat je zo’n bedrag ‘kan’ bekomen met een normale job, normaal sparen en een erfenis.
Oud 1 november 2019, 09:28   #106
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

De gevolgen van de Vlaamse startnota voor uw portemonnee.

De vrijstelling op erfbelasting voor de langstlevende gaat mogelijk ten koste van de volgende generatie.

p.s.

De effectentaks versus een ‘echte’ vermogensbelasting.

Laatst gewijzigd door Universalia : 1 november 2019 om 09:31.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 10:03   #107
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat heeft dit met gelijke kansen te maken?
Als dit niets te maken heeft met gelijke startkansen bij de geboorte, dan weet ik het ook niet meer.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 10:15   #108
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
1 miljoen is een arbitraire grens dat klopt. Ik heb die vernoemd omdat je zo’n bedrag ‘kan’ bekomen met een normale job, normaal sparen en een erfenis.
Zie niet in waarom alle erfgenamen in zijlijn (want daar ging het over) en nog verder, niet in evenredigheid hun steentje zouden bijdragen aan de niet te stillen geldhonger van de overheid.
Oud 1 november 2019, 10:16   #109
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als dit niets te maken heeft met gelijke startkansen bij de geboorte, dan weet ik het ook niet meer.
Zelfs dan heb je geen gelijke kansen. Er zijn er die bekwamer geboren worden dan anderen. Men moet hen dan ook die extra bekwaamheid weghalen. Er zijn er die meer chance hebben dan anderen. Men moet die dan ook een ongeluk laten hebben telkens die chance hebben.
Er zijn er die moediger zijn dan andere. Telkens die moediger zijn moeten ze een extra dosis schrik krijgen, want anders zou hun moed hun kansen kunnen vergroten.

En zo voort.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 10:17   #110
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
100 Euro ook. Ik zie niet in waarom dat niet moet toegepast worden op de eerste 100 Euro ook.
Oud 1 november 2019, 10:29   #111
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geef mensen gelijke kansen om onderwijs te krijgen en werk te zoeken, dat volstaat. Mensen die gewerkt hebben en hun nakomelingen een zekere welstand meegeven, moeten niet gestraft worden.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 10:35   #112
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het geval van mijn ouders (vader overleed in 2003, mijn moeder in 2013) moest mijn moeder op het deel van onze pa erfenisrechten betalen, dit omdat er een huwelijkscontract was voor de langst levende.

Nadat mijn moeder overleed, moesten wij op het op het volledige bedrag (roerend en onroerend) erfenisrechten betalen.

Reden:
Moeder erfde van vader.
Wij erfden van moeder.
Wij hebben dus nooit van onze pa geërfd.
Zo werkt dat inderdaad. Maar als het toen nog niet was, dan is er nu alleszins een volledige vrijstelling voor de gezinswoning.
Nu de "langst leeft, heeft al" optie, die vroeger dikwijls werd toegepast, wordt nu wel afgeraden, en als alles op naam van uw vader stond, zal dit inderdaad op het volledige bedrag geweest zijn. Normaal is wel eerder op ongeveer de helft van het bedrag.
Trouwens zonder testamenten, huwelijkscontracten... valt het nogal mee.
Vader sterft. De helft van de goederen komt in erfenis (moeder bezit/bezat de andere helft), het volledige vruchtgebruik op deze helft komt toe aan de moeder (met vrijstelling voor de gezinswoning, en belasting op het vruchtgebruik van de rest) en de naakte eigendom van deze helft komt toe aan de kinderen (belastbaar).
Daarna sterft moeder. Kinderen, die de naakte eigendom hadden, van de helft van vader, krijgen hiervan de volledige eigendom (zonder nieuwe belastingen), en betalen belastingen op de helft van moeder (die nog niet belast is geweest).
Oud 1 november 2019, 10:39   #113
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Zelfs dan heb je geen gelijke kansen. Er zijn er die bekwamer geboren worden dan anderen. Men moet hen dan ook die extra bekwaamheid weghalen. Er zijn er die meer chance hebben dan anderen. Men moet die dan ook een ongeluk laten hebben telkens die chance hebben.
Er zijn er die moediger zijn dan andere. Telkens die moediger zijn moeten ze een extra dosis schrik krijgen, want anders zou hun moed hun kansen kunnen vergroten.

En zo voort.
Natuurlijk zijn er nog een hoop andere factoren die spelen. We zouden de erfenisrechten kunnen verfijnen door erfgenamen met een iq van 70 of minder vrij te stellen, en deze met een iq van 130 of meer volledig te belasten
Oud 1 november 2019, 10:47   #114
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Geef mensen gelijke kansen om onderwijs te krijgen en werk te zoeken, dat volstaat. Mensen die gewerkt hebben en hun nakomelingen een zekere welstand meegeven, moeten niet gestraft worden.
Gelijke kansen voor onderwijs en werk zijn inderdaad het belangrijkste.
Maar toch ben ik eerder voorstander voor minder belasting op arbeid, en meer belasting op erfenissen. Vraag mij af of er uiteindelijk, voor de erfgenaam veel verschil zal zijn. Zijn te erven som zal groter zijn (de erflater heeft minder belastingen moeten betalen, dus laat een grotere som na), doch op deze som moeten meer belastingen betaalt worden. Nog niet zeker dat hij veel minder zal erven.
Oud 1 november 2019, 11:34   #115
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Kan best, en dan ben je bij de gelukkigen.
Maar hoeveel % van de mensen kennen die weg, of kennen de weg om bvb via een doodgewone schenking bij leven de fiscus een kleurpotlood af te trekken ?
Als je deze wettelijke truc niet kent weet dan ben je wel oerdom.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 11:48   #116
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Als je deze wettelijke truc niet kent weet dan ben je wel oerdom.
Hmmm.... 't moet wel wettelijk blijven hé.
Dan wordt het wel een ietsie-pietsie ingewikkelder.

Tot welk bedrag mag je schenken en aan wie zonder dat je die schenking moet laten registreren en wat zijn de bijkomende voorwaarden ?
Oud 1 november 2019, 11:55   #117
Libro
Secretaris-Generaal VN

Libro's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelijke kansen voor onderwijs en werk zijn inderdaad het belangrijkste.
Maar toch ben ik eerder voorstander voor minder belasting op arbeid, en meer belasting op erfenissen. Vraag mij af of er uiteindelijk, voor de erfgenaam veel verschil zal zijn. Zijn te erven som zal groter zijn (de erflater heeft minder belastingen moeten betalen, dus laat een grotere som na), doch op deze som moeten meer belastingen betaalt worden. Nog niet zeker dat hij veel minder zal erven.
Ik ben voorstander van minder belastingen in het algemeen.
Support the country you live in or live in the country you support.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 12:01   #118
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Ik ben voorstander van minder belastingen in het algemeen.
Ik denk dat iedereen uw mening hier wel zal delen.
Voor ne keer is iedereen het eens met u.
Oud 1 november 2019, 12:02   #119
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

De draadopstarter braakt de verkeerde conclusie, maar wel met de juiste woorden.

Dank zij de nva, bedraagt de successie in Vlaanderen al heel wat minder.

En dank zij de nva, zal dat nog dalen.

Je moet er van uitgaan dat op hetgeen je erft, de overledene destijds inkomstenbelastingen betaald heeft.

Dan is er nog één ding te doen: het stopzetten van al die achterpoortjes.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2019, 12:56   #120
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Natuurlijk zijn er nog een hoop andere factoren die spelen. We zouden de erfenisrechten kunnen verfijnen door erfgenamen met een iq van 70 of minder vrij te stellen, en deze met een iq van 130 of meer volledig te belasten
Dat moet mijn vader zaliger ook gedacht hebben toen hij mij de volle pot liet betalen denk ik
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be