![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
| Bekijk resultaten enquête: Zijn regieuze mensen idioten? | |||
| Ja |
|
47 | 69,12% |
| Neen |
|
21 | 30,88% |
| Aantal stemmers: 68. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#301 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Nee, die zou zelfs geen schijn van kans gemaakt hebben ten aanzien van de minder rationele voorvaderen, en direct geroosterd en opgepeuzeld, zou ik denken.
|
|
|
|
|
|
#302 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Het zullen eerder kinderen van gelovigen zijn die ongelovig worden. Mijn grootmoeder was bijvoorbeeld heel katholiek, mijn moeder iets minder en uiteindelijk niet meer en ik zelf al helemaal niet. Dus zou het best eens kunnen dat een groot deel van de kleinkinderen niet meer katholiek zijn en dan is hij er aan voor de moeite. Langs de andere kant kan hij denken dat hoe meer er toch katholiek blijven hoe beter zijn resultaat. Nu, zijn katholieke kleinkinderen gaan mss zelf ook 7 kinderen hebben en zijn rationele kleinkinderen zullen minder of geen kinderen hebben. Dus het bestand gelovigen zal op peil blijven en de rationelen zullen in de minderheid blijven. |
|
|
|
|
|
|
#303 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Maar geloof is een disfunctioneren van het denkproces. Er is a priori geen enkele, maar dan ook geen enkele reden waarom iemand erin zou trappen. Het is een ziekte die opgedaan wordt als kind, en doorgegeven wordt als ouder. Bijna geen enkele volwassene die niet geïnfecteerd werd als kind, trapt in die zever. Een of ander oud boek waar in staat dat het geschreven is door zijn eigen hoofdpersonage dat rare dingen doet die duidelijk niet kloppen met de meest elementaire kennis van vandaag, daar zou geen kat in trappen als volwassene. Kinderen daarentegen zijn receptief voor wat hun belangrijkste bron van vertrouwen, hun ouders, hen vertellen, en van die eigenschap wordt een zwakte gemaakt om kinderen te infecteren via dat procede van vertrouwen dat misbruikt wordt. Dat is iets helemaal anders dan gewoon maar een meme die min of meer "neutraal" gaat leven op zijn dragers. In feite is geloof een software ziekte van de mens, en het bij mensen horende leerproces in de kind-ouder relatie. Ja, die ziekte gedraagt zich als een meme, maar op dezelfde wijze als een virus. Het is wel zo dat het blijkbaar niet zodanig nadelig moet zijn voor de gastheren (de gelovigen) dat zij hierdoor evolutionair nadeel ontwikkelen - in tegendeel, zou men denken. |
|
|
|
|
|
|
#304 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
In tegenstelling tot de visie dat biologische evolutie geen "vooruitgang" kent, zie ik "toenemende intelligentie" dus wel degelijk als een rode lijn lopen doorheen evolutie, zij het nu en dan met terugslagen. Omdat het waarschijnlijk de ultieme oplossing is van het strategie vraagstuk van Darwin: welke is de beste zelf-overlevingsstrategie ? Het klassieke antwoord is dat er geen "beste" is, want dat dat volledig afhangt van de omgeving. Maar ik ben daar niet mee akkoord. Intelligentie is de 'universele' aanpassingsstrategie, die zich in alle omstandigheden kan handhaven - dat is precies wat intelligentie wil zeggen: maximaal aanpassingsvermogen. Laatst gewijzigd door patrickve : 4 november 2019 om 15:37. |
|
|
|
|
|
|
#305 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
JvdB is een katholiek maar hij vraagt zich nooit af waarom hij wel katholiek is en indien hij dit ook zou zijn indien hij in Noord Nederland zou geboren zijn, of in Tibet, of in Tamil Nadu. Hij vraagt zich ook niet af hoe het komt dat Vlaanderen overheersend katholiek is terwijl dit eigenlijk het gevolg is van de dwingende hand van de hertog van Alva. |
|
|
|
|
|
|
#306 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Een genie zal een theorie formuleren en gepassioneerd zijn om die theorie te bewijzen en te verfijnen. Die passie is een emotie die zijn rationaliteit in de weg staat. Er zijn tal van voorbeelden van geniën die gepassioneerd waren, sommige verloren, sommige wonnen. Zij die verloren vergeten we soms (niet altijd, zoals Tesla) meestal onthouden we degene die won, zij krijgen vaak de Nobelprijs. |
|
|
|
|
|
|
#307 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#308 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik ken niet echt een indoctrinerende denkersclub die nogal denkt zoals ik. Dat ik sommige ideeen wel overneem (of eerder gezegd, gelijkaardige argumentaties volg) dan sommige clubs, ja, dat zal wel. Maar de gangbare libertarier is meestal geen massamoordenaar. Dat is mijn speciale visie. Libertarisme door massamoord. Libertared for Massamored of zoiets zou ons Greta zeggen ? Laatst gewijzigd door patrickve : 4 november 2019 om 17:09. |
|
|
|
|
|
|
#309 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#310 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Eens men op puur rationele machines zal zijn overgestapt, is al dat emotioneel gemotiveer niet meer nodig he. |
|
|
|
|
|
|
#311 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 4 november 2019 om 17:17. |
|
|
|
|
|
|
#312 | |||
|
|
Citaat:
Citaat:
dat klopt niet, hé. De meeste memes sterven zelfs direct uit. Citaat:
en nog eens, het is niet omdat gij geinfecteerd zijt door een relatief onsuccesvolle meme, dat het geen meme is. Kijk naar jihadisme, dat is een meme die hun drager opdragen zich te vermoorden. Er is zelfs een religieuze sekte geweest die de dragers opdraagt kinderloos te blijven. Die sekte heeft het niet lang uitgehouden. uw reactie is trouwens typisch voor elke drager van een meme. |
|||
|
|
|
|
|
#313 | ||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
En in de mate dat het een doorgegeven idee is, dat van elders komt, is het dus niet waar dat het uitgestorven is. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 4 november 2019 om 17:27. |
||||
|
|
|
|
|
#314 |
|
Europees Commissaris
|
Vertel me dan eens door wat een puur rationele machine zal gemotiveerd worden. Ik ben benieuwd.
|
|
|
|
|
|
#315 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Trouwens, om tot het onderwerp van de draad terug te komen, misschien is dat juist de kracht van een religie. Het is "gelijk wat" maar het leidt meer naar instrumental convergence dan niet-al-te-doorgedreven intelligentie (menselijke intelligentie dus). Laatst gewijzigd door patrickve : 4 november 2019 om 19:13. |
|
|
|
|
|
|
#316 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#317 | |||||
|
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
dat is dan een sub-meme. Waarom is dat zo erg dat uw wereldvisie een meme is? denkt gij echt dat gij uniek zijt in de wereldgeschiedenis? Citaat:
Door informatiekanalen natuurlijk! Zo verspreiden memes zich. als gij geboren waart geweest in een stam in de Amazone, gij hadt geen libertarier geweest. de meme kon u niet bereiken en infecteren. Citaat:
Dit is de 245e keer dat ge dat schrijft, en ja hoor, ik weet het al sinds de eerste keer. Uw meme draagt u op om de statuten te herhalen en te herhalen en te herhalen. dat is irrationeel gedrag voor een mens, maar efficient gedrag voor een meme. zelfs al wijst ik u erop dat ge steeds hetzelfde herhaalt (en ik heb u daar al verschillende keren op gewezen), dan negeert gij dat. dat is ook de meme. Die heeft u geweldig in haar macht. Laatst gewijzigd door geertvdb : 4 november 2019 om 20:04. |
|||||
|
|
|
|
|
#318 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#319 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#320 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Hm, selectie en mutatie zijn de hoekstenen van evolutie hoor. Als je die aanvaard dan aanvaard je evolutie, daarom dat het een feit is en geen theorie.
Een vraagje, als wetenschappers dierlijk DNA toevoegen aan een mens, is het dan nog steeds een onderdeel van het 'uitverkoren volk'? Idem voor het toevoegen van menselijk DNA aan een dier, een oor, hart of hersenen? Ik denk dat het wel al kan, het is enkel ethisch een echt probleem. Binnenkort zullen de religies dat toch eens moeten bespreken, dan bedoel ik vooral de kerk, moslims en de meeste andere gaan het gewoon kapot kappen en zeggen dat het niet mag bestaan, probleem opgelost. |
|
|
|