Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
|
Discussietools |
6 november 2019, 15:32 | #281 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
Citaat:
We hebben de zure regen gehad, we hebben loodvervuiling gehad, we hebben het gat in de ozonlaag gehad, we hebben de overbevissing gehad, |
|
6 november 2019, 16:38 | #282 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
|
Citaat:
En gij? Jan Modaal die zijn lievelingsdiesel met een waarde van pakweg 4000 € gaat upgraden met minimum 5000 € kosten er bovenop. Een late grap van dieselgate. Zot doen doet geen pijn. Laatst gewijzigd door Micele : 6 november 2019 om 16:42. |
|
6 november 2019, 17:41 | #283 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
Citaat:
Wat nog ?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
6 november 2019, 20:30 | #284 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
Lucht aanvoer, injectiesysteem, computersturing,
En dan zit je nog met het feit dat motoren met de Euro 4 norm al enige draaiuren hebben, dus al een andere compressie verhouding door slijtage, dan de nieuwe motoren die gebruikt worden om de normen te behalen. Citaat:
Extra filters verhogen de weerstand in de afvoer van vuile lucht en verlagen dus de prestaties van de motor. Het injectiesysteem is echter afgesteld om het oorspronkelijke uitlaatsysteem en zal dus volgens die instellingen blijven werken. Als je er dus meer of andere filters onderhangt, moet je ook het injectiesysteem en het luchtinlaatsysteem aanpassen en nakijken of de compressieverhoudingen nog kloppen. Je moet dus eigenlijk een volledige revissie van de motor en de toebehoren uitvoeren. En je moet daarna de wagen terug laten testen om het Euro 6 attest te krijgen. Technisch kan je dus een wagen aanpassen om een betere euro norm te halen, maar of dat financieel verantwoord is, betwijfel ik. |
|
6 november 2019, 20:42 | #285 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
Citaat:
Tjonge jonge .
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
6 november 2019, 22:03 | #286 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
Citaat:
En bij de oude motoren had je dus 100% gelijk, maar de nieuwe motoren zijn zodanig ontworpen dat de minste verandering, grote invloed heeft op heel de motor. De injectoren van een Euro 6 diesel zijn anders afgesteld dan die van een Euro 4 diesel. In sommige gevallen zelfs totaal ander systeem. Bij euro 6 diesels worden de injectoren electronisch aangestuurd, terwijl ze bij de meeste euro 4 diesels nog mechanisch worden aangestuurd. |
|
6 november 2019, 22:22 | #287 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
Citaat:
Het heeft er allemaal geen zak met te maken.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
7 november 2019, 11:12 | #288 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
|
Citaat:
Dus een motor met inhoud 1600 cc van euro 6 en euro 4 gaat ineens meer of minder brandstof ingespoten krijgen ? larie en apekool.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience." |
|
7 november 2019, 11:23 | #289 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
Citaat:
Die leveren gewoon minder prestaties, waardoor men het pedaal dieper indrukt en meer gaat verbruiken. Door er een uitlaatfilter bij te zetten, plaats men eigenlijk een smoring op de uitlaat. En om dat vermogen verlies tegen te gaan moet men dus de rest aanpassen. |
|
7 november 2019, 12:24 | #290 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
Citaat:
Men mag rekenen dat er circa reeds 30% verloren is gegaan door die euro normen strenger en strenger te maken. Ze vangen dat wat op door chips wat te tunen en je zal maar weinig motors zonder turbo vinden. Dat is dus de keerzijde . Maar een ombouw heeft geen andere injectoren noch compressie nodig. Van zodra je de uitstoot onder een bepaalde waarde krijgt voldoet dat voor de homologatie. In Duitsland is dat al door meerdere bedrijfjes nu bezig en dat kost 1500 a 2000€. Ik zie dat binnen een paar jaar overal op te duiken en dan zal de prijs ook zakken.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|
7 november 2019, 13:21 | #291 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
|
Citaat:
Dit is hetzelfde als je in de bergen gaat rijden. De densiteit van lucht neemt af waardoor bij een atmosferische motor in principe minder brandstof verbrand kan worden Bij een turbo is dit echter niet het geval. Overigens kan men zich ernstig vragen stellen bij het huidige beleid ten aanzien van de diesel. Bijvoorbeeld fijn stof : de banden produceren meer fijn stof dan je euro 6 diesel nog doet.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience." Laatst gewijzigd door non-conformist : 7 november 2019 om 13:23. |
|
7 november 2019, 13:23 | #292 | |
Europees Commissaris
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
|
Citaat:
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience." |
|
7 november 2019, 22:58 | #293 | ||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
|
Citaat:
Er is een fijnstofgrens in aantal deeltjes (PN), dus niet alleen in massa (PM), PN is sinds 2011 diesel euro 5b en sinds 2013 enkele di-benzines euro 6b. En de kleinste roetdeeltjes (ultrafijnstof PM 0,1) zijn de schadelijkste, dringen veel dieper in het lichaam tot in de bloedbaan. Uit de uitlaat komt vooral PM 0,1 (en die worden niet tegengehouden of naverbrand in de roetfilter) Giftigheid-schadelijkheid: PM 10 wordt zelfs nog tegengehouden door neus en keel, van PM 2,5 wordt ook nog 80% terug uitgeademd of tegengehouden. https://www.atlasleefomgeving.nl/mee...lucht/fijnstof De grootste roetdeeltjes (PM 10 of 100 maal groter dan PM 0,1) zijn dus de minst schadelijkste. PM 10 gaat vooral van de banden komen, meer dan 70% zelfs, ook het wat kleinere PM 2,5 komt ook meer van de banden, ca 60 %. Bron: Citaat:
Als je de minder schadelijke (grotere) deeltjes van banden en remstof navenant wil vermijden, dan moet men vooral de rijstijl van de bestuurder aanpakken (ook van de remmen komt groter fijnstof). En wie weet ook de zwaardere SUVs met hoog zwaartepunt en brede banden, ook alle terreinwagens met offroad-banden op de verharde weg ... En vooral -en dat is voor de wegbeheerder-, een lichtlopende asfalt in goede staat zal minder bandenslijtage geven als de ruwe beton of het sowieso slechte wegdek... hoe luider het wegdek hoe meer rubber denk ik... Laatst gewijzigd door Micele : 7 november 2019 om 23:25. |
||
7 november 2019, 23:39 | #294 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
|
En nog een weetje indien men alleen massa van het fijnstof niet-uitlaat telt...
page 10... Uitlaatemissies zorgen voor tweederde van de PM10 uitstoot van verkeer en drie vierde van de PM2,5-uitstoot van verkeer. Uit tabel 3 blijkt niettemin dat het personenvervoer over de weg eveneens een belangrijke hoeveelheid niet-uitlaatemissies produceert1. Hierbij gaat het om opwaaiend stof maar ook stof door slijtage van remmen, banden en wegdek. Ook de niet-uitlaatemissies van het spoor zijn niet te verwaarlozen. Als gevolg van slijtage van remmen, rails en bovenleidingen heeft het spoor zelfs een hoger aandeel in de niet -uitlaatemissies dan het goederenvervoer over de weg. Tabel 3: Fijnstofemissies van verkeer in Vlaanderen per modus en type (uitstoot en nietuitstoot) in 2007 2007 PM10 PM2,5 --- niet-uitlaat wegverkeer - goederen 239 5% 123 3% wegverkeer - personen 1.001 23% 510 14% luchtvaart - goederen&personen 40 1% 0 0% spoorverkeer -goederen&personen 323 7% 202 6% totaal niet-uitlaat 1603 36% 835 23% https://www.serv.be/sites/default/fi...Vlaanderen.pdf Laatst gewijzigd door Micele : 7 november 2019 om 23:41. |
8 november 2019, 09:01 | #295 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
Citaat:
|
|
8 november 2019, 09:27 | #296 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
Citaat:
Natuurlijk heb je geen andere injectoren nodig, de injectoren hebben een andere openingsweerstand nodig. je moet die dus anders afstellen. En nee, je hebt geen hoger compressie nodig, je hebt voldoende compressie nodig en je moet de uitlaatkleppen vroeger laten open gaan en later laten sluiten. Maar de eerste voorwaarden is dat er nog voldoende compressie is om dit te kunnen doen, of je mag de segmenten ook vernieuwen en de kleppen en hun zittingen gaan roderen. En de meeste wagens hebben met een twin turbo. De smoring op je uitlaat, heeft dus gevolgen voor je turbo. En die prijs in vrij correct voor een motor met weinig slijtage en dus weinig compressie verliest. In België mag je daar wel nog 30% bij tellen, door de hogere loonkost en hogere belastingen voor bedrijven. |
|
8 november 2019, 09:48 | #297 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
|
Citaat:
Hier is NO2 en niet CO2 uitstoot de boosdoener. |
|
8 november 2019, 10:50 | #298 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
Citaat:
Wanneer er compressie verlies is dan zit je over iets gans anders bezig dan over ombouw naar euro6. Injectoren valt niet te regelen. Dat zijn stylo achtige pennen met een klein gaatje in. Biturbo zit doorgaans enkel op opgepepte wagens. Bi en twin zijn hetzelfde. (2 turbos) De meeste wagens hebben dat niet maar hebben soms een scrol turbo. Dat is een kleintje die de grotere wat aanjaagt. Je hebt er ook nog steeds zonder turbo zoals de sky actif als i me niet vergis. Toch dit doet niet ter zake in de ombouw. Dat je vermogensverlies en hoger verbruik zal hebben na ombouw is bijna niet te vermijden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 8 november 2019 om 11:08. |
|
8 november 2019, 11:19 | #299 | |
Provinciaal Statenlid
Geregistreerd: 18 december 2013
Berichten: 614
|
Citaat:
|
|
8 november 2019, 11:25 | #300 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
|
Citaat:
Ook niet gezond zulk Of de verbrande meteorieten die hier constant ons nest bestoffen ? Wat gaan we daar allemaal mee doen?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? |
|