Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 november 2019, 15:32   #281
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
de diesel is slecht hetze jaagt het verbruik omhoog...

https://www.greencarreports.com/news...g-co2-progress
Ach, ik ben geen tiener meer, heb dus al wat gehoord rond milieu en klimaat.
We hebben de zure regen gehad, we hebben loodvervuiling gehad, we hebben het gat in de ozonlaag gehad, we hebben de overbevissing gehad,
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2019, 16:38   #282
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hoe meer filters op de buis, des te hoger het verbruik.

Komt je daar nu nog maar achter?
Nee dat wist is al sinds de eerste roetfilters op diesels.

En gij?

Jan Modaal die zijn lievelingsdiesel met een waarde van pakweg 4000 € gaat upgraden met minimum 5000 € kosten er bovenop.
Een late grap van dieselgate. Zot doen doet geen pijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 6 november 2019 om 16:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2019, 17:41   #283
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Een aanpassing van euro 4 naar euro 6 norm houd wel wat meer in dan enkel wat filters aanpassen.
Het blok is dan wel dezelfde, maar de rest niet.
Gooi het eens in de groep jantje.

Wat nog ?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2019, 20:30   #284
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Gooi het eens in de groep jantje.

Wat nog ?
Lucht aanvoer, injectiesysteem, computersturing,

En dan zit je nog met het feit dat motoren met de Euro 4 norm al enige draaiuren hebben, dus al een andere compressie verhouding door slijtage, dan de nieuwe motoren die gebruikt worden om de normen te behalen.

Citaat:
Hoe meer filters op de buis, des te hoger het verbruik.
Deze stelling klopt trouwens niet helemaal.
Extra filters verhogen de weerstand in de afvoer van vuile lucht en verlagen dus de prestaties van de motor.
Het injectiesysteem is echter afgesteld om het oorspronkelijke uitlaatsysteem en zal dus volgens die instellingen blijven werken.
Als je er dus meer of andere filters onderhangt, moet je ook het injectiesysteem en het luchtinlaatsysteem aanpassen en nakijken of de compressieverhoudingen nog kloppen.

Je moet dus eigenlijk een volledige revissie van de motor en de toebehoren uitvoeren.

En je moet daarna de wagen terug laten testen om het Euro 6 attest te krijgen.

Technisch kan je dus een wagen aanpassen om een betere euro norm te halen, maar of dat financieel verantwoord is, betwijfel ik.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2019, 20:42   #285
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Lucht aanvoer, injectiesysteem, computersturing,

En dan zit je nog met het feit dat motoren met de Euro 4 norm al enige draaiuren hebben, dus al een andere compressie verhouding door slijtage, dan de nieuwe motoren die gebruikt worden om de normen te behalen.


Deze stelling klopt trouwens niet helemaal.
Extra filters verhogen de weerstand in de afvoer van vuile lucht en verlagen dus de prestaties van de motor.
Het injectiesysteem is echter afgesteld om het oorspronkelijke uitlaatsysteem en zal dus volgens die instellingen blijven werken.
Als je er dus meer of andere filters onderhangt, moet je ook het injectiesysteem en het luchtinlaatsysteem aanpassen en nakijken of de compressieverhoudingen nog kloppen.

Je moet dus eigenlijk een volledige revissie van de motor en de toebehoren uitvoeren.

En je moet daarna de wagen terug laten testen om het Euro 6 attest te krijgen.

Technisch kan je dus een wagen aanpassen om een betere euro norm te halen, maar of dat financieel verantwoord is, betwijfel ik.
Ik denk dat je het beter bij fietsen kan houden.

Tjonge jonge .
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2019, 22:03   #286
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ik denk dat je het beter bij fietsen kan houden.

Tjonge jonge .
Nee,
En bij de oude motoren had je dus 100% gelijk, maar de nieuwe motoren zijn zodanig ontworpen dat de minste verandering, grote invloed heeft op heel de motor.

De injectoren van een Euro 6 diesel zijn anders afgesteld dan die van een Euro 4 diesel.
In sommige gevallen zelfs totaal ander systeem.
Bij euro 6 diesels worden de injectoren electronisch aangestuurd, terwijl ze bij de meeste euro 4 diesels nog mechanisch worden aangestuurd.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2019, 22:22   #287
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee,
En bij de oude motoren had je dus 100% gelijk, maar de nieuwe motoren zijn zodanig ontworpen dat de minste verandering, grote invloed heeft op heel de motor.

De injectoren van een Euro 6 diesel zijn anders afgesteld dan die van een Euro 4 diesel.
In sommige gevallen zelfs totaal ander systeem.
Bij euro 6 diesels worden de injectoren electronisch aangestuurd, terwijl ze bij de meeste euro 4 diesels nog mechanisch worden aangestuurd.
Het zal uwe euro norm worst wezen jantje.

Het heeft er allemaal geen zak met te maken.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2019, 11:12   #288
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee,
En bij de oude motoren had je dus 100% gelijk, maar de nieuwe motoren zijn zodanig ontworpen dat de minste verandering, grote invloed heeft op heel de motor.

De injectoren van een Euro 6 diesel zijn anders afgesteld dan die van een Euro 4 diesel.
In sommige gevallen zelfs totaal ander systeem.
Bij euro 6 diesels worden de injectoren electronisch aangestuurd, terwijl ze bij de meeste euro 4 diesels nog mechanisch worden aangestuurd.


Dus een motor met inhoud 1600 cc van euro 6 en euro 4 gaat ineens meer of minder brandstof ingespoten krijgen ?

larie en apekool.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2019, 11:23   #289
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht


Dus een motor met inhoud 1600 cc van euro 6 en euro 4 gaat ineens meer of minder brandstof ingespoten krijgen ?

larie en apekool.
Nee, die krijgen niet meer ingespoten als je het gas even diep indrukt.
Die leveren gewoon minder prestaties, waardoor men het pedaal dieper indrukt en meer gaat verbruiken.
Door er een uitlaatfilter bij te zetten, plaats men eigenlijk een smoring op de uitlaat.
En om dat vermogen verlies tegen te gaan moet men dus de rest aanpassen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2019, 12:24   #290
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, die krijgen niet meer ingespoten als je het gas even diep indrukt.
Die leveren gewoon minder prestaties, waardoor men het pedaal dieper indrukt en meer gaat verbruiken.
Door er een uitlaatfilter bij te zetten, plaats men eigenlijk een smoring op de uitlaat.
En om dat vermogen verlies tegen te gaan moet men dus de rest aanpassen.
De uitlaat dichttimmeren gaat altijd ten koste van prestatie.
Men mag rekenen dat er circa reeds 30% verloren is gegaan door die euro normen strenger en strenger te maken.

Ze vangen dat wat op door chips wat te tunen en je zal maar weinig motors zonder turbo vinden.
Dat is dus de keerzijde .

Maar een ombouw heeft geen andere injectoren noch compressie nodig.

Van zodra je de uitstoot onder een bepaalde waarde krijgt voldoet dat voor de homologatie.
In Duitsland is dat al door meerdere bedrijfjes nu bezig en dat kost 1500 a 2000€.

Ik zie dat binnen een paar jaar overal op te duiken en dan zal de prijs ook zakken.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2019, 13:21   #291
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Nee, die krijgen niet meer ingespoten als je het gas even diep indrukt.
Die leveren gewoon minder prestaties, waardoor men het pedaal dieper indrukt en meer gaat verbruiken.
Door er een uitlaatfilter bij te zetten, plaats men eigenlijk een smoring op de uitlaat.
En om dat vermogen verlies tegen te gaan moet men dus de rest aanpassen.
BS, dieselmotoren vandaag zijn turbomotoren. De turbo maakt druk tot een vooraf bepaald maximum. Dus ongeacht de weerstand in de inlaat zal de turbo gewoonweg wat meer moeten presteren, maar er zal evenzeer evenveel druk opgebouwd worden.
Dit is hetzelfde als je in de bergen gaat rijden. De densiteit van lucht neemt af waardoor bij een atmosferische motor in principe minder brandstof verbrand kan worden Bij een turbo is dit echter niet het geval.

Overigens kan men zich ernstig vragen stellen bij het huidige beleid ten aanzien van de diesel. Bijvoorbeeld fijn stof : de banden produceren meer fijn stof dan je euro 6 diesel nog doet.
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."

Laatst gewijzigd door non-conformist : 7 november 2019 om 13:23.
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2019, 13:23   #292
non-conformist
Europees Commissaris
 
non-conformist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 6.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De uitlaat dichttimmeren gaat altijd ten koste van prestatie.
Men mag rekenen dat er circa reeds 30% verloren is gegaan door die euro normen strenger en strenger te maken.

Ze vangen dat wat op door chips wat te tunen en je zal maar weinig motors zonder turbo vinden.
Dat is dus de keerzijde .

Maar een ombouw heeft geen andere injectoren noch compressie nodig.

Van zodra je de uitstoot onder een bepaalde waarde krijgt voldoet dat voor de homologatie.
In Duitsland is dat al door meerdere bedrijfjes nu bezig en dat kost 1500 a 2000€.

Ik zie dat binnen een paar jaar overal op te duiken en dan zal de prijs ook zakken.
dicht timmeren=/= weerstand....
__________________
"Never discuss with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience."
non-conformist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2019, 22:58   #293
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
Overigens kan men zich ernstig vragen stellen bij het huidige beleid ten aanzien van de diesel. Bijvoorbeeld fijn stof : de banden produceren meer fijn stof dan je euro 6 diesel nog doet.
Meer in massa maar veel minder in aantal.

Er is een fijnstofgrens in aantal deeltjes (PN), dus niet alleen in massa (PM), PN is sinds 2011 diesel euro 5b en sinds 2013 enkele di-benzines euro 6b.

En de kleinste roetdeeltjes (ultrafijnstof PM 0,1) zijn de schadelijkste, dringen veel dieper in het lichaam tot in de bloedbaan. Uit de uitlaat komt vooral PM 0,1 (en die worden niet tegengehouden of naverbrand in de roetfilter)

Giftigheid-schadelijkheid:

PM 10 wordt zelfs nog tegengehouden door neus en keel, van PM 2,5 wordt ook nog 80% terug uitgeademd of tegengehouden.


https://www.atlasleefomgeving.nl/mee...lucht/fijnstof

De grootste roetdeeltjes (PM 10 of 100 maal groter dan PM 0,1) zijn dus de minst schadelijkste.

PM 10 gaat vooral van de banden komen, meer dan 70% zelfs, ook het wat kleinere PM 2,5 komt ook meer van de banden, ca 60 %. Bron:
Citaat:
https://www.sueddeutsche.de/auto/fei...ifen-1.4427241
Der meiste Dreck kommt nicht aus dem Auspuff

Der größte Teil des Feinstaubs im Verkehr stammt vom Abrieb von Bremsen, Reifen und der Straße. Den verursachen alle Fahrzeuge - egal ob Diesel, Benziner oder Elektroautos.
...

Reifen, Bremsen und Straßenabrieb produzieren mittlerweile mehr Feinstaub
...
Die sind im Verkehr allerdings nicht die einzigen Verursacher von Schwebestaub. Der Abrieb von Bremsen, Reifen und Straßen beziffert sich mittlerweile zusammen auf fast 60 Prozent der Feinstaubemissionen (PM2.5). Bei den größeren PM10-Partikeln sind es über 70 Prozent. Dieser Schwebestaub entsteht, wenn ein Fahrzeug, egal welcher Art, über die Straße rollt. Ebenso Einfluss darauf haben die Fahrweise, die Breite der Reifen und die Straßenbeschaffenheit. Wer ständig bremst und übermäßig viel Gas gibt, verursacht mehr Feinstaub. Breitreifen haben mehr Auflagefläche und deswegen einen höheren Abrieb. Das dürfte sich durch den Boom von SUVs und deren Geländepneus noch verstärken. Ist die Straße in einem schlechten Zustand, bedeutet das ebenfalls mehr Partikel. Wer die Luft in unseren Städten verbessern will, muss an diesen Punkten ansetzen.

Het meeste vuil komt niet uit de uitlaat

Het grootste deel van fijnstof in het verkeer komen van de slijtage van remmen, banden en de weg. De oorzaak zijn alle soorten voertuigen - of het nu diesel-, benzine- of elektrische auto's zijn.
...

Banden, remmen en wegslijtage produceren nu meer fijn stof
...
Dit zijn echter niet de enige bronnen van zwevend fijnstof in het verkeer. De slijtage van remmen, banden en wegen bedraagt ??nu bijna 60 procent van de deeltjesemissies (PM2.5). Meer dan 70 procent zijn de grotere PM10-deeltjes. Dit stof hoopt zich op wanneer een voertuig van welke aard dan ook over de weg rolt. De rijstijl, de breedte van de banden en de toestand van de weg hebben hier ook invloed op. Als u constant remt en te veel gas geeft, veroorzaakt dit meer fijn stof. Brede banden hebben meer contactoppervlak en dus een hogere slijtage. Dit zal waarschijnlijk worden versterkt door de opkomst van SUV's en hun terreinpneus. Als de weg in slechte staat verkeert, betekent dit ook meer deeltjes. Wie de lucht in onze steden wil verbeteren, moet op deze punten beginnen.
(kan ik nachecken met betere bronnen, het artikel is wat te simpel)

Als je de minder schadelijke (grotere) deeltjes van banden en remstof navenant wil vermijden, dan moet men vooral de rijstijl van de bestuurder aanpakken (ook van de remmen komt groter fijnstof). En wie weet ook de zwaardere SUVs met hoog zwaartepunt en brede banden, ook alle terreinwagens met offroad-banden op de verharde weg ...
En vooral -en dat is voor de wegbeheerder-, een lichtlopende asfalt in goede staat zal minder bandenslijtage geven als de ruwe beton of het sowieso slechte wegdek... hoe luider het wegdek hoe meer rubber denk ik...

Laatst gewijzigd door Micele : 7 november 2019 om 23:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2019, 23:39   #294
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

En nog een weetje indien men alleen massa van het fijnstof niet-uitlaat telt...

page 10...

Uitlaatemissies zorgen voor tweederde van de PM10 uitstoot van verkeer en drie vierde van de PM2,5-uitstoot van verkeer.

Uit tabel 3 blijkt niettemin dat het personenvervoer over de weg eveneens een belangrijke hoeveelheid niet-uitlaatemissies produceert1.
Hierbij gaat het om opwaaiend stof maar ook stof door slijtage van remmen, banden en wegdek. Ook de niet-uitlaatemissies van het spoor zijn niet te verwaarlozen. Als gevolg van slijtage van remmen, rails en bovenleidingen heeft het spoor zelfs een hoger aandeel in de niet -uitlaatemissies dan het goederenvervoer over de weg.

Tabel 3: Fijnstofemissies van verkeer in Vlaanderen per modus en type (uitstoot en nietuitstoot) in 2007
2007 PM10 PM2,5
---
niet-uitlaat
wegverkeer - goederen 239 5% 123 3%
wegverkeer - personen 1.001 23% 510 14%
luchtvaart - goederen&personen 40 1% 0 0%
spoorverkeer -goederen&personen 323 7% 202 6%
totaal niet-uitlaat 1603 36% 835 23%

https://www.serv.be/sites/default/fi...Vlaanderen.pdf

Laatst gewijzigd door Micele : 7 november 2019 om 23:41.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2019, 09:01   #295
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door non-conformist Bekijk bericht
BS, dieselmotoren vandaag zijn turbomotoren. De turbo maakt druk tot een vooraf bepaald maximum. Dus ongeacht de weerstand in de inlaat zal de turbo gewoonweg wat meer moeten presteren, maar er zal evenzeer evenveel druk opgebouwd worden.
Dit is hetzelfde als je in de bergen gaat rijden. De densiteit van lucht neemt af waardoor bij een atmosferische motor in principe minder brandstof verbrand kan worden Bij een turbo is dit echter niet het geval.

Overigens kan men zich ernstig vragen stellen bij het huidige beleid ten aanzien van de diesel. Bijvoorbeeld fijn stof : de banden produceren meer fijn stof dan je euro 6 diesel nog doet.
Allé, leg nu ook even uit hoe een twin turbo werkt.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2019, 09:27   #296
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De uitlaat dichttimmeren gaat altijd ten koste van prestatie.
Men mag rekenen dat er circa reeds 30% verloren is gegaan door die euro normen strenger en strenger te maken.

Ze vangen dat wat op door chips wat te tunen en je zal maar weinig motors zonder turbo vinden.
Dat is dus de keerzijde .

Maar een ombouw heeft geen andere injectoren noch compressie nodig.

Van zodra je de uitstoot onder een bepaalde waarde krijgt voldoet dat voor de homologatie.
In Duitsland is dat al door meerdere bedrijfjes nu bezig en dat kost 1500 a 2000€.

Ik zie dat binnen een paar jaar overal op te duiken en dan zal de prijs ook zakken.

Natuurlijk heb je geen andere injectoren nodig, de injectoren hebben een andere openingsweerstand nodig. je moet die dus anders afstellen.
En nee, je hebt geen hoger compressie nodig, je hebt voldoende compressie nodig en je moet de uitlaatkleppen vroeger laten open gaan en later laten sluiten.
Maar de eerste voorwaarden is dat er nog voldoende compressie is om dit te kunnen doen, of je mag de segmenten ook vernieuwen en de kleppen en hun zittingen gaan roderen.

En de meeste wagens hebben met een twin turbo.
De smoring op je uitlaat, heeft dus gevolgen voor je turbo.

En die prijs in vrij correct voor een motor met weinig slijtage en dus weinig compressie verliest.
In België mag je daar wel nog 30% bij tellen, door de hogere loonkost en hogere belastingen voor bedrijven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2019, 09:48   #297
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Londen is streng voor auto’s met vervuilende motoren, maar de Britse stad Bristol maakt het helemaal bont. Over een jaar zijn daar helemaal geen dieselmotoren meer welkom.

Dat komt door de ernstige stikstof(dioxide)vervuiling, die ervoor zorgt dat in Groot-Brittannië jaarlijks 23.500 mensen vroegtijdig overlijden. Het heeft ertoe geleid dat maar liefst 36 van de 43 regionale overheden worden gedwongen tot actie over te gaan om het NO2-gehalte terug te dringen.
https://www.hln.be/wetenschap-planee...lkom~a36b4dc2/


Hier is NO2 en niet CO2 uitstoot de boosdoener.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2019, 10:50   #298
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Natuurlijk heb je geen andere injectoren nodig, de injectoren hebben een andere openingsweerstand nodig. je moet die dus anders afstellen.
En nee, je hebt geen hoger compressie nodig, je hebt voldoende compressie nodig en je moet de uitlaatkleppen vroeger laten open gaan en later laten sluiten.
Maar de eerste voorwaarden is dat er nog voldoende compressie is om dit te kunnen doen, of je mag de segmenten ook vernieuwen en de kleppen en hun zittingen gaan roderen.

En de meeste wagens hebben met een twin turbo.
De smoring op je uitlaat, heeft dus gevolgen voor je turbo.

En die prijs in vrij correct voor een motor met weinig slijtage en dus weinig compressie verliest.
In België mag je daar wel nog 30% bij tellen, door de hogere loonkost en hogere belastingen voor bedrijven.
Jantje.
Wanneer er compressie verlies is dan zit je over iets gans anders bezig dan over ombouw naar euro6.

Injectoren valt niet te regelen. Dat zijn stylo achtige pennen met een klein gaatje in.

Biturbo zit doorgaans enkel op opgepepte wagens. Bi en twin zijn hetzelfde. (2 turbos)
De meeste wagens hebben dat niet maar hebben soms een scrol turbo. Dat is een kleintje die de grotere wat aanjaagt.
Je hebt er ook nog steeds zonder turbo zoals de sky actif als i me niet vergis.

Toch dit doet niet ter zake in de ombouw.

Dat je vermogensverlies en hoger verbruik zal hebben na ombouw is bijna niet te vermijden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 8 november 2019 om 11:08.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2019, 11:19   #299
blub
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 18 december 2013
Berichten: 614
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik ben geen aanhanger van EV voertuigen, vraag maar aan Michele.
Maar je kan niet ontkennen dat verbrandingsvoertuigen niet direct goed zijn voor de leefomgeving.

Als je zuiver naar klimaat en CO2 productie kijkt, dan zijn EV's zeker niet beter dan ICE's.

Maar het verschil is dat de CO2 uitstoot van EV's niet gebeurd op de plaats waar ze gebruikt worden.
Naast de CO2 uitstoot heb je ook nog eens de geluidsvervuiling en de warmtevervuiling die ICE's met zich meebrengen.

Je kan dus stellen dat als je alles in rekening brengt, ook de veiligheid, men binnen een grote dicht bebouwde omgeving, enkel nog voertuigen die geen hogere snelheid dan 25km/u halen en met een elektrische of menselijke of dierlijke krachtbron aangedreven worden zou mogen toelaten.
Paard en huifkar :d ik hoop dat je dan ook aan CO2 capturing doet achter dat beest.
blub is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2019, 11:25   #300
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En nog een weetje indien men alleen massa van het fijnstof niet-uitlaat telt...

page 10...

Uitlaatemissies zorgen voor tweederde van de PM10 uitstoot van verkeer en drie vierde van de PM2,5-uitstoot van verkeer.

Uit tabel 3 blijkt niettemin dat het personenvervoer over de weg eveneens een belangrijke hoeveelheid niet-uitlaatemissies produceert1.
Hierbij gaat het om opwaaiend stof maar ook stof door slijtage van remmen, banden en wegdek. Ook de niet-uitlaatemissies van het spoor zijn niet te verwaarlozen. Als gevolg van slijtage van remmen, rails en bovenleidingen heeft het spoor zelfs een hoger aandeel in de niet -uitlaatemissies dan het goederenvervoer over de weg.

Tabel 3: Fijnstofemissies van verkeer in Vlaanderen per modus en type (uitstoot en nietuitstoot) in 2007
2007 PM10 PM2,5
---
niet-uitlaat
wegverkeer - goederen 239 5% 123 3%
wegverkeer - personen 1.001 23% 510 14%
luchtvaart - goederen&personen 40 1% 0 0%
spoorverkeer -goederen&personen 323 7% 202 6%
totaal niet-uitlaat 1603 36% 835 23%

https://www.serv.be/sites/default/fi...Vlaanderen.pdf
Om nog maar te zwijgen over het fijnstof van dode lichaam cellen onder het bed...en in het bed.
Ook niet gezond zulk

Of de verbrande meteorieten die hier constant ons nest bestoffen ?

Wat gaan we daar allemaal mee doen?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be