Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 oktober 2019, 12:17   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard Teslas kunnen in 2020 al "autonoom" rijden, wslk level 3

Of ze het wel mogen is een andere discussie. (ook op bepaalde wegen)

Het zal dus eerder level 3 tot 4 deel-autonoom zijn:


Citaat:
https://www.autovisie.nl/nieuws/elon...ledig-autonoom

Tijdens een conference call met investeerders liet Elon Musk weten dat alle Tesla's met Autopilot vanaf begin volgend jaar volledig autonoom kunnen rijden.

25 October 2019 11:00 - Dennis Wilman

Geen enkele autofabrikant is in de buurt van volledig zelfrijdende technologie die ze uit durven te brengen.Volledige autonomie lijkt steeds vaker onhaalbaar, want fabrikanten kunnen bepaalde problemen niet oplossen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de onvoorspelbaarheid van mensenlijk gedrag, of iets simpels als meeuwen die niet van de weg gaan. Ook rijzen de kosten de pan uit en zoeken de autobouwers elkaars hulp op om deze gezamenlijk te dekken. Maar dit alles geldt niet voor Tesla. Daar zijn ze bijna klaar om hun auto's zelf te laten rijden.

Feature complete

Dit vertelde Elon Musk, CEO van Tesla, in een conference call met investeerders gisteren. Hij liet weten dat de Full Self Driving package, - of 'Volledig zelfrijdende besturing', zoals Tesla het in Nederland noemt - begin volgend jaar 'feature complete' is. Dat houdt volgens hem in dat een Tesla in essentie in staat is om volledig autonoom zijn inzittenden van deur tot deur te vervoeren zonder problemen. Daarmee vult Tesla het gat op tussen de huidige Autopilot-software en de Summon-feature.

Maar hoewel Musk beweerde dat de auto zichzelf van deur tot deur kon besturen, legde hij nog wel even uit dat mensen niet precies begrijpen wat dit betekent. "Feature complete betekent eigenlijk dat de auto dit hoogst waarschijnlijk zonder menselijke ingrepen kan doen, maar toch zou hij nog steeds onder toezicht rijden. En we hebben het hier al vaker over gehad, maar het wordt vaak verkeerd begrepen dat er drie niveau's van autonomie zijn. Één daarvan is de auto die autonoom kan rijden, maar onder toezicht van iemand die kan ingrijpen. Dat noemen we feature complete. Dat betekent dus niet altijd en over overal ter wereld, het betekent gewoon 'meestal'."

Niet volledig autonoom

Kortom, vanaf begin volgend jaar kan een Tesla nog steeds niet volledig autonoom rijden. Musk gebruikt in zijn gesprek met de investeerders onduidelijke taal waarvan je makkelijk in de war raakt. Volledig zelfrijdende besturing zou moeten betekenen dat de auto helemaal autonoom kan rijden, niet dat je zelf nog altijd een oogje in het zeil moet houden.

En die manier van communiceren is precies het probleem waar Tesla al meerdere keren tegenaan is gelopen met hun Autopilot-optie. Voor veel Tesla-eigenaren betekent dit dat de auto zichzelf kan besturen terwijl dit niet het geval is. Sowieso is het alleen bedoeld voor de snelweg en zelfs dan moet de bestuurder nog toezicht houden.

Toezicht

Of we de 'feature complete full self driving'-optie begin volgend jaar ook echt in werking zullen zien, is nog onduidelijk. Musk geeft zelf toe dat het wellicht niet zover komt. Volgens hem moet Tesla nog twee hobbels nemen om de software in de auto's ook aan te zetten: "We moeten eerst zelf denken dat de auto veilig genoeg is om autonoom te rijden zonder toezicht. En daarna moeten we ook de regelgevers overtuigen van dit feit zodat deze het ook op de openbare weg toelaten." Of het ooit zover gaat komen...
Huidige software-stand zou Teslas rijassistent bijna "9 maal veiliger" zijn dan het US-gemiddelde, context:
Citaat:
https://www.want.nl/tesla-autopilot-...medium=organic

Tesla met Autopilot aan is bijna 9 keer veiliger dan ‘gewoon’ rijden

Gisteren gaf Tesla cijfers vrij over het aantal ongelukken dat tussen juli en september plaatsvonden in hun elektrische auto’s. En in het specifiek de ongelukken die gebeurden terwijl de zogenaamde ‘Autopilot’ was ingeschakeld. Uit de cijfers blijkt dat rijden in een Tesla haast veiliger is dan op je bank blijven zitten.

Oké, dit laatste is vrij overdreven, maar de cijfers liegen er niet om. Het aantal ongelukken dat plaatsvond terwijl de Autopilot was ingeschakeld is namelijk negen keer minder dan het Amerikaanse nationale gemiddelde.

Tesla presenteert cijfers over rijden met Autopilot

De Autopilot van de Amerikaanse autofabrikant is nog wel eens negatief in het nieuws geweest. Met name wanneer men hem letterlijk gebruikt als een automatische piloot, en zelf niet meer op de weg let. Dan ontstaan juist ongelukken in plaats van dat ze worden voorkomen. Uit de nieuwe cijfers blijkt echter dat de functie die in de elektrische auto’s is ingebouwd wel degelijk bijdraagt aan veiliger rijgedrag.

Volgens de cijfers was een Tesla voor iedere 7.2 miljoen kilometer dat hij reed met Autopilot, één keer betrokken bij een ongeluk. Het nationale Amerikaanse gemiddelde ligt op een ongeluk per ongeveer 800.000 gereden kilometer. Dat betekent inderdaad dat rijden in deze elektrische auto met de Autopilot aan 9 keer veiliger is dan rijden in een andere auto.

Er is een ‘maar’

Tesla bracht deze informatie naar buiten tijdens hun Q3 update. Je kunt de cijfers alleen niet op iedere situatie toepassen. Zo gebeuren er bijvoorbeeld over het algemeen minder ongelukken op snelwegen, en juist daar wordt de Autopilot het meest gebruikt.

Daarnaast heeft een nieuwe Tesla veel andere features die de auto veiliger op de weg maken. In vergelijking tot de Volkswagen Polo uit 1993 waar ook nog mensen de snelweg mee op gaan. Toch zijn het geen verkeerde cijfers. Elon Musk zal er blij mee zijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 25 oktober 2019 om 12:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2019, 23:04   #2
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Of ze het wel mogen is een andere discussie. (ook op bepaalde wegen)
(...)
Huidige software-stand zou Teslas rijassistent bijna "9 maal veiliger" zijn dan het US-gemiddelde, context:
Neemt Tesla de volle verantwoordelijkheid op zich als het dan toch ooit ergens misgaat?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 04:58   #3
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Daar zit de grote meerderheid van de mensen echt op te wachten
en ding is zeker en dat is dat er veel ongelukken zullen gebeuren.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 09:19   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Neemt Tesla de volle verantwoordelijkheid op zich als het dan toch ooit ergens misgaat?
Hoeft dat en waarom? Zijn er geen omniumverzekeringen?

De bestuurder blijft 100% verantwoordelijk want die zet de wagen -op bepaalde wegen, en weersomstandigheden- in functie autopilot. En dat maakt Tesla zeer duidelijk in de handleiding.

Waarom geven verzekeringen vandaag fikse omniumkortingen bij wagens met vergevorderde rijassistenten?

Laatst gewijzigd door Micele : 26 oktober 2019 om 09:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 09:23   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Daar zit de grote meerderheid van de mensen echt op te wachten
en ding is zeker en dat is dat er veel ongelukken zullen gebeuren.
De onwetende onheilsprofeet is er weer.

Een ding is zeker en al bewezen dat veel ongelukken al vermeden zijn door bepaalde rij-assistenten, level 1 en 2:
https://en.wikipedia.org/wiki/Collis...oidance_system
https://nl.wikipedia.org/wiki/Precrash-systeem

Anders zouden verzekeringen ook geen kortingen geven hé.

Laatst gewijzigd door Micele : 26 oktober 2019 om 09:28.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 21:19   #6
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoeft dat en waarom? Zijn er geen omniumverzekeringen?

De bestuurder blijft 100% verantwoordelijk want die zet de wagen - op bepaalde wegen, en weersomstandigheden - in functie autopilot. En dat maakt Tesla zeer duidelijk in de handleiding.

Waarom geven verzekeringen vandaag fikse omniumkortingen bij wagens met vergevorderde rijassistenten?
En Tesla betaalt die omniumverzekeringen?
Zal wel niet.

De bestuurder blijft dus ten allen tijde 100% verantwoordelijk. Tesla neemt geen enkele verantwoordelijkheid over de goede werking van zijn systemen. Dat is wel gemakkelijk.

Dat gaat niet werken, Micele. Iemand met enig gezond verstand zet dat spul nooit ofte jamais aan.
Het is niet redelijk om te verwachten van gelijk wie dat hij met een autonoom rijdend voertuig rijdt maar dat hij elke meter zijn volle aandacht bij het verkeer moet houden om tijdig in te grijpen als het systeem dan 1 keer per weet ik hoeveel km eens een fout maakt. Want als het fout gaat dan is het 100% zijn schuld. Waardeloos.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 21:24   #7
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Bof....

Ik rij persoonlijk liever zelf met mijn wagen dan dat mijn wagen met mij rijdt.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 21:59   #8
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De onwetende onheilsprofeet is er weer.

Een ding is zeker en al bewezen dat veel ongelukken al vermeden zijn door bepaalde rij-assistenten, level 1 en 2:
https://en.wikipedia.org/wiki/Collis...oidance_system
https://nl.wikipedia.org/wiki/Precrash-systeem

Anders zouden verzekeringen ook geen kortingen geven hé.
Mijn auto heeft zo een "collision avoidance system".
Rommel is het.
Van de 100 keer dat het ding piept is het 99 keer totaal onterecht (en ik bedoel werkelijk totaal onterecht, geen kat in de buurt) en de 100e keer had ik het potentiëel probleem al lang in de gaten. Eén keer ging ie zelfs autonoom in de remmen terwijl daar absoluut geen reden voor was. Dat was pas schrikken. Ik moet daar niets van weten. Ik bepaal zelf wat mijn auto moet doen. Ik zou het systeem maar al te graag uitschakelen maar dat is onmogelijk.

Ik heb dat eens nagekeken bij ons in België, en inderdaad, er zijn verzekeringsmaatschappijen die een korting geven als de auto is uitgerust met veiligheidssystemen. Een korting van 10%. Dat zijn maatschappijen die een dure basispremie aanbieden die minstens 10-20% hoger ligt dan wat je kan krijgen bij betrouwbare maatschappijen die dergelijke korting niet aanbieden.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 22:02   #9
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Bof....

Ik rij persoonlijk liever zelf met mijn wagen dan dat mijn wagen met mij rijdt.
Inderdaad. En als je dan toch 100% verantwoordelijk bent als het ding autonoom rijdt dan hoef ik die onzin niet en rij ik wel zelf.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2019, 23:38   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
En Tesla betaalt die omniumverzekeringen?
Zal wel niet.
De eigenaar van de wagen betaalt toch de verzekeringen.

Citaat:
De bestuurder blijft dus ten allen tijde 100% verantwoordelijk. Tesla neemt geen enkele verantwoordelijkheid over de goede werking van zijn systemen. Dat is wel gemakkelijk.
Zijn er dan automerken die wel de verantwoordelijkheid nemen voor hun gelijkaardige systemen? Vertel.

Citaat:
Dat gaat niet werken, Micele. Iemand met enig gezond verstand zet dat spul nooit ofte jamais aan.
Ze doen het nochtans redelijk dikwijls, Tesla kan zelfs elke km weten.

Citaat:
Het is niet redelijk om te verwachten van gelijk wie dat hij met een autonoom rijdend voertuig rijdt maar dat hij elke meter zijn volle aandacht bij het verkeer moet houden om tijdig in te grijpen als het systeem dan 1 keer per weet ik hoeveel km eens een fout maakt.
En waarom zou dat niet redelijk zijn enkel zijn ogen open te houden?

Citaat:
Want als het fout gaat dan is het 100% zijn schuld. Waardeloos.
Uiteraard is dat zijn schuld, ken jij assistentiesystemen van andere merken die 100% waterdicht zijn?


Een precrash-systeem is een geautomatiseerd computersysteem in een auto speciaal ontwikkeld om de impact van een verkeersongeval te verminderen dan wel te voorkomen. Het staat ook bekend onder de namen forward collision warning systems en collision mitigation by braking. Afhankelijk van het soort systeem kan het een gebruiker waarschuwen, remmen klaarzetten of inschakelen, en stoelen aanpassen qua positie of sterkte om veelal te voorkomen dat er een kop-staartbotsing ontstaat met mogelijke gevolgen zoals whiplash.

In 2011 is aan de Europese Commissie de vraag gesteld of zij voornemens is om gebruik van dergelijke technieken EU-breed te stimuleren.[1] Hier is als antwoord op gegeven dat een verplichte montage van geavanceerde noodremsystemen in bedrijfsvoertuigen in aantocht is, een verplichting die op 1 november 2013 voor nieuwe voertuigtypen en op 1 november 2015 voor alle nieuwe voertuigen van kracht wordt.[2] Dit zou, in lijn met de effectbeoordeling, in de EU elk jaar ongeveer 5.000 mensenlevens kunnen redden en het aantal zwaargewonden met circa 50.000 kunnen verminderen.[3]

https://nl.wikipedia.org/wiki/Precrash-systeem

Laatst gewijzigd door Micele : 26 oktober 2019 om 23:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2019, 07:00   #11
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De onwetende onheilsprofeet is er weer.

Een ding is zeker en al bewezen dat veel ongelukken al vermeden zijn door bepaalde rij-assistenten, level 1 en 2:
https://en.wikipedia.org/wiki/Collis...oidance_system
https://nl.wikipedia.org/wiki/Precrash-systeem

Anders zouden verzekeringen ook geen kortingen geven hé.
Dus volgens u zit elke mens echt te wachten op level 4 van autonoom te rijden? Die enkelingen die met een E-wagen rijden misschien

En verzekeringen geven meestal tussen de 3-7% korting als de wagen met verschillende veiligheidssystemen is uitgerust. Enkel op het omniumgedeelte. En het zijn dan vooral de duurdere maatschappijen. Nadat ze elk jaar wel 1-3% erbij tikken.

Tip: als je de betalingsuitnodiging voor eender welke verzekering krijgt en er staat een tariefwijziging op dan moet je protesteren. En elke keer zakken die maatschappijen terug naar het tarief dat zelfs lager ligt dan het jaar er voor.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2019, 07:30   #12
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.512
Standaard

'Autonoom' rijden is eigenlijk dat jij als bestuurder de ultieme controle over je voertuig hebt. Die controle zijn we door het Tesla 'autonoom' rijden echter juist aan het verliezen want 'autos' wordenber en meer 'remote controled' door. Maar het klinkt wel goed om een verlies aan vrijheid te verkopen als het tegenovergestelde. Een auto op zich is een levenloos ding. Er is daar op zich niets 'autonooms' aan. Het gaat erom wie de controle over dat voertuig heeft.

Laatst gewijzigd door Bach : 27 oktober 2019 om 07:31.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2019, 11:08   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Dus volgens u zit elke mens echt te wachten op level 4 van autonoom te rijden?
Waar beweerde ik dat?

Was de openingspost niet duidelijk genoeg?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2019, 18:51   #14
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(...)
Zijn er dan automerken die wel de verantwoordelijkheid nemen voor hun gelijkaardige systemen? Vertel.
(...)
Nee die zijn er niet. En dat is een probleem.

Aansprakelijkheid bij autonome voertuigen, dat wordt nog een stevige juridische discussie.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2019, 21:06   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Tesla autopilot ontwijkt nipt eendenfamilie die de weg oversteekt...

Citaat:
A Tesla owner claims that Tesla Autopilot detected and avoided a family of ducks in the middle of the road and the whole incident was caught on the TeslaCam



At a presentation about Tesla’s latest self-driving and computer vision capability earlier this year, Tesla Sr. Director of AI Andrej Karpathy said that they are currently working to identify and react to corner case scenarios that vehicles encounter on the road.

Karpathy says that they are pooling a lot of different rare events from their entire fleet of vehicles equipped with cameras in order to teach their Autopilot system to react to them.

With the release of TeslaCam, Tesla’s integrated dashcam feature, we are starting to see some more examples of these corner cases.

Earlier this year, we saw a video of Tesla Autopilot stopping for a rabbit on the road.

Now a Tesla owner claims that Tesla Autopilot managed to detect a family of ducks crossing the road and initiated the action to avoid them:


“In this video, the Tesla Model 3 autopilot detects a group of ducks crossing the highway and avoids them. The ducks survive!”
Here’s the video:


Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=yLsB...ture=emb_title

Kfp Prep
In this video, the Tesla Model 3 autopilot detects a group of ducks crossing the highway and avoids them. The ducks survive!
Bij 38 seconden...

Laatst gewijzigd door Micele : 11 november 2019 om 21:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2019, 09:12   #16
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Hoeft dat en waarom? Zijn er geen omniumverzekeringen?

De bestuurder blijft 100% verantwoordelijk want die zet de wagen -op bepaalde wegen, en weersomstandigheden- in functie autopilot. En dat maakt Tesla zeer duidelijk in de handleiding.

Waarom geven verzekeringen vandaag fikse omniumkortingen bij wagens met vergevorderde rijassistenten?
minuutje MR Micele

als ik de sleutels van mijn auto aan mijn vriend geef, dan betaalt mijn verzekering het grootste stuk, maar hé er bestaat zoiets als 'franchise' dan denk ik wel dat ik die franchise kan verhalen op mijn vriend ?? Wat denk je ?

Dus als Tesla claimt dat zij gaan rijden in mijn plaats (== stuur loslaten ten alle tijde, rempedaal loslaten), en dat ik daar bij moet zitten op de achterbank, dan doe je dat ook...
Als tesla claimt dat ze mijn fouten gaan helpen voorkomen, dan heb ik daar geen probleem mee. Dus wat is het ?

Laatst gewijzigd door brother paul : 12 november 2019 om 09:14.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2019, 11:18   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
minuutje MR Micele

als ik de sleutels van mijn auto aan mijn vriend geef, dan betaalt mijn verzekering het grootste stuk, maar hé er bestaat zoiets als 'franchise' dan denk ik wel dat ik die franchise kan verhalen op mijn vriend ?? Wat denk je ?

Dus als Tesla claimt dat zij gaan rijden in mijn plaats (== stuur loslaten ten alle tijde, rempedaal loslaten), en dat ik daar bij moet zitten op de achterbank, dan doe je dat ook...
Als tesla claimt dat ze mijn fouten gaan helpen voorkomen, dan heb ik daar geen probleem mee. Dus wat is het ?
Aha en waar claimt Tesla dat allemaal? In de handleiding van hun autopilot?

Ik denk dat Tesla geen enkele verantwoordelijkheid zal nemen moest het "zover" (jouw glazen bol) komen. Dat zal dan wel in hun handleiding moeten staan.

Je bent immers nergens verplicht die enhanced autopilot full self drive te activeren.
Of je bent nergens verplicht een Tesla-met-FSD (überhaupt) te kopen.

Je bent wel verplicht een autoverzekering af te sluiten.

Citaat:
Dus als Tesla claimt dat zij gaan rijden in mijn plaats (== stuur loslaten ten alle tijde, rempedaal loslaten), en dat ik daar bij moet zitten op de achterbank, dan doe je dat ook...
Als tesla claimt dat ze mijn fouten gaan helpen voorkomen, dan heb ik daar geen probleem mee. Dus wat is het ?
Begrijp ik niet, als de autopilotcomputer rijdt en jij zit -in je fantasie- op de achterbank hoe kun je dan "fouten" maken? Welke "fouten" dan?

Vergeet niet dat de natuurkundige wetten blijven bestaan, dat kan ook de perfect-werkende-zelfrijdende-wagen-2030 nooit compenseren.

Bekijk het prentje en de tekst nog eens goed bij level 4 high automation (want dat is de volgende stap na level 3):

UNDER CERTAIN CONDITIONS


Laatst gewijzigd door Micele : 12 november 2019 om 11:43.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2019, 12:01   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
minuutje MR Micele

als ik de sleutels van mijn auto aan mijn vriend geef, dan betaalt mijn verzekering het grootste stuk, maar hé er bestaat zoiets als 'franchise' dan denk ik wel dat ik die franchise kan verhalen op mijn vriend ?? Wat denk je ?

Dus als Tesla claimt dat zij gaan rijden in mijn plaats (== stuur loslaten ten alle tijde, rempedaal loslaten), en dat ik daar bij moet zitten op de achterbank, dan doe je dat ook...
Als tesla claimt dat ze mijn fouten gaan helpen voorkomen, dan heb ik daar geen probleem mee. Dus wat is het ?
Aja, en vergeet niet eerst op mijn hamvraag te antwoorden, de minuten van MR brother paul zijn overigens al lang om.

Waarom geven verzekeringen vandaag fikse omniumkortingen bij wagens met vergevorderde rijassistenten?

Vergevorderde rijassistenten vind je vanaf blz 95 tot 125:
https://www.tesla.com/sites/default/..._europe_nl.pdf
download: https://teslafacts.nl/model-3/downlo...andleiding.asp

Lees vooral de elfendertig attenties en/of let-op-verwittigingen gericht aan de bestuurder waar het systeem kan falen. Zo zekeren de automerken zich af.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 november 2019 om 12:06.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2019, 12:48   #19
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
En Tesla betaalt die omniumverzekeringen?
Zal wel niet.

De bestuurder blijft dus ten allen tijde 100% verantwoordelijk. Tesla neemt geen enkele verantwoordelijkheid over de goede werking van zijn systemen. Dat is wel gemakkelijk.

Natuurlijk niet. Jij betaalt die omnium, maar die omnium zal wel een pak goedkoper zijn vanwege de lagere kans op ongevallen.

Citaat:
Dat gaat niet werken, Micele. Iemand met enig gezond verstand zet dat spul nooit ofte jamais aan.
Het is niet redelijk om te verwachten van gelijk wie dat hij met een autonoom rijdend voertuig rijdt maar dat hij elke meter zijn volle aandacht bij het verkeer moet houden om tijdig in te grijpen als het systeem dan 1 keer per weet ik hoeveel km eens een fout maakt. Want als het fout gaat dan is het 100% zijn schuld. Waardeloos.
Waarom zou dat niet werken? Iedereen met gezond verstand zet dat spul zoveel mogelijk aan aangezien dat ding minder kans heeft op het veroorzaken van een ongeval dan jijzelf.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2019, 14:05   #20
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.096
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Aja, en vergeet niet eerst op mijn hamvraag te antwoorden, de minuten van MR brother paul zijn overigens al lang om.

Waarom geven verzekeringen vandaag fikse omniumkortingen bij wagens met vergevorderde rijassistenten?

Vergevorderde rijassistenten vind je vanaf blz 95 tot 125:
https://www.tesla.com/sites/default/..._europe_nl.pdf
download: https://teslafacts.nl/model-3/downlo...andleiding.asp

Lees vooral de elfendertig attenties en/of let-op-verwittigingen gericht aan de bestuurder waar het systeem kan falen. Zo zekeren de automerken zich af.
eentje op het werk van mijn vrouw heeft deze maand zijn Tesla 3 gekregen:

kijk als hij een rond punt nadert moet hij zelf remmen...
en als hij een kruispunt nadert moet hij raad maar, zelf remmen....

dus wat het wonderbaarlijke verschil is met rijhulpsystemen van de andere merken is mij effe een raadsel...

misschien dat hij wat draait aan het stuur ifv van de weg die hij kan registreren met de camera ?
en misschien dat hij van vak verandert als je de pinker gebruikt en er niemand in de weg zit..

denk dus dat die Tesla goed handsfree op de snelweg kan rijden. thats it.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be