![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Tot wanneer zou je abortus toelaten? | |||
Niet |
![]() ![]() ![]() |
2 | 7,41% |
tot 2 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
tot 4 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
tot 6 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
tot 8 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
2 | 7,41% |
tot 10 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
2 | 7,41% |
tot 12 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
7 | 25,93% |
tot 14 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
1 | 3,70% |
tot 16 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
tot 20 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
3 | 11,11% |
tot 24 weken na de conceptie |
![]() ![]() ![]() |
2 | 7,41% |
ander voorstel |
![]() ![]() ![]() |
8 | 29,63% |
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#221 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals ik al stelde, als het die volgorde is, die abstracte notie van volgorde, dan kan ik die implementeren zoals ik wil, he. Als ik dat in mijn computer doe, heb ik in die computer dus wel degelijk het enige onderscheiden aspect dat van iets een "uniek menselijk wezen" maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#222 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Volgens uw eigen logica: omdat een aantal mensen dat zo zien. Alleen hebt u al aangegeven dat er eigenlijk geen objectieve maatstaf gehanteerd kan worden. Iedereen moet vrij zijn om mogelijke "vijanden" uit te schakelen. Als het pasgeboren kind volgens de moeder een "vijandig" element uitmaakt, moet ze volgens uw eigen denkwijze de vrijheid hebben om de baby ook na de geboorte uit te schakelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#223 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Toen ik dit voor het eerst aanbracht, was er nog geen sprake van het discussie-element mens - dier. U dwaalt dus als u in eerste alinea het omgekeerde beweert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#224 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is geen inherente waarde van een pasgeborene. Maar het valt buiten het kader van de discussie over abortus. Men kan de discussie over abortus dus voeren ZONDER zelfs maar moeten gaan te discussieren over wat er met de pasgeborene gebeurt. Het principe dat abortus moet toelaten, heeft niet eens nodig dat pasgeborenen waardeloos zijn (wat ze zijn, maar ik heb dat argument niet nodig). We kunnen ons dus in de positie plaatsen waar men die waardeloosheid van die pasgeborene niet moet beschouwen, en dat is wat ik ook deed. Maw, ZELFS al ga je (per abuis) waarde toekennen aan een pasgeborene, DAN NOG is het argument van abortus geldig. Citaat:
Maar het punt is dat men zelfs zo ver niet moet gaan om "beschikking over eigen lichaam" te beschouwen. DAT recht houdt op met zinvol te zijn eens de twee lichamen gescheiden zijn. (het recht houdt niet op te bestaan, maar het is niet meer van toepassing, want de lichamen zijn nu gescheiden). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#225 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb het van bij het begin al aangegeven: u bent niet consequent in het doorredeneren van uw eigen beginselen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#226 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Iets is "menselijk leven" ALS het zo een code bevat, dat is wat je stelde. Het enige onderscheid tussen een varkens zygote en een mensenzygote dat voor U van belang is, is die VOLGORDE. Welnu, die volgorde kan ik in een computer genereren. Niet de zygote. Maar die zygote is voor U van geen belang, want een varkenszygote speelt geen rol, he. Het is de abstracte volgorde die "menselijk leven" definieert voor U, en niks anders. Want zonder die volgorde is er geen "menselijk leven", ook al is al de rest er. Dan is het toch "de volgorde" en enkel 'de volgorde' die "menszijn' is ? Welnu, die kan ik in een file genereren uitgaande van twee mensenDNA files. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#227 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus ZELFS al zou die kleine een waarde hebben (en joost mag weten waarom), zolang die kleine ook nog eens een parasiet is van het moederlichaam, heeft die waarde geen belang, want ondergeschikt aan de moeder haar zelfbeschikking over haar lichaam. Het punt is dat DAT argument dan ophoudt met te gelden na de geboorte. Maw, er zijn TWEE redenen om abortus mogen te plegen: 1) die kleine is niks waard als de ouders er geen waarde aan geven 2) de moeder beschikt over haar lichaam Na de geboorte vervalt de pertinentie van 2) en blijft 1) over 1) die kleine is niks waard als de ouders er geen waarde aan geven Dus mogen de ouders die kleine nog altijd afmaken, maar er is nu maar 1 argument meer over. Laten we nu 1) weg, dan zijn we in het geval van de discussie: reden om abortus te plegen: 1) weggelaten 2) de moeder beschikt over haar lichaam reden voor ouders om kleine af te maken 1) weggelaten. Laatst gewijzigd door patrickve : 30 november 2019 om 15:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#228 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De definitie van menselijk leven gaat evenwel verder dan alleen die biologische werkelijkheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#229 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#230 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#231 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het ENIGE verschil tussen een bevruchte eicel en een onbevruchte eicel, is extra genetische code, van de zaadcel, gewoon bijgevoegd. Het is dus een abstracte notie, die - volgens U - van een dinges een "unieke mens" maakt. En die abstracte notie kan men in een computer genereren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#232 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat mij betreft uiteraard. Maar zoals ik nu al 5 keer aangegeven heb, dat argument is niet eens pertinent bij abortus. Daar is het beschikkingsrecht over haar lichaam die primeert. Argument dat wegvalt na de geboorte uiteraard.
Laatst gewijzigd door patrickve : 30 november 2019 om 15:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#233 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En dat kan men - wat u ook beweert - niet in of door een computer genereren. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#234 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Indien u zelf eens naleest wat u in de loop van de draad schreef, dan klopt uw eerdere argumentatie niet om het beschikkingsrecht van de moeder na de geboorte in te perken. Dan had u gewoon al moeten toegeven: ook na de geboorte vind ik dat de moeder mag beslissen over leven en dood, al gaat het dan om een andere argumentatie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#235 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij wijze van spreken: Als het "28" bevat is het een mens, als het "35" bevat is het een varken. Dus is "de mens" niks anders dan HET GETAL 28 he. Als ik dat getal 28 dus op een andere manier voorstel, is dat OOK een mens, he. Dat zoiets idioot is, is evident, maar het toont het idiote aan van te zeggen dat een zekere chemische volgorde "een mens" is. En dat is wat jij doet, door het onderscheid te maken tussen een varkenseicel en een menseneicel. Dat zijn twee heel gelijkaardige dinges, en het enige verschil er tussen is een volgorde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#236 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zou kunnen zeggen: ik ga de stelling van Pythagoras bewijzen. Jij zegt "straks ga je ook nog eens de driehoeksongelijkheid bewijzen". Ik antwoord: "ik heb de driehoeksongelijkheid niet nodig om de stelling van Pythagoras te bewijzen" En nu kom je mij verwijten dat ik toch eigenlijk de driehoeksongelijkheid kan bewijzen. Ja, maar die is niet pertinent voor de stelling van Pythagoras, he. Laatst gewijzigd door patrickve : 30 november 2019 om 15:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#237 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja, ik maak een onderscheid in wat in de potentie besloten ligt: een mens of een dier. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#238 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu is het duidelijk: ook al is de argumentatie anders, de moeder moet volgens u voor als na de geboorte volkomen en onbeperkt kunnen beslissen over leven en dood van haar eigen kind. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#239 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw potentieverhaaltje werkt niet: een onbevruchte eicel heeft ook "de potentie" om een mens te worden, en daar geldt uw argument dus plots niet. En een geavorteerde eicel heeft helemaal de potentie niet meer om een mens te worden, en toch ga je daarover jammeren. Dus, nee, als je gaat graven is uw ENIGE onderscheid: een DNA volgorde. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#240 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() En daarmee vullen deze discuterende heren hun dagen , erg zinvolle bezigheid hoor .
Een bevruchte eicel maakt deel uit van het vrouwelijk lichaam omdat zonder die connectie de vrucht geen leven is beschoren . Zij , de vrouw , kan en mag dus beslissen wat ermee te doen . Er is een wettelijke plicht om mensen in nood te helpen tenzij je door die hulp het eigen leven in gevaar brengt . Op het moment van bevalling , met ontstaan van zelfstandig leven dus , houdt het beschikkingsrecht over dat leven op en maakt plaats voor verantwoordelijkheid en wettelijke plicht om dat nieuwe mensje de beste kansen te geven. Waarom maken jullie het zo moeilijk ?! |
![]() |
![]() |