Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 december 2019, 14:23   #161
N-Vb
Minister-President

N-Vb's schermafbeelding

Standaard

Nederlands, wiskunde en wetenschappen. Op álle domeinen verslechten de prestaties van onze vijftienjarigen, en dat al sinds 2000. Dat blijkt uit de driejarige PISA-test van de OESO, waaraan 4.882 Vlaamse scholieren deelnamen. We verliezen onze wiskundeknobbels, tuimelen uit de top van het leesklasje en zitten ook voor wetenschappen bij het weinig benijdenswaardige clubje dalers. Omdat niemand goed weet hoe we het tij moeten keren, stelt onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) een soort A-team aan: een internationale groep experten, onder leiding van OESO-topman Dirk Van Damme. “Het is de bedoeling dat zij met voorstellen komen om de kwaliteit van ons onderwijs te verhogen”, zegt Weyts. “De toestand is ernstig. We moeten nú ingrijpen.”
N-Vb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 14:26   #162
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
ik kies gewoon op mn e reader de gewenste lettergrootte, is dat ook goed?
Als ge daarbij rechtstaand leest en uw e-reader op de grond legt helpt ook.

Ge kunt toch maar half bladzijden lezen als ge dat vergroot. En het beeld blijft even wazig=vermoeiend.

PS in de bibliotheek kunt ook boeken lenen voor mensen met zichtproblemen. Die letters zijn ook groter gedrukt. Iets voor u? DAn kunt ge ook nog lezen zonder bril.

Laatst gewijzigd door pajoske : 4 december 2019 om 14:31.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 14:29   #163
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Inhoud van websites lezen op het internet is ook lezen. Internet is een drager van informatie: zakelijk, vertier, literair ..., net zoals boeken dat zijn.
Op Youtube staat maar weinig tekst he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 14:29   #164
pajoske

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
Nederlands, wiskunde en wetenschappen. Op álle domeinen verslechten de prestaties van onze vijftienjarigen, en dat al sinds 2000. Dat blijkt uit de driejarige PISA-test van de OESO, waaraan 4.882 Vlaamse scholieren deelnamen. We verliezen onze wiskundeknobbels, tuimelen uit de top van het leesklasje en zitten ook voor wetenschappen bij het weinig benijdenswaardige clubje dalers. Omdat niemand goed weet hoe we het tij moeten keren, stelt onderwijsminister Ben Weyts (N-VA) een soort A-team aan: een internationale groep experten, onder leiding van OESO-topman Dirk Van Damme. “Het is de bedoeling dat zij met voorstellen komen om de kwaliteit van ons onderwijs te verhogen”, zegt Weyts. “De toestand is ernstig. We moeten nú ingrijpen.”
Dat is weggegooid geld;
Kwaliteit leerkrachten verhogen.
Leerkrachten bijna uitsluitend laten doen waarvoor ze opgeleid zijn, en wat hun taak is: les geven en correcte eindbeoordelingen geven.
Eisen durven stellen aan leerlingen.
Ouders moeten ook hun verantwoordelijkheid opnemen.

Dan is het probleem voor en groot deel opgelost.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 14:34   #165
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er wordt geen grammatica meer gegeven ?

En dan bedoel ik zinsbouw, lijdend voorwerp, onderwerp, enz... ?

Wat doen die in de les Nederlands dan ?
In Belgie weet ik het niet, maar in Frankrijk is dat zo goed als afgeschaft. Nog hier en daar sporadisch een puntje, dat geen coherent geheel meer vormt. Mijn vrouw die Latijn geeft, is meestal de eerste om trachten noties zoals onderwerp en werkwoord en zo aan te brengen. Verbuigingen zijn ver weg ! Maar ze heeft vaak hevige discussies met haar collega's frans (mijn vrouw is eerder een linguiste, en de meeste van haar collega's zijn "litteraire geesten" die erop los lullen), die zelf niks van grammatica meer kunnen, en de grootste zever hierover vertellen. En ze wordt gek van de onderwijzeressen van de kleinste, die soms een puntje grammatica geven dat *totaal fout* is op een wijze dat het zelfs normaal gezien bij ons (destijds) in 't lager middelbaar afgestraft werd in de lessen frans.
Oud 4 december 2019, 14:36   #166
N-Vb
Minister-President

N-Vb's schermafbeelding

Standaard

Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  Naamloosoos.png
Bekeken: 233
Grootte:  36,6 KB
ID: 111687

https://forum.politics.be/attachment...1&d=1575466535
Oud 4 december 2019, 14:38   #167
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Persoonlijk vond ik die verplichte spreekbeurten zo ongeveer kindermishandeling met traumatische inslag.
Beetje autistisch ?

Toch raar hoor. Leren spreken voor een groep is een belangrijke vaardigheid, en het is gemakkelijker dat voor een gekende, kleine groep te doen (je klasgenoten) dan voor een grote zaal he. Vroeg of laat moet je toch zoiets kunnen doen. Zoals leren met mes en vork eten he, of je schoenveters knopen.

Leren de plankenkoorts overwinnen is belangrijk.

Persoonlijk vond ik het destijds plezant, wat niet wegneemt dat er plankenkoorts was. Maar dat leer je juist beheersen he, door het eerst te doen voor kameraadjes.
Oud 4 december 2019, 14:38   #168
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als ik zo'n zin lees, begrijp ik het best wel...
Oud 4 december 2019, 14:42   #169
N-Vb
Minister-President

N-Vb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ons land scoort slecht, Nederland nog slechter,
nochtans is Nederland een bibliotheekparadijs, in vergelijking met B,
maar toch moet je voorzichtig zijn met zo'n tabellen,

misschien dat er in onze landen meer gebruik gemaakt wordt van YouTube en andere digitale media, andere hobby's
Oud 4 december 2019, 14:43   #170
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Neen, dat zijn nu eenmaal introverten. Vaak de ingenieurs en wetenschappers van morgen, trouwens.

Spreekbeurten ervaarde ik ook als een marteling. Dat is iets waar je een week dikke stress voor had.

Nu spreek ik voor veel grotere en kritischere groepen, maar op die leeftijd is dat gewoon onnodig.
Da's raar hoor. In het vierde studiejaar heb ik een spreekbeurt over de tabel van Mendelev gehouden, in het zesde over de wet van Newton en het zonnestelsel (naar aanleiding van de lancering van Voyager), in het eerste middelbaar over de Big Bang (had net "the first three minutes" van Weinberg gelezen die door Natuur en Techniek in het nederlands vertaald was), in het tweede of derde middelbaar (weet het niet meer) een reeks van 4 spreekbeurten over de Han dynastie.

In de twee laatste jaren van de humaniora gaf ik een paar keer wiskunde les in plaats van de leraar als die afwezig was (is vier of 5 keer voorgevallen).

Ik moet zeggen dat ik wel veel plankenkoorts had, maar het gaf ook een kick.

Laatst gewijzigd door patrickve : 4 december 2019 om 14:46.
Oud 4 december 2019, 14:45   #171
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Zo is het altijd wat natuurlijk. Ik herinner mij een klasgenoot die veel durfde - tot stiekem masturberen in de klas toe - maar in de muziekles trilde als een espenblad als hij een stukje blokfluit moest spelen.
Bwahahaha !
Oud 4 december 2019, 14:46   #172
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat is weggegooid geld;
Leerkrachten bijna uitsluitend laten doen waarvoor ze opgeleid zijn, en wat hun taak is: les geven en correcte eindbeoordelingen geven.

Een volledige en dubbele 2.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 14:53   #173
N-Vb
Minister-President

N-Vb's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Da's raar hoor. In het vierde studiejaar heb ik een spreekbeurt over de tabel van Mendelev gehouden, in het zesde over de wet van Newton en het zonnestelsel (naar aanleiding van de lancering van Voyager), in het eerste middelbaar over de Big Bang (had net "the first three minutes" van Weinberg gelezen die door Natuur en Techniek in het nederlands vertaald was), in het tweede of derde middelbaar (weet het niet meer) een reeks van 4 spreekbeurten over de Han dynastie.

In de twee laatste jaren van de humaniora gaf ik een paar keer wiskunde les in plaats van de leraar als die afwezig was (is vier of 5 keer voorgevallen).

Ik moet zeggen dat ik wel veel plankenkoorts had, maar het gaf ook een kick.

Toen ik in het eerste studiejaar samen met m"n klasgenoten over zwarte gaten en de relativiteitstheorie discussieerde zei de leraar dat we moesten stoppen met die onnozele praat, hij heeft ons toen gebuisd,
nadien zijn we allemaal naar het bijzonder onderwijs moeten gaan,

nu werken de meesten bij de vuilnisophaling

Oud 4 december 2019, 14:55   #174
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toen ik in het eerste studiejaar samen met m"n klasgenoten over zwarte gaten en de relativiteitstheorie discussieerde zei de leraar dat we moesten stoppen met die onnozele praat, hij heeft ons toen gebuisd,

Daar kunnen die zwarte gaten prima van pas komen, eerlijk gezegd
Oud 4 december 2019, 15:04   #175
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is weggegooid geld;

Laat dat nu net het grote problem zijn in deze. Baardapen die verwachten dat hun kinderen door de leerkrachten opgevoed worden, niet alleen opgeleid. En als er iets niet naar hun goesting is meteen gaan rellen aan de schoolpoort met de hele 'gemeenschap'.
Oud 4 december 2019, 15:12   #176
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Mijn eerste spreekbeurt ging over de Schrödinger vergelijking. Ik heb toen de tijdsafhankelijke driedimensionale oplossing naar voren gebracht.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 15:17   #177
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Als ge daarbij rechtstaand leest en uw e-reader op de grond legt helpt ook.

Ge kunt toch maar half bladzijden lezen als ge dat vergroot. En het beeld blijft even wazig=vermoeiend.

PS in de bibliotheek kunt ook boeken lenen voor mensen met zichtproblemen. Die letters zijn ook groter gedrukt. Iets voor u? DAn kunt ge ook nog lezen zonder bril.
Ga jij mij nu uitleggen wat mijn ogen t beste doen?
Ik zet de letters 1 maatje groter, ze zijn scherp en de blz worden aangepast aan t formaat. ...
Heb jij al ooit wel eens iets gelezen op een e-reader, Jos, want je uitleg doet me vermoeden van niet. ... Maar je bent er wel erg tegen hé....
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2019, 15:19   #178
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Laat dat nu net het grote problem zijn in deze. Baardapen die verwachten dat hun kinderen door de leerkrachten opgevoed worden, niet alleen opgeleid. En als er iets niet naar hun goesting is meteen gaan rellen aan de schoolpoort met de hele 'gemeenschap'.
Geheel onlogisch is dat niet hé ... Als wij t niet doen, gaan die niet opgevoed geraken hé.
Oud 4 december 2019, 15:23   #179
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Geheel onlogisch is dat niet hé ... Als wij t niet doen, gaan die niet opgevoed geraken hé.
De manier van opvoeden die ze verstaan, de Noord-Afrikaanse, die mag hier niet eens gebruikt worden.

Want als de crapulletjes het ginder uithangen, dan pakt diegene die er het dichtst bijstaat een stok en die peert erop.

Hier wordt men voor die opvoedingsmethoden opgesloten.

Dus, elke generatie Noord-Afrikanen, die niet in hun natuurlijke habitat leven/opgroeien, is per definitie een verloren generatie.
Oud 4 december 2019, 15:41   #180
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De manier van opvoeden die ze verstaan, de Noord-Afrikaanse, die mag hier niet eens gebruikt worden.

Want als de crapulletjes het ginder uithangen, dan pakt diegene die er het dichtst bijstaat een stok en die peert erop.

Hier wordt men voor die opvoedingsmethoden opgesloten.

Dus, elke generatie Noord-Afrikanen, die niet in hun natuurlijke habitat leven/opgroeien, is per definitie een verloren generatie.
Ik heb hier thuis altijd mijn hardhouten wandelstok klaarliggen, mss daarom dat er hier geen komen...

Ik zou die anders nogal opvoeden ze!

Laatst gewijzigd door Anna List : 4 december 2019 om 15:42.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be