![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#501 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of begrijp ik je verkeerd, en zijn we het eigenlijk eens, dat op dat moment, de vrouw mag vragen van een vroegtijdige bevalling te bekomen en dus die levensvatbare foetus buiten de baarmoeder, dus daadwerkelijk buiten de baarmoeder te krijgen ? Dat is het punt dat ik van in 't begin stelde: de vrouw BLIJFT voortdurend "recht op abortus" hebben, maar vanaf een zeker punt wordt dat gewoon "kunstmatig een bevalling bekomen". Op elk moment mag de vrouw dus haar zwangerschap onderbreken, dus bvb ook na 30 weken, alleen noemt men het dan geen "abortus" meer, maar wel "vroegtijdig verwekte bevalling". Is dat jouw punt misschien ? Dan zijn we het allang eens, natuurlijk, alleen bedoelde ik daarmee ook "abortus". Zij blijft dus gans de tijd zelfbeschikking houden over haar lichaam, dus ook na bvb 35 weken, het is enkel dat men dan overgaat tot een "bevalling" in plaats van "abortus" - maar ik noemde beide dingen hetzelfde. Maw, de vrouw mag op elk ogenblik "die vrucht buitensjotten". Als die echter levensvatbaar is, dan laten we die, buiten de baarmoeder, verder leven. Was dat wat je bedoelde ? Laatst gewijzigd door patrickve : 15 december 2019 om 15:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#502 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nee , het is niet mijn standpunt dat een vrouw na 22 weken nog voor abortus kan gaan of na 22 weken de foetus mag buiten sjotten, jongens toch,! ![]() Na 22 weken kan ze er nog voor kiezen anoniem te bevallen of gewoon af te staan voor adoptie. Echt , totale waanzin deze discussie langzamerhand! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#503 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Waarom mag de vrouw geen abortus meer laten uitvoeren als de vrucht levensvatbaar is? Om welke reden? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#504 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dus waarom??? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#505 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Neen, dat zeg ik niet. Wel alice.
Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 15 december 2019 om 21:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#506 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik herhaal, dat is geen wit-zwart wereld; ieder moet handelen in eer en geweten... en zelfs dan... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#507 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Euh, lees ik hier een pleidooi voor het doden van een geboren gehandicapt kind?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#508 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
En ik hou geen pleidooi om om het even wat, niet voor abortus, niet tegen abortus, niet voor het laten inslapen van zwaar gehandicapte babies... Evenmin voor het doden tijdens oorlogen, of de electrische stoel, of... , of... en denk maar niet dat als jij zou een éénduidend antwoord krijgen over wat het meeste telt de vrijheid van de vrouw om wel of niet te baren en het recht van de vrucht om geboren te worden... Daar bestaat gewoonweg geen éénduidend antwoord op; zoals op zovele dingen die dagelijks gebeuren geen éénduidend oordeel van goed of kwaad bestaat... Leef ermee, en tracht voor jezelf dat te doen wat voor jezelf het meest intrinsiek nodig is... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#509 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#510 |
Banneling
|
![]() Neen, Jan, de wet is een middel om de mensen, zonder al te veel botsingen en op vreedzame wijze met elkaar te laten leven... Maar de wet vervangt het eigen oordeel en de eigen levenswijze niet...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#511 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kortom, de wet is de objectieve standaard om samenleving mogelijk te maken. Het morele oordeel komt een andere categorie toe. Nu is de hele vraag hoe moraliteit en wetgeving zich tegenover elkaar verhoudt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#512 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het is niet aan de wet om een moraliteit op te dringen en het is evenmin aan de moraliteit om de wet te bepalen... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#513 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#514 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat jij zegt is: dat dinges dat in haar buik zit, moet kunnen blijven leven, eens het levensvatbaar is buiten haar buik. Wel, dan is het evidente toch, dat zij die willen dat het blijft leven, het in leven houden, he. Citaat:
Uw argument, dat het is omdat die foetus nu BUITEN haar baarmoeder kan verderboeren, heeft toch alleen maar zin als die foetus ook DAADWERKELIJK gaat voortboeren BUITEN die baarmoeder ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#515 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dit is tergen en daar ga ik niet op in. Al X keer gezegd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#516 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#517 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het gaat over verschillende factoren ( recht op zelfbeschikking voor vrouwen - levensvatbaarheid foetus buiten baarmoeder) en de compromis daarrond. Uw " evidentie " is er geen, en evenmin ben je het recht op zelfbeschikking kwijt omdat er sprake is van een compromis, je hebt de keuze tot een termijn tussen 12 en 22 weken, maar daarna primeert ook de kans op voortbestaan van de foetus. Dus beslis je na 12 tot 22 weken, afhankelijk van wetgeving om toch die baby niet te willen, dan beval je anoniem of staat het af voor adoptie. Een compromis houdt altijd in dat geen enkel recht absoluut is, uw bizarre opvattingen zijn de mijne niet, dus daar moet ik niet op ingaan. Die voor uw en niet mijn rekening. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#518 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#519 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar heb ik geen weet van Marie, zelfs een zwaar gehandicapt kind wordt bij geboorte niet gedood hoor. Wel zal zorg in het teken staan van kwaliteit van leven en mate van levensvatbaarheid. Bedoel je dat misschien?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#520 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De elementaire mensenrechten, die de basisrechten van iedereen moet vrijwaren in een samenleving is voor mij wel ene goede aanwijzing voor wat wettelijk wel of niet aanvaarbaar is... En vergeet niet dat die elementaire mensenrechten zijn gestoeid op jarenlange ervaring en tot stand zijn gekomen na een vreselijk en dodelijk oorlog... Maar die elementaire mensenrechten hebben, voor mij niets met moraliteit, wel veel met rechtvaardigheid te maken... |
|
![]() |
![]() |