Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 december 2019, 15:18   #501
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Het is niet omdat je jezelf eindeloos herhaalt , dat je gelijk hebt in een discussie. Bovendien is het nogal bizar dat bij u alles minstens X keer herhaalt moet worden maar ik zet het nog even op een rij voor u.
En recht op zelfbeschikking voor vrouwen dus keuze om legaal voor een abortus te kiezen, en recht op leven van een foetus die buiten de baarmoeder kan overleven;compromis- abortus kan tussen 12 tot 22 weken omdat de foetus daarna levensvatbaar is buiten de baarmoeder.
De vraag, Alice, is waarom die "foetus is levensvatbaar buiten de baarmoeder" plots de vrouw moet verplichten van die levensvatbare foetus buiten de baarmoeder, nog 4 maanden of zo binnen de baarmoeder te houden.

Of begrijp ik je verkeerd, en zijn we het eigenlijk eens, dat op dat moment, de vrouw mag vragen van een vroegtijdige bevalling te bekomen en dus die levensvatbare foetus buiten de baarmoeder, dus daadwerkelijk buiten de baarmoeder te krijgen ?

Dat is het punt dat ik van in 't begin stelde: de vrouw BLIJFT voortdurend "recht op abortus" hebben, maar vanaf een zeker punt wordt dat gewoon "kunstmatig een bevalling bekomen". Op elk moment mag de vrouw dus haar zwangerschap onderbreken, dus bvb ook na 30 weken, alleen noemt men het dan geen "abortus" meer, maar wel "vroegtijdig verwekte bevalling".

Is dat jouw punt misschien ? Dan zijn we het allang eens, natuurlijk, alleen bedoelde ik daarmee ook "abortus". Zij blijft dus gans de tijd zelfbeschikking houden over haar lichaam, dus ook na bvb 35 weken, het is enkel dat men dan overgaat tot een "bevalling" in plaats van "abortus" - maar ik noemde beide dingen hetzelfde. Maw, de vrouw mag op elk ogenblik "die vrucht buitensjotten". Als die echter levensvatbaar is, dan laten we die, buiten de baarmoeder, verder leven.

Was dat wat je bedoelde ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 15 december 2019 om 15:20.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2019, 16:54   #502
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De vraag, Alice, is waarom die "foetus is levensvatbaar buiten de baarmoeder" plots de vrouw moet verplichten van die levensvatbare foetus buiten de baarmoeder, nog 4 maanden of zo binnen de baarmoeder te houden.

Of begrijp ik je verkeerd, en zijn we het eigenlijk eens, dat op dat moment, de vrouw mag vragen van een vroegtijdige bevalling te bekomen en dus die levensvatbare foetus buiten de baarmoeder, dus daadwerkelijk buiten de baarmoeder te krijgen ?

Dat is het punt dat ik van in 't begin stelde: de vrouw BLIJFT voortdurend "recht op abortus" hebben, maar vanaf een zeker punt wordt dat gewoon "kunstmatig een bevalling bekomen". Op elk moment mag de vrouw dus haar zwangerschap onderbreken, dus bvb ook na 30 weken, alleen noemt men het dan geen "abortus" meer, maar wel "vroegtijdig verwekte bevalling".

Is dat jouw punt misschien ? Dan zijn we het allang eens, natuurlijk, alleen bedoelde ik daarmee ook "abortus". Zij blijft dus gans de tijd zelfbeschikking houden over haar lichaam, dus ook na bvb 35 weken, het is enkel dat men dan overgaat tot een "bevalling" in plaats van "abortus" - maar ik noemde beide dingen hetzelfde. Maw, de vrouw mag op elk ogenblik "die vrucht buitensjotten". Als die echter levensvatbaar is, dan laten we die, buiten de baarmoeder, verder leven.

Was dat wat je bedoelde ?
Heeft u weet van een vrouw die ooit die vraag heeft gesteld? Om een foetus te verwijderen na 22 weken met de bedoeling ze in leven te houden , als vorm van wat? Vroegtijdig verwekte bevalling?? Geef eens een bron waaruit blijkt dat een vrouw die ooit zou hebben voorgesteld? Ik ben niet verantwoordelijk voor uw bizarre gedachten .

Nee , het is niet mijn standpunt dat een vrouw na 22 weken nog voor abortus kan gaan of na 22 weken de foetus mag buiten sjotten, jongens toch,!
Na 22 weken kan ze er nog voor kiezen anoniem te bevallen of gewoon af te staan voor adoptie.
Echt , totale waanzin deze discussie langzamerhand!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2019, 21:27   #503
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee , het is niet mijn standpunt dat een vrouw na 22 weken nog voor abortus kan gaan of na 22 weken de foetus mag buiten sjotten, jongens toch,!
Na 22 weken kan ze er nog voor kiezen anoniem te bevallen of gewoon af te staan voor adoptie.
Euh, dat weten we ondertussen wel, maar u hebt nooit een antwoord gegeven op de vraag naar het waarom.

Waarom mag de vrouw geen abortus meer laten uitvoeren als de vrucht levensvatbaar is? Om welke reden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2019, 21:39   #504
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Euh, dat heeft alice al gezegd. Geen van jullie beiden kan echter uitleggen waarom er geen abortus meer mag gepleegd worden op een levensvatbare vrucht.
Jan het ben jij die dat zegt... dat er geen abortus mag gepleegd worden op een levensvatbare vrucht...
Dus waarom???
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2019, 21:41   #505
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Jan het ben jij die dat zegt... dat er geen abortus mag gepleegd worden op een levensvatbare vrucht...
Dus waarom???
Neen, dat zeg ik niet. Wel alice.

Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 15 december 2019 om 21:42.
Oud 15 december 2019, 21:42   #506
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
't Gaat niet om zwart of wit. 't Gaat om de reden die aan de grondslag ligt van alices redenering. Ze stelt immers dat eens een vrucht levensvatbaar is er geen abortus mag gepleegd worden (met uitzondering van medische redenen). Waarom eigenlijk? Waarom mag dat vanaf dat moment niet meer?

Waarom komt hier toch maar geen antwoord op?
Waarom Jan mag men een pasbeboren kind niet doden... of mag men dat wel??? Het gebeurt als het te zeer gehandicapt is...
Ik herhaal, dat is geen wit-zwart wereld; ieder moet handelen in eer en geweten... en zelfs dan...
Oud 15 december 2019, 21:42   #507
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom Jan mag men een pasbeboren kind niet doden... of mag men dat wel??? Het gebeurt als het te zeer gehandicapt is...
Ik herhaal, dat is geen wit-zwart wereld; ieder moet handelen in eer en geweten... en zelfs dan...
Euh, lees ik hier een pleidooi voor het doden van een geboren gehandicapt kind?
Oud 15 december 2019, 21:52   #508
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Het gebeurt Jan...
En ik hou geen pleidooi om om het even wat, niet voor abortus, niet tegen abortus, niet voor het laten inslapen van zwaar gehandicapte babies...
Evenmin voor het doden tijdens oorlogen, of de electrische stoel, of... , of... en denk maar niet dat als jij zou een éénduidend antwoord krijgen over wat het meeste telt de vrijheid van de vrouw om wel of niet te baren en het recht van de vrucht om geboren te worden... Daar bestaat gewoonweg geen éénduidend antwoord op; zoals op zovele dingen die dagelijks gebeuren geen éénduidend oordeel van goed of kwaad bestaat...
Leef ermee, en tracht voor jezelf dat te doen wat voor jezelf het meest intrinsiek nodig is...
Oud 15 december 2019, 21:55   #509
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gebeurt Jan...
En ik hou geen pleidooi om om het even wat, niet voor abortus, niet tegen abortus, niet voor het laten inslapen van zwaar gehandicapte babies...
Evenmin voor het doden tijdens oorlogen, of de electrische stoel, of... , of... en denk maar niet dat als jij zou een éénduidend antwoord krijgen over wat het meeste telt de vrijheid van de vrouw om wel of niet te baren en het recht van de vrucht om geboren te worden... Daar bestaat gewoonweg geen éénduidend antwoord op; zoals op zovele dingen die dagelijks gebeuren geen éénduidend oordeel van goed of kwaad bestaat...
Leef ermee, en tracht voor jezelf dat te doen wat voor jezelf het meest intrinsiek nodig is...
Er bestaat wel een eenduidig antwoord voor u als seculier denkende persoon, nl. de wet.
Oud 15 december 2019, 21:59   #510
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Er bestaat wel een eenduidig antwoord voor u als seculier denkende persoon, nl. de wet.
Neen, Jan, de wet is een middel om de mensen, zonder al te veel botsingen en op vreedzame wijze met elkaar te laten leven... Maar de wet vervangt het eigen oordeel en de eigen levenswijze niet...
Oud 15 december 2019, 22:06   #511
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, Jan, de wet is een middel om de mensen, zonder al te veel botsingen en op vreedzame wijze met elkaar te laten leven... Maar de wet vervangt het eigen oordeel en de eigen levenswijze niet...
Kortom, de wet is de objectieve standaard om samenleving mogelijk te maken. Het morele oordeel komt een andere categorie toe. Nu is de hele vraag hoe moraliteit en wetgeving zich tegenover elkaar verhoudt.
Oud 15 december 2019, 22:24   #512
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Kortom, de wet is de objectieve standaard om samenleving mogelijk te maken. Het morele oordeel komt een andere categorie toe. Nu is de hele vraag hoe moraliteit en wetgeving zich tegenover elkaar verhoudt.
Niet...
Het is niet aan de wet om een moraliteit op te dringen en het is evenmin aan de moraliteit om de wet te bepalen...
Oud 15 december 2019, 22:51   #513
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet...
Het is niet aan de wet om een moraliteit op te dringen en het is evenmin aan de moraliteit om de wet te bepalen...
Wetgeving is volgens u dus amoreel.

De abortuswetgeving is echter het mooiste voorbeeld van het tegendeel.
Oud 16 december 2019, 10:42   #514
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heeft u weet van een vrouw die ooit die vraag heeft gesteld? Om een foetus te verwijderen na 22 weken met de bedoeling ze in leven te houden , als vorm van wat? Vroegtijdig verwekte bevalling?? Geef eens een bron waaruit blijkt dat een vrouw die ooit zou hebben voorgesteld? Ik ben niet verantwoordelijk voor uw bizarre gedachten .
Het gaat die vrouw niet aan of die foetus verder leeft of niet, dat is blijkbaar iets dat "de maatschappij" wil, dat levensvatbare foetussen blijven leven. Die vrouw wil enkel maar dat dinges uit haar buik.

Wat jij zegt is: dat dinges dat in haar buik zit, moet kunnen blijven leven, eens het levensvatbaar is buiten haar buik. Wel, dan is het evidente toch, dat zij die willen dat het blijft leven, het in leven houden, he.

Citaat:
Maar waarom moet ze nog gedwongen worden tot 4 - 5 maanden leghen, en haar "recht op zelfbeschikking" gedurende 4-5 maanden kwijt zijn ?

Uw argument, dat het is omdat die foetus nu BUITEN haar baarmoeder kan verderboeren, heeft toch alleen maar zin als die foetus ook DAADWERKELIJK gaat voortboeren BUITEN die baarmoeder ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2019, 12:15   #515
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Euh, dat weten we ondertussen wel, maar u hebt nooit een antwoord gegeven op de vraag naar het waarom.

Waarom mag de vrouw geen abortus meer laten uitvoeren als de vrucht levensvatbaar is? Om welke reden?
Dit is tergen en daar ga ik niet op in. Al X keer gezegd.
Oud 16 december 2019, 12:16   #516
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet...
Het morele oordeel is ook helemaal geen " andere categorie " Marie, religie claimt dit graag maar dat is onzin.
Oud 16 december 2019, 12:22   #517
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het gaat die vrouw niet aan of die foetus verder leeft of niet, dat is blijkbaar iets dat "de maatschappij" wil, dat levensvatbare foetussen blijven leven. Die vrouw wil enkel maar dat dinges uit haar buik.

Wat jij zegt is: dat dinges dat in haar buik zit, moet kunnen blijven leven, eens het levensvatbaar is buiten haar buik. Wel, dan is het evidente toch, dat zij die willen dat het blijft leven, het in leven houden, he.

Maar waarom moet ze nog gedwongen worden tot 4 - 5 maanden leghen, en haar "recht op zelfbeschikking" gedurende 4-5 maanden kwijt zijn ?

Uw argument, dat het is omdat die foetus nu BUITEN haar baarmoeder kan verderboeren, heeft toch alleen maar zin als die foetus ook DAADWERKELIJK gaat voortboeren BUITEN die baarmoeder ?
Daar gaat het totaal niet over.
Het gaat over verschillende factoren ( recht op zelfbeschikking voor vrouwen - levensvatbaarheid foetus buiten baarmoeder) en de compromis daarrond.
Uw " evidentie " is er geen, en evenmin ben je het recht op zelfbeschikking kwijt omdat er sprake is van een compromis, je hebt de keuze tot een termijn tussen 12 en 22 weken, maar daarna primeert ook de kans op voortbestaan van de foetus. Dus beslis je na 12 tot 22 weken, afhankelijk van wetgeving om toch die baby niet te willen, dan beval je anoniem of staat het af voor adoptie. Een compromis houdt altijd in dat geen enkel recht absoluut is, uw bizarre opvattingen zijn de mijne niet, dus daar moet ik niet op ingaan. Die voor uw en niet mijn rekening.
Oud 16 december 2019, 12:23   #518
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat schreef Marie helemaal niet.
Oud 16 december 2019, 12:25   #519
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar heb ik geen weet van Marie, zelfs een zwaar gehandicapt kind wordt bij geboorte niet gedood hoor. Wel zal zorg in het teken staan van kwaliteit van leven en mate van levensvatbaarheid. Bedoel je dat misschien?
Oud 16 december 2019, 17:45   #520
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Wetgeving is volgens u dus amoreel.

De abortuswetgeving is echter het mooiste voorbeeld van het tegendeel.
Wetgeving is noch moreel, noch amoreel... Zij is er om op zo goed mogelijke wijze een bevolking in eenzelfde kader te laten samenleven...

De elementaire mensenrechten, die de basisrechten van iedereen moet vrijwaren in een samenleving is voor mij wel ene goede aanwijzing voor wat wettelijk wel of niet aanvaarbaar is...
En vergeet niet dat die elementaire mensenrechten zijn gestoeid op jarenlange ervaring en tot stand zijn gekomen na een vreselijk en dodelijk oorlog...
Maar die elementaire mensenrechten hebben, voor mij niets met moraliteit, wel veel met rechtvaardigheid te maken...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be