Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 december 2019, 17:32   #2341
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.458
Standaard

tesla is één grote subsidievanger..
https://electrek.co/2019/12/16/tesla...it-talk/:grin:
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2019, 18:21   #2342
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.458
Standaard

Doet lij nu denken het systeem,Honda, of Mazda of Toyota


Je maakt een BEV en voegt een kleine hulpmotor toe, zeg maar een 10Kwh motor
Een motor van 20 tot 30pk geoptimaliseerd om 10tot 15 )kWh batterij bij te springen. Zoals IND e Prius

In feite kost die motor zo zot veel niet
De batterij de duurste kost die je decimeert naar 1000 euro ipv 10000 euro
De motor die bijspringt maakt de EV mogelijk gewoon 2000 euro duurder

Dus die configuratie is volgens mij iets duurder in technieken dan een BEV , maar minder duur omdat de batterij 9000 euro goedkoper is en de motor 2000 euro duurder
Dus alle mengvormen tussen 10-50Kwh batterij, met een elektromotor van 150kw en een hulpmotor van 10-20Kw zijn in principe allemaal goedkoper dan een BEV als die motor puur als hulpmotor geconfigureerd wordt

Het is mij een raadsel waarom die hybrides zo duur in de markt gezet worden...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2019, 18:26   #2343
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Het is mij een raadsel waarom die hybrides zo duur in de markt gezet worden...
Mij niet.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2019, 18:34   #2344
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
tesla is één grote subsidievanger..
https://electrek.co/2019/12/16/tesla...it-talk/:grin:
Uw gebruikelijke onzin?

En jouw link is wslk verkeerd. Kun je niet eens quoten?

De koper van elke EV wagen krijgt korting omdat de EV niet direct vervuilt.

Is een EV duurder dan een ICE betaald de koper er extra meer BTW op.

Elke merk mag massa's EVs bouwen als Paul meent dat die "grote subsidievangers" zijn.

CEO Musk van Tesla zijn grootste wens al van beginafaan dat ze alle subsidies volledig zouden afschaffen, ook op hernieuwbare energie en op fossiele brandstoffen en alles erond.

Citaat:
https://www.motherjones.com/politics...ent-subsidies/

2013

Yet Musk is also emblematic of a curious strain of denial that seems to infect Silicon Valley as a whole. His breakaway success is a powerful reminder of how the public sector can turbocharge innovation. It brings to mind the government-backed $500,000 investment in a young startup known as Apple—and the federal grants that funded the prototype for Google. But rather than becoming poster boys for public-private partnership, Musk and other Valley entrepreneurs have gone out of their way to distance themselves from their patron. Shortly after paying off his $465 million loan, Musk proclaimed that government should no longer provide such assistance. A “carbon tax would be a better way,” he tweeted, adding: “Yes, am arguing against subsidies and in favor of a tax on the end bad created. Market will then achieve best solution.”
Ze durfden het niet. lol.

Daarom niet:
Citaat:
https://www.theguardian.com/environm...idies-says-imf

Fossil fuel companies are benefitting from global subsidies of $5.3tn (£3.4tn) a year, equivalent to $10m a minute every day, according to a startling new estimate by the International Monetary Fund.

The IMF calls the revelation “shocking” and says the figure is an “extremely robust” estimate of the true cost of fossil fuels. The $5.3tn subsidy estimated for 2015 is greater than the total health spending of all the world’s governments.
En de meeste EU landen blijven volop hun fossiele industrie subsidiëren in de toekomst :

Citaat:
https://www.euractiv.com/section/cli...sidies-report/

9 september 2019

Not a single EU member state has so far spelled out a comprehensive plan to phase out fossil fuel subsidies, despite a commitment taken at the G20 ten years ago to eliminate them, according to a fresh analysis of the bloc’s 28 National Energy and Climate Plans.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 december 2019 om 18:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2019, 18:50   #2345
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.458
Standaard

Hier een tTCO analyse uit 2015 met uiteraard oudere prijzen maar illustreert perfect van waar we komen

https://www.adlittle.de/sites/defaul...ber_292016.pdf

Een EV was anno 2015 44% duurder dan equivalente ICE en die kostprijs slopen is dus imperatief. Ik,schat dat de vloot EV die 2020 op de markt komen ongeveer 20% duurder gaan zijn dan hun ICE equivalent. En eenmaal de markt naar 50% evolueert en subsidies wegvallen in alle landen zou er een break even punt moeten ontstaan waar EV dan goedkoper wordt dan ICE

Laatst gewijzigd door brother paul : 17 december 2019 om 18:52.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2019, 18:55   #2346
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Uw gebruikelijke onzin?

En jouw link is wslk verkeerd. Kun je niet eens quoten?

De koper van elke EV wagen krijgt korting omdat de EV niet direct vervuilt.

Is een EV duurder dan een ICE betaald de koper er extra meer BTW op.

Elke merk mag massa's EVs bouwen als Paul meent dat die "grote subsidievangers" zijn.

CEO Musk van Tesla zijn grootste wens al van beginafaan dat ze alle subsidies volledig zouden afschaffen, ook op hernieuwbare energie en op fossiele brandstoffen en alles erond.

Ze durfden het niet. lol.

Daarom niet:


En de meeste EU landen blijven volop hun fossiele industrie subsidiëren in de toekomst :
Wat ze fossiele subsidies noemen zijn dus mensen die voor hun keuze van auto een aftrekbaarheid genieten, en kijk 80% van de hybrides zijn verkocht via leasing. Om maar te illustreren dan firma’s alles doen om hun ,kosten te optimaliseren. Als het fout loopt is dzt de schuld van de subsidies en fiscaliteit uiteraard.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2019, 19:04   #2347
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Hier een tTCO analyse uit 2015 met uiteraard oudere prijzen maar illustreert perfect van waar we komen

https://www.adlittle.de/sites/defaul...ber_292016.pdf

Een EV was anno 2015 44% duurder dan equivalente ICE en die kostprijs slopen is dus imperatief. Ik,schat dat de vloot EV die 2020 op de markt komen ongeveer 20% duurder gaan zijn dan hun ICE equivalent. En eenmaal de markt naar 50% evolueert en subsidies wegvallen in alle landen zou er een break even punt moeten ontstaan waar EV dan goedkoper wordt dan ICE
In NL zijn er geen subidies. Maar wel CO2-taxaties.

Citaat:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Belast...motorrijwielen

Midden jaren tweeduizend zocht de Nederlandse overheid naar een andere manier van belasten van de auto, mede onder druk van het Europees Parlement om belastingen in verschillende landen gelijk te trekken. Ook toenemende luchtvervuiling in met name de binnensteden en zorgen over de CO2-uitstoot speelden een belangrijke rol. Uiteindelijk is de BPM sinds 2013 een belasting geworden die vrijwel geheel gebaseerd is op de CO2-uitstoot.

Van 2010 t/m 2015 waren auto's met minder uitstoot dan de eerste schijf vrijgesteld. Dit betrof niet alleen elektrische auto's en waterstofauto's maar ook zeer zuinige benzine- en dieselauto's waaronder hybride auto's en plug-inhybrides. Vanaf 2016 geldt alleen nog een vrijstelling voor auto's met zogenoemde nulemissie (elektrische auto's en waterstofauto's).
Citaat:
Musk proclaimed that government should no longer provide such assistance. A “carbon tax would be a better way,” he tweeted, adding: “Yes, am arguing against subsidies and in favor of a tax on the end bad created. Market will then achieve best solution.”
Daarom is NL een van de lievelingslanden van Tesla. En verkoopt Tesla daar zo goed. Zelfs veel beter als goedkope ICEs.

Daarom heeft Tesla ook assemblagefabrieken in Tilburg.
En ook in NL haalt Tesla zijn EU-homologaties.

Laatst gewijzigd door Micele : 17 december 2019 om 19:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2019, 19:18   #2348
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.458
Standaard

ik ben curieus hoeveel Tesla's ze nog gaan leveren in volgend kwartaal
momenteel is er een boom omdat volgend jaar een subsidie wegvalt
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2019, 19:44   #2351
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik ben curieus hoeveel Tesla's ze nog gaan leveren in volgend kwartaal
momenteel is er een boom omdat volgend jaar een subsidie wegvalt
Dat zullen we dan wel zien in maart 2020, want je moet best de laatste maanden van een kwartaal vergelijken.

Ook omdat de meeste boten van Tesla vooral in de laatste maand van het kwartaal uitgeleverd worden. Dat is elk kwartaal zo, ook andere Europese landen.

Je bedoelt de verlaagde bijtelling onder 50k? en vanaf 50k de volle pot?

De standaard range plus (rwd) E1R kost onder 50k daarvan worden er de laatste maand december veel meer van verkocht (66%) "dan normaal" zie tabel, dat pusht extra door die lage bijtelling onder 50k.

Dat zal volgend kwartaal weer veranderen naar wat meer duurdere versies Long range awd/performance E3D/R, die nog altijd goed zijn voor 34% in december.

Op de duurdere versie heeft Tesla dan weer wat meer winstmarge.
Citaat:
kentekenregistraties op variant per maand
Variant: 12-2019 11-2019 10-2019 09-2019 08-2019 07-2019 06-2019 05-2019 04-2019 03-2019 02-2019 01-2019

E1R: 3471 (66%) 1572 (40%) 99 (34%) 2193 (38%) 794 (67%) 54 (9%) 481 (19%) 0 (-) 0 (-) 0 (-) 0 (-) 0 (-)

E3D: 1758 (34%) 2405 (60%) 190 (65%) 3561 (62%) 310 (26%) 523 (88%) 1678 (68%) 290 (70%) 464 (100%) 2186 (100%) 482 (100%) 40 (100%)

E3R: 5 (0%) 1 (0%) 2 (1%) 32 (1%) 75 (6%) 15 (3%) 325 (13%) 124 (30%) 0 (-) 0 (-) 0 (-) 0 (-)

https://www.kentekenradar.nl/auto/te...del-3/#variant
Tesla kan ook niet meer leveren dan ze kunnen maken.

Er zijn talrijke exportlanden bijgekomen sinds de zomer.
Tesla verdeelt zijn wagens over de ganse wereld, vooral daar waar ze het meeste netto kasseren (Duitsland eerder niet dus)

Laatst gewijzigd door Micele : 17 december 2019 om 19:56.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2019, 19:48   #2352
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ik ben curieus hoeveel Tesla's ze nog gaan leveren in volgend kwartaal
momenteel is er een boom omdat volgend jaar een subsidie wegvalt
Nu de garanties steeds meer vervallen....zeggen tesla eigenaars; Out of warranty repairs on Tesla's are outrageously expensive as its like fixing a used Mercedes.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 december 2019, 22:50   #2353
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Doet lij nu denken het systeem,Honda, of Mazda of Toyota


Je maakt een BEV en voegt een kleine hulpmotor toe, zeg maar een 10Kwh motor
Een motor van 20 tot 30pk geoptimaliseerd om 10tot 15 )kWh batterij bij te springen. Zoals IND e Prius

In feite kost die motor zo zot veel niet
De batterij de duurste kost die je decimeert naar 1000 euro ipv 10000 euro
De motor die bijspringt maakt de EV mogelijk gewoon 2000 euro duurder

Dus die configuratie is volgens mij iets duurder in technieken dan een BEV , maar minder duur omdat de batterij 9000 euro goedkoper is en de motor 2000 euro duurder
Dus alle mengvormen tussen 10-50Kwh batterij, met een elektromotor van 150kw en een hulpmotor van 10-20Kw zijn in principe allemaal goedkoper dan een BEV als die motor puur als hulpmotor geconfigureerd wordt

Het is mij een raadsel waarom die hybrides zo duur in de markt gezet worden...
Mij wel.

De simpelste wagen is veruit de EV. Electromotor, batterij, en zelfs vaak compleet geen versnellingen of slechts 1 overbrenging.

De meest complexe wagen is de Hybride.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 12:50   #2354
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mij wel.

De simpelste wagen is veruit de EV. Electromotor, batterij, en zelfs vaak compleet geen versnellingen of slechts 1 overbrenging.

De meest complexe wagen is de Hybride.
Ha de hybride. die mengvorm heeft ook geen versnelling meer, en rijdt puur elektrisch, tot 60_120km/u de motor springt aan boven die snelheid en zonder te schakelen dus.


https://www.fl.honda.be/cars/new/cr-...echnology.html
Prius idem
https://www.vroom.be/nl/test/eerste-...plug-in-hybrid
Https://www.bmw.be/nl/all-models/bmw...ens.html#tab-0
BMW i8


Met range extender, rij je ook puur elektrisch en zonder schakelbaar
Mazda, BMW i3 en opel1 ampera
https://zerauto.nl/mazdas-elektrisch...ange-extender/
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 13:13   #2355
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ha de hybride. die mengvorm heeft ook geen versnelling meer, en rijdt puur elektrisch, tot 60_120km/u de motor springt aan boven die snelheid en zonder te schakelen dus.

Met range extender, rij je ook puur elektrisch en zonder schakelbaar
Mazda, BMW i3 en opel1 ampera
https://zerauto.nl/mazdas-elektrisch...ange-extender/
Je weet toch waarom ze de - € 4.500 duurdere - BMW i3 met Range Extender - sinds **november 2018 - niet meer aanbieden in Europa?

** https://de.wikipedia.org/wiki/BMW_i3#Technische_Daten

https://ecomento.de/2018/10/05/bmw-i...s-elektroauto/

Nog een tip: verkochte BMW i3 met of zonder REX de eerste 6 maanden van 2017 in Duitsland, en specifiek juni 2017 (toen met 33 kWh batterijpack) :
http://ev-sales.blogspot.com/2017/07...june-2017.html

juni 2017 , BMW i3 315 : waarvan 96 Rex (* - 219 Bev + 96 Rex)

Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2019 om 13:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 13:27   #2356
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.458
Standaard

Sowieso snap ik dat niet, een range ehttps://www.energy.gov/sites/prod/files/2018/04/f51/fcto_webinarslides_2018_costs_pem_fc_autos_trucks_ 042518.pdf

xtender als fuelcell van 10Kw kost amper 500 euro...
Is de helf goedkoper dan een batterij

Dus zou je veronderstellen dan een EV met h2 fuelcell het goedkoopste gaat zijn ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 13:39   #2357
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Sowieso snap ik dat niet, een range ehttps://www.energy.gov/sites/prod/files/2018/04/f51/fcto_webinarslides_2018_costs_pem_fc_autos_trucks_ 042518.pdf

xtender als fuelcell van 10Kw kost amper 500 euro...
Is de helf goedkoper dan een batterij

Dus zou je veronderstellen dan een EV met h2 fuelcell het goedkoopste gaat zijn ?
Zotteke.
Wat kost een Hyundai Nexo weer? vanaf €75k
https://autotijd.be/prijzen/hyundai/nexo

Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2019 om 13:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 13:50   #2358
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Fuel cells zijn niet goedkoop...

Wie maakt jullie dat wijs ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 14:46   #2359
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.458
Standaard

Fuelcell van 5kw ? Wat kost dat ? Kan toch niet meer kosten dan een lithium batterij van 5Kw ?

Https://www.greencarcongress.com/201...3-renault.html

Ze beginnen ermee trouwens, tis ook een kwestie van productievolume..
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 16:02   #2360
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Fuelcell van 5kw ? Wat kost dat ? Kan toch niet meer kosten dan een lithium batterij van 5Kw ?
5 kW wat?
In de Hyundai Nexo steekt al een lithium batterij van 1,6 kWh en dan nog de dure Fuel Cell enz... Kost 75 K voor een eerder compacte SUV-middenklasse met amper 163 PK, koffer amper 460 liter. Waarom blijf jij hardnekkig blind voor die prijs en specs? Gewoon voor te trollen?

Citaat:
Https://www.greencarcongress.com/201...3-renault.html

Ze beginnen ermee trouwens, tis ook een kwestie van productievolume..
Echt volume maakt niemand, de meeste merken zijn met FCEV gestopt. Capito?

Al eens gedacht wat platina en palladium kost? En vooral waar ga je het blijven halen?
Ik geef je een link maar die ga jij toch niet lezen?
https://www.sunshineprofits.com/gold...and-palladium/

Laatst gewijzigd door Micele : 18 december 2019 om 16:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be