Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 december 2019, 21:47   #61
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Met wat zouden die nu rijden ? Eigenlijk is die tijd van brommers helemaal gedaan.
Ik herinner me nog de tijden dat voor ieder jeugdcafé of voor de deur van iedere fuifzaal wel 40 brommers 50 cc stonden van Kreidlers tot Honda CB tot Yamaha RD......Zundapp...Puch....Amigo's.....
Heerlijke tijden.
Achter ons is het steeds verder bergaf gegaan met de jeugd.
Wij hadden de mooiste, de rapste.
Achter ons kwamen ze met hun scooters.
Daarna met mobyletten.
Dan met die kleine Chinese prullen.
Nu met fietsen.

Laatst gewijzigd door Mambo : 19 december 2019 om 21:48.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 21:50   #62
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Tja, bontkraagjes en Great Greta aanbidders zijn niet brommerminded.
Oud 19 december 2019, 22:05   #63
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Oh, ik beweer nergens dat uw machine speciaal duur of goedkoop was, ik maak gewoon de vergelijking, mede omdat er al meer commentaren van anderen de veronderstelling maakten dat de overgang van 2takt naar 4takt de bromfietsen veel duurder gingen maken.

Ja en neen. Ja, in materiaal en onderdelen zeker wel. Neen, dit wordt voor een belangrijk deel opgevangen door veel efficiëntere productie en assemblagemethodes. In zo'n mate dat even ingewikkelde machines (van mindere kwaliteit/afwerkingsgraad) in verhouding veel goedkoper zijn.
Zo'n Chinese DAX kopie heeft meestal niet minder onderdelen, en in veel gevallen zelfs meer (EGR systeempje en injectie ipv carburator) dan het origineel. Toch kosten die in verhouding de helft of nog minder.

De "afstelling" op 40km/u is pas van 1974. Niet verwonderlijk dat uw brommer vlotter reed nietwaar.
En het heeft jaren geduurd voor alle nieuwe bromfietsen ook daarop afgesteld waren.

Kan je je voorstellen hoeveel gezeik dat opgeleverd heeft voor de Kreidlers en Zundapps...
40 km/u is sinds 1 juli 1971 ik heb er nog een papier van.

En een Canguro was er ook ooit een 2 takt versie van de amigo-achtig

Laatst gewijzigd door chris k : 19 december 2019 om 22:07.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 22:15   #64
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
40 km/u is sinds 1 juli 1971 ik heb er nog een papier van.

En een Canguro was er ook ooit een 2 takt versie van de amigo-achtig
Mijn beste Google Fu geeft 1974 als het jaar der schande.

Maar mijn vaders FS1 uit '76 zonder enig werk eraan deed vlotjes 70km/u.

Maar het maakt niet uit, de FS1 was een 2 takter
Oud 19 december 2019, 22:22   #65
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mijn eerste brommer kocht ik samen met een maat toen we 13 jaar waren.
Een Sparta...
Voor 300 Frank.
Af en toe was de motor om zeep. We gingen op het oud ijzer een " nieuwe" kopen. 40 Frank of zo.
Als we geen passende vijzen hadden zat hij vast met een hoop ijzerdraad.
Echte ingenieurs waren we. Thinking out the box!
En vlammen maar. Elk op zijn beurt.

Laatst gewijzigd door Mambo : 19 december 2019 om 22:22.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2019, 22:41   #66
chris k
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Mijn rapste Honda's waren:

-CD50 haalde 95 km/u
dan 2 jaar later terug een CD50 die haalde 110 km/u

en met de originele 49cc cilinder ( niet uitgeboorde )

en 4 versnellingen ......in de snelste heb ik tandwielen van CS 50 -> die van achter de koppeling gestoken ....vliegwiel en carburateur nokkenas van SS50Z .

Al mijn maten hadden Suzuki of Yamaha ....ik was de enige met Honda 4 takt en de snelste .....schonen tijd .

regelmatig controle op snelheid half 1972 -> Rupelstreek en Mechelse .....spijtige evolutie want toen was er nog weinig autoverkeer.

Nu ben ik nog bezig met een CB50JF van 1981 is al langlopende zaak ...zal wel af geraken tegen ik op pensioen ga ( einde 2021 )
Oud 20 december 2019, 00:12   #67
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja hoor. Zijn tweetakten.
Je had het topmodel dat was de Camino custom .....meestal zwart en geel.

Bijlage 111773
Ik herinner me nog dat die Customs pas op de markt kwamen. Er waren drie versies geloof ik. Zwart/geel, zwart/rood en zwart/grijs. Kostprijs was tss de 80000 en 90000 BEF als ik me wel herinner.

De eerste Camino die ik kocht had maximaal verhoogde veringen. Ik heb dat rap moeten aanpassen want zodra je een bocht nam riskeerde je onderuit te glijden.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2019, 00:14   #68
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik herinner me nog dat die Customs pas op de markt kwamen. Er waren drie versies geloof ik. Zwart/geel, zwart/rood en zwart/grijs. Kostprijs was tss de 80000 en 90000 BEF als ik me wel herinner.

De eerste Camino die ik kocht had maximaal verhoogde veringen. Ik heb dat rap moeten aanpassen want zodra je een bocht nam riskeerde je onderuit te glijden.
Je vergist je een nulletje.
Oud 20 december 2019, 00:34   #69
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oh, ik beweer nergens dat uw machine speciaal duur of goedkoop was, ik maak gewoon de vergelijking, mede omdat er al meer commentaren van anderen de veronderstelling maakten dat de overgang van 2takt naar 4takt de bromfietsen veel duurder gingen maken.

Ja en neen. Ja, in materiaal en onderdelen zeker wel. Neen, dit wordt voor een belangrijk deel opgevangen door veel efficiëntere productie en assemblagemethodes. In zo'n mate dat even ingewikkelde machines (van mindere kwaliteit/afwerkingsgraad) in verhouding veel goedkoper zijn.
Zo'n Chinese DAX kopie heeft meestal niet minder onderdelen, en in veel gevallen zelfs meer (EGR systeempje en injectie ipv carburator) dan het origineel. Toch kosten die in verhouding de helft of nog minder.

De "afstelling" op 40km/u is pas van 1974. Niet verwonderlijk dat uw brommer vlotter reed nietwaar.
En het heeft jaren geduurd voor alle nieuwe bromfietsen ook daarop afgesteld waren.

Kan je je voorstellen hoeveel gezeik dat opgeleverd heeft voor de Kreidlers en Zundapps...
Dat klopt niet,dit was al in 1972 van toepassing....

Het ging om nieuwe ingevoerde brommers op dat moment,diegenen er al waren,en dit betreft zowel diegenen die al verkocht waren én diegenen die toen al ingevoerd waren doch nog niet geleverd werden vooralleer die wet van toepassing werd mochten gewoon blijven rondtoeren,en daar viel de mijne destijds onder....

Net daarom waren destijds die kreidlers,zundapps en flandria sports zo populair...

Snelle tweedehandjes,veel sneller dan die nieuwe zoals mijn kameraad met zijne Flandria 4 vitesse,de opvolger van die beroemde flandria sport 3 vitesse..

Die drieviteskes scheurden er op los,mijne maat zijne nieuwe 4 vites geraakte met moeite aan 39 km per uur...

Van een écht racemachientje naar een bommamobiel in één generatie...

En Flandria ging ook nét zo snel ter ziele....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2019, 00:38   #70
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Mijn rapste Honda's waren:

-CD50 haalde 95 km/u
dan 2 jaar later terug een CD50 die haalde 110 km/u

en met de originele 49cc cilinder ( niet uitgeboorde )

en 4 versnellingen ......in de snelste heb ik tandwielen van CS 50 -> die van achter de koppeling gestoken ....vliegwiel en carburateur nokkenas van SS50Z .

Al mijn maten hadden Suzuki of Yamaha ....ik was de enige met Honda 4 takt en de snelste .....schonen tijd .

regelmatig controle op snelheid half 1972 -> Rupelstreek en Mechelse .....spijtige evolutie want toen was er nog weinig autoverkeer.

Nu ben ik nog bezig met een CB50JF van 1981 is al langlopende zaak ...zal wel af geraken tegen ik op pensioen ga ( einde 2021 )
De topsnelheid van de mijne destijds lag ongeveer daar tussen...

CD50 van 1972, de hoogste snelheid op de kilometerteller was iets van tussen de 105 en 110 km per uur op een stormachtige avond op de expresweg in Reet mét de wind in de rug in volle vaart richting Kontich...

Laatst gewijzigd door Svennies : 20 december 2019 om 00:42.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2019, 07:33   #71
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

BEF 90 000? Uw lokale brommerwinkel was eentje van Apple ofzo?
De duurste Camino die ik in de winkel heb weten staan was met moeite BEF30000, en dat was een door de shop zelf opgesmukt "display" model, met hoge veringen een "gekeurde uitlaat" en " geboute gietwielen". (PS, dat was dus de grootvader van Like Mike en Dimitri Vegas). In diezelfde periode heb ik mijn MBK Magnum gekocht, voor BEF 41 000 (dat was de eerste in België verkocht)

En die verhoogde veringen en zo'n gedraaid stuurtje. Grappig, maar niet bevorderlijk voor de wegligging of controleerbaarheid.
Neen, de beste resultaten hebben we gehaald met een setje clipons en verlaagde vering, gecombineerd met zelfgebouwd zadeltje om zo laag mogelijk te gaan.

Wat betreft de 1974 en de 40km/u wetgeving, dat is wat een half uurtje Google Fu me aanreikte. Ik weet dat ik als jongetje en tiener het zeer normaal vond dat brommers vlot met het verkeer mee konden op de 60km/u wegen.
Oud 20 december 2019, 16:44   #72
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Uw herinnering klopt niet.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2019, 16:47   #73
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
BEF 90 000? Uw lokale brommerwinkel was eentje van Apple ofzo?
De duurste Camino die ik in de winkel heb weten staan was met moeite BEF30000, en dat was een door de shop zelf opgesmukt "display" model, met hoge veringen een "gekeurde uitlaat" en " geboute gietwielen". (PS, dat was dus de grootvader van Like Mike en Dimitri Vegas). In diezelfde periode heb ik mijn MBK Magnum gekocht, voor BEF 41 000 (dat was de eerste in België verkocht)

En die verhoogde veringen en zo'n gedraaid stuurtje. Grappig, maar niet bevorderlijk voor de wegligging of controleerbaarheid.
Neen, de beste resultaten hebben we gehaald met een setje clipons en verlaagde vering, gecombineerd met zelfgebouwd zadeltje om zo laag mogelijk te gaan.

Wat betreft de 1974 en de 40km/u wetgeving, dat is wat een half uurtje Google Fu me aanreikte. Ik weet dat ik als jongetje en tiener het zeer normaal vond dat brommers vlot met het verkeer mee konden op de 60km/u wegen.
Ik heb met de 50 cc gereden tussen 1973 en 1976.....ik herinner me niks dat mijn maten of ik ooit zouden zijn gecontroleerd op snelheid
Ik herinner me wel dat we regelmatig de Peugeot 404 van de polies of de Renault 4 camionette van de gendarmen voorbijreden.
Het waren nu éénmaal veel vrijere tijden. En als zeker in het Brusselse en omstreken.
Oud 20 december 2019, 16:55   #74
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De oude, kleine Honda 4 takters hadden een persoonlijke reden. Mr Honda hield niet van het scherpe geluid van 2 takters. En die 4taktertjes zijn gebouwd in de tijd dat Japan dezelfde reputatie had als China nu, het maken van goedkope gekrompen kopies. dat het geen copietjes waren en eigenlijk technisch volwassen machines, gebouwd door mensen die met een kom rijst per dag tevreden waren. Hier staakten de arbeiders als er een drol scheef zat, ging de taal/schoolstrijd hoogtijdagen in. In Japan stierf een arbeider nog liever van honger en dorst aan de lijn, dan te denken aan iets anders dan hard werken.

De in verhouding spotgoedkope Amigo en Novio's waren daar het resultaat van.
Maar in 1973 ging mr Honda op pensioen, en zijn opvolgers kwamen in 1976 met de Camino.
Ik denk dat een Amigo rond de 12 of 14 duizend frank koste rond 1974. Dat was een maand gaan werken in de vakantie.
Een Honda SS50 denk rond de 16.000 .
Oud 20 december 2019, 17:43   #75
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat een Amigo rond de 12 of 14 duizend frank koste rond 1974. Dat was een maand gaan werken in de vakantie.
Een Honda SS50 denk rond de 16.000 .
Dat zal zoiets geweest zijn.
Mijn Yamaha was iets rond de 20000 bfr.
Een rd 29000 fr.
Oud 20 december 2019, 17:53   #76
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Een rd 29000 fr.
Ik had een vriendin die had een RD. Het was een knappe en dan reed ze nog eens met een RD. Haar ouders zaten goed bij kas. Een echte rock Chick

Ze heeft me laten vallen voor ne gast met een Kreidler

Heb haar onlangs nog eens gezien bij de Makro. Was eigenlijk tevreden dat ze me toen de bons heeft gegeven

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 20 december 2019 om 17:57.
Oud 20 december 2019, 20:41   #77
chris k
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Ik heb nog een blad waar erin staat 1971 ....zal het eens scannen maar moet eerst van printer/scanner verwisselen (oude is versleten )
Oud 21 december 2019, 09:42   #78
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Waarom dan geen MT5?
De keuze is aan mijn buurjongen, die moet er mee gaan rijden.

En persoonlijk vind ik mt's oerlelijke brommers...

Dan zou ik eerder voor een AC gaan (maar tegenwoordig ook al onbetaalbaar) of een TSX (wat jonger dan de MT maar wel mooier).

Uiteindelijk is de keuze eindeloos, er zijn brommers genoeg maar hij had zijn zinnen gezet op een Camino dus...
Oud 21 december 2019, 09:58   #79
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn eerste brommer kocht ik samen met een maat toen we 13 jaar waren.
Een Sparta...
Voor 300 Frank.
Af en toe was de motor om zeep. We gingen op het oud ijzer een " nieuwe" kopen. 40 Frank of zo.
Als we geen passende vijzen hadden zat hij vast met een hoop ijzerdraad.
Echte ingenieurs waren we. Thinking out the box!
En vlammen maar. Elk op zijn beurt.
Ik heb geen idee meer waar ik ooit de tientallen (cross)-brommers vandaan haalde die ik ooit had. Altijd dook er wel weer eentje op. Meestal kwam dat via één van de vrienden die ergens bij een Nonkel Boer nog iets in de schuur wist staan. Die Nonkel Boer vroeg dan (om het spelletje mee te spelen) 20 of 50Bfr voor zijn brommer en wij konden weer een paar weken verder.

En sleutelen deden we bij een vriend wiens vader een compleet uitgeruste garage had. Lasposten, draaibank, alle mogelijke gereedschap,...
Het enige wat wij ooit kochten waren bougies en pistons. Al de rest kwam wel van één of andere geplunderde brommer die we nog hadden staan. En als je een laspost enzo ter beschikking had pastte natuurlijk alles. Tandwiel nodig? Hier ligt er nog eentje! Ja, maar dat past niet. Uitboren en vastlassen!!

Geen werkplaatshandboeken, geen internet, geen hulp,... alles trial and error.
Veel brommers om zeep geholpen maar nog veel meer geleerd over techniek in die jaren.
Oud 21 december 2019, 10:02   #80
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een rd 29000 fr.
Mijn eerste (en enige) nieuwe brommer die ik ooit kocht was een Suzuki TSX50.
Kostte toen iets (1986) van een 40,000Bfr (als ik mijn grootvader, die hem grotendeels betaalde, mocht geloven).

Maar nooit heb ik daar zoveel plezier aan beleefd als aan de wrakken waar ik vanaf mijn 11de verjaardag mee rondscheurde.
Die nieuwe was te duur om zo maar wat in't wilde weg aan te gaan sleutelen.
Maar hij reed wel goed en 't was de chiqueste brommer in't dorp dus de meiden kwamen er gratis bij.

Laatst gewijzigd door BigF : 21 december 2019 om 10:03.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be