![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#61 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wij hadden de mooiste, de rapste. Achter ons kwamen ze met hun scooters. Daarna met mobyletten. Dan met die kleine Chinese prullen. Nu met fietsen. ![]()
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 19 december 2019 om 21:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tja, bontkraagjes en Great Greta aanbidders zijn niet brommerminded.
![]() |
#63 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
En een Canguro was er ook ooit een 2 takt versie van de amigo-achtig Laatst gewijzigd door chris k : 19 december 2019 om 22:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar mijn vaders FS1 uit '76 zonder enig werk eraan deed vlotjes 70km/u. Maar het maakt niet uit, de FS1 was een 2 takter ![]()
![]() |
![]() |
#65 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn eerste brommer kocht ik samen met een maat toen we 13 jaar waren.
Een Sparta... ![]() Voor 300 Frank. Af en toe was de motor om zeep. We gingen op het oud ijzer een " nieuwe" kopen. 40 Frank of zo. Als we geen passende vijzen hadden zat hij vast met een hoop ijzerdraad. Echte ingenieurs waren we. Thinking out the box! ![]() En vlammen maar. Elk op zijn beurt.
Misschien heb ik me wel vergist. Of niet ? Laatst gewijzigd door Mambo : 19 december 2019 om 22:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
-CD50 haalde 95 km/u dan 2 jaar later terug een CD50 die haalde 110 km/u en met de originele 49cc cilinder ( niet uitgeboorde ) en 4 versnellingen ......in de snelste heb ik tandwielen van CS 50 -> die van achter de koppeling gestoken ....vliegwiel en carburateur nokkenas van SS50Z . Al mijn maten hadden Suzuki of Yamaha ....ik was de enige met Honda 4 takt en de snelste .....schonen tijd . regelmatig controle op snelheid half 1972 -> Rupelstreek en Mechelse .....spijtige evolutie want toen was er nog weinig autoverkeer. Nu ben ik nog bezig met een CB50JF van 1981 is al langlopende zaak ...zal wel af geraken tegen ik op pensioen ga ( einde 2021 ) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De eerste Camino die ik kocht had maximaal verhoogde veringen. Ik heb dat rap moeten aanpassen want zodra je een bocht nam riskeerde je onderuit te glijden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#69 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het ging om nieuwe ingevoerde brommers op dat moment,diegenen er al waren,en dit betreft zowel diegenen die al verkocht waren én diegenen die toen al ingevoerd waren doch nog niet geleverd werden vooralleer die wet van toepassing werd mochten gewoon blijven rondtoeren,en daar viel de mijne destijds onder.... Net daarom waren destijds die kreidlers,zundapps en flandria sports zo populair... Snelle tweedehandjes,veel sneller dan die nieuwe zoals mijn kameraad met zijne Flandria 4 vitesse,de opvolger van die beroemde flandria sport 3 vitesse.. Die drieviteskes scheurden er op los,mijne maat zijne nieuwe 4 vites geraakte met moeite aan 39 km per uur... Van een écht racemachientje naar een bommamobiel in één generatie... En Flandria ging ook nét zo snel ter ziele.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
CD50 van 1972, de hoogste snelheid op de kilometerteller was iets van tussen de 105 en 110 km per uur op een stormachtige avond op de expresweg in Reet mét de wind in de rug in volle vaart richting Kontich... ![]() Laatst gewijzigd door Svennies : 20 december 2019 om 00:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De duurste Camino die ik in de winkel heb weten staan was met moeite BEF30000, en dat was een door de shop zelf opgesmukt "display" model, met hoge veringen een "gekeurde uitlaat" en " geboute gietwielen". (PS, dat was dus de grootvader van Like Mike en Dimitri Vegas). In diezelfde periode heb ik mijn MBK Magnum gekocht, voor BEF 41 000 (dat was de eerste in België verkocht) En die verhoogde veringen en zo'n gedraaid stuurtje. Grappig, maar niet bevorderlijk voor de wegligging of controleerbaarheid. Neen, de beste resultaten hebben we gehaald met een setje clipons en verlaagde vering, gecombineerd met zelfgebouwd zadeltje om zo laag mogelijk te gaan. Wat betreft de 1974 en de 40km/u wetgeving, dat is wat een half uurtje Google Fu me aanreikte. Ik weet dat ik als jongetje en tiener het zeer normaal vond dat brommers vlot met het verkeer mee konden op de 60km/u wegen.
![]() |
![]() |
#72 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik herinner me wel dat we regelmatig de Peugeot 404 van de polies of de Renault 4 camionette van de gendarmen voorbijreden. Het waren nu éénmaal veel vrijere tijden. En als zeker in het Brusselse en omstreken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een Honda SS50 denk rond de 16.000 . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn Yamaha was iets rond de 20000 bfr. Een rd 29000 fr.
![]() |
![]() |
#76 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ze heeft me laten vallen voor ne gast met een Kreidler ![]() Heb haar onlangs nog eens gezien bij de Makro ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door fred vanhove : 20 december 2019 om 17:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik heb nog een blad waar erin staat 1971 ....zal het eens scannen maar moet eerst van printer/scanner verwisselen (oude is versleten )
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De keuze is aan mijn buurjongen, die moet er mee gaan rijden.
En persoonlijk vind ik mt's oerlelijke brommers... Dan zou ik eerder voor een AC gaan (maar tegenwoordig ook al onbetaalbaar) of een TSX (wat jonger dan de MT maar wel mooier). Uiteindelijk is de keuze eindeloos, er zijn brommers genoeg maar hij had zijn zinnen gezet op een Camino dus...
![]() |
#79 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En sleutelen deden we bij een vriend wiens vader een compleet uitgeruste garage had. Lasposten, draaibank, alle mogelijke gereedschap,... Het enige wat wij ooit kochten waren bougies en pistons. Al de rest kwam wel van één of andere geplunderde brommer die we nog hadden staan. En als je een laspost enzo ter beschikking had pastte natuurlijk alles. Tandwiel nodig? Hier ligt er nog eentje! Ja, maar dat past niet. Uitboren en vastlassen!! Geen werkplaatshandboeken, geen internet, geen hulp,... alles trial and error. Veel brommers om zeep geholpen maar nog veel meer geleerd over techniek in die jaren.
![]() |
![]() |
#80 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kostte toen iets (1986) van een 40,000Bfr (als ik mijn grootvader, die hem grotendeels betaalde, mocht geloven). Maar nooit heb ik daar zoveel plezier aan beleefd als aan de wrakken waar ik vanaf mijn 11de verjaardag mee rondscheurde. Die nieuwe was te duur om zo maar wat in't wilde weg aan te gaan sleutelen. Maar hij reed wel goed en 't was de chiqueste brommer in't dorp dus de meiden kwamen er gratis bij.
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 21 december 2019 om 10:03. |
|
![]() |
![]() |