Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Israëlisch-Palestijns conflict
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Israëlisch-Palestijns conflict Oktober 2023 was het begin van een nieuw conflict. Hamas strijders vielen Israël binnen waarop het Israëlische leger reageerde met bombardementen. Alle discussies over dit conflict en het verdere verloop ervan, horen thuis in dit (sub)forum.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2020, 10:32   #1221
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Het zijn niet de achterlijke moslim freaks die ze neergeschoten hebben, dit zal de populariteit van het regime bij buitenlandse Iranezen toch geen goed doen vermoed ik. Iran is toch een vreemde eend in de bijt vanwege het grote aantal ongelovigen in de bevolking, voor een moslim land dan toch.
Ja, maar door Iran te isoleren en aan te vallen spelen we in de kaart van de religieuze extremisten aldaar. Dat kan 'ons' niet schelen echter. Zie maar hoe cozy we zijn met Saoudi Arabië dat mijlen ver achterom staat qua secularisme op Iran. In die zin is moslim terrorisme collateral damage van onze eigen veroveringsoorlogen.

'Ons' is hier vooral de VS echter als het op Iran aankomt. Europa heeft geen zin in oorlogen op haar oostgrens maar via het VS gecontroleerd vehikel genaamd NATO zal het er toch aan meedoen als ze in Washington beslissen tot een oorlog.

Laatst gewijzigd door Bach : 9 januari 2020 om 10:36.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 11:18   #1222
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ja, maar door Iran te isoleren en aan te vallen spelen we in de kaart van de religieuze extremisten aldaar. Dat kan 'ons' niet schelen echter. Zie maar hoe cozy we zijn met Saoudi Arabië dat mijlen ver achterom staat qua secularisme op Iran. In die zin is moslim terrorisme collateral damage van onze eigen veroveringsoorlogen.

'Ons' is hier vooral de VS echter als het op Iran aankomt. Europa heeft geen zin in oorlogen op haar oostgrens maar via het VS gecontroleerd vehikel genaamd NATO zal het er toch aan meedoen als ze in Washington beslissen tot een oorlog.
Dat is waar, al lijkt het regime toch ook zin te hebben in een soort oorlog (waar ze zelf geen risico in lopen) om het volk wat terug eensgezind te krijgen. Zoals Suleimani al zei, Iran heeft al zware rellen gehad die hard werden neergeslaan.

Nu ook al 1000 doden bij protesten in Irak, in 3-4 maanden. Wie de moordenaars zijn is dan nog irrelevant, dit zijn cijfers die vergelijkbaar zijn met de start van de Syrische oorlog waar grote 'verontwaardiging' over was in het Westen en de start van steun aan de 'seculiere' rebellen.

Nu zijn het opnieuw seculieren die de protesten voor een deel sturen maar gaat even vlug overgenomen worden door Sunni extremisten zoals in Syrië, extreme moslims zijn zo gewelddadig dat er niet veel tegen te doen is anders dan preventief castreren.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 11:27   #1223
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Het is trouwens al zover. Het wordt de VS wat te heet onder de voeten in Irak en nu wil Trump dat Europeanen Irak wat gaan patrouilleren voor hem. En negen kansen op tien gaan die sukkelaars dat ook doen want ze zitten vast in de NATO. Man man toch.

"Take that bullet for me vazal"

https://www.defensenews.com/smr/nato...me-convincing/

Laatst gewijzigd door Bach : 9 januari 2020 om 11:28.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 12:04   #1224
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is waar, al lijkt het regime toch ook zin te hebben in een soort oorlog (waar ze zelf geen risico in lopen) om het volk wat terug eensgezind te krijgen. Zoals Suleimani al zei, Iran heeft al zware rellen gehad die hard werden neergeslaan.

Nu ook al 1000 doden bij protesten in Irak, in 3-4 maanden. Wie de moordenaars zijn is dan nog irrelevant, dit zijn cijfers die vergelijkbaar zijn met de start van de Syrische oorlog waar grote 'verontwaardiging' over was in het Westen en de start van steun aan de 'seculiere' rebellen.

Nu zijn het opnieuw seculieren die de protesten voor een deel sturen maar gaat even vlug overgenomen worden door Sunni extremisten zoals in Syrië, extreme moslims zijn zo gewelddadig dat er niet veel tegen te doen is anders dan preventief castreren.
Dat is een spelletje dat langs beide kanten gespeeld wordt. Trump heeft met zijn aktie het protest in Iran in de kiem gesmoord.

En omgekeerd heeft Iran gezorgd voor de herverkiezing van Trump.
Oud 9 januari 2020, 12:07   #1225
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Het is trouwens al zover. Het wordt de VS wat te heet onder de voeten in Irak en nu wil Trump dat Europeanen Irak wat gaan patrouilleren voor hem. En negen kansen op tien gaan die sukkelaars dat ook doen want ze zitten vast in de NATO. Man man toch.

"Take that bullet for me vazal"

https://www.defensenews.com/smr/nato...me-convincing/
Als de EU en de EU leden van de Nato verstand hebben dan trekken ze zich onmiddellijk terug uit Irak en Syrie.

Het is daar trouwens niet gedaan.
Iran heeft met die raketaanval een 'officieel' antwoord gegeven, maar informeel gaan de bermbommen en aanslagen op Amerikaanse militairen door 'Iraakse militie' exponentieel toenemen.
Oud 9 januari 2020, 12:15   #1226
Frankenstein
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Iraanse onderzoekers beweren dat een deel van de zwarte doos informatie onbruikbaar is, ze hebben die dozen dus al onderzocht zonder neutrale partijen erbij te betrekken.

Stinkt als de pest

https://www.theguardian.com/world/20...ack-radio-call

Ik gaf Iran nog de voordeel van de twijfel dat ze de zwarte dozen niet aan een Amerikaans bedrijf wilden afgeven. Edoch dit slaat toch weer alles. Het heeft er veel van doen dat een bom een verkeerd vliegtuig in is gesmokkeld. Dat kan weer verschillende oorzaken hebben.
Frankenstein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 14:03   #1227
blub
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Ik gaf Iran nog de voordeel van de twijfel dat ze de zwarte dozen niet aan een Amerikaans bedrijf wilden afgeven. Edoch dit slaat toch weer alles. Het heeft er veel van doen dat een bom een verkeerd vliegtuig in is gesmokkeld. Dat kan weer verschillende oorzaken hebben.
Het zou niet de eerste keer zijn dat Iran een burgervliegtuig misbruikt voor militaire doeleinden. Waarschijnlijk het Amerikaanse raketschild dat zich gelocked heeft op een verkeerd doel ofwel een Iraanse raket die het vliegtuig heeft geraakt.
blub is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 14:20   #1228
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Frankenstein Bekijk bericht
Een bom die afgaat 2 uur nadat Iran raketten afvuurde naar de Amerikanen, een bom lijkt me iets wat meer voorbereiding nodig heeft. Er zijn maar een deel mogelijkheden.
- botsing met een drone
- vreugdevuur
- luchtafweer allerhande

Een bom is vergezocht, sabotage kan maar dan is het resultaat wel erg explosief, technisch defect lijkt uitgesloten. Dat Iran een dag later al de zwarte dozen zelf onderzoekt zonder neutrale partij en aangeeft dat er beschadigingen zijn bewijst dat er iets niet klopt. Zelfs hun eigen bevolking is zo dom niet, behalve dan hun inteelt extremisten.
Oud 9 januari 2020, 14:39   #1229
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een bom die afgaat 2 uur nadat Iran raketten afvuurde naar de Amerikanen, een bom lijkt me iets wat meer voorbereiding nodig heeft. Er zijn maar een deel mogelijkheden.
- botsing met een drone
- vreugdevuur
- luchtafweer allerhande

Een bom is vergezocht, sabotage kan maar dan is het resultaat wel erg explosief, technisch defect lijkt uitgesloten. Dat Iran een dag later al de zwarte dozen zelf onderzoekt zonder neutrale partij en aangeeft dat er beschadigingen zijn bewijst dat er iets niet klopt. Zelfs hun eigen bevolking is zo dom niet, behalve dan hun inteelt extremisten.
Die raketten zijn gronddoelraketten. En dat ze in de buurt van hun luchthaven luchtafweerraketten zouden afvuren lijkt weinig waarschijnlijk. Wait and see.
Oud 9 januari 2020, 14:48   #1230
blub
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Die raketten zijn gronddoelraketten. En dat ze in de buurt van hun luchthaven luchtafweerraketten zouden afvuren lijkt weinig waarschijnlijk. Wait and see.
Dus volgens u is het toeval?
Hoe groot is de kans dat dit toeval is?
2 uur na een raketaanval (die al uitzonderlijk is) stort er een vliegtuig neer in datzelfde land terwijl vliegtuigcrashes op zich al zelden voorvallen. Verder zijn er toevallig ook problemen met de data op de zwarte dozen.

Edit:
Om dan nog maar te zwijgen dat er in het verleden nog al een vliegtuig neergestort is op dat type kritieke momenten.

Laatst gewijzigd door blub : 9 januari 2020 om 14:49.
Oud 9 januari 2020, 14:50   #1231
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blub Bekijk bericht
Dus volgens u is het toeval?
Hoe groot is de kans dat dit toeval is?
2 uur na een raketaanval (die al uitzonderlijk is) stort er een vliegtuig neer in datzelfde land terwijl vliegtuigcrashes op zich al zelden voorvallen. Verder zijn er toevallig ook problemen met de data op de zwarte dozen.
Ik zeg dat ik het niet weet.

In tegenstelling tot degenen die hier nu al zitten te zeggen dat het waarschijnlijk Iran zelf is die het gedaan heeft.

Maar raketten is zeer onwaarschijnlijk.
Oud 9 januari 2020, 14:54   #1232
blub
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Ik zeg dat ik het niet weet.

In tegenstelling tot degenen die hier nu al zitten te zeggen dat het waarschijnlijk Iran zelf is die het gedaan heeft.

Maar raketten is zeer onwaarschijnlijk.
Toevallig is het Iran die de zwarte dozen zelf al aan het onderzoeken is. Ik hou echter ook de Amerikanen als mogelijkheid open.
Opzettelijk zullen ze het niet gedaan hebben.

Laatst gewijzigd door blub : 9 januari 2020 om 14:54.
Oud 9 januari 2020, 15:21   #1233
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blub Bekijk bericht
Toevallig is het Iran die de zwarte dozen zelf al aan het onderzoeken is. Ik hou echter ook de Amerikanen als mogelijkheid open.
Opzettelijk zullen ze het niet gedaan hebben.
Zou het gevaar er in schuilen dat men (geen idee van of het kan) de elektronische gegevens die op een 'flightdatarecorder/cockpitvoicerecorder' staan zou kunnen manipuleren om daarna te kunnen vingerwijzen of 'iets of iemand, JIJ hebt dat gedaan!!!!' en die in diskrediet te brengen?

Is die tweede 'zwarte doos' (meestal oranje of geel dacht ik al gevonden?)

Laatst gewijzigd door Universalia : 9 januari 2020 om 15:23.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 15:37   #1234
blub
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Zou het gevaar er in schuilen dat men (geen idee van of het kan) de elektronische gegevens die op een 'flightdatarecorder/cockpitvoicerecorder' staan zou kunnen manipuleren om daarna te kunnen vingerwijzen of 'iets of iemand, JIJ hebt dat gedaan!!!!' en die in diskrediet te brengen?

Alles is mogelijk natuurlijk maar ik denk niet dat het zo makkelijk is. Ze zijn meestal oranje. Vroeger was dat een bandrecorder ik weet niet hoe dit bij een 737-800 in elkaar zit.
Oud 9 januari 2020, 16:40   #1235
vanderzapig
Europees Commissaris

vanderzapig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat ze in de buurt van hun luchthaven luchtafweerraketten zouden afvuren lijkt weinig waarschijnlijk. Wait and see.

Een MANPADS is even makkelijk te smokkelen als pakweg een autobom, een bomgordel of een machinegeweer.

Ze zijn de schrik van de luchtvaartindustrie. Een bom aan boord smokkelen wordt steeds moeilijker. Maar hoe ga je het hele gebied rond de luchthaven controleren waar de vliegtuigen laag vliegen?

Thousands of Libyan missiles from Qaddafi era missing in action
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 17:10   #1236
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht

Een MANPADS is even makkelijk te smokkelen als pakweg een autobom, een bomgordel of een machinegeweer.

Ze zijn de schrik van de luchtvaartindustrie. Een bom aan boord smokkelen wordt steeds moeilijker. Maar hoe ga je het hele gebied rond de luchthaven controleren waar de vliegtuigen laag vliegen?

Thousands of Libyan missiles from Qaddafi era missing in action
Een manpad zou een terroristische aanslag zijn met het doel om de regio in chaos te krijgen, dat kan ook.

Het vliegtuig zat vol brandstof en zou dus makkelijk in brand kunnen gestoken worden met zo'n manpad. De regering zou het ook proberen te ontkennen.
Oud 9 januari 2020, 17:13   #1237
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht

Er zijn 2 dozen maar de ene is niet de backup van de andere dacht ik, beiden zijn gevonden.

Het kan gemanipuleerd worden maar erg lastig, bv gesprekken in de cockpit en de technische data zijn bijna onmogelijk te vervalsen op forensisch niveau. Het makkelijkst is gegevens wissen !
Oud 9 januari 2020, 17:28   #1238
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is een vliegveld buiten Teheran, ik vermoed dat die stad wel beschermd wordt door luchtafweer. Zo'n raket ontploft niet in een bal van vuur zoals de Iraanse leiders zelf denken (ze zeiden dat het vliegtuig zou verpulverd zijn), dat is het niet. Het is een redelijk flitsloze ontploffing die met shrapnel het vliegtuig doorboort.

Op de foto's en het filmpje zie je stukken van de romp met kleine inslagen van zo'n shrapnel, net zoals bij MH17. Je ziet dat de gaten van buiten naar binnen zijn geslagen.

De crew zou dat op dat moment moeten gemerkt hebben en dit zou op de zwarte doos kunnen staan, als net die momenten toevallig niet onleesbaar zijn natuurlijk.

https://www.rferl.org/a/reports-ukra.../30365544.html

Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg iran.jpg‎ (115,9 KB, 893x gelezen)
Bestandstype: jpg iran2.jpg‎ (221,8 KB, 880x gelezen)

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 9 januari 2020 om 17:29.
Oud 9 januari 2020, 17:38   #1239
vanderzapig
Europees Commissaris

vanderzapig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een manpad zou een terroristische aanslag zijn met het doel om de regio in chaos te krijgen, dat kan ook.
Het doel kan ook zijn: één van de passagiers vermoorden zonder dat de buitenwereld kan weten om wie het eigenlijk gaat.
vanderzapig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2020, 18:28   #1240
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vanderzapig Bekijk bericht
Het doel kan ook zijn: één van de passagiers vermoorden zonder dat de buitenwereld kan weten om wie het eigenlijk gaat.
Dat is ook al gebeurd, meestal zie je dan wel iets in de passagierslijst of hoor je van de familie, dat is afwachten. Timing lijkt me wel vreemd.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be