Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 januari 2020, 23:46   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.110
Standaard bestaat er al een bouwnorm voor de EV maatschappij ?

Stel dat iedereen een EV thuis staan heeft, dan mag je veronderstellen dat iedereen op een of andere manier zijn auto moet kunnen laden...

Dus elk huis een laadpaal is elk huis voldoende zware aansluiting, voorzien in de garageof de voortuin

Elk huis bvb een solar carport zodat je die energieverbruik kan compenseren

Elk huis bvb een parking in zijn voortuintje een parking met carport zodat je daar kunt laden...

Elk winkel een parking met laadpaal

Elk parking in de stadsparking bvb een laadpaal

Elk busparking bij het station een laadpaal

Elk taxiparking bij het station een laadpaal

Elk shopping center solar carport DC charging...

brandweer met aangepaste blustechnieken
https://ww.electrek.co/2020/01/09/te...d-diesel-car/#

https://qz.com/1781774/new-us-buildi...electric-cars/


Laatst gewijzigd door brother paul : 9 januari 2020 om 23:51.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 11:35   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

In USA maken ze er al studies over, de absoluut duurste kosten zijn helemaal niet wat men denkt:

Citaat:
https://ww.electrek.co/2020/01/10/ne...ven-for-tesla/

Public EV charging infrastructure is growing fast, but a lack of charging is still blamed as an obstacle to electric-car adoption. What’s holding things up?

According to Reducing EV Charging Infrastructure Costs, a study published yesterday by the Rocky Mountain Institute (RMI), it’s not the cost of the hardware and software. The problem faced by charging networks and utilities is soft costs, like onerous permitting and regulations. After two-dozen interviews, RMI breaks down the expenses for both public and private chargers.
Terwijl de hard- en software van de "algemene laadinfra" steeds goedkoper wordt wil de rest helemaal niet echt zakken (er zijn uitzonderingen).

Blijkbaar zitten er heel dikwijls zakkenvullers tussen. Men vermoed zelfs invloed van de fossiele industrie. Het zou me helemaal niet verwonderen in bepaalde Staten of gebieden of steden.

Citaat:
The 24 interviews took place between May and October 2019. They were conducted under nondisclosure agreements with utilities, hardware providers, software providers, operators of charging networks, and others. RMI admits that some interviewees were reluctant to talk about costs.

Nonetheless, the research organization found that the cost of hardware components and software systems is a relatively small part of the total EV infrastructure cost. The killer is easement processes, marketing, and prolonged delays for permitting. We heard something similar when we spoke with Electrify America in November. Those add up to three to five times the value of the charger itself.

The RMI report explains:

“We strongly suspect that soft costs are a big part of the reasons why charger installation costs in the United States are three to five times the cost of the charger itself, a much higher ratio than that seen in Europe (even after allowing for some charging hardware in Europe having higher costs). Indeed, soft costs were frequently cited as more significant cost drivers than charging station hardware in the United States.”

“Soft costs were also identified as some of the most problematic and unpredictable costs that developers of charging networks encounter, and they are often the reason why a candidate site for a charging station is rejected or abandoned, even after significant expenses have been incurred in its development. Worse, when a site under development must be abandoned, the normal expenses incurred for activities like securing a site lease, designing an installation, and building it can be compounded by additional costs such as late fees and penalties”


The cost for each component or service associated with a public charging location can vary, creating an unpredictable economic landscape.



Chris Nelder, one of the co-authors of the study, told Electrek that automakers were not interviewed for the study. Tesla and its Supercharger network might operate in a slightly different manner, but that doesn’t mean the EV-maker can escape the realities of charging installations. Nelder, in an email, wrote:

“Anyone who deploys EV charging stations will encounter all of the issues, esp. relating to soft costs, that we have detailed in our report. Because they’re not a consequence of who is deploying the charging network. They’re a consequence of utilities, building & planning departments, legislators, etc. Tesla is no exception.”

For both Level 2 and DC fast chargers, costs go up with higher power ratings. Similarly, the final price is affected by connectivity, the number and length of charging cables, and weatherization.

• The cost for adding physical credit-card readers, which are required in California, alone can add between about $325 and $1,000 in expense.

• Equipping public fast-chargers with redundant CCS and CHAdeMO can add 5 to 10% to the charger, meaning that cabling alone can cost as much as $3,500

• Reducing cable length could save hundreds of dollars per charger, something that would be possible with standardized locations for vehicles’ charging ports

Increasing the kilowatt charging rate means dramatically higher costs, as this RMI chart shows:



While the study’s focus is commercial, public EV charging, RMI said that the numbers also shine a light on home charging costs. The hard cost of a 7.2-kW EV charger consistently fell between 2010 and 2019:



The main message of the study is that soft costs are the killer. Charging network operators complained about poor communication with utilities, which led to costly delays and forced operators to rework their plans. The process for evaluating prospective sites with adequate capacity might take several weeks. The process gets weighed down further if battery storage is part of the installation.

The complexity, and therefore the delays, gets worse when future-proofing is considered. That’s the process of installing excess capacity and make-ready elements for future expansion after initial installation. RMI reports that “existing future-proofing practices can lack clarity, structure, and consistency.”

Real-estate easements, sometimes encountered midway through a project, on average take 59 business days, but some interviewees said it could take up to 234 business days. The complexity of codes and permitting, which can contain 10 or so unique permitting processes, can take from three to eight weeks.


Among RMI’s recommendations are establishing state or national standards for permitting, increasing the number of chargers per installation, and installing charging during the construction process.
Voor private laadpunten wordt de hardware steeds goedkoper zie onderste grafiek voor een 7,7 (? bruto) kWh level 2 laadpunt. In Europa zou dat 230V*32A = ~7,4 kWh zijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 januari 2020 om 12:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 11:55   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

De studie waar een ijsberg duidelijk maakt waar de meeste kosten van openbare laadinfra naartoe gaan, de "Soft Costs":

https://rmi.org/insight/reducing-ev-...tructure-costs


Laatst gewijzigd door Micele : 11 januari 2020 om 12:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 18:40   #4
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.206
Standaard

In Noorwegen hebben ze nood aan bouwnormen voor parkeergarages ...

https://www.vroom.be/nl/nieuws/zware...utm_term=news1
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 18:46   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
In Noorwegen hebben ze nood aan bouwnormen voor parkeergarages ...

https://www.vroom.be/nl/nieuws/zware...utm_term=news1
Die hebben ze al.

En het effect is dat de waarde van de parkeergarage/parkeerplaatsen veel meer toegenomen is dan de kosten voor de laadinfra. Win-win.

Een parkeerplaats met laadpaal is minstens verdubbeld in waarde.

Citaat:
http://min.e24.no/parkeringsplasser-...nlegg/a/A2MdVA

Het kan voor woningcorporaties en hun bewoners voordelig zijn om elektrische laders te installeren.

Bij Rodeløkka is de waarde van de parkeerplaatsen aanzienlijk toegenomen nadat 128 elektrische laders met gemeentelijke ondersteuning waren geïnstalleerd.

Dit is waarschijnlijk het grootste oplaadstation voor elektrische auto's in Noorwegen. Voorheen werd het Vulkan P-huis in Oslo het grootste oplaadpunt van het land genoemd, met 100 oplaadpunten en twee snelladers.

Voorzitter Marco Schön in woningcorporatie Baandfabrikken toont de parkeergarage E24 met witte Schneider Electric-oplaadboxen op vrijwel elke muur.



Vóór de installatie lag de waarde van een parkeerplaats hier tussen 260.000 en 280.000 NOK. Nu is de voorzitter van de raad van mening dat het aanzienlijk is toegenomen.

- Laten we zeggen een bedrag van zes cijfers, vertelt Schön aan E24.

Bijna alle eigenaren van de 146 parkeerplaatsen geassocieerd met de woningcoöperaties Baandfabrikken, Lissefabrikken en Gøteborggata kwamen overeen om laders te kopen.

Met ongeveer 400.000 NOK aan steun van de stad Oslo heeft het infrastructuurproject ongeveer 21.000 NOK per lader gekost, terwijl de waarde van de parkeervakken veel meer is gestegen.

- Absoluut. Ik denk dat dat de reden is waarom de meeste eigenaren ervoor kozen. We hebben iedereen een schatting gestuurd en er waren geen grote protesten, zegt Schön.

Scherpe waardevermeerdering

Volgens de Datek-installatie, die de laders op Rodeløkka heeft geïnstalleerd, kan de waarde van de parkeerplaatsen met ongeveer 200.000 kronen zijn gestegen. Het bedrijf noemt verschillende voorbeelden waarbij parkeerplaatsen aanzienlijk in waarde zijn gestegen sinds de laders arriveerden.

In één woningcoöperatie in Oslo ging de waarde van een parkeerplaats volgens Datek van 415.000 NOK naar 720.000 NOK. In een ander geval is de waarde gestegen van 660.000 NOK tot 1.280.000 NOK, hoewel dit meer oorzaken kan hebben dan opladers.

Normaal gesproken kan de waarde van een parkeerplaats in het centrum van Oslo met NOK 150.000 tot 200.000 stijgen met een oplader, schat Datek.
Dat vastgoed als een parkeerplaats of parkeerbox zo enorm kan stijgen zullen ze ooit wel in andere landen beginnen te beseffen.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 januari 2020 om 19:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2020, 21:31   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Nog een bouwnorm waar Engeland aan denkt. (of UK?)

Een verplicht EV-laadpunt bij elke nieuwbouw.

Citaat:
https://www.mirror.co.uk/money/elect...d-new-18276527

Electric car chargepoints to be added to all new homes in England by law

New guidelines will make it mandatory for all homes to be fitted with chargepoints for electric cars - in what could save drivers £1,000 a year

Laatst gewijzigd door Micele : 11 januari 2020 om 21:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2020, 10:03   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.206
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Die hebben ze al.

En het effect is dat de waarde van de parkeergarage/parkeerplaatsen veel meer toegenomen is dan de kosten voor de laadinfra. Win-win.

Een parkeerplaats met laadpaal is minstens verdubbeld in waarde.



Dat vastgoed als een parkeerplaats of parkeerbox zo enorm kan stijgen zullen ze ooit wel in andere landen beginnen te beseffen.
Gij hebt ook weinig zin voor humor hé zeg.
Ik gaf je een open doel om te lachen met die verhaaltjes over branden van elektrische voertuigen, omdat hier een diesel zo'n zware schade veroorzaakte.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2020, 10:35   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Gij hebt ook weinig zin voor humor hé zeg.
Ik gaf je een open doel om te lachen met die verhaaltjes over branden van elektrische voertuigen, omdat hier een diesel zo'n zware schade veroorzaakte.
Dat dacht ik al maar ik wou gewoon on topic blijven, en aangezien je me Noorwegen aanreikte hoefde ik niet ver te zoeken.

[Off-topic]
Oudere plofmotoren hebben dikwijls olielekken door ondicht geraakte dichtingen enz... , zweten noemen ze dat dan. Veel heb je dan niet nodig, een brandende sigaret achteloos onder een wagen smijten... plasje of drupje komt zo. Ook bij een kortsluiting en fossiele lekken...
Oude ICE stinken dikwijls al naar benzine diesel of olie, vooral bij koude start. Maar wie laat er zijn oude ICE volledig renoveren als die niet veel meer waard is?

Ik kan er van meespreken dat zoiets serieus geld kost, als je alles deftig laat doen...


Citaat:
https://www.autoweetjes.com/Sterke-b...ucht-auto.html

Mogelijke oorzaken benzine of diesel lekkage auto:

Lekkage in het brandstof systeem kan moeilijk traceerbaar zijn. Als eerste controleer je de in het zicht liggende gedeelte. Dit kunnen bijvoorbeeld leidingen, slangetjes, koppelingen, brandstoffilter of een brandstofpomp zijn. Als de oorzaak van de lekkage niet zichtbaar is zullen ook de leidingen en aansluitingen buiten het zicht gecontroleerd moeten worden. Voorbeelden hiervan zijn de brandstofleidingen die zich boven de tank bevinden of de vulslang van de brandstoftank. Hiervoor zal in veel gevallen de tank onder de auto verwijderd moeten worden.

Als er een damp absorptievat onder de motorkap aanwezig is kan ook daar de oorzaak van de geur vandaan komen. Een absorptievat is een onderdeel die de dampen van de brandstof filteren zodat deze niet naar buiten kunnen treden en daardoor geen negatieve invloed op het milieu hebben. Het absorptievat ziet er uit als een trommel met daarin een koolstoffilter om de brandstofdampen te filteren. Als deze koolstoffilter verzadigd raakt kunnen de dampen alsnog naar buiten treden. In het absorptievat bevinden zich ook klepjes die op hun werking gecontroleerd kunnen worden. Daarnaast zal er gekeken moeten worden of alle O ringen nog voor een goede afdichting zorgen.
Citaat:
http://www.autoforum.be/forum/aankoo...an-transmissie

Wat betekent zweten van transmissie ? Het staat op het keurings bewijs. Is het erg ?
Citaat:
https://www.anwb.nl/experts/auto/29/...n-motor-zweten
Mag een motor zweten?
ANWB Expert

Zweten of lekken?
Wanneer de motor in de omgeving van het kleppendeksel wat vettig is uitgeslagen mag u dat beschouwen als zweten. Wanneer er duidelijk sprake is van een oliespoor met druppels die wellicht óók weleens op straat belanden, is er serieus sprake van een lekkage. Reparatie is dan noodzakelijk.

Kleppendeksel vervangen
Overigens is het vervangen van de kleppendeksel pakking géén al te arbeidsintensieve klus om ook bij ''zweten'' al tot vervanging over te gaan.
Auto lekt brandstof Auto lekt olie
[/Off-topic]

Laatst gewijzigd door Micele : 12 januari 2020 om 11:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2020, 13:09   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Stel dat iedereen een EV thuis staan heeft, dan mag je veronderstellen dat iedereen op een of andere manier zijn auto moet kunnen laden...

Dus elk huis een laadpaal is elk huis voldoende zware aansluiting, voorzien in de garageof de voortuin

Elk huis bvb een solar carport zodat je die energieverbruik kan compenseren

Elk huis bvb een parking in zijn voortuintje een parking met carport zodat je daar kunt laden...

Elk winkel een parking met laadpaal

Elk parking in de stadsparking bvb een laadpaal

Elk busparking bij het station een laadpaal

Elk taxiparking bij het station een laadpaal

Elk shopping center solar carport DC charging...

brandweer met aangepaste blustechnieken
https://ww.electrek.co/2020/01/09/te...d-diesel-car/#

https://qz.com/1781774/new-us-buildi...electric-cars/

Vreg denkt er aan om een deel van de stroomfactuur niet te laten afhangen van verbruik maar van het ter beschikking gestelde vermogen.



https://www.hln.be/geld/consument/vr...or-u~a8422cbf/
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2020, 13:13   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Vreg denkt er aan om een deel van de stroomfactuur niet te laten afhangen van verbruik maar van het ter beschikking gestelde vermogen.

https://www.hln.be/geld/consument/vr...or-u~a8422cbf/
Goed idee.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2020, 13:21   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.206
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Vreg denkt er aan om een deel van de stroomfactuur niet te laten afhangen van verbruik maar van het ter beschikking gestelde vermogen.



https://www.hln.be/geld/consument/vr...or-u~a8422cbf/
Dat is zeer gelijkaardig aan het fenomeen dat aan ons gevraagd wordt om in tijden van waterschaarste gedurende de zomer, onze mooie auto's niet te wassen met kraantjeswater.

Het is de ontwikkeling van de techniek die het mogelijk zal maken op elektriciteit te gebruiken op de goedkopere momenten. Veel fijner dan de dag/nacht tarificatie.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2020, 14:50   #12
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Goed idee.
Is dat zo?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2020, 14:50   #13
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is zeer gelijkaardig aan het fenomeen dat aan ons gevraagd wordt om in tijden van waterschaarste gedurende de zomer, onze mooie auto's niet te wassen met kraantjeswater.

Het is de ontwikkeling van de techniek die het mogelijk zal maken op elektriciteit te gebruiken op de goedkopere momenten. Veel fijner dan de dag/nacht tarificatie.
Die techniek bestaat al jaaaaaaaaaren.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2020, 15:08   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Is dat zo?
Ja.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 17:16   #15
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.110
Standaard

de vreg is wereldkampioen in 'kind met badwater' weggooien

ze heeft al de groei van de zonnepanelen gefnuikt alvoor ze mainstreem worden, als ze nog eens een EV taks gaat bedenken door elk laadstation te gaan takseren, zal ze idd weer eens bewijzen hoe ze erin slaagt de nieuwe economie te takseren voor hij doorbreekt
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be