Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2020, 11:29   #81
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
/
Aan jouw antwoord hierboven (weer reageer je weer niet op mij), kleven inderdaad veel haken en ogen. Jouw Belgische salofähige schoolboekjes willen alleen al dit niet tonen, System uit Het Oosten.
https://geschiedenismagazine.nl/belg...erland-blijven
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 13:28   #82
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"... van oorsprong..."

En waar ligt ergens die oorsprong? In de tijd van de Merovingers? Of Karolingers? Of in de tijd van de Bourgondische hertogen? Of die van de Habsburger?

Als u trouwens bij de Oostkantons zwaait met de historische band met de zuidelijke Nederlanden, waarom bepleit u hier het "samengaan" van gebieden die maar een flinterdunne historische band met elkaar hebben?
Ik had het over taal. Zoals gij zelf al geschreven hebt ging taal in het verleden meestal naadloos over van streek tot streek.

Als ik iets wil bepleiten is het vooral het samengaan van Europa. Het vervagen van de kunstmatige natie-grenzen. En zeker niet Vlaamse onafhankelijkheid, en of een natie met Nederland. Want dat is achteruitgang. Dat is een terugkeer naar een natiebeeld van vorige eeuwen.

Op lange termijn zie ik AN of standaardNederlands zelfs verdwijnen. Op dit ogenblik evolueren we naar een standaardtaal in Europa (Engels). Voor dagelijks gebruik zal men weer terugvallen op streektalen. We gaan in Europa(hopelijk) een evolutie zien zoals die in het verleden bij de vorming van natiestaten al gebeurde.

Discussies over oostkantons, Vlaanderen, verenigde Nederlanden enz. zijn eigenlijk discussies over het verleden.

Interessant om lezen te lezen in dit verband is dit artikel uit 2010: https://www.historischnieuwsblad.nl/...an-rossem.html
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 13:34   #83
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Aan jouw antwoord hierboven (weer reageer je weer niet op mij), kleven inderdaad veel haken en ogen. Jouw Belgische salofähige schoolboekjes willen alleen al dit niet tonen, System uit Het Oosten.
https://geschiedenismagazine.nl/belg...erland-blijven
Ik lees daar:

Citaat:
De orangisten waren als stedelijke elitebeweging hoofdzakelijk Franstalig. Onderling en in de contacten met Den Haag communiceerde men in het Frans. De beweging telde een klein aantal Vlaamsgezinden maar die speelden nauwelijks een rol.

En madam Marie hier maar beweren dat de Franstaligen de bron van de Belgische revolutie waren om de Vlaminge uit te zuigen.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 14:06   #84
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik lees daar:

En madam Marie hier maar beweren dat de Franstaligen de bron van de Belgische revolutie waren om de Vlaminge uit te zuigen.
De Orangisten hadden voor zover ik me herinner 4 grote dagbladen die allen in het Frans werden uitgegeven. En de zogenaamde 'Nederlands-minnende' Orangisten waren maar een kleine minderheid en voelden zich bij die Franssprekende elitaire orangistische club absoluut niet op hun plaats, zo las ik -bij Els Witte geloof ik- indertijd.

De poster doet hier wel goed de strop om zijn eigen hals. Zoals dikwijls.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 januari 2020 om 14:21.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 15:44   #85
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik lees daar:

System uit Het Oosten en zijn papegaai Henri1 beweren voortdurend dat 'wij Belgen de Ollanders buiten hebben geschopt'. De waarheid is dat in het latere België er organisten waren, ook onder Franstaligen. Bovendien was de Tiendaagse Veldtocht geslaagd als Frankrijk niet had ingegrepen. Bedoel je trouwens Marie Daenen?
Oud 13 januari 2020, 15:53   #86
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN

Witte Kaproen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik had het over taal. Zoals gij zelf al geschreven hebt ging taal in het verleden meestal naadloos over van streek tot streek.

Als ik iets wil bepleiten is het vooral het samengaan van Europa. Het vervagen van de kunstmatige natie-grenzen. En zeker niet Vlaamse onafhankelijkheid, en of een natie met Nederland. Want dat is achteruitgang. Dat is een terugkeer naar een natiebeeld van vorige eeuwen.

Op lange termijn zie ik AN of standaardNederlands zelfs verdwijnen. Op dit ogenblik evolueren we naar een standaardtaal in Europa (Engels). Voor dagelijks gebruik zal men weer terugvallen op streektalen. We gaan in Europa(hopelijk) een evolutie zien zoals die in het verleden bij de vorming van natiestaten al gebeurde.

Discussies over oostkantons, Vlaanderen, verenigde Nederlanden enz. zijn eigenlijk discussies over het verleden.

Interessant om lezen te lezen in dit verband is dit artikel uit 2010: https://www.historischnieuwsblad.nl/...an-rossem.html
Maarten Van Rossem is een slimme historicus ,

maar van de Vlaamse taalgevoeligheden heeft hij niet veel kaas gegeten.

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 13 januari 2020 om 15:53.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 15:54   #87
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als jij een samengaan met Nederland "een achteruitgang" vindt dan weet je echt niet meer waarover je praat. Vlaanderen zit nu opgescheept met een partner die alleen maar in ons geïnteresseerd is als financiële uier waar ze reeds meer dan zestig jaar aan zitten te lebberen. En het is meer dan duidelijk dat ze het liefst hebben dat het zo blijft. "Demandeur de rien" weet je wel.

Geef mij maar een samengaan met een sterke en welvarende partner zoals Nederland. En laat de Walen daardoor e i n d e l i j k eens verplicht worden om op eigen benen te staan en hun financiële verantwoordelijkheid te nemen. Een steeds groeiend deel van de Vlamingen heeft er schoon genoeg van om te blijven rondlopen met een armlastige club-med partner op zijn rug.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 16:31   #88
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Als jij een samengaan met Nederland "een achteruitgang" vindt dan weet je echt niet meer waarover je praat. Vlaanderen zit nu opgescheept met een partner die alleen maar in ons geïnteresseerd is als financiële uier waar ze reeds meer dan zestig jaar aan zitten te lebberen. En het is meer dan duidelijk dat ze het liefst hebben dat het zo blijft. "Demandeur de rien" weet je wel.

Geef mij maar een samengaan met een sterke en welvarende partner zoals Nederland. En laat de Walen daardoor e i n d e l i j k eens verplicht worden om op eigen benen te staan en hun financiële verantwoordelijkheid te nemen. Een steeds groeiend deel van de Vlamingen heeft er schoon genoeg van om te blijven rondlopen met een armlastige club-med partner op zijn rug.
Wij als Belgen leven even goed (beter?) in België als de Nederlanders in Nederland. Er is niets om jaloers te zijn op Nederlanders. Integendeel. Nederlanders zitten individueel met een hoge hypothecaire schuld, Nederlanders komen zich in onze hospitalen laten verzorgen, er zijn heel wat meer huiseigenaren in België dan in Nederland, de regelneverij is zeer groot in Nederland, Nederlanders sturen zelfs hun kinderen naar onze scholen, komen hier lekker eten, en ga zo maar door. Kortom, de Nederlanders moeten eigenlijk een voorbeeld nemen aan de Belgen.

En nu gaat u opperen: ja maar België zit toch maar mooi met een hoge staatsschuld. Dat klopt. Maar de Nederlanders hebben mazzel gehad: de aardgasbel en de torenhoge inkomsten hiervan. Moesten wij die hebben gehad gedurende jaaaren zoals de Hollanders, dan hadden we ook nooit zo'n hoge staatsschuld gehad. Zelfs met al onze parlementen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 januari 2020 om 16:38.
Oud 13 januari 2020, 17:14   #89
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wij als Belgen leven even goed (beter?) in België als de Nederlanders in Nederland. Er is niets om jaloers te zijn op Nederlanders. Integendeel. Nederlanders zitten individueel met een hoge hypothecaire schuld, Nederlanders komen zich in onze hospitalen laten verzorgen, er zijn heel wat meer huiseigenaren in België dan in Nederland, de regelneverij is zeer groot in Nederland, Nederlanders sturen zelfs hun kinderen naar onze scholen, komen hier lekker eten, en ga zo maar door. Kortom, de Nederlanders moeten eigenlijk een voorbeeld nemen aan de Belgen.

En nu gaat u opperen: ja maar België zit toch maar mooi met een hoge staatsschuld. Dat klopt. Maar de Nederlanders hebben mazzel gehad: de aardgasbel en de torenhoge inkomsten hiervan. Moesten wij die hebben gehad gedurende jaaaren zoals de Hollanders, dan hadden we ook nooit zo'n hoge staatsschuld gehad. Zelfs met al onze parlementen.
Nederland en de Nederlanders kunnen zeker wat leren van Vlaanderen en de Vlamingen. Nederland als land doet het echter in bijna alle lijsten een stuk beter dan België, door Wallonië.
Oud 13 januari 2020, 17:41   #90
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht

Geef mij maar een samengaan met een sterke en welvarende partner zoals Nederland. En laat de Walen daardoor e i n d e l i j k eens verplicht worden om op eigen benen te staan en hun financiële verantwoordelijkheid te nemen.
Een steeds groeiend deel van de Vlamingen heeft er schoon genoeg van om te blijven rondlopen met een armlastige club-med partner op zijn rug.
Ook hier zal er weer wat genuanceerd moeten worden Monsieur Quercus. Wallonië is op goede weg.

Waalse export zet recordcijfers neer in eerste jaarhelft.
Wallonië heeft in de eerste zes maanden van het jaar voor 24 miljard euro uitgevoerd, een record. Dat blijkt uit cijfers van het Waalse exportagentschap Awex. De export lag in het eerste halfjaar 8,4 procent hoger dan een jaar eerder. Daarmee doet Wallonië beter dan onder meer Vlaanderen (+3,2 procent), Nederland (+5,2 procent), Frankrijk (+4,8 procent), Duitsland (+0,5 procent) of de eurozone (+2,6 procent).

(HLN, 15 november 2019)

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 januari 2020 om 17:48.
Oud 13 januari 2020, 17:48   #91
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ook hier zal er weer wat genuanceerd moeten worden Monsieur Quercus. Wallonië is op goede weg.

Wallonië heeft in de eerste zes maanden van het jaar voor 24 miljard euro uitgevoerd, een record. Dat blijkt uit cijfers van het Waalse exportagentschap Awex. De export lag in het eerste halfjaar 8,4 procent hoger dan een jaar eerder. Daarmee doet Wallonië beter dan onder meer Vlaanderen (+3,2 procent), Nederland (+5,2 procent), Frankrijk (+4,8 procent), Duitsland (+0,5 procent) of de eurozone (+2,6 procent).

(HLN, 15 novermber 2019)
De Franstaligen zijn zogenaamd voor België, maar weigeren de grootste taal van het land te spreken. https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/02...aat-achteruit/
Oud 13 januari 2020, 17:52   #92
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Tip: lees het boek "De Bourgondiërs" van B. Van Loo !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 18:06   #93
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:

(HLN, 15 november 2019)
Landen met een lagere levensstandaard doen het doorgaans beter wat export betreft. Een economische wetmatigheid.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 13 januari 2020 om 18:07.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2020, 18:25   #94
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Landen met een lagere levensstandaard doen het doorgaans beter wat export betreft. Een economische wetmatigheid.

Hmm … Nederland exporteert nochtans ook veel. Maar het zou natuurlijk kunnen dat dit land een lagere levensstandaard heeft.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 13 januari 2020 om 18:27.
Oud 13 januari 2020, 18:30   #95
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht

Spaghetti carbonara,... weet je waar dat vandaan komt?
Ik dacht dat dit een Romeins (naar de stad) gerecht was.
Oud 13 januari 2020, 18:39   #96
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
België zal altijd blijven bestaan. Maar het zal zich aanpassen aan de noden van de tijd. Willens nillens. Zo was het toen, zo is het nu ook, en zo zal het in de toekomst zijn.
Als de Vlaams-Nationalisten in 2024 de meerderheid halen in het Vlaams parlement en via artikel 35 van de sociale zekerheid een Vlaamse bevoegdheid maken dan zullen de Walen rapper aansluiten bij Frankrijk dan jij "België blijft altijd bestaan" zal kunnen zeggen.
Oud 13 januari 2020, 18:46   #97
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Hmm … Nederland exporteert nochtans ook veel. Maar het zou natuurlijk kunnen dat dit land een lagere levensstandaard heeft.
Hangt er van af wat je exporteert. Heb je toevallig grondstoffen/brandstoffen of diensten of producten waar veel vraag naar is en weinig concurrentie dan kun je idd zowel goede exportcijfers als hoge levensstandaard voorleggen.
Oud 13 januari 2020, 18:51   #98
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hangt er van af wat je exporteert. Heb je toevallig grondstoffen/brandstoffen of diensten of producten waar veel vraag naar is en weinig concurrentie dan kun je idd zowel goede exportcijfers als hoge levensstandaard voorleggen.

Maar dat was niet wat u initieel stelde.
Oud 13 januari 2020, 19:27   #99
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar dat was niet wat u initieel stelde.
Wat ik initieel stelde blijft staan, lagere levensstandaard helpt de exportcijfers. Reden ook waarom de Chinezen graag de waarde van hun Yuan laag houden.
Oud 13 januari 2020, 20:11   #100
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat ik initieel stelde blijft staan, lagere levensstandaard helpt de exportcijfers. Reden ook waarom de Chinezen graag de waarde van hun Yuan laag houden.

Maar het is geen voorwaarde sine qua non vermits landen met hogere levensstandaard ook goed kunnen exporteren.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be