Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 januari 2020, 15:19   #41
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Euh ik was laatst in een autogarage in Limburg (Volvo) en daar was geen kat in de mecaniek. De verkoper wist me te melden dat iedereen op opleiding was voor EV's, omdat de XC40 P8 er aan kwam (EV) en enkele hybride modellen populairder werden (twin drive).

Dus Mambo, het gebeurt toch hoor.
Ja wat doordeweekse tips and trucs.

Auto electronics zit basis in mechanica. Maar dat is basis.

Beetje ernstige problemen moeten ze doorsturen of komt iemand ter plaatse.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 15:26   #42
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ja wat doordeweekse tips and trucs.

Auto electronics zit basis in mechanica. Maar dat is basis.

Beetje ernstige problemen moeten ze doorsturen of komt iemand ter plaatse.
In mijn Renault garage hebben ze iemand in dienst die enkel problemen met de electronica moet oplossen, van de mechanica moet hij zich niets aantrekken.
Zijn werkuren zijn ook duurder dan de werkuren van een gewone mekanieker.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 15:54   #43
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
In mijn Renault garage hebben ze iemand in dienst die enkel problemen met de electronica moet oplossen, van de mechanica moet hij zich niets aantrekken.
Zijn werkuren zijn ook duurder dan de werkuren van een gewone mekanieker.
Dat klopt.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 15:57   #44
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

In carrosserie zit ook alles in de basis.
Maar dat splits zich verderop.
Een voorbereider bv.
Een pistoolschilder.
Een plaatslager.

Allen kennen de rest ook maar omwille het zover splits en de vaardigheden die men verder ontwikkelen zijn de specialiteiten onderverdeeld.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 16:07   #45
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Euh ik was laatst in een autogarage in Limburg (Volvo) en daar was geen kat in de mecaniek. De verkoper wist me te melden dat iedereen op opleiding was voor EV's, omdat de XC40 P8 er aan kwam (EV) en enkele hybride modellen populairder werden (twin drive).

Dus Mambo, het gebeurt toch hoor.
Dat is een klein deel van de vele miljarden die ICE-constructeurs en hun dealers moeten besteden in de (PH)EV transitie.

Ook het 48 VDC-netwerk gebeurt ook met Li ions bij bepaalde zuinige ICE (en duurder), zo hebben ze toch nog recuperatie bij het vertragen/remmen, en worden wat zuiniger. Vooral bij stop and go.
Mild hybride genoemd:
Citaat:
https://www.nl.audi.be/be/web/nl/mag...-a6-avant.html

Mild hybrid-technologie standaard op alle motoren

Alle motoren in de nieuwe Audi A6 Avant worden standaard voorzien van Audi’s mild hybrid-technologie (MHEV). Die techniek zorgt niet alleen voor meer comfort, maar ook voor een lager brandstofverbruik in de praktijk. Het systeem kan bij 48V tijdens het remmen tot wel 12 kW terugwinnen en opslaan in een lithium-ionbatterij. De vrijloopmodus bij uitgeschakelde motor werkt in de nieuwe Audi A6 Avant tussen 55 en 160 km/u, terwijl de start-stopfunctie al vanaf 22 km/u actief is.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 januari 2020 om 16:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 16:08   #46
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Intelligent (maar dan echt intelligent hé) rekeningrijden is bij de intelligentse belastingsvormen.
Komt er weer een N-VA-bocht aan?
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 16:14   #47
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Rekeningrijden. Enigste optie.
Gebrek aan verbeeldingskracht. Ik kan nog wel een paar andere opties bedenken.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 16:21   #48
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hoeveel kolencentrales zijn er nog in Belgie ?
Kopen we genen elektriek meer in het buitenland?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 16:22   #49
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door blub Bekijk bericht
Wie zegt dat dat nodig is?
Sorry hoor Mambo. Hoe zeer ik uw kennis hier waardeer,...
Dit is geen argument hoor. Het zal deels aan je ouderdom liggen dat veranderingen niet meer leuk zijn maar als "jongere" zal ik nog genoeg veranderingen moeten meemaken waar ik me ook zal moeten aan aanpassen. De veranderingen volgen mekaar ook vlugger en vlugger op dus wees gelukkig dat je er nog een beetje van gespaard bent gebleven.
Misschien beginnen met een cursus logisch denken.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 16:29   #50
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hoeveel kolencentrales zijn er nog in Belgie ?
Daarom dat we onze stroom moeten invoeren uit het buitenland.
In afwachting dat we voldoende groene stroom kunnen produceren blijven E-wagens het meest vervuilen.
Zij gebruiken immers stroom die die we nodig hebben voor andere toepassingen waarvoor geen alternatieven bestaan.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 16:30   #51
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.741
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Komt er weer een N-VA-bocht aan?
Vlak voor de verkiezingen hebben ze al een bocht genomen toen het VB een on-line petitie opstartte tegen het rekening rijden.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 16:30   #52
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Kopen we genen elektriek meer in het buitenland?
Uit Polen? Lol

Yep, meestal Frankrijk kernenergie, 0 CO2.

EVs laden voor +70 % thuis op, 's nachts. Meestal kernenergie en nog wat windmolens (BE+NL+D). Heel zeker als er wat wind staat.

Verleden jaar waren we zelfs netto-exporteur van stroom ff 1,8 TWh over het ganse jaar. Dat is 2,1% van onze jaarproductie.

En moesten we er soms tekort hebben of valt er een kerncentrale uit ... er staat vlakbij de grens nog 1304 MW niets te doen, een ongebruikte gascentrale:
Citaat:
https://www.hln.be/nieuws/binnenland...rale~a9f8d738/

5 november 2019

Vlak over de grens, in het Nederlandse Maasbracht, staat een ongebruikte gascentrale met een vermogen van 1.304 megawatt, goed voor de stroom voor circa 3 miljoen huishoudens. De Duitse eigenaar RWE heeft al plannen uitgewerkt voor een kabel van 13 kilometer van het Nederlandse Maasbracht naar het Belgische Kinrooi. De reden is dat België kampt met stroomtekorten. Vorige winter overwoog de regering zelfs de inzet van stroomschepen en het probleem is des te prangender met de sluiting van de kerncentrales in 2025.
Duitsland of RWE heeft zeker graag dat we echte stroomtekorten hebben, maar als we nu liever geen stroom van gascentrales willen? Dan kopen we in France of NL hé:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/11...room-invoeren/

Laatst gewijzigd door Micele : 14 januari 2020 om 16:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 16:33   #53
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Ik gaan dichter bij huis werken en mij ne gewone velo kopen ter vervanging van mijnen diesel.
Ze kunnen den boom in.
Dat is inderdaad de enige oplossing.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 16:45   #54
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Uit Polen? Lol

Yep, meestal Frankrijk kernenergie, 0 CO2.

EVs laden voor +70 % thuis op, 's nachts. Meestal kernenergie en nog wat windmolens (BE+NL+D). Heel zeker als er wat wind staat.

Verleden jaar waren we zelfs netto-exporteur van stroom ff 1,8 TWh over het ganse jaar. Dat is 2,1% van onze jaarproductie.

En moesten we er soms tekort hebben of valt er een kerncentrale uit ... er staat vlakbij de grens nog 1304 MW niets te doen, een ongebruikte gascentrale:
Gelukkig geen uit Duitse bruinkoolcentrales.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 16:49   #55
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Gelukkig geen uit Duitse bruinkoolcentrales.
Idd.

Gene zware kabel naar D:
Citaat:


11.700 megawatt verbindingen met Nederland en Frankrijk

Die superautosnelwegen naar het buitenland gaan voorlopig wel maar alleen richting Nederland en Frankrijk. Maar ze zijn groot. Naar Nederland liggen er 4 lijnen van elk 1.500 megawatt, 6.000 in totaal dus. En naar Frankrijk hebben we zes lijnen: 3 van 1.500 megawatt en nog eens 3 waarover elk 400 megawatt kan worden getransporteerd: nog eens 5.700 megawatt erbij. In totaal zouden we dus 11.700 megawatt kunnen invoeren. Dat is bijna twee keer ons volledige nucleaire park. Maar dat is de theorie. In de praktijk mag onze hoogspanningsnetbeheerder nooit zo’n massa stroom vervoeren, omdat dan de veiligheid van het hele Europese net in het gedrang komt.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2018/11...room-invoeren/

Laatst gewijzigd door Micele : 14 januari 2020 om 16:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 16:51   #56
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Uit Polen? Lol

Yep, meestal Frankrijk kernenergie, 0 CO2.
Op dit moment:
- import van 591 MW uit Frankrijk, aan 55 g CO2/kWh
- import van 867 MW uit Nederland, aan 410 g CO2/kWh
- export van 1,03 GW naar GB
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 16:53   #57
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Op dit moment:
- import van 591 MW uit Frankrijk, aan 55 g CO2/kWh
- import van 867 MW uit Nederland, aan 410 g CO2/kWh
- export van 1,03 GW naar GB
Thx Gert is vond die link niet terug.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 16:55   #58
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd.

Gene zware kabel naar D:
Alegro is pas eind dit jaar klaar
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 16:58   #59
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Idd.

Gene zware kabel naar D:
De landen waaruit we het meest importeren? Nederland, Frankrijk en Duitsland.
https://www.demorgen.be/tech-wetensc...daan~be1634dc/
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2020, 16:58   #60
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Alegro is pas eind dit jaar klaar
Idd, allemaal goed voor de toekomst.

Daar zal nog kolenstroom opkomen in de toekomst, maar in de Walen ga ik toch niet laden, lol


Laatst gewijzigd door Micele : 14 januari 2020 om 17:08.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be