Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
|
Discussietools |
18 januari 2020, 14:39 | #61 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
|
Citaat:
Citaat:
Als er landen zijn dat nu al quasi hebben. 2050 is al een streefdoel roepen een vijftal landen: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 18 januari 2020 om 15:07. |
||||||
18 januari 2020, 16:07 | #62 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
|
Citaat:
Doe uw laadpalen daar de groetjes vanwege de Fred. |
|
18 januari 2020, 19:54 | #63 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
|
Tuttut, niet over zo'n moeilijk details beginnen hé.
Want dan zet hij er gewoon nog wat grafiekjes bij.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024 |
18 januari 2020, 19:57 | #64 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
|
Citaat:
Dat is haast misdadig. Motoren kunnen verbranden bij een te laag voltage.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024 |
|
18 januari 2020, 20:19 | #65 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
|
Eerste electriciteitscentrale in België
In 1890 was Ninove de eerste Belgische stad die de concessie voor de productie en distributie van elektriciteit over het hele grondgebied van de gemeente aan een privéonderneming toekende. In de jaren die volgde begonnen ook Luik, Gent en Brussel aan de systematische elektrificatie van hun grondgebied. Zo werd in 1884 een grote stroomgenerator in Cockerill gebouwd. In 1892 pakt Antwerpen het anders aan. Daar wordt niet algemeen electriciteit verspreid, maar water wordt onder hoge druk door leidingen over de stad verspreid. Deze drijven dan waterturbines in de omvormingsstations aan waardoor elektrische gelijkstroom wordt opgewekt. Op die manier werd het openbaar net voorzien van gelijkstroom. Het is pas in 1898 dat in België de eerste grote elektriciteitscentrale wordt gebouwd in Oostkerk in Tubize. Deze centrale was de eerste centrale van waaruit driefasenwisselstroom werd verdeeld. Ze werd ook gebouwd met de ambitie om elektriciteit over de grenzen van gemeenten of agglomeraties heen te verdelen. Tevens diende ze als speciale elektrische tractie voor kanaalschepen op het kanaal Brussel-Charleroi. De uitbouw van het elektriciteitsnetwerk verloopt echter op vele plaatsen moeizaam door de tegenwerking van de toenmalige gasmaatschappijen omdat deze erin slaagden om de aanleg van elektriciteitsleidingen op het openbaar domein via het gerecht tegen te houden als een inbreuk op de concessies voor openbare en private verlichting. De gasmaatschappijen merken dat ze de nieuwe energie niet kunnen blijven remmen en omarmen hem dan maar en gaan zelf electriciteit verdelen. De echte elektrificatie start daarmeepas in hoog tempo na de eeuwwisseling. Eerste electrische trein in België In vergelijking met andere landen begon België pas vrij laat met elektrische tractie. In de steden waren elektrische trams intussen al redelijk ingeburgerd, maar voor een eerste toepassing op het grote spoor was het wachten tot 1931. De korte spoorlijn Brussel - Tervuren werd als eerste Belgische lijn geëlektrificeerd onder 1500 volt, vooral bij wijze van test. De Algemene Maatschappij van Elektrische en Industriële Bedrijven (het latere Electrabel had de lijn in concessie en exploiteerde deze met elektrische treinstellen, technisch verwant aan de Parijse metro. Uiteindelijk werd er gekozen voor een gelijkstroomsysteem van 3000 volt, waarvoor Italië, Spanje en sommige landen van Oost-Europa kozen. De eerste brede toepassing van de elektrische trein gebeurde op de lijn Brussel - Antwerpen. Tegelijk werd het traject tot vier sporen uitgebreid. De oorspronkelijke spoorlijn behield het nummer 25, de naastliggende lijn kreeg nummer 27. In de omgeving van Mechelen werd het spoor verhoogd en tussen Hove en Berchem werd het uitgegraven. Net voorbij Hove werden de sporen (van lijn 27) omgeleid. Zo werd spoorlijn 25 een kruisvrije expreslijn. Exact 100 jaar na de eerste treinrit, op 5 mei 1935, reed het eerste Belgische elektrische treinstel (Type 1935) over het baanvak, met aan boord koning Leopold III. De trein haalde 120 kilometer per uur en de reis duurde 31 minuten, met de halte in Mechelen inbegrepen. De verdere elektrische uitbreiding verliep echter traag wegens de druk vanuit de koolmijnen, de hoge kosten en de Tweede Wereldoorlog. De eerste electrische auto's in België .... Laatst gewijzigd door Micele : 18 januari 2020 om 20:21. |
18 januari 2020, 21:47 | #66 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Bij 204V gaan de meeste goede elektronische apparaten gewoon uit. En ja, de apparaten met motoren hebben de keuze. Of meer ampères trekken om het werk te kunnen, of uitschakelen. En ampères zijn de reden waarom motoren verbranden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
19 januari 2020, 06:59 | #67 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
|
Citaat:
Je kan dan ook nog kiezen tussen trage en snelle schakelaars.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024 |
|
19 januari 2020, 10:03 | #68 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
|
Omstreeks okt-nov 2018 was er maar 1 kernreactor actief: Doel 3 met 1 GW.
Dit was tijdelijk, 1 maand denk ik. Want Tihange had onderhoud. momenteel zijn weer vier kernreactoren actief met 4GW (en kan er stroom geexporteerd worden op aanvraag en de prijs interessant is, meestal 'nachts) Wind en biomassa zorgen tesamen meestal voor 2 GW, gascentrales voor 1,8 GW. dan de rest verdeelt over zon -water - opslag pompcentrale. https://www.electricitymap.org/?page...countryCode=BE - terwijl ik dit schrijf importeren we grijze 1410 MW van NL, maar exporteren we gele 955 MW uit naar UK en gele 422 MW naar Frankrijk. Overdag zijn we dikwijls een netto importeur, imho. 'nachts zal dit wslk andersom zijn, ga er eens op letten. Nu komt de zon mee in het spel en alles zal wat veranderen.. - NL krijgt op zijn beurt groene 700 MW van Denemarken, maar exporteert wel verder uit naar UK: 874 MW, BE al gezakt naar 1291 MW, en beetje naar D: 79 MW. De CREG kan de kernuitstapwet 2025 altijd uitstellen bij "dreigend stroomtekort". (moest er paniek uitbreken ) Laatst gewijzigd door Micele : 19 januari 2020 om 10:21. |
19 januari 2020, 18:00 | #69 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
|
Citaat:
__________________
N-VA voor een welvarend 2024 |
|
20 januari 2020, 03:56 | #70 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.753
|
Citaat:
|
|
20 januari 2020, 07:18 | #71 | |
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Da's ondertussen 9 jaar geleden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. |
|
20 januari 2020, 09:54 | #72 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
|
Hier ligt overal 400 V in de straten. (verkaveling 1980's).
Limburg is pas na WOII echt gegroeid... ~ tien jaar geleden hebben ze hier een stroomgebouw bijgezet, toen er een huizenrij bijkwam. De verkavelingsstraten liggen hier meestal 10-15 jaar eerder met alle voorzieningen, de percelen zijn dan nog helemaal niet verkocht. Op vele plaatsen zie je gewoon de witte stroomkastjes, dat is allemaal voorzien voor bouwgrond, ook aan de nummerering van de bestaande huizen kan men het zien. Hoe het in de oude Limburgse steden ligt weet ik niet. Laatst gewijzigd door Micele : 20 januari 2020 om 10:01. |
20 januari 2020, 09:57 | #73 | |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
Citaat:
Maar van zodra een beetje zon schijnt schiet dat naar 250 en meer. Mijn transfo valt dus ook regelmatig uit. Een van de manieren om dat te vermijden: mijn vriendelijke buurman die zijn wagen door de dag oplaadt. De man renteniert, dus dat kan |
|
20 januari 2020, 10:07 | #74 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
|
Citaat:
Want in onze buurt heeft zowat de helft zonnepanelen op hun dak van zuidoost tot west. Er zijn er wel een vijftal met PHEV en 1 EV. Thuis geraak ik wslk niet onder 230V. Momenteel ~236V (mistig, 0 zon) Wij hebben zelf geen PV, wonen tekort bij de bomen = ideale airco in de zomer. Laatst gewijzigd door Micele : 20 januari 2020 om 10:32. |
|
20 januari 2020, 11:01 | #75 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.150
|
Citaat:
kijk hoe maak je kunstof in een zero maatschappij : uit biomassa landbouwmassa hoe maak je cement: verbranden van afval of H2 hoe maak je staal: reductie tot Fe met H2 het eerste dat je u moet afvragen waarom zou je petroleum nu niet meer gebruiken om kunststof te maken ? die isolatie /plastieken auto's/nep-lederen zetels/ plastieken films/ kunstoffen tandwielen het wordt allemaal zo gemaakt, goedkoper en sneller... het tweede dat je moet afvragen? stel dat je de kunsstof volledig doet verdwijnen uit petroleum vermindert de CO2 uitstoot daardoor ? nee volgens mij integendeel de isolatie verslechtert en met wat ga je dat vervangen via Biomassa: is dat dan beter ? vermoedelijk niet want je pakt grondareaal af voor de voeding of dwingt de wereldbevolking om te reduceren... een soort collectieve euthanisie geprogrammeerd door groen, t'is net geen fascisme hé dat extreem redeneren hetzelfde verhaal voor staal, en hetzelfde verhaal voor cement.... t'is telkens hetzelfde de alternatieven zijn niet noodzakelijk beter een 'hamvraag': moet de uitstoot lager zijn dan de uitstoot van 1970? of moet de uitstoot gewoon echt naar NUL ?? als in 1970 een BALANS bestond op de uitstoot, is het volgens mij niet 'primordiaal om die balans verder te drijven naar het niveau van 1970 als er dus een balans bestond bvb in 1970 die de CO2 ppm toen niet deed escaleren, waarom zou je daar onder willen gaan ? De balans gaat vanzelf terugkomen vanaf we onder dat niveau zakken, dus zero is niet nodig... Dat is het antwoord: het is niet een kwestie van niet geloven, het is niet een kwestie van ontkennen, het is een logische redenering op de fysica parameters, op de 'limieten' van de wereldbol, op de chemie bij de productie van goederen, en op de logica van 'evenwichten' in de natuur |
|
20 januari 2020, 11:03 | #76 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.150
|
Citaat:
|
|
20 januari 2020, 11:04 | #77 |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.150
|
je kan laden aan een druppellader als het ware 240V - 2.5kWh/uur = 2 uur tanken en je bent weg uit het 'hellhole'
|
20 januari 2020, 11:07 | #78 | |||
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.239
|
Citaat:
Hier een zuipende moderne diesel SUV - euronorm 6c , adblue CO2 niet meegerekend - : Well to wheel CO2 Citaat:
En hoe meer groene stroom hoe minder CO2. Hier een vergelijkbare EV SUV duitse stroommix well to wheel Citaat:
Evident beter is natuurlijk minder wagens en minder rijden. Niemand heeft het hier over de vele andere producten die uit aardolie gewonnen worden. Wat is uw duistere reden om... over kunststof ... te lullen? Open een nieuwe draad over kunststof. Open een nieuwe draad over biomassa. Laatst gewijzigd door Micele : 20 januari 2020 om 11:32. |
|||
20 januari 2020, 11:26 | #79 |
Banneling
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
|
|
20 januari 2020, 11:26 | #80 | |
Secretaris-Generaal VN
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.150
|
Citaat:
De tweede denkfout is als je de huizen bijkomend verwarmt met WP dat alles zerowordt Het wordt lager het verbruik, maar je krijgt een piekverbruik van 20Gw in de winter. Dus bijkomende energiecentrales en bijkomende WKK oplossingen en bijkomende windmolens... en hè wat doe,je op een windstille dag. Je gazt dienbackup via autobatterijen nogal zien slinken, gaat fantastisch zijn.. Dus niet te naïef zijn in die materie maar eerst bewijzen met simulaties dat het werkt en dan ervoor gaan |
|