Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 januari 2020, 15:43   #21
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Lolbroek.
Lolbroek???

Ik ken er verschillende nochtans.
Al vele jaren.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2020, 17:00   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.387
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Waarom zou je naar de kust rijden om aan een laadpaal te gaan hangen, terwijl je dat ook gewoon thuis kan doen? Ik heb nog geen enkele keer gebruik gemaakt van een laadpaal, ik laad gewoon thuis op.
2
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2020, 17:28   #23
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
2
Opletten als je een oude skoda aan een laadpaal hangt.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2020, 17:49   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.387
Standaard

2

(druppellader is genoeg)

Laatst gewijzigd door Micele : 30 januari 2020 om 17:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2020, 21:58   #25
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Men kan bijladen wanneer men wil, dat kan men zelf beslissen.
Zoals men kan tanken wanneer men wil. Op het biepje hoef je niet te wachten.


Als je thuis volgeladen kan vertrekken heb je het nooit te druk.

Met een ICE moet je ook nog een tankstation vinden, er vallen er al genoeg zonder brandstof. Want thuis kunnen die niet voltanken.
Is dat zo?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2020, 22:00   #26
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bron?
Gewoon?


Iedereen heeft electriciteit.

Integendeel tot een eigen tankstation, in Engeland vallen zowat elk jaar 800.000 voertuigen zonder brandstof, en het zijn vooral mannen. lol.
Ford, signaal bij een rijbereik van 80, daarna 40 en daarna 20 kilometer.
De idioot die dan nog zonder brandstof valt ...
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2020, 22:01   #27
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Lolbroek.
Ik ken meerdere mensen die dat hebben.
Gaat wel alleen bij Diesel.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2020, 22:03   #28
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Waarom zou je naar de kust rijden om aan een laadpaal te gaan hangen, terwijl je dat ook gewoon thuis kan doen? Ik heb nog geen enkele keer gebruik gemaakt van een laadpaal, ik laad gewoon thuis op.
En iedereen is in de mogelijkheid om thuis te laden?

Straf, heel straf!
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2020, 23:03   #29
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

M.a.w. Electrisch rijden is een avontuur.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2020, 09:17   #30
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.262
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
En waarom zouden 2000 dagtoeristen aan de kust hun EV net daar moeten laden?
Hebben die maar 50 km rijbereik ofzo? Betaan die EVs nog? Mensen hebben toch genoeg verstand of niet?

En als je schrik hebt van laadpalen best bij een ICE blijven.

Veel mensen deden dat ook toen het pakweg 25 jaar duurde tot er voldoende tankstations waren. Ze namen zolang de paardenkar. lol.

De Panne zeg je? Ik tel er 14 aan (minstens) 11 kW en 2 exclusief Tesla.
Of even wat boodschappen doen in Koksijde.

Ik heb er geen idee van of die daar naar behoren werken want de opmerkingen gelezen te hebben op de chargemap site Koksijde.

Ik kom al wel eens aan de kust maar ik heb geen 'elentrikken' autoke.

Chargemap.

Bij het bouwen van een nieuw huis lijkt het mij niet echt een slechte optie om in de garage een laadpaal te laten installeren.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 31 januari 2020 om 09:22.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2020, 10:20   #31
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 33.331
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En iedereen is in de mogelijkheid om thuis te laden?

Straf, heel straf!
Mensen die geen geld hebben voor een thuislaadpaal hebben ook geen geld voor een elektrische wagen.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2020, 10:46   #32
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.387
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En iedereen is in de mogelijkheid om thuis te laden?

Straf, heel straf!
En wat is daar heel straf aan? Leg uw probleem eens uit. Of heb je geen electriciteit in de buurt? Bel dan eens naar ELIA. lol


Dat een laadinfrastructuur voor EV kan aangelegd worden voor "appartementsbewoners" bewijst Noorwegen. En Nederland en Californië en al die landen waar zulke bewoners ook EVs kopen.

Archief alle recente links:
Citaat:
https://zaptec.com/en/category/multi-family-houses/

Dec 17, 2018 | Multi-family houses
Citaat:
https://zaptec.com/en/what-kind-of-e...-have-at-home/

What kind of electric vehicle charger should I have at home?
Jan 7, 2019 | News

Once the decision has been made to buy an electric car, a new question pops up: What kind of charger should I have at home to charge my car considering my usage pattern? Which functions do I need?
Citaat:
https://zaptec.com/en/7-myths-about-...-joint-owners/

7 myths about electric car charging in housing cooperatives

Dec 17, 2018 | Multi-family houses

1. There isn’t enough current to charge electric cars

This is a myth. With a charging system that balances the current available, it is possible to charge tens of electric cars using a normal fuse. This makes it easy to start charging without raising costs for more current from your power company.

2. Higher currents reduce charging time

This is a myth. There is a limit on how much current can charge the battery of an electric car at any given time, and more current in the fuse box will not speed up the rate of charge.

3. People with petrol/diesel cars pay for charging stations for electric cars

This is a myth. Joint owners are currently obliged to facilitate charging. This requirement does not currently apply to housing cooperatives. Most joint owners therefore opt to pay for basic infrastructure such as a power supply to each parking space, while individual residents with electric cars buy their own charging stations.

4. Charging systems increase network charges

This is partly true and partly a myth. Small housing cooperatives and joint owners will not see their network charges increase as a result of offering car charging to their residents. Most power companies in Norway require larger housing cooperatives and joint owners to pay so-called time-of-use tariffs, which means that the total electricity bill goes up when lots of people use lots of electricity at once. With a charging system that controls charging in relation to time-of-use tariffs, the network charge can be kept down even if the charging system includes lots of charging stations.

5. All charging stations charge equally quickly

This is a myth. All approved charging stations currently on the market support a European standard that enables the charging of all types of electric cars, but not all charging stations charge equally quickly. There is reason to believe that electric cars of the future will be built so that their batteries can receive more current that electric cars at present. In order to avoid having to buy a new charging station suitable for a future electric car, it is therefore well worth choosing a charging station today that is future-proofed.

6. All charging systems are the same

This is a myth. Efficient charging systems for many electric cars make high demands of charging stations, infrastructure and software. By choosing a specialist supplier with many housing cooperative/joint owner customers that invests in technology, you can be certain that your charging system will cover your needs over time.

7. A charging system results in high operating costs

This is a myth. Once the charging system is installed, it is subject to warranties applicable under Norwegian law. If the housing cooperative/joint owners want to divide electricity costs for charging completely accurately, most charging systems offer free reports on how many KWh each individual charging station has used so that the electricity cost can be calculated and paid by the owner of the charging station. If the housing cooperative/joint owners do not wish to monitor the charging system themselves, there are multiple operators in the market who offer services including billing, customer support, reporting and ordering.
Voor de appartementseigenaars verhoogt het de waarde van hun eigendom.
Ook dat is bewezen. En het zal ondertussen zo wel zijn dat diegenen die blijven ruzie maken over kosten hun eigendomswaarde gevoelig zien dalen. Zeker in zulke landen waar de EV doorgebroken is. In BE zeker nog niet... (het beleid doet er ook zeer weinig aan)

Citaat:
https://zaptec.com/en/ekspertene-er-...ger-for-elbil/

Experts agree: Housing cooperatives should invest in smart charging solutions for electric cars

Mar 14, 2019 | Multi-family houses, News

The demand for electric car charging facilities is growing and many housing cooperatives are considering investing in charging systems. The challenge is often to find a fair way to share the cost.

In step with the rapid growth in the number of electric cars on Norwegian roads, the demand for housing with charging facilities is also growing. For housing cooperatives throughout the country, this means that reliable charging systems for electric cars are becoming a necessity, not a choice.

The main challenge is to find the right charging solution, one that meets the needs of residents, with a fair cost model and the efficient use of power grid capacity.

As is often the case, the answer is found in a smart charging system.

Fredrik Hegland, project manager for electric cars at the contracting firm Roxel, and Njål Nessa, special advisor at the Bate housing development and management association, often assist their customers in finding good solutions for electric vehicle charging.

In this article, these two experts explain why they always recommend investing in smart, future-oriented charging solutions.

Fair distribution of cost

One of the first and biggest questions asked when a housing cooperative considers investing in electric car chargers is cost. The cost of the infrastructure itself – and what this will cost the board and residents – is one thing, but even more important is how the cost of the charging stations and consumption will be shared.

Not surprisingly, petrol and diesel car owners (who do not plan to purchase an electric car) have little interest in paying to charge their neighbour’s electric car and differences in opinion have led to the shelving of proposals on numerous occasions.

But a smart electric car charger enables the board to skip such problems.

Smart chargers give the board complete control over the consumption of every individual electric car owner in the cooperative and, consequently, can charge individuals for usage. It is only natural that the board covers the cost of the infrastructure, since this is something that benefits all residents, believes Nessa.

Most agree that the fairest solution is that those residents who actually have an electric car pay a larger part of the bill. The board covers the cost of the infrastructure, while the residents pay for their smart charging station and the electricity they use. They pay a little more there and then, but will save in the long term through shared costs, adds Hegland.

Increased value for all residents in the cooperative

The reason that both Nessa and Hegland point out that the housing cooperative board should cover the costs associated with the charging station’s infrastructure is simple: It contributes to an increase in the value and attractiveness of all homes in the cooperative.

We clearly see an increased demand for car charging facilities and I have experienced on several occasions that potential buyers have decided against the purchase because of the lack of such a possibility. Whether or not a charging station is available is not especially important, but the demand in the market for infrastructure is increasing, says Bate’s special advisor.

There is clearly a direct increase in value corresponding to the price of the charging station, but it is the infrastructure itself that provides the greatest benefit. It makes the housing more attractive to more potential buyers and can lead to more participants in the bidding round, says the project manager for electric cars at Roxel.

And more interested parties could mean a faster sale and higher price, agree the two experts.


Better usage of capacity

While infrastructure plays the most important role in terms of housing value, the choice of charging station is decisive when it comes to the effective use of the capacity of the power grid – which is where the smart charging stations come in.

Smart charging systems can measure how much capacity is used and how much remains in relation to the main fuse and utilise this to balance and distribute the available power between all connected vehicles.

The best charging systems can contribute to up to 66 percent more effective use of the available power, which means that all vehicles receive the exact amount of power and effect they require at almost all times.

Some people we have talked to have expressed a desire to have 22 kW available for every parking spot at all times. This is both unrealistic and unnecessary – not to mention costly – if not everyone in the cooperative owns a Tesla and need to recharge at the exact same time, explains Hegland.

The effective use of the existing capacity is an important argument for choosing a smart charging solution. If you end up in a situation in which you need to increase the power capacity at the cooperative, this can become very costly very quickly, stresses Nessa.

Safe charging of electric cars

The price tag can also be high if you have numerous electric cars connected to the power grid and the main fuse in the cooperative through normal power outlets and improvised charging solutions.

Improper use can overload the power grid and increase the risk of fire.

The DSB (Norwegian Directorate for Civil Protection) advises against charging with a normal power outlet and the user manual of most electric cars states that the cable is intended for emergency charging and not regular use, Hegland points out.

When you install a modern, smart charging station, you eliminate the risk of fire. You also avoid an overload of the power system, comments Nessa.

(.....)
Amsterdam met zijn watergrachten en straten zal zeker een van de moeilijkste steden zijn, hier een vb hoe daar de strenge voorwaarden zijn:

Citaat:
https://www.amsterdam.nl/parkeren-ve...ar-oplaadpunt/

Openbaar oplaadpunt aanvragen

In Amsterdam plaatst Heijmans in opdracht van Vattenfall de openbare oplaadpunten. Gaat u elektrisch rijden? Dan kunt u rechtstreeks bij hen een verzoek indienen voor een oplaadpunt bij u in de buurt. Hier zijn voor u geen kosten aan verbonden.

Direct een oplaadpunt aanvragen bij Vattenfall
Dien altijd een verzoek in, ook als er al een oplaadpunt in uw buurt staat. Zo weten we tijdig of het netwerk voldoende vermogen heeft. Er zijn ruim 2.600 openbare laadpunten gerealiseerd.

Citaat:
Voorwaarden indienen verzoek

Als u een plaatsingsverzoek indient, moet het altijd gaan om een oplaadpunt in de openbare ruimte dat door iedereen te gebruiken is. U moet aan de volgende voorwaarden voldoen:

- U beschikt niet over eigen terrein (u ondertekent hiervoor een verklaring). Onder eigen terrein vallen ook (VVE ) parkeerplaatsen en/of de (verplichte) mogelijkheid tot het huren/kopen van een parkeerplaats in combinatie met appartement.

- U hebt een parkeervergunning in het vergunninggebied waar u een oplaadpunt wilt aanvragen, of u komt hiervoor in aanmerking. Of u woont of werkt minimaal 18 uur per week in de gemeente Amsterdam (aantoonbaar).

- U beschikt over een elektrische voertuig (FEV/PHEV/E-REV) met een minimale range van 45 km (volgens Europese Typegoedkeuring). Het betreft een voertuig van het type M1 (personenauto) of is een bestelvoertuig in de voertuigclassificatie N1 of N2. U kunt dit aantonen met een (voorlopige) koop- of leaseovereenkomst.

- Per elektrisch voertuig kan maximaal 1 uitbreidingsverzoek worden ingediend in combinatie met het aanvraagadres.

- U gaat akkoord met het gegeven dat laadgegevens (geanonimiseerde data ) worden gebruikt voor onderzoeksdoeleinden, uitgevoerd in opdracht van-, of met toestemming van de gemeente Amsterdam.
Na de aanvraag bekijkt de gemeente of de locatie geschikt is. Er wordt dan bijvoorbeeld gekeken naar bestaande laadlocaties binnen 300 meter, al aangevraagde laadlocaties, technische haalbaarheid, zichtbaarheid en ligging ten opzichte van de andere punten.

Houdt u er rekening mee dat het gaat om het indienen van een verzoek, wij kunnen niet garanderen dat er een oplaadpunt wordt geplaatst op de door u gewenste locatie. Bij goedkeuring kan het 3 tot 5 maanden duren voordat het oplaadpunt is aangelegd.

Laatst gewijzigd door Micele : 31 januari 2020 om 11:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2020, 11:20   #33
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 45.262
Standaard

Heeft het zin om een elektrische wagen tweedehands te kopen?

Er zullen tegen 2030 geen dieselvoertuigen meer in Brussel mogen rijden en tegen 2035 ook geen benzinewagens meer.

Intussen loopt er nog altijd wel véél water door de zee.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2020, 12:01   #34
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Tussendoor is men bezig waterstof fabrieken te bouwen.

Al die laadpalen mogen weer weg.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2020, 12:14   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.387
Standaard

Net de druppellader voor de oldtimer aangesloten, de batterijspanning was onder 11,9 VDC, in maart moet die weer topfit zijn.

Mensen zonder stopcontacten kunnen dus ook geen druppellader aansluiten.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2020, 12:15   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.387
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Tussendoor is men bezig waterstof fabrieken te bouwen.

Al die laadpalen mogen weer weg.
Zijn die nog niet failliet?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2020, 13:43   #37
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zijn die nog niet failliet?
Nee hoor.
Ze gaan een splinternieuwe in Oostende zetten met een verlengdraad naar de windmolens.
En aansluiten op de pijpleiding om België te bevoorraden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2020, 13:50   #38
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.387
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Nee hoor.
Ze gaan een splinternieuwe in Oostende zetten met een verlengdraad naar de windmolens.
En aansluiten op de pijpleiding om België te bevoorraden.
Een splinternieuwe? Geen occassie?

Jij had het over laadpunten die weer weg mogen.

Want er gaan toch massas H2-tankstations komen volgens jou.

Hoeveel waterstofwagens heeft Europa nu al?
(je moogt ook de bussen en vrachtwagens meetellen)

Wie gaat er peperdure waterstofwagens kopen volgens jou?

Laatst gewijzigd door Micele : 31 januari 2020 om 13:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2020, 14:36   #39
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een splinternieuwe? Geen occassie?

Jij had het over laadpunten die weer weg mogen.

Want er gaan toch massas H2-tankstations komen volgens jou.

Hoeveel waterstofwagens heeft Europa nu al?
(je moogt ook de bussen en vrachtwagens meetellen)

Wie gaat er peperdure waterstofwagens kopen volgens jou?
10 jaar geleden had je geen batterijen in wagens ook.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2020, 15:04   #40
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.387
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
10 jaar geleden had je geen batterijen in wagens ook.
Toyota Mirai sinds 2014 op de Europese markt.
Toyota is de allergrootste en rijkste autoconstructeur.

Versus startup Tesla met zijn Model S die einde 2013 op de Europese markt kwam.
Tesla was toen bijna failliet.

Wat denk je hoe de verkoopsaantallen zijn tem 2019?

Je gaat toch maar eeuwig moeten verder kronkelen, want je hebt geen enkel argument hè?

Laatst gewijzigd door Micele : 31 januari 2020 om 15:05.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be