Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 februari 2020, 18:19   #101
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Warmtepompen draaien vrijwel constant en op laag vermogen (vloerverwarming) dus piekverbruiken ?

Piekverbruiken worden veroorzaakt door het en masse te beginnen koken, de was te doen & te strijken in de avonduren (6-9 pm).

Een capaciteitstartief kan dat oplossen.
Had er eerder op het eerste deel van de quote.

Citaat:
+/- 11% van de woningen in Vlaanderen hebben zonnepanelen.
Citaat:
Gemiddeld 1,5 zonnepanelen per Vlaming
Vlaanderen is met 3.035 MWh goed voor 71% van het totale geïnstalleerde vermogen. Het gemiddeld vermogen per Vlaming bedraagt 463Wh, of gemiddeld 2 zonnepanelen per Vlaming.
Ontkennen dat dit een vertekende beeld geeft van het dalende verbruik is zinloos.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2020, 18:24   #102
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Had er eerder op het eerste deel van de quote.





Ontkennen dat dit een vertekende beeld geeft van het dalende verbruik is zinloos.
volgens mij wordt dat PV productie niet afgetrokken van de TWh die belgie verbruikt.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2020, 18:33   #103
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Wat wel geen probleem is een dubbele 11KWh laadpaal
Jij bent al helemaal tureluut, en nog altijd kloten verstand van EV?
kw uur laadpaal watismeda?

1 op 3 van de Belgen met een EV laad maar aan 2,3 kW op, gewoon stopcontact. Op 8-9 uur opladen heeft die al ruim genoeg voor zijn dagelijkse verplaatsing.

- 84% van de EV-rijders gebruikt dagelijks een auto

- 69% van de EV’s is de hoofdauto van het gezin

- De Belgische EV-rijder legt gemiddeld 90,4 km per dag af

- Een derde van de EV-rijders laadt zijn auto thuis op aan een gewoon stopcontact

- De meeste EV-rijders wonen in een vrijstaand huis

- Tesla is het populairste merk in België, voor BMW en Nissan

- Tesla-rijders laden hun auto minder vaak op en willen minder betalen voor snelladen

Laatst gewijzigd door Micele : 9 februari 2020 om 18:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2020, 18:40   #104
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.658
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Had er eerder op het eerste deel van de quote.





Ontkennen dat dit een vertekende beeld geeft van het dalende verbruik is zinloos.
En in de winteravonduren de elektriciteit verbruiken van de zonnepanelen...

Je moet het maar doen.

Vandaar mijn vraag aan Micelle om een tabel van het piekverbruik te krijgen.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2020, 18:41   #105
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.658
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
volgens mij wordt dat PV productie niet afgetrokken van de TWh die belgie verbruikt.
Ik denk het ook niet.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2020, 18:44   #106
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 77.658
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Jij bent al helemaal tureluut, en nog altijd kloten verstand van EV?
kw uur laadpaal watismeda?

1 op 3 van de Belgen met een EV laad maar aan 2,3 kW op, gewoon stopcontact. Op 8-9 uur opladen heeft die al ruim genoeg voor zijn dagelijkse verplaatsing.

- 84% van de EV-rijders gebruikt dagelijks een auto

- 69% van de EV’s is de hoofdauto van het gezin

- De Belgische EV-rijder legt gemiddeld 90,4 km per dag af

- Een derde van de EV-rijders laadt zijn auto thuis op aan een gewoon stopcontact

- De meeste EV-rijders wonen in een vrijstaand huis

- Tesla is het populairste merk in België, voor BMW en Nissan

- Tesla-rijders laden hun auto minder vaak op en willen minder betalen voor snelladen
Hoeveel wagens heeft België?
Maak die allemaal elektrisch en laat ze dan om de drie dagen opladen.
Neem daarbij dat de zonnepanelen in de avonduren niets opleveren en schakel daarbij de kerncentrales uit.

De warmtepompen moeten dan natuurlijk ook draaien en de vuren om het eten te bereiden ook.

Want naast het verbod op nieuwe gas of olieketels, is er ook een verbod op komst om nieuwe woningen aan te sluiten op aardgas.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2020, 18:45   #107
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
volgens mij wordt dat PV productie niet afgetrokken van de TWh die belgie verbruikt.
Waarom moet dat afgetrokken worden? Verbruikt is verbruikt hé.

België consumeert maar ~0,25% aandeel uit zonne-energie of amper 26 MW.

https://www.electricitymap.org/?page...countryCode=BE

Laatst gewijzigd door Micele : 9 februari 2020 om 18:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2020, 18:52   #108
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Hoeveel wagens heeft België?
20.000 EV en ~ 5,8 miljoen ICE bron FEBIAC.
Citaat:
Maak die allemaal elektrisch
Gaat helaas niet, zelfs onhaalbaar in 2050. Wat is uw punt?

Bron VUB zonder rekening te houden met de stroom die gespaard wordt in de loop van al die jaren tot we 580.000 EV hebben.

Citaat:
Hebben we voldoende stroom?

Stel dat 10% van ons wagenpark elektrisch zou zijn, dan zou men slechts 1,4% meer elektriciteit moeten opwekken.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2015/10...rlo-1-2467056/
Nederland heeft nu 107.536 full-EV per 31-12-2019, en 95.885 plug-in hybrides: https://nederlandelektrisch.nl/actueel/verkoopcijfers

Laatst gewijzigd door Micele : 9 februari 2020 om 19:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2020, 19:11   #109
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En in de winteravonduren de elektriciteit verbruiken van de zonnepanelen...

Je moet het maar doen.

Vandaar mijn vraag aan Micelle om een tabel van het piekverbruik te krijgen.
idd, je kan uw auto opladen op zonnenergie snachts.. Hoe je dat doet is mij een raadsel... Het wordt dus geschreven door die groene mantra brulkikkers

De waarheid is dat je lekker zuinig snachts wil opladen, en hé het scheelt geen zak in de distributiekosten en ongeloofelijk maar waar dat maakt het verschil in prijs genoeg om iedereen te motiveren om zijn auto thuis op te laden

En het netwerk zit op heel veel plaatsen aan 80% capaciteit

En hola, we gaan snachts onze auto's opladen met groene energie, ttz windenergie van zee, 5GW die zo extra bovenop het verbruik via intelligente meters ons verbruik gaan verdubbelen...

Wiskunde

2.5kWh x 6Miljoen autos= 15GW verbruik. Ons piekverbruik is al 10GWµ
dus we gaan x 3 en zitten invele straten op 80% capaciteit

MICELE JE MOET mij eens uitleggen hoe dat gaat werken, met duidelijke wiskundig u!tgewerkte voorbeelden van een tiental straten die aan 80% capaciteit zit

En we simuleren even 80-120 auto's die opladen aan één cabine... gecumuleerd met een winterpiekverbruik van warmtepompen, en nog een piekverbruik van de kookeilandjes met TV, microgolf et

Ik wacht met plezier uw realistische en niet romantishce versie af
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2020, 19:13   #110
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
idd, je kan uw auto opladen op zonnenergie snachts.. Hoe je dat doet is mij een raadsel... Het wordt dus geschreven door die groene mantra brulkikkers

De waarheid is dat je lekker zuinig snachts wil opladen, en hé het scheelt geen zak in de distributiekosten en ongeloofelijk maar waar dat maakt het verschil in prijs genoeg om iedereen te motiveren om zijn auto thuis op te laden

En het netwerk zit op heel veel plaatsen aan 80% capaciteit

En hola, we gaan snachts onze auto's opladen met groene energie, ttz windenergie van zee, 5GW die zo extra bovenop het verbruik via intelligente meters ons verbruik gaan verdubbelen...

Wiskunde

2.5kWh x 6Miljoen autos= 15GW verbruik. Ons piekverbruik is al 10GWµ
dus we gaan x 3 en zitten invele straten op 80% capaciteit

MICELE JE MOET mij eens uitleggen hoe dat gaat werken, met duidelijke wiskundig u!tgewerkte voorbeelden van een tiental straten die aan 80% capaciteit zit

En we simuleren even 80-120 auto's die opladen aan één cabine... gecumuleerd met een winterpiekverbruik van warmtepompen, en nog een piekverbruik van de kookeilandjes met TV, microgolf et

Ik wacht met plezier uw realistische en niet romantishce versie af
De CREG heeft dat al elk jaar opnieuw uitgelegd, wat begrijp je daar niet aan?

Noorwegen heeft nu 280.240 EVs, tien jaar geleden hadden ze er wslk minder dan 1000.

Straf.

Alvast zijn daar 50% van de tankstations uitgerangeerd. Ook een hoop stroomverbruikers en vervuilers minder.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 februari 2020 om 19:18.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2020, 19:16   #111
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Waarom moet dat afgetrokken worden? Verbruikt is verbruikt hé.

België consumeert maar ~0,25% aandeel uit zonne-energie of amper 26 MW.

https://www.electricitymap.org/?page...countryCode=BE
tis een reactie op dpg ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2020, 19:20   #112
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De CREG heeft dat al al elk jaar opnieuw uitgelegd, wat begrijp je daar niet aan?

Noorwegen heeft nu 280.240 EVs, tien jaar geleden hadden ze er wslk minder dan 1000.

Straf.

Alvast zijn daar 50% van de tankstations uitgerangeerd. Ook een hoop stroomverbruikers en vervuilers minder.
kijk, ofwel heeft noorwegen overal triefaze hoogspanning voorzien ofwel zijn ze keihard hun netwerk aan het aanpassen

Maar t'is eenvoudig: de creg heeft toegegeven dat er een limiet zit in de meeste straten in de steden, en dat ze voorlopig geen probleem hebben, en dat ze naarmate de aanvragen zich voordoen het netwerk zullen aanpassen.
Dus naarmate het netwerk zich aanpast, zal het probleem wel opgelost worden

Maar je geeft de indruk dat ze niets moeten doen die luxepoezen van de creg...

DE REALITEIT IS DAT ANDERS
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2020, 19:23   #113
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.456
Standaard

t'is raar dat zelfs de VRT ontdekt heeft dat er een probleem is..

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/01...n-elektrische/
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2020, 19:26   #114
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
kijk, ofwel heeft noorwegen overal triefaze hoogspanning voorzien ofwel zijn ze keihard hun netwerk aan het aanpassen
Waarom zouden ze als de huishoudens 50% minder verbruiken?

Of denk je dat die geen slurpende beeldbuisTVs en diepvriezers en droogkasten en gloeilampen in de70ies hadden?

Citaat:
Maar t'is eenvoudig: de creg heeft toegegeven dat er een limiet zit in de meeste straten in de steden, en dat ze voorlopig geen probleem hebben, en dat ze naarmate de aanvragen zich voordoen het netwerk zullen aanpassen.
Dus naarmate het netwerk zich aanpast, zal het probleem wel opgelost worden
Vwala en aangezien het Belgisch EV-wagenpark groeit als een slak die de marathon loopt hebben we nog tijd tot 2080.


Citaat:
Maar je geeft de indruk dat ze niets moeten doen die luxepoezen van de creg...
Als ze iets gaan doen leef jij toch niet meer.

Citaat:
DE REALITEIT IS DAT ANDERS
WAT zou anders zijn? Bruine cafes zijn er alleszins veel minder.

In ons dorp lag vroeger een stroomslurpende spinnerijfabriek, een wijk waren allemaal woningen op stroomverwarming allemaal 400 Volt ligt hier in de straten. Zeker de helft van al die woningen zijn nu op aardgas omgeschakeld die leidingen liggen hier evengoed nog.
DENK nu toch eens na!????

Laatst gewijzigd door Micele : 9 februari 2020 om 19:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2020, 19:27   #115
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.456
Standaard

bxl 88% 240V trifaze

https://www.sibelga.be/nl/aansluitin...estelde-vragen
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2020, 19:28   #116
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Had er eerder op het eerste deel van de quote.





Ontkennen dat dit een vertekende beeld geeft van het dalende verbruik is zinloos.
De netbeheerders weten perfect hoeveel zonnepanelen en hoeveel energie ze opwekken er/is zijn.

Die zijn dus ook al verwerkt in die energieverbruikscijfers als productie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2020, 19:32   #117
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Noorwegen heeft niet zoveel bewoners, wat meer dan 5 milj amper en ze zitten nogal samen in een 5 a 6 grote steden.

En ze zijn rijk aan verkoop van gas en olie.

Maar daar komt nu ook snel een einde aan.
( ze hadden maar van die EV moeten wegblijven)
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2020, 19:32   #118
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 52.439
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Bij ons 400 V driefaze, stroomslurpende fabrieken met zware machines in de omgeving zijn allemaal dicht. De wijken hier verwarmde hier electrisch.

DENK eens na wat de lokale industrie allemaal uitspaarde????
Ook omdat ze verdwenen?????

Koolmijnen in Limburg, Ford fabriek in Genk,...

Citaat:
https://www.dbnl.org/tekst/lint011te...06_01_0014.php

2 De industrie in Nederland gedurende de twintigste eeuw

Het ontstaan van een breed palet aan sectoren

De industrie in vogelvlucht

Voordat wij ingaan op de verschillende ontwikkelingen in de productieprocessen in de maakindustrie, plaatsen wij in dit hoofdstuk deze sector van de economie in een breder kader. Wij willen een algemeen beeld van de industriële structuur van Nederland schetsen, waarbij naast de maakindustrie ook de procesgerichte industrie aan bod komt. De industriële structuur was aan het begin van de twintigste eeuw veelzijdig van karakter; zij liet een grote verscheidenheid van industrietakken zien, verspreid over Nederland. Hoewel gedurende een aanzienlijk deel van de eeuw deze veelzijdigheid in stand bleef, was dat op het einde van de twintigste eeuw veel minder het geval. Ook de geografische verspreiding over Nederland was veranderd. Voorts kwamen in de loop der eeuw enkele grote multinationale ondernemingen tot bloei, die op het einde van de twintigste eeuw een belangrijke plaats in de Nederlandse industrie hadden ingenomen. Zij verdrongen echter het midden- en kleinbedrijf niet, zodat ook deze bleven voortbestaan. Hierbij moeten we wel beseffen dat het belang van de industrie in Nederland nooit erg omvangrijk is geweest. Op het hoogtepunt van de industrialisatie in 1960 was slechts 33% van de beroepsbevolking werkzaam in de industrie (zonder delfstoffenwinning, openbare nutsbedrijven, bouwnijverheid en installatiebedrijven). Vanaf de jaren zestig nam de betekenis van de industrie voor de werkgelegenheid alleen maar af, zowel in absolute als in relatieve zin. Steeds meer mensen vonden een betrekking in de dienstverlening. Ook ten opzichte van het buitenland was de teruggang in industriële werkgelegenheid opvallend.1

Het was ook in deze periode dat de betrekkelijke eenzijdigheid van de industriële structuur naar voren kwam. Vooral in de maakindustrie verdwenen veel bedrijfstakken, terwijl sommige sectoren uit de meer procesgerichte industrie hun positie behielden en zelfs uitbouwden. Enkele oude sectoren verdwenen bijna geheel uit Nederland, zoals de textiel-, kleding- en leerindustrie, of werden aanzienlijk gereduceerd, zoals de baksteen-, strokarton-, aardappelmeel-, metaal- en machine-industrie. Ook in de scheepsbouw en - in een latere fase - in andere delen van de transportmiddelenindustrie verdwenen bedrijven. Enkele sectoren, bijvoorbeeld de grafische industrie, konden zich beter handhaven. Dat gold ook voor de elektrotechnische industrie, wat voornamelijk was toe te schrijven aan de positie van het Philips-concern.

Vergelijkenderwijs ging het ook goed met de chemische industrie, de olieraffinage en de voedingsmiddelenindustrie en redelijk goed met de basismetaal. Deze energie- en kapitaalintensieve procesindustrieën waren merendeels geconcentreerd in enkele grote multinationale ondernemingen als Hoogovens, Koninklijke/Shell, DSM, AKZO en Unilever. Daarmee was de industrie eveneens meer geografisch geconcentreerd in een aantal gebieden, met zwaartepunten onder meer rond de haven van Rotterdam en in Zuid-Limburg en Noord-Brabant.

Rond 1900 zag het palet aan industriële bedrijfstakken er anders uit; de diversiteit en de verspreiding over Nederland waren groter en van grote multinationale ondernemingen was nog geen sprake. Dit hoofdstuk gaat in op deze veranderingen in de industriële structuur en geeft aan in welke context dit moet worden begrepen. Daarvoor zal allereerst worden ingegaan op de wortels van de industriële bedrijvigheid. Hoe kwam de verspreiding over Nederland van bepaalde industrietakken tot stand, welke vestigingsfactoren speelden daarbij een rol en waar lag de oorsprong van het industrieel grootbedrijf? Hierbij komt tevens naar voren hoe industriële complexvorming zich in Nederland in de loop van de twintigste eeuw heeft voltrokken. Wij zullen geen uitputtend over-

1
Bart van Ark en Herman de Jong, Accounting for economic growth in the Netherlands since 1913 (Groningen Growth and Development Centre, Faculteit der Economische Wetenschappen, Rijksuniversiteit Groningen 1996) 10.
[p. 258]
zicht geven, maar vooral enkele belangrijke tendensen hierin beschrijven, zoals de totstandkoming van relaties tussen verschillende bedrijven en industrietakken. Ook het belang van geografische nabijheid of afstand komt daarbij aan bod. Vervolgens zal de betekenis van een aantal belangrijke twintigste-eeuwse (inter)nationale ontwikkelingen op economisch en politiek niveau worden geschetst.

Het ontstaan van een breed palet aan sectoren

Een van de oudste industriële sectoren was de textielindustrie in Twente en het midden en oosten van Noord-Brabant. Al eeuwenlang waren hier concentraties van textielnijverheid aanwezig. Zo hadden de overheidsbemoeienissen met en reglementering van de lakennijverheid in sommige Hollandse steden in de vijftiende eeuw tot verplaatsing van deze nijverheid naar onder meer Tilburg en Oisterwijk geleid. Hiermee was de basis gelegd voor de wolindustrie in deze streek.2 Twente vormde al in de zestiende eeuw, vanwege de gunstige ligging tussen Amsterdam en Noord-Duitsland, een vestigingsplaats voor Vlaamse ondernemers, die hun linnen door de plaatselijke bevolking lieten weven. Aangezien dit een nevenwerkzaamheid van de landarbeiders vormde, konden de lonen hier laag blijven. Voor de toename van vooral arbeidsintensieve industrieën op de oostelijke en zuidelijke zandgronden eind negentiende eeuw was behalve de aanwezigheid van een groot aantal goedkope arbeidskrachten, ook de aanwezigheid van een wijdvertakt spoorwegnet van belang.

Begin negentiende eeuw werd in Twente en Noord-Brabant de linnennijverheid steeds meer verdrongen door de verwerking van goedkoper wordend katoen, dat in steeds grotere hoeveelheden beschikbaar kwam. Twente, en dan voornamelijk Enschede, had zich in de tweede helft van de negentiende eeuw ontwikkeld tot het centrum van de katoennijverheid. Met uitzondering van één onderneming in Helmond, waren de grootste bedrijven, met meer dan duizend arbeiders, allemaal in Twente gevestigd. Deze grote Twentse ondernemingen hadden veelal een katoenspinnerij en -weverij geïntegreerd.3 Over het algemeen betrof het hier familiebedrijven, zoals de grootste onderneming, de firma Van Heek & Co te Enschede. Na 1860 had in de weverijen een grootscheepse mechanisering plaatsgevonden, met name in Twente, waar zich in 1891 80% van het aantal stoomweefgetouwen bevond. Slechts sporadisch trof men begin twintigste eeuw nog handwevers aan.4

In sommige weverijen werd behalve katoen, ook nog halflinnen en linnen verwerkt. Het aantal fabrieken en weverijen waar men zich uitsluitend op linnen toelegde, was in de loop van de negentiende eeuw aanzienlijk afgenomen. De linnenindustrie, voor het merendeel in Noord-Brabant gesitueerd, vond weliswaar grotendeels in meestal kleine fabrieken plaats, voor een aantal thuiswevers en -weefsters bleef het handwerk, en een nevenwerkzaamheid naast de landbouwactiviteiten.5

De wolindustrie treffen we eveneens voornamelijk in Noord-Brabant aan, met name in Tilburg. Hier vonden rond 1910 ongeveer 4500 arbeiders werk in de 45 wolfabrieken, waar meestal zowel het spinnen en weven alsook de veredeling en versiering van de garens en weefsels plaatsvonden. Vanaf 1890 gingen de meeste fabrieken over tot het integreren van de voor- en nabewerkingen, zoals het bleken, verven en drukken. Hoewel ook het drukken van katoen in de loop van de negentiende eeuw was gemechaniseerd, kon het handdrukken zich lang - zelfs tot in de jaren zestig van de twintigste eeuw - handhaven. Zelfstandige bedrijven zien we evenwel ook voortbestaan. Zo waren er in Tilburg acht zelfstandige ververijen.




Wat heb jij toch voor een probleem met stroominfra die sowieso ooit moet vernieuwd worden?????

Laatst gewijzigd door Micele : 9 februari 2020 om 19:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2020, 19:35   #119
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.456
Standaard

wel je mag dit document eens bestuderen..

http://www.synergrid.be/download.cfm...guage_code=NED

IN ALLE SCENARIO's zijn er 7-15% overloads....

en hun oplossingen???
mensen motiveren om niet tijdens de avondpiek te laden... yeah right..
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2020, 19:37   #120
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 35.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bij ons 400 V driefaze, stroomslurpende fabrieken met zware machines in de omgeving zijn allemaal dicht. De wijken hier verwarmde hier electrisch.

DENK eens na wat de lokale industrie allemaal uitspaarde????
Ook omdat ze verdwenen?????

Wat heb jij toch voor een probleem met stroominfra die sowieso ooit moet vernieuwd worden?????
kijk het zit er al 100 jaar in de grond en we betalen er elk jaar 12miljard voor...

in vlaanderen is het laten we zeggen op de boerebuiten, en bij industriterreinen geen probleem

Het probleem zitgewoon in alle steden;; en hé daar wonen nu toevallig meer mensen
Wie zei dat weer de toekomst zit in de stad ?

je kan uw auto niet in uw voortuin parkeren
je kan geen solar carport vergunning krijgen
je kan geen laadpaal bouwen
je kan uw kabel niet over de stoep laten lopen
etc...

en kers op de taart: als iedereen een laadpaal zet hebben ze een verouderd netwerk

Laatst gewijzigd door brother paul : 9 februari 2020 om 19:43.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:45.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be