Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 5 maart 2020, 18:25   #281
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
De Belg wordt nochtans geacht de wet te kennen. Er zijn mogelijkheden genoeg, kijk naar Macron, kijk naar Duitsland. Wie aan de macht is heeft alle touwtjes in handen en kan zich tijdelijk extra macht toekennen bij een crisis.

Ben je de volmachten al vergeten? De financïele crisis?
ZOU ! Wilmes volmachten krijgen ?
Belachelijk !
Er is NU géén fin. crisis.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2020, 19:02   #282
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dus, eigenlijk geen concreet antwoord.

Was eigenlijk te verwachten...

Oud 5 maart 2020, 19:08   #283
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In Belgie: 50 Corolla patiënten waarvan 48 in "hun kot" blijven.
Da's een regelrechte ramp !!!
Oud 5 maart 2020, 19:11   #284
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Dus, eigenlijk geen concreet antwoord.

Ik heb mijn eigen zaak en heb ook nog een bijbaantje, waarom moet alles een keuze van het een of het ander zijn? Dat is zwart-wit denken, dat lost niks op.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2020, 19:15   #285
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
ZOU ! Wilmes volmachten krijgen ?
Belachelijk !
Er is NU géén fin. crisis.
Zowat de hele wereldgroeiverwachting is ineens weggegomd, als dat geen invloed heeft op de markten dan kunnen we dus gerust zonder groei vanaf nu?

Kijk gerust de pandemieplannen in, ze staan online. Kaderwet is voorzien, het is allemaal voorbereid. Maar natuurlijk wil niemand eerst in het bad springen.

En de reden daarvoor is korte termijn profijt-denken. Hetzelfde soort logica dat maakt dat hebzuchtige haaien nu 50 euro voor een wegwerpmondmasker vragen.

Daar gaan we het natuurlijk niet mee redden, met die klassiek liberale houding. Dat verziekt de boel alleen nog meer. Als het er echt op aankomt, dan primeert de mens boven het zakendoen. En dat is wat mensen als De Block tegenhoudt om efficient op te treden. Het is tegen haar liberale geloof en tegen economisch dogma, waarin de markt voor alles een oplossing heeft.

Als het erop aankomt, mijn beste, dan is samenwerken, solidariteit en zorg wat de mensheid redding brengt, en niet ellebogenwerk en competitie. Begrijp je 't nu?

Laatst gewijzigd door discuz : 5 maart 2020 om 19:28.
Oud 5 maart 2020, 20:06   #286
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Italie meer van 40 doden op één dag, dit is toch wel serieus.

Het aantal doden per land zegt meer dan het aantal besmettingen, omdat er niet overal evenveel getest wordt.

De landen waar het virus het hardst toeslaat is China, Zuid Korea, Iran en Italië.

Dit toont nogmaals aan dat we deze ziekte niet als een normale verkoudheid/griep mogen beschouwen, maar dat er drastische maatregelen moeten genomen worden. Maatregelen die nu eventjes pijn zullen doen, maar die er ook voor zullen zorgen dat we sneller van dit virus verlost zullen zijn. Hoe drastischer de maatregelen nu, hoe beter op iets langere termijn.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2020, 20:19   #287
Dade
Parlementsvoorzitter

Dade's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Belgie: 50 Corolla patiënten waarvan 48 in "hun kot" blijven.
Da's een regelrechte ramp !!!
Het is het bier , niet de auto.
Dade is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2020, 20:21   #288
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Italie meer van 40 doden op één dag, dit is toch wel serieus.

Het aantal doden per land zegt meer dan het aantal besmettingen, omdat er niet overal evenveel getest wordt.

De landen waar het virus het hardst toeslaat is China, Zuid Korea, Iran en Italië.

Dit toont nogmaals aan dat we deze ziekte niet als een normale verkoudheid/griep mogen beschouwen, maar dat er drastische maatregelen moeten genomen worden. Maatregelen die nu eventjes pijn zullen doen, maar die er ook voor zullen zorgen dat we sneller van dit virus verlost zullen zijn. Hoe drastischer de maatregelen nu, hoe beter op iets langere termijn.
Ik lees even:

In winter 2017: 1500 griepdoden in Nederland.

https://www.ad.nl/binnenland/forse-s...riep~ae9c3a30/
Oud 5 maart 2020, 20:24   #289
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik lees even:

In winter 2017: 1500 griepdoden in Nederland.

https://www.ad.nl/binnenland/forse-s...riep~ae9c3a30/
Eh... minder dan twee weken geleden waren er in heel Italïe 1 of 2 gevallen en 0 doden. Gaat hard hoor. Op hoeveel wil je uitkomen dit jaar? Er zijn in Vlaanderen alleen al meer dan 1,3 miljoen mensen van boven de 65.

Zelfs al vind jij zelf dat een 'aanvaardbaar risico' wat ga je doen met de duizenden die het overleven maar alleen door ziekenhuisopname?

Veldbedjes in de sporthal, voor mensen die alleen in intensieve een kans maken?

Laatst gewijzigd door discuz : 5 maart 2020 om 20:33.
Oud 5 maart 2020, 20:29   #290
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eh... minder dan twee weken geleden waren er in heel Italïe 1 of 2 gevallen en 0 doden. Gaat hard hoor. Op hoeveel wil je uitkomen dit jaar?
Coronavirus heeft dezelfde verspreidingskarakteristieken als griep. Het zit ondertussen dankzij de krokusvakantie overal in België. Mortaliteit is 3% ongeveer.
En voor griep wordt er massaal preventief ingeënt. Bereken zelf.
Oud 5 maart 2020, 20:31   #291
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Coronavirus heeft dezelfde verspreidingskarakteristieken als griep. Het zit ondertussen dankzij de krokusvakantie overal in België. Mortaliteit is 3% ongeveer.
En ondertussen maar speculeren over een federale regering. We staan voor een gigantische pandemie.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2020, 20:33   #292
Max van Dietschland
Perm. Vertegenwoordiger VN

Max van Dietschland's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Situatie in Noord-Italië vind ik toch serieus verontrustend hoor. Dit toont aan wat dit virus kan doen op twee weken tijd als je het laat doen.

https://x.com/dietschland
Max van Dietschland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2020, 20:35   #293
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Situatie in Noord-Italië vind ik toch serieus verontrustend hoor. Dit toont aan wat dit virus kan doen op twee weken tijd als je het laat doen.
Dat was daar ook ideaal. Overheid had niks door en iedereen samengepakt in apres-ski broeikassen.
Oud 5 maart 2020, 20:40   #294
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Ze hadden veel sneller de maatregelen moeten uitbreiden naar heel Europa. Daar hebben we de Europese instellingen voor, maar ja, net zoals de Keizer van Antwerpen, als het niet over winst gaat en mensen pluimen, maar over het nemen van verantwoordelijkheid, dan kruipt dat volk in hun schulp.
Oud 5 maart 2020, 20:59   #295
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze hadden veel sneller de maatregelen moeten uitbreiden naar heel Europa. Daar hebben we de Europese instellingen voor, maar ja, net zoals de Keizer van Antwerpen, als het niet over winst gaat en mensen pluimen, maar over het nemen van verantwoordelijkheid, dan kruipt dat volk in hun schulp.
Voorlopig lijkt het erop dat het eigenlijk een zeer zware griepedimie is. Scholen en bedrijven sluiten en groeperingen van mensen verbieden lijkt mij nogal overdreven.

Anderzijds is het net zoals de griep (ook een longziekte) zo dat oudere en zieke personen er zeer kwetsbaar aan zijn. Ik ben dan ook niet zozeer bang voor mijzelf maar meer voor mijn oudere familieleden en kennissen. Dus wil ik het liever niet oplopen zodat ik het niet kan verspreiden.
Oud 5 maart 2020, 21:11   #296
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Op het eiland Tuvalu zijn er 2 Corolla gevallen.
Er is daar echter géén ziekenhuis, alleen 1 dokter.
Op Tristan da Cunha is er 1 Corolla geval.
Er is daar géén dokter.

Laatst gewijzigd door Boduo : 5 maart 2020 om 21:26.
Oud 5 maart 2020, 21:13   #297
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Voorlopig lijkt het erop dat het eigenlijk een zeer zware griepedimie is. Scholen en bedrijven sluiten en groeperingen van mensen verbieden lijkt mij nogal overdreven.

Anderzijds is het net zoals de griep (ook een longziekte) zo dat oudere en zieke personen er zeer kwetsbaar aan zijn. Ik ben dan ook niet zozeer bang voor mijzelf maar meer voor mijn oudere familieleden en kennissen. Dus wil ik het liever niet oplopen zodat ik het niet kan verspreiden.
Dit soort pandemies is niets nieuws. Gelukkig hoeven we het wiel niet opnieuw uit te vinden en hebben we al duizenden jaren ervaring met het verloop van deze ziektes.

Maar de WHO houdt zich niet aan haar eigen regels en draaiboeken als het om het rijke Westen gaat. Het is trouwens niet de eerste keer dat de organisatie te lang talmt met het overgaan naar de pandemie-fase.
Oud 5 maart 2020, 21:24   #298
discuz
Minister

Standaard

Engeland, paar uur geleden:

Citaat:
We will continue to try to contain this virus. However, it’s now highly likely that the virus is going to spread in a significant way.

Officials will therefore accelerate work on preparations for the delay phase of the government’s plan focusing on steps we can take to seek to delay the spread of the virus.

This will include detailed work on the optimum time to introduce further measures.
The optimum time? Voor harde neoliberalen is the optimum time natuurlijk altijd zo laat mogelijk.

Maar dit voorstellen als een hels karwei en een ernstige denkoefening is nonsens. Pas als de binnenlandse besmettingen de buitenlandse overtreffen of daaromtrent, dan kunnen ze moeilijk anders dan een stap verder gaan.

Daarom was het ook zo nuttig om vluchten uit risicogebieden te laten doorgaan zonder controle, snap je? Dat hield die cijfers met zieken met een link naar reizen goed hoog. En de anderen met verdachte pneumonia werden met moeite getest, want dat paste niet in de strategie, verhalen genoeg in de pers daarover.

Het op deze manier 'gamen' van goedbedoelde regels is natuurlijk heel gewoon voor bedriegers. Maar als het om zo'n enorme impact op de publieke gezondheid gaat, dan is dat de schaamte ver voorbij.

Laatst gewijzigd door discuz : 5 maart 2020 om 21:30.
Oud 5 maart 2020, 21:28   #299
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb mijn eigen zaak en heb ook nog een bijbaantje, waarom moet alles een keuze van het een of het ander zijn? Dat is zwart-wit denken, dat lost niks op.
En ge staat hier een grote theorie te verkondigen over (grote) bedrijven & grote vliegtuigen en...
Oud 5 maart 2020, 21:30   #300
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Allee, zijt nu eens even serieus. Er gaan links en rechts al vliegtuigmaatschappijen falliet. Ik denk dat het in de markt nu niet echt lastig is om een paar grote vliegtuigen te charteren.

En als ze mensen genoeg bibbergeld geven om wat mondmaskers te produceren dan staat er een rij te wachten bij de VDAB, vraag en aanbod nietwaar? Ik zie er zich nog ziek melden op hun job om daar dan in een paar weken het drievoudige te verdienen. Win-win
Al failliet ?
Nu plots door het corolla virus ???
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be