Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 maart 2020, 12:52   #41
Tavek
Banneling

Standaard

Lucht afzuigen en verversen is nog het efficientste....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2020, 12:54   #42
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Inderdaad. In de living heb ik een HEPA filtersysteem staan.
Jaarlijks vervangen? Kostelijke affaire.
Kirk gaf toe dat vuurwapengeweld onvermijdelijk zou zijn onder een bewapende bevolking, maar hij vond dat een noodzakelijk kwaad. “Ik denk dat het het waard is om elk jaar een aantal vuurwapendoden als prijs te betalen voor ons door God gegeven recht om onze vrijheden te beschermen”, zei hij in 2023.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 24 maart 2020 om 12:56.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2020, 12:58   #43
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Jaarlijks vervangen? Kostelijke affaire.
Inderdaad.

Dyson Pure & Cool HEPA filter kost ongeveer 60 euro. Ding werkt zeer goed.

De huidige is bijna op, maar ik heb reeds vervanging liggen.
Oud 24 maart 2020, 22:48   #44
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad. In de living heb ik een HEPA filtersysteem staan.
Ik heb ramen die open kunnen.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2020, 22:51   #45
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb zo eentje (Daikin) maar ik betwijfel of dat effectief werkt.
Een bacterie is 0,2 micron. Hoe groot is dat virus? Gaat dergelijk filtersysteem dat virus tegen houden? Ik heb een drinkwater filtersysteem Reverse osmose systeem, filter het water tot op 0,002 micron.Dergelijk systeem werkt ook alleen door dat er 4 x zoveel afvalwater wegspoelt dan dat er gefilterd water uitkomt.

Of zo een simpele luchtfilter virussen gaat tegen houden is maar de vraag. Het zal wel wat tegen houden maar alles?

Laatst gewijzigd door Garry : 24 maart 2020 om 23:03.
Oud 24 maart 2020, 23:08   #46
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Alle nieuwe airco's hebben nu (al verschillende jaren) de functie verwarmen / koelen.

Als ze de airco momenteel gebruiken om te verwarmen, dan zou het kunnen.
Gebruiken ze de airco om te koelen, dan wordt de vochtigheid uit de lucht genomen.

BTW:
Veel ziekenhuizen hebben airco met watersysteem.

Een grote warmtepomp staat ergens centraal.
De warmtepomp koelt of verwarmt water, verrijkt met glycol.
Het water wordt rondgestuurd naar de binnen-units.
Daarna hetzelfde principe als een normale airco.

Waarom doen ze dat?
  1. Zo hebben ze minder koelgas nodig (koelgassen zijn duur omdat ze niet CO² neutraal zijn)
  2. De nodige leidingen zijn veel goedkoper (gewone waterleidingbuis)
  3. Je moet geen koeltechnieker zijn om de wateraansluitingen te mogen maken.
  4. De afstand tussen buiten-unit en binnen-unit speelt geen rol meer, bij een normale airco is die beperkt, tenzij je het vermogen opdrijft.
In klinieken kiezen ze meestal voor een recuperatie systeem. Zoals je zegt wordt er gekoeld met met water dat eens opgewarmd onder de grond wordt opgeslagen . Dat opgewarmd water wordt in koude periodes weer langs een warmtepomp gebruikt om te verwarmen.

Laatst gewijzigd door Garry : 24 maart 2020 om 23:15.
Oud 24 maart 2020, 23:40   #47
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Een bacterie is 0,2 micron. Hoe groot is dat virus? Gaat dergelijk filtersysteem dat virus tegen houden? Ik heb een drinkwater filtersysteem Reverse osmose systeem, filter het water tot op 0,002 micron.Dergelijk systeem werkt ook alleen door dat er 4 x zoveel afvalwater wegspoelt dan dat er gefilterd water uitkomt.

Of zo een simpele luchtfilter virussen gaat tegen houden is maar de vraag. Het zal wel wat tegen houden maar alles?
2 nm, lijkt me straf maarbon
Oud 25 maart 2020, 00:06   #48
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
2 nm, lijkt me straf maarbon
2micrometer, da's minder dan de vereiste voor een HEPA filter, die 0.003mm moeten tegenhouden.

De klasses in de Hepa filters gaan over hoeveel van die 0.003mm deeltjes er tegengehouden gaan worden. van 85% tot 99.9999%.

De vraag is, welke klasse steekt men in een huishoudinstallatie? Een 85% of een 99.9%?
Oud 25 maart 2020, 00:07   #49
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik denk dat u ergens wat nullen en komma's misplaatst.
Oud 25 maart 2020, 06:36   #50
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik denk dat u ergens wat nullen en komma's misplaatst.
Laat het denken maar aan de paarden over, die hebben een grotere kop.

Ge hebt TFC membranen en CTA membranen. Het TFC membraan levert de beste resultaat maar is gevoelig aan chloor. Om die reden wordt er voor bepaalde toepassingen waar er minder hoge eisen gesteld worden aan de zuiverheid CTA membranen aangewend. Bij gebruik van een TFC membraan is het aan te raden van vóór het membraan een actief koolstoffilter te gebruiken om het membraan te beschermen. De graad van zuiverheid is ook nog afhankelijk van de waterdruk en de temperatuur van het water.

Reverse osmosis instead involves solvent diffusion across a membrane that is either nonporous or uses nanofiltration with pores 0.001 micrometers in size. The predominant removal mechanism is from differences in solubility or diffusivity, and the process is dependent on pressure, solute concentration, and other conditions.[2] Reverse osmosis is most commonly known for its use in drinking water purification from seawater, removing the salt and other effluent materials from the water molecules.[3]

https://en.wikipedia.org/wiki/Reverse_osmosis

Laatst gewijzigd door Garry : 25 maart 2020 om 06:52.
Oud 25 maart 2020, 07:03   #51
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Meer dan ge denkt althans in, Regione Lazio
Momenteel heeft iedere airco dat.
Eigenlijk al sinds vele jaren hoor.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2020, 08:45   #52
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ge hebt TFC membranen en CTA membranen. Het TFC membraan levert de beste resultaat maar is gevoelig aan chloor. Om die reden wordt er voor bepaalde toepassingen waar er minder hoge eisen gesteld worden aan de zuiverheid CTA membranen aangewend. Bij gebruik van een TFC membraan is het aan te raden van vóór het membraan een actief koolstoffilter te gebruiken om het membraan te beschermen. De graad van zuiverheid is ook nog afhankelijk van de waterdruk en de temperatuur van het water.

Reverse osmosis instead involves solvent diffusion across a membrane that is either nonporous or uses nanofiltration with pores 0.001 micrometers in size. The predominant removal mechanism is from differences in solubility or diffusivity, and the process is dependent on pressure, solute concentration, and other conditions.[2] Reverse osmosis is most commonly known for its use in drinking water purification from seawater, removing the salt and other effluent materials from the water molecules.[3]

Reverse osmosis membramen voor waterfiltratie zijn niet hetzelfde als een stofmasker of HEPA filters.
Oud 25 maart 2020, 10:38   #53
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Reverse osmosis membramen voor waterfiltratie zijn niet hetzelfde als een stofmasker of HEPA filters.
Denk je dat of wéét je dat ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2020, 10:46   #54
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat gelezen over mondmaskers. Het grote verschil is blijkbaar de zijkantlekkage. Bij FFP2 is dat nog altijd 8%.

https://www.abena.nl/infectieprevent...n/mondmaskers/

Citaat:
Er zijn 3 typen ademhalingbeschermingsmaskers:
FFP1 masker: dit is het laagste prestatieniveau om van een beschermingsmasker te kunnen spreken. Dit masker heeft een efficiëntie van minimaal 80% tegen partikels die door de lucht verspreid worden. De zijkant lekkage (rondom het gezicht) mag niet meer zijn dan 22%. Dit masker wordt o.a. gebruikt wanneer er sprake is van het norovirus.
FFP2 masker: Is de gemiddelde categorie beschermingsmaskers en heeft een efficiëntie van 94%. De zijkant lekkage mag niet meer zijn dan 8%. Dit masker wordt o.a. gebruikt wanneer er sprake is van TBC.
FFP3 masker: Deze klasse biedt de hoogte bescherming en heeft een minimale efficiëntie van 99%. De zijkant lekkage mag niet meer zijn dan 2%. Dit masker wordt o.a. gebruikt bij het werken met cytostatica.
Kirk gaf toe dat vuurwapengeweld onvermijdelijk zou zijn onder een bewapende bevolking, maar hij vond dat een noodzakelijk kwaad. “Ik denk dat het het waard is om elk jaar een aantal vuurwapendoden als prijs te betalen voor ons door God gegeven recht om onze vrijheden te beschermen”, zei hij in 2023.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 25 maart 2020 om 10:50.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 maart 2020, 11:04   #55
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Momenteel heeft iedere airco dat.
Eigenlijk al sinds vele jaren hoor.
Weet ik. En nu gaan ze straks weer komen aandraven dat dat virus niet door de airco geraakt, als die op warmte staat. Maar ten eerste, is het helemaal nog niet zeker dat dat virus niet tegen warmte kan en zelfs al zou het inderdaad niet goed de warmte verdragen, over hoe warm spreken we dan, warmte pompen leveren doorgaans geen hoge temperaturen, en hoeveel tijd kan dat virus een bepaalde warmte overleven?

Wat we er over weten is haast niets en dan kun je volgens mij er niet vanuit gaan dat het zich niet met bepaalde luchtstromen kan laten meevoeren.

Ik heb hier al ergens gelezen dat, omdat het zich in druppeltjes bevind deze druppeltjes vallen op allerhande ondergronden en dat het virus daar aan gaat kleven.

Als dat het geval zou zijn, hoe geraakt het dan in onze longen. Daarvoor moet het ook eerst onze neus een keelholte voor passeren. Dan zou het daar ook moeten blijven plakken hé.

Volgens mij kloppen de theorieën van de airco voorstanders niet erg.

Ik blijf bij mijn mening dat die maatregel van slechts 1 persoon in de winkel per 10 m², niet veel zal baten zolang de airco's blijven functioneren.

Laatst gewijzigd door Garry : 25 maart 2020 om 11:08.
Oud 25 maart 2020, 11:21   #56
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat weet mijn gat ook en dat heeft niet in de universiteit gezeten.

Waar het om gaat is, hoe groot is dat virus want als het zelfs nog door een membraan van 0.002 zou kunnen dan gaat ge het denk ik met een koffiebeurs zeker niet tegen houden en eerlijk gezegd die mondmaskertjes, die hebben hooguit wat nut om min of meer wat speekselduppeltjes te beletten van uit de mond van de VERPLEGER tot bij de patiënt te komen, niet vanuit de mond van de patiënt tot bij de verpleger.

De verpleger spreekt en het maskertje belet min of meer dat de druppeltjes tot bij de patiënt geraken.

Daartegenover, de patiënt hoest of niets en de verpleger zuigt langs alle resterend gaten de ziektekiemen naar binnen.

Welk kieke dat daar in gelooft dat dat maskertje hun gaat beschermen tegen dat virus dat moet ook moeders slimste zijn hoor.

Laatst gewijzigd door Garry : 25 maart 2020 om 11:23.
Oud 25 maart 2020, 11:40   #57
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

We spreken hier over zuiveren van water. Ik spreek over lichtfiltratie. Toch twee andere zaken.
Oud 25 maart 2020, 11:54   #58
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Denk je dat of wéét je dat ?
Hij heeft gelijk wanneer hij zegt dat dat niet het zelfde is. Een reverse osmosis membraan is een half doorlaatbaar membraan.

Mocht men bvb. een glazen bak in twee gelijke delen verdelen door middel van een halfdoordringbaar membraan en men zou dan aan de ene kant de bak opvullen met osmose water en in de ander helft perfect evenveel mineraalhoudend water dan zal men na een tijdje kunnen vaststellen dat het niveau langs de kant van het mineraal bevattende water gestegen is en langs de kant van het osmose water gezakt is. Dat fenomeen noemen ze de osmotische druk.

Wat er heeft plaatsgevonden is dat het osmose water, wat uiterst zuiver is en bij gevolg mineraal arm is, zich door het halfdoorlaatbare membraan werkt om te trachten mineralen op te nemen.

Door langs de kant van het mineraal bevattende water druk te zetten wordt het mineraal bevattende water gefilterd. Dat is in kort uitgelegd hoe de werking van een reverse osmosis filtersysteem werkt.
Oud 25 maart 2020, 12:01   #59
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We spreken hier over zuiveren van water. Ik spreek over lichtfiltratie. Toch twee andere zaken.
Ja en nee. Het systeem werkt anders. De enige vraag die zich stelt is, hoe groot is dat virus door welke grote van het doorlatende materiaal kan het al dan niet door? Of het nu gas is of lucht of water of zand maakt op zich geen verschil. De materie is anders en naar gelang de materie verschilt ook het systeem, maar het filteren op zich verandert niet. Het kan er door of het kan er niet door.

Laatst gewijzigd door Garry : 25 maart 2020 om 12:03.
Oud 25 maart 2020, 12:25   #60
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij heeft gelijk wanneer hij zegt dat dat niet het zelfde is. Een reverse osmosis membraan is een half doorlaatbaar membraan.

Mocht men bvb. een glazen bak in twee gelijke delen verdelen door middel van een halfdoordringbaar membraan en men zou dan aan de ene kant de bak opvullen met osmose water en in de ander helft perfect evenveel mineraalhoudend water dan zal men na een tijdje kunnen vaststellen dat het niveau langs de kant van het mineraal bevattende water gestegen is en langs de kant van het osmose water gezakt is. Dat fenomeen noemen ze de osmotische druk.

Wat er heeft plaatsgevonden is dat het osmose water, wat uiterst zuiver is en bij gevolg mineraal arm is, zich door het halfdoorlaatbare membraan werkt om te trachten mineralen op te nemen.

Door langs de kant van het mineraal bevattende water druk te zetten wordt het mineraal bevattende water gefilterd. Dat is in kort uitgelegd hoe de werking van een reverse osmosis filtersysteem werkt.
Het probleem met osmose is dat die filters een vrij lage capaciteit hebben alvorens ze hun werking verliezen.

Het systeem werkt maar een filter zal maar doeltreffend zijn bij circa 800 liter debiet en na bv 1500 liter geheel op zijn.

Grotere filters zijn meer liters.

En de bedoeling is feitelijk alleen maar de kalk uit het water te halen. Meer functies heeft dat niet.

Laatst gewijzigd door Mambo : 25 maart 2020 om 12:27.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be