Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 maart 2020, 07:14   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard Aantal kilometers fietsen maakt geen verschil.

Voor Schoof de link:

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20200326_...-verschil-niet

Marc Van Ranst over fietstochten: “Het aantal kilometer maakt het verschil niet"

Pieter De Crem (CD&V) liet donderdag verstaan dat er een mogelijkheid bestaat dat de Nationale Veiligheidsraad vrijdag beslist een afstandsbeperking in te stellen voor uitstapjes met - of zonder - de fiets tijdens de coronacrisis. Volgens de minister van Binnenlandse Zaken zouden fietsttochtjes van 50 kilometer niet langer aan de orde zijn. De Crem reageerde daarmee op uitspraken van Nicholas Paelinck, voorzitter van de Vaste Commissie van de Lokale Politie, die duidelijkere regels wil over wandelen, lopen en fietsen. Vandaag is er immers veel verwarring over wie al dan niet beboet moet worden.
Volgens Marc Van Ranst maakt het aantal kilometers bij een uitstapje niet uit. Dat zei hij tijdens De Afspraak op Canvas. “Het aantal kilometer maakt volgens mij het verschil niet. Als het risico op overdracht niet groter is, moet je zo’n maatregel niet nemen”, zei ‘s lands bekendste viroloog. ”Eigenlijk moeten we in deze crisis de virologische leer volgen. Wat kan er niet? Dingen waarbij er gevaar is dat mensen bij elkaar komen en het virus overdragen van de ene op de andere persoon. Het aantal kilometer dat u fietst, maakt volgens mij het verschil niet.” Afstand bewaren is belangrijker, aldus de viroloog.
Het zal evenwel de politiek zijn die een beslissing neemt. De Crem sloot niet uit dat toch een afstandsbeperking opgelegd wordt voor uitstapjes in coronatijden door de Nationale Veiligheidsraad die ’s vrijdags samenkomt.

Een maatregel nemen die geen bal uithaalt is er over.
Het zal er enkel voor zorgen dat de bevolking het niet meer snapt en begint te twijfelen aan diverse maatregelen.

Van Ranst is vrij duidelijk: "je moet alleen maatregelen nemen die er toe doen, vanuit dat standpunt moet je steeds vertrekken"
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2020, 07:18   #2
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

We beleven de ergste gezondheidscrisis van de moderne tijden en onze politici vinden momenteel niks beters dan als een schoolmeester met het vingertje staan zwaaien omdat mensen te ver zouden wandelen/fietsen...

Dit is volgens mij alleen nodig als dit echt een probleem zou vormen, als er bvb grote concentraties fietsers bij elkaar zouden fietsen maar zo lang dit soort zaken niet voorvallen moeten politici zich daar niet mee bezig houden. Ik krijg er stilaan mijn buik vol van van die politici.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2020, 10:49   #3
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Een overweging !

Men zou liever deze groep, "sportieve fietsers" een aantal elementaire hygiënische handelingen moeten aanleren.
Eenieder die als wandelaar wel eens door een zo'n groep of ook individu werd gekruist of voorbijgestoken, het kanaalpad langs het Albertkanaal is zo'n ervaringspunt, heeft tot zijn ontzetting moeten vaststellen dat deze sportievelingen zich enkel kreunend, spuwend en rochelend kunnen voortbewegen alsof we met terminale tuberculoze patiënten te doen hebben.
De fluimen en het snot vliegen daarbij lustig in't rond. Leuk als je daar met kinderen in je zondagskleren wandelt.
Hebben die heren (dames) nog nooit van het gebruik van een zakdoek gehoord.
Hopelijk houden ze in deze tijden van het Coronavirus beter hun manieren.

Laatst gewijzigd door Anselmo : 27 maart 2020 om 10:51.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2020, 12:32   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anselmo Bekijk bericht
Een overweging !

Men zou liever deze groep, "sportieve fietsers" een aantal elementaire hygiënische handelingen moeten aanleren.
Eenieder die als wandelaar wel eens door een zo'n groep of ook individu werd gekruist of voorbijgestoken, het kanaalpad langs het Albertkanaal is zo'n ervaringspunt, heeft tot zijn ontzetting moeten vaststellen dat deze sportievelingen zich enkel kreunend, spuwend en rochelend kunnen voortbewegen alsof we met terminale tuberculoze patiënten te doen hebben.
De fluimen en het snot vliegen daarbij lustig in't rond. Leuk als je daar met kinderen in je zondagskleren wandelt.
Hebben die heren (dames) nog nooit van het gebruik van een zakdoek gehoord.
Hopelijk houden ze in deze tijden van het Coronavirus beter hun manieren.
De professionele wielrenners en de professionele voetballers zijn het grote voorbeeld.
Meer moet je daar niet achter zoeken.

En een zakdoek, een zakdoek is extra gewicht dat meegesleurd moet worden.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 27 maart 2020 om 12:33.
Oud 27 maart 2020, 14:23   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Wat een flater van de Crembo.

In hetzelfde interview: "wij luisteren naar de experts, en 50 km fietsen is er over (onderverstaan: dat gaat mensen besmetten)".

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2020, 14:25   #6
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat een flater van de Crembo.

In hetzelfde interview: "wij luisteren naar de experts, en 50 km fietsen is er over (onderverstaan: dat gaat mensen besmetten)".
Het was gewoon een stuntje van Crembo, hij wou de bezorgdheid van de politie gebruiken om eens in het nieuws te komen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2020, 14:36   #7
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

1 april 2020 duurt nu al twee weken.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2020, 14:46   #8
Anselmo
Eur. Commissievoorzitter

Anselmo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De professionele wielrenners en de professionele voetballers zijn het grote voorbeeld.
Meer moet je daar niet achter zoeken.

En een zakdoek, een zakdoek is extra gewicht dat meegesleurd moet worden.
Dat gerochel en dat gespuw in combinatie met een shot snot van die "sportlui" zou men beter achterwege laten.
Dat men zijn microben en virussen bij zich houdt i.p.v. willekeurig in het rond te verdelen.

Laatst gewijzigd door Anselmo : 27 maart 2020 om 14:47.
Anselmo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2020, 17:20   #9
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Dat kun je ook tegen kraaien, duiven, egels, koeien, schapen en de rest van de dierenwereld zeggen.
Om die kritiek even in perspectief te plaatsen.
Selectiviteit getuigt van nep argumenten en nep argumenten wijzen op een verzwegen echte reden.
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2020, 17:28   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Dat kun je ook tegen kraaien, duiven, egels, koeien, schapen en de rest van de dierenwereld zeggen.
Om die kritiek even in perspectief te plaatsen.
Selectiviteit getuigt van nep argumenten en nep argumenten wijzen op een verzwegen echte reden.
En wat is de verzwegen echte reden?
Oud 27 maart 2020, 18:11   #11
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik hoop dat de échte Premier van Belgie,momenteel door omstandigheden als burgemeester van Antwerpen doende,zich duidelijk genoeg uitgedrukt heeft in zijn terechtwijzing vandaag aan de federale regering om te STOPPEN met "wilde" communicaties ....

(bemerk:hijzelf was STIL de laatste week,verschillende forummers hier maakten zich al zorgen )

Bemerken we ook hoe,nog kortgeleden,er GEEN nieuwe regering KON komen zolang er een kans was dat BDW,of de N-VA tout-court,aan boord kwam.Trouwens "in een storm vervangt men toch de kapitein niet"?

Bon;

Ondertussen wordt "gesniped" op de stuurvrouw in deze kwestie,Mevr Deblock,die moet doen wat ze kan met de gegevens die voorliggen en de middelen die beschikbaar zijn.........Men haalt in dat "snipen" er zelfs oude voorraden mondmaskers en mislukte bestellingen bij...

Dit "team" bestaat bij de gratie van speciale omstandigheden maar zou zich best zo gedragen....

Laat ondertussen de aasgieren van de pers zich maar zelfbevredigen met hun geschrijfsel....(het zou VERPLICHT achter betaalmuren moeten BLIJVEN,dat GEZEIK)

Want DAt is het niveau van die kilometerdiscussie.....GEZEIK

Laatst gewijzigd door kelt : 27 maart 2020 om 18:19.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2020, 20:36   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Lol, hoe de Crembo om de hete brij fietste op het nieuws, toen men hem bevroeg over de 50 km.
Nu kom, zo belangrijk is die affaire niet.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 27 maart 2020, 20:44   #13
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lol, hoe de Crembo om de hete brij fietste op het nieuws, toen men hem bevroeg over de 50 km.
Een stormpje in een groot glas water.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2020, 20:50   #14
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

En hopelijk heeft tenminste toch iemand in deze "regering" de politietop eens goed afgesnauwd.Ik meen te begrijpen dat een zekere "ongerustheid binnen de politie" in de pers (in de pers gdvrdmme ) geraakt is.

In essentie is hun EERSTE taak erop toe te zien dat de "social distance" bewaard blijft en vooral,zoals ze nochtans gewoonlijk doen,gezond verstand te gebruiken."Onnodige verplaatsingen" worden geleidelijk aan DOOR DE POLITIEK,en NIET door de politie bepaald....

Dat is al werk genoeg en DAT is belangrijk in deze kwestie,en DAT is duidelijk te maken.

Onnodig voor andere zaken de "sherif" uit te gaan hangen en het is aan de politietop dergelijk bericht KLAAR EN DUIDELIJK over te brengen.

Het "politie-tekort" is nooit te groot om "sheriffs" die zichzelf extra macht zouden toedichten aan boord te houden...

(ja,ik vind dit ZEER belangrijk,zelfs deze crisis is niet belangrijk genoeg om een politiestaat te worden.Wie daarin wil wonen,geen probleem,pak zodra de reisbeperkingen opgegeven worden uw boeltje en ga naar Politiestan gaan wonen...)

Laatst gewijzigd door kelt : 27 maart 2020 om 20:57.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2020, 11:31   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Zelfs de kranten kunnen het MB niet lezen.
Je mag wel degelijk meer dan alleen maar wandelen, fietsen of joggen.
(ik ben wel akkoord dat het simpelste is om aan de hardhorige bevolking de dingen eenvoudig te houden in de communicatie)

http://www.ejustice.just.fgov.be/eli...331/staatsblad

In afwijking van het eerste lid, worden toegestaan:
- activiteiten in intieme of familiale kring en begrafenisceremonies;
- Een buitenwandeling met de leden van de familie die onder hetzelfde dak wonen vergezeld met een andere persoon, de beoefening van een individuele fysieke activiteit of met de familieleden die onder hetzelfde dak wonen of telkens een zelfde vriend, dit alles met respect van een afstand van 1,5 meter tussen elke persoon.

----------------

https://www.info-coronavirus.be/nl/faqs/

Zijn er uitzonderingen op verplaatsingen?
Verplaatsingen zijn enkel toegelaten in het geval van noodzakelijkheid en omwille van dringende redenen, zoals bijvoorbeeld:

• Woon- werkverkeer;
• Absoluut noodzakelijke verplaatsingen (doktersbezoek, aankopen van etenswaren, verplaatsingen naar de post, bank, apotheker, tankstation of bijstand aan hulpbehoevenden, daklozen, verplaatsingen van ouders naar de opvang van hun kinderen, etc.);
Fysieke activiteiten in openlucht, met respect voor de sociale afstand, fietsen en joggen zijn toegestaan. Verplaatsingen met de auto voor recreatie zijn niet toegestaan.

Oud 28 maart 2020, 11:52   #16
spherelike
Europees Commissaris

spherelike's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag me toch af waarom ik geen 50 km met de wagen naar de kust mag rijden, maar wel met de fiets.

Wat is het verschil in risico, als ik alleen rijdt, niet uitstap, maar gewoon op de kustweg geniet van het zeezicht.

Een discriminatie van de minder mobiele medemens?

Ik ben geen fan van De Crem, maar voor handhaving en duidelijkheid lijkt het mij beter om IEDEREEN een maximale verplaatsingsafstand vanaf de woonst op te leggen.

Diegenen die pas gelukkig zijn als ze hun kilometers gedaan hebben, die moeten maar rondjes lopen of fietsen. UIteraard minder plezant, maar voor de anderen is het ook niet plezant, waarom moet er voor hen een uitzondering gemaakt worden?

Laatst gewijzigd door spherelike : 28 maart 2020 om 12:18.
spherelike is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2020, 16:24   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door spherelike Bekijk bericht
Ik vraag me toch af waarom ik geen 50 km met de wagen naar de kust mag rijden, maar wel met de fiets.

Wat is het verschil in risico, als ik alleen rijdt, niet uitstap, maar gewoon op de kustweg geniet van het zeezicht.

Een discriminatie van de minder mobiele medemens?

Ik ben geen fan van De Crem, maar voor handhaving en duidelijkheid lijkt het mij beter om IEDEREEN een maximale verplaatsingsafstand vanaf de woonst op te leggen.

Diegenen die pas gelukkig zijn als ze hun kilometers gedaan hebben, die moeten maar rondjes lopen of fietsen. UIteraard minder plezant, maar voor de anderen is het ook niet plezant, waarom moet er voor hen een uitzondering gemaakt worden?
Ik vraag het me ook af.
Voorlopig kan ik alleen maar gokken dat voor een aantal zaken, het risico dat de mensen er handig van misbruik gaan maken vergroot, waardoor de kansen op besmetting 'buiten uw kokers' groter wordt, zowel op hot spots als in familie- of kennissenkringen.

Het buiten komen om te bewegen is er alleen maar omdat het altijd gezond is, en omdat het het leven wat draaglijker maakt voor vele mensen, terwijl het risico op besmetting toch zeer klein blijft.

Oud 28 maart 2020, 17:49   #18
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Nee, het echte probleem is gewoon dat mensen die zogezegd gaan fietsen of zo, gewoon bij ANDERE mensen op bezoek gaan. DAT is problematisch als dat algemeen gedaan wordt. Het is niet de verplaatsing zelf die een probleem is. Het is het feit dat ge contacten zou kunnen hebben door op afstand mensen gaan te bezoeken. Uw lief, uw broer, een vriend, om een huisfeestje op te zetten of zo.

Laatst gewijzigd door patrickve : 28 maart 2020 om 17:50.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2020, 17:50   #19
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vraag het me ook af.
Voorlopig kan ik alleen maar gokken dat voor een aantal zaken, het risico dat de mensen er handig van misbruik gaan maken vergroot, waardoor de kansen op besmetting 'buiten uw kokers' groter wordt, zowel op hot spots als in familie- of kennissenkringen.
Inderdaad.

Aan de andere kant is het nu eigenlijk een burgerlijke plicht om ziek te worden. Zo stopt ge pas de epidemie.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2020, 17:53   #20
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Inderdaad.

Aan de andere kant is het nu eigenlijk een burgerlijke plicht om ziek te worden. Zo stopt ge pas de epidemie.
idd, als al de overlevende het gehad hebben en antistoffen hebben opgebouwd zal het wel stoppen.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be