Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2020, 23:15   #41
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Lees ik dit goed ?:

"Gezinnen met kinderen tot 5 jaar mogen voortaan toch de auto nemen voor "recreatieve activiteiten", lees: naar het bos of park in de buurt gaan. Dat staat in de bijgestelde coronarichtlijnen van het federaal crisiscentrum."

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04...innen-met-jon/

En wat dan met alle 6-jarigen en oudere kinderen? Thuisblijven of wa ?
Oud 6 april 2020, 23:18   #42
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik zou eerlijk gezegd in deze tijden geen beleidspersoon willen zijn. Doe je te veel dan ben je een wannabe dictator. Doe je te weinig dan ben je een incompetente lul die zijn achterste nog niet zou weten te vinden. Ondertussen moeten er wel beslissingen worden genomen op basis van onvoldoende gegevens want het is op dit moment learn as you go.
2

Maar ze hebben nu wel een mooi cadeau gekregen.
Oostenrijk gaat een deel van hun maatregelen versoepelen.
Ideaal om te kijken wat daar nu de gevolgen van gaan zijn, en dat zal heel welkom zijn voor de beslissingen die ook zij binnenkort gaan moeten nemen.
Tot nu toe was het ook deels wat gissen & natte-vinger-werk.
Zoiets hebben we nog nooit meegemaakt denk ik.
Oud 6 april 2020, 23:22   #43
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Lees ik dit goed ?:

"Gezinnen met kinderen tot 5 jaar mogen voortaan toch de auto nemen voor "recreatieve activiteiten", lees: naar het bos of park in de buurt gaan. Dat staat in de bijgestelde coronarichtlijnen van het federaal crisiscentrum."

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04...innen-met-jon/

En wat dan met alle 6-jarigen en oudere kinderen? Thuisblijven of wa ?
In de buurt....
Die kunnen dat te voet, net zoals alle anderen het ook moeten doen.
En niet alleen die kinderen tot 5 jaar komen in aanmerking, ook gehandicapten en ouderen.
Een doelgroep voor wie het soms net iets te moeilijk was om er te geraken.
Goeie zaak !
Oud 6 april 2020, 23:25   #44
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Tja onze bekwame democratisch gekozen regering Wilmès die ons van onze fundamentele vrijheden berooft zal vinden dat wielen minder besmettelijk zijn.

Het lijkt wel of er ergens een PVDA marionet de regering viraal commandeert.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2020, 23:48   #45
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

.

Laatst gewijzigd door kojak : 6 april 2020 om 23:49.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2020, 23:49   #46
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
In de buurt....
Die kunnen dat te voet, net zoals alle anderen het ook moeten doen.
De afstand van ‘in de buurt’ is variabel en rekbaar en zeker als daarbij de verplaatsing per auto noodzakelijk is.
Als je 10-15-20 km van een bos woont is het nogal moeilijk en zelfs onverantwoord, om oudere kinderen (vanaf 6 jaar) daar te voet of met de fiets naartoe te laten gaan.
Daarom is die arbitraire 5-jaargrens een probleem voor gezinnen met nog oudere kinderen.
Totaal idioot dus, alsof 1 of 2 oudere kinderen erbij ‘besmettingsgevaar' zouden veroorzaken.
Citaat:
En niet alleen die kinderen tot 5 jaar komen in aanmerking, ook gehandicapten en ouderen.
Een doelgroep voor wie het soms net iets te moeilijk was om er te geraken.
Goeie zaak !
Dat laatste betwist ik dan ook niet.
Oud 6 april 2020, 23:58   #47
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
De afstand van ‘in de buurt’ is variabel en rekbaar en zeker als daarbij de verplaatsing per auto noodzakelijk is.
Als je 10-15-20 km van een bos woont is het nogal moeilijk en zelfs onverantwoord, om oudere kinderen (vanaf 6 jaar) daar te voet of met de fiets naartoe te laten gaan.
Daarom is die arbitraire 5-jaargrens een probleem voor gezinnen met nog oudere kinderen.
Totaal idioot dus, alsof 1 of 2 oudere kinderen erbij ‘besmettingsgevaar' zouden veroorzaken.

Dat laatste betwist ik dan ook niet.
Ik denk niet dat ze hier 10-15-20 km bedoelen maar eerder 1 1.5 & 2 km.
Mensen uit Brugge mogen zelfs niet meer naar Zee-Brugge gaan en dat is zo'n 15 km denk ik.

Waar ik woon in Tervuren is het ongeveer 1 Km tot aan het park of 'den bos'
In mijn straat wonen er zeker een stuk of 4 oudere mensen die die afstand met moeite of niet aankunnen.

Ik denk wel dat je in elke stad, in een straal van max. 2 Km, wel ergens een stukje groen kan vinden hé.
Dat is eigenlijk wat ze bedoelen dat je voor zo'n zaken ook je wagen mag gebruiken.
Wat die oudere kinderen betreft, die mogen dan ook mee in dezelfde wagen want ze wonen onder hetzelfde dak.

'...De regel geldt voor het hele gezin, ook al is maar één kind vijf jaar of jonger...'

Laatst gewijzigd door kojak : 7 april 2020 om 00:03.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2020, 00:18   #48
Diego Raga

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Ik denk niet dat ze hier 10-15-20 km bedoelen maar eerder 1 1.5 & 2 km.
Daar heb je de wagen niet voor nodig, want kan perfect te voet of met de fiets.
Maar zie je, ik denk dit en jij denkt dat het 10 keer minder ver weg mag…
Onduidelijkheid troef dus vanwege de regeringscommunicatie.
Citaat:
Mensen uit Brugge mogen zelfs niet meer naar Zee-Brugge gaan en dat is zo'n 15 km denk ik.

Waar ik woon in Tervuren is het ongeveer 1 Km tot aan het park of 'den bos'
In mijn straat wonen er zeker een stuk of 4 oudere mensen die die afstand met moeite of niet aankunnen.

Ik denk wel dat je in elke stad, in een straal van max. 2 Km, wel ergens een stukje groen kan vinden hé.
Die stukjes stadsgroen zullen dan bij zonnige dagen redelijk overbevolkt zijn met stadsmensen die daar met hun kinderen zullen zijn.
Daarom dat mensen moeten kunnen kiezen om dan 10-20 km verder weg te rijden, om een bos of park te vinden waar ze ‘ongestoord’ door te veel volk kunnen wandelen.
Citaat:
Dat is eigenlijk wat ze bedoelen dat je voor zo'n zaken ook je wagen mag gebruiken.
Dan mag de overheid dat iets duidelijker nuanceren in hun berichten.
Citaat:
Wat die oudere kinderen betreft, die mogen dan ook mee in dezelfde wagen want ze wonen onder hetzelfde dak.
Hangt van de interpretatie af, he.
Hoe moet ik deze paragraaf dan begrijpen ?:

"Verplaatsingen met de auto voor recreatieve activiteiten zijn toegestaan voor gezinnen met kinderen jonger dan en gelijk aan 5 jaar", staat te lezen op de website van het crisiscentrum. De regel geldt voor het hele gezin, ook al is maar één kind vijf jaar of jonger."

Ofwel ‘kinderen jonger dan en gelijk aan 5 jaar’ ofwel ‘de regel geldt voor het hele gezin’, maar beide zinsdelen spreken elkaar tegen.
Oud 7 april 2020, 05:03   #49
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Nu moet iemand mij toch eens uitleggen wat het maatschappelijk verkeerde is aan ziek worden door de regeltjes te overtreden (er is niet altijd een verband trouwens tussen regeltjes en ziek worden).

Als men ziek wordt door de regeltjes te overtreden, dan heeft men dat gedaan met andere mensen die de regeltjes overtreden. So what ?

Als men dan niet naar een ziekenhuis kan omdat die al helemaal bezet zijn met zieken die ziek geworden zijn voor het verboden was, wat is dan het probleem ?

Iedereen die nu ziek wordt, is gewoon ziek geworden omdat hij de regeltjes overtrad, nee ?

Als je thuis blijft, kan je niet ziek worden he.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2020, 05:54   #50
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nu moet iemand mij toch eens uitleggen wat het maatschappelijk verkeerde is aan ziek worden door de regeltjes te overtreden (er is niet altijd een verband trouwens tussen regeltjes en ziek worden).

Als men ziek wordt door de regeltjes te overtreden, dan heeft men dat gedaan met andere mensen die de regeltjes overtreden. So what ?

Als men dan niet naar een ziekenhuis kan omdat die al helemaal bezet zijn met zieken die ziek geworden zijn voor het verboden was, wat is dan het probleem ?

Iedereen die nu ziek wordt, is gewoon ziek geworden omdat hij de regeltjes overtrad, nee ?

Als je thuis blijft, kan je niet ziek worden he.
Je kunt niet 100% van de tijd thuisblijven. Sommige beroepen moeten blijven draaien. Mensen moeten inkopen doen. Bepaalde sectoren moeten blijeven produceren en transporteren. Ordehandhaving moet gevrijwaard blijven.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2020, 05:57   #51
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Volgens het staatsblad wel. Volgens je eigen quote van het crisiscentrum niet: om te basketten gebruik je geen niet-gemotoriseerd voortbewegingstoestel.
Toch was het tot gisteren verboden om in je eentje te basketten.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2020, 06:00   #52
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Gezond verstand verwachten bij de NVA

Bende muggenzifters zijn het bij de NVA, maar goed begrijpelijk, ze moeten toch iets doen om op te vallen, hun irrelevant bestaan doet immers pijn.
Zondag zag ik op TV dat de politie mensen, die op een bank zaten, vroeg om op te staan. En ….. en het is / was verboden!
Oud 7 april 2020, 06:01   #53
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
De FAQ's zijn er en er is een nieuwe update van. De partijvoorzitter Gwendolyn De Wever is te lui om ze te lezen. Liever wat getweet en wat gezever in de media ipv als burgemeester naar de FAQ te verwijderen.

Over bankzitten om te rusten is de FAQ duidelijk. Kan niet voor gezonde mensen, enkel tolerantie oor ouderen en zwangere vrouw.
Ja wat is het nu?
Oud 7 april 2020, 06:03   #54
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De FAQ's zijn er en er is een nieuwe update van. De partijvoorzitter Gwendolyn De Wever is te lui om ze te lezen. Liever wat getweet en wat gezever in de media ipv als burgemeester naar de FAQ te verwijderen.

Over bankzitten om te rusten is de FAQ duidelijk. Kan niet voor gezonde mensen, enkel tolerantie oor ouderen en zwangere vrouw.
Kan een politieagent bepalen wie er gezond is of wie dat niet is?
Moet je een doktersbriefje bijhebben waarop staat dat je het recht hebt om op een bank te zitten?

Regels moeten duidelijk zijn, dat zijn deze duidelijk niet.
Oud 7 april 2020, 06:04   #55
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In je eentje basketten =/= met vrienden.
En is toch verboden.
Oud 7 april 2020, 06:06   #56
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Je kunt niet 100% van de tijd thuisblijven. Sommige beroepen moeten blijven draaien. Mensen moeten inkopen doen. Bepaalde sectoren moeten blijeven produceren en transporteren. Ordehandhaving moet gevrijwaard blijven.
Ja, maar die beroepen zijn toch onderworpen aan regeltjes die maken dat je niet ziek kan worden he

Ik moet zeggen dat ik sinds de lockdown met niemand meer (behalve mijn gezin) in contact gekomen ben. De inkopen doe ik aan een drive-in. Ik heb mijn boodschappen dus via internet gedaan, en bij de drive scan ik mijn telefoon, ga op een van de docking plaatsen staan waar ik alleen ben, doe mijn koffer open, ga in de auto zitten.

Dan komt de bediende alles in mijn koffer laden terwijl ik in de auto zit. Die zegt mij wanneer die alles ingeladen heeft, en gaat weg. Ik ga alleen buiten, en sluit de koffer van mijn auto weer. Dan rijd ik weg.

Thuis doe ik wegwerp handschoenen aan, laad alles af bij mij binnen, zet een dag of zo opzij wat niet bederfbaar is, en ontsmet alles wat bederfbaar is met een ontsmettingsmiddel, alvorens in frigo of diepvriezer te steken.

Gooi handschoenen weg en was mijn handen.

Vandaag ga ik dat voor de 5de keer doen.

Andere "ontmoetingen": Amazon leveringen. Die zetten de doos af voor de poort van mijn oprit en bellen. Zij gaan weg, en ik neem de doos binnen (met handschoenen). Ik ontdoe (buiten) de buitenste kartonnen verpakking onmiddellijk en gooi die in de vuilbak. De inhoud leg ik opzij, en raak ik niet aan gedurende een dag of twee ; eventueel ontsmetten (een boek kan je niet ontsmetten natuurlijk).

Dus, nee, ik kan eigenlijk moeilijk besmet worden (in de onwaarschijnlijke hypothese dat ik al niet immuun zou zijn, want ik denk dat ik het gehad heb, maar ben niet zeker).

Als men dus "buiten" iedereen ziek maakt, is dat voor mij eerder een voordeel. Die leverancier van amazon, of die bediende van de drive-in mogen allemaal ziek zijn. Het idee is trouwens dat men daar van uit gaat.

Maar ja, ik behoor niet tot die mensen die de maatschappij doen functioneren. Dat wel.

Laatst gewijzigd door patrickve : 7 april 2020 om 06:08.
Oud 7 april 2020, 06:07   #57
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
En dan komt De Wever er nog eens bij die zegt dat hij bepaalde orders "niet gaat handhaven". Maar ja, wat gaat hij dan precies wel en niet handhaven? Is daar al een lijst van bekend?
Als mensen in hun eentje basketten, treden ze niet op.
Als mensen, met voldoende afstand op een bankje zitten, gaan ze niet optreden.
Oud 7 april 2020, 06:08   #58
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Nou, nou. Dat is idealisme. Maar dit zijn geen wetten, dit zijn adviezen. De burgemeester mag bepalen of hij kan en wil handhaven. Verbod om onder weg of in een park op een bankje te zitten is hilarisch. Het hele verhaal getuigt van de waanzin van jullie politieke leiders. Publiceer deze troep eerst maar eens in de Staatskrant en dan is het na 4 weken van kracht.
Hier is dat van kracht na publicatie in het staatsblad.
Oud 7 april 2020, 06:09   #59
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U hoeft zich ook geen zorgen te maken wat dit punt betreft. Uw Bartje doet niet meer mee. Geklasseerd zonder gevolg. De anderen moeten nu de Corona-kastanjes uit het vuur halen. Geen gemakkelijke taak inderdaad.
MOETEN??????
Oud 7 april 2020, 06:09   #60
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En is toch verboden.
Inderdaad totaal belachelijk, maar machtsuitoefening. Gij zult bidden tot de corona god, verdomme, en zijn geboden opvolgen !
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be