![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zit hier 24/24, 7/7.
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zaak opgelost. ps: vergeet geen briefke van 50 euro achter te laten voor die brave ziel. ![]()
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen. Laatst gewijzigd door kojak : 12 april 2020 om 00:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De gemiddelde verblijfsduur is tussen de 2 en de 3 jaar. Met andere woorden, de oudjes zijn al zo lang mogelijk thuis gebleven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nu met de coronatoestand zijn er hier twee vergelijkbare WZC's, de één in privé handen, de ander uitgebaat via het OCMW. Dat privé dinges is een haard van besmettingen en heeft al minstens 6 coronadoden (cijfer van donderdag) op de teller staan. Het door het OCMW uitgebaat centrum heeft tot nu toe (cijfer van zaterdagavond 18u00) nog geen enkele coronadode en nog geen enkele besmetting. Het OCMW rusthuis heeft wel zeer snel, en lang vooraleer de staat met hetzelfde afkwam, maatregelen genomen. Wij hebben zelfs een volledige quarantaine afdeling opgericht in ons dagverzorgingscentrum dat voorlopig gesloten is. Er werd ook onmiddellijk gewerkt met beschermende kledij en met mondmaskers (waarvan wij dus wel een grote stock hadden). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zie of hoor dat bij ons nooit op die manier. De verpleegkundigen en de verzorgenden kennen de residenten bij hun naam hoor. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ook mijn ervaring.
![]() |
#30 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() EDIT: oei, in verkeerde draad. Maar niet erg...
Een nieuw plotje. Ik heb de data sinds april genomen van de nieuwe doden voor een paar Europese landen. Als we aannemen dat de doden sinds april grotendeels afkomstig zijn van infecties na de shut-down (wat misschien nog wat vroeg is), dan zouden we een idee moeten hebben van het "nieuwe exponentiele verloop", ttz, van de DALENDE exponentieel ten gevolge van de shutdown maatregelen. Maw, in een logaritmisch plotje verwacht je je aan een dalende rechte. Als de hypothese dat we meestal infecties van na de shutdown tellen nu, nog niet hebben, dan gaat dat natuurlijk nog niet op. Dit is dus misschien nog veel te voorbarig. Maar goed, wat zien we ? (er gaat iets fout met de representatie van de vergelijking van een dalende exponentieel in libre office, maar de coefficient die ons interesseert is wel OK). We zien dat voor Italie en Spanje de dalende rechten daar wel degelijk zijn, en goed fitten. Echter, de coefficient is -0.036 voor Spanje, en -0.038 voor Italie. Merk op hoe goed parallel die twee rechten zijn, ook al was er een week verschil tussen de momenten van shut down. Dat laat mij geloven dat we hier reeds de "dalende lijn" hebben. Wat wil dat zeggen, die -0.036 ? Het wil zeggen dat we een tijdsconstante hebben van 27.8 dagen. Of een halveringstijd van 19 dagen. Maw, om de 19 dagen hebben we half zoveel besmette mensen. Als je van bijvoorbeeld 1000 naar 1 wil gaan moet je dat 10 keer doen. Dus 200 dagen... Het zou willen zeggen dat de initiele doelstelling van de "hammer", namelijk zo goed als geen doden meer, ongeveer 200 dagen moet duren als deze tijdsconstante blijft wat ze is, en zoals we zien, fit de rechte heel goed. R2 is van de orde van 60-70% wat niet slecht is. We zien geen tendens van "ombuigen naar beneden", het lijkt een mooie rechte te zijn. De enige andere "daler" met significante cijfers is... Nederland ! Die hebben een dalende tendens van 0.015. Maar de fit is zodanig slecht dat we niks kunnen zeggen (R2 = 4.4% wat wil zeggen: bijzonder slechte fit). Belgie stijgt met de sterkste tijdsconstante: 0.1 ongeveer. Dat komt dus neer op een verdubbeling om de week. De fit is bovendien niet heel slecht: R2 54%. Dit is onrustbarend: Belgie zit nog altijd op een exponentieel, met een verdubbelingstijd om de week. Dat is wat slechter dan de UK, die een tijdsconstante heeft van 0.071 en een vergelijkbare fit kwaliteit van 48%. De UK zit dus op een verdubbelingstijd van 10 dagen. Gevolgd door Frankrijk met 0.061 wat een verdubbellingstijd van 11 dagen is. Duitsland doet het nog een beetje minder slecht, met een verdubbelingstijd van 13 dagen, maar vooral met een slechtere fit, en een schijnbaar ombuigen de laatste tijd. Zoals ik al zegde, deze data zijn misschien nog te vroeg na de lockdown. Maar in Italie en Spanje lijken we wel degelijk op een exponentiele daling af te stevenen, en als de tijdsconstanten niet afnemen, is het eigenlijk hopeloos. We zouden dit 200 dagen of zo moeten volhouden om in de "enkele doden" te komen. De andere Europese landen stijgen nog. Als dit allemaal zelfs maar in de buurt komt van de werkelijkheid, dan moeten we besluiten dat de lockdown niet werkt... Dat is wat de studie van Imperial college ook leek te zeggen: R is in de buurt van 1, misschien wat hoger (lichte exponentiele stijging), misschien wat lager (Italie en Spanje) Maar nog eens, het is misschien te vroeg om dat te zeggen. Maar we zijn zeker nog voor een paar maanden zoet. Laatst gewijzigd door patrickve : 12 april 2020 om 08:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook zal na een drietal maanden een "Manöver Kritik" wenselijk zijn. Blijf dan toch nieuwsgierig of men verder wil gaan het land op te delen volgens de taal (gemeenschappen). Subsidiariteit is goed maar dit doen volgens taal is niet efficiënt.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat die tendenzen verstoort is plotse wijzigingen in de manier van doen. Maar dan zou het eigenaardig zijn dat men daar weer een exponentieel gedrag in krijgt. Men zou eerder "sprongen" zien, telkens men de manier van doen verandert. Maar in de mate dat Belgie de 'eerlijkste cijfers' zou hebben, is dat dan eerder slecht nieuws, gezien Belgie nog bij de snelste STIJGERS hoort. Dat wil zeggen dat al die dalende tendenzen zever zijn, en dat lockdowns in het echt niet eens stabiliseren, maar gewoon wat minder rap doen stijgen, en dat alle anderen gewoon zever cijfers hebben. Ik denk trouwens dat daar iets in zit: ik denk dat de epidemie nu vooral door zorgverstrekkers wordt gepropageerd bij oude mensen. En daar stijgt het nog exponentieel. De rest van de bevolking is waarschijnlijk min of meer aan het dalen, in zoverre ze niet naar dezelfde winkels gaan als die zorgverstrekkers. De "hoop" is nog dat we te vroeg aan het kijken zijn, en dat we nog met de meeste besmettingen van VOOR de lockdown bezig zijn, maar ik heb daar mijn twijfels over. Dan zou je verschillen moeten zien tussen die landen die al eerder in lockdown zijn gegaan (Italie) vs die die dat pas heel recent hebben gedaan (UK). Ja, er is een verschil. Maar een vrij klein. Laatst gewijzigd door patrickve : 12 april 2020 om 09:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We gaan de ironische toestand krijgen dat de besmettingsgraad in de algemene bevolking veel lager zal zijn dan die in de "veilige" bejaardentehuizen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Gouverneur
|
![]() Akkoord -.. maar of zij proportioneel blijven met het echte aantal doden. Wanneer het altijd op dezelfde wijze gebeurt blijft het eindresultaat hetzelfde. Toch dacht ik dat je met 30 meetpunten betrouwbaarder kan vergelijken - eerder een Gauss curve).
Maar was/is dit toch geen opdracht voor Europa. Normen zijn Europees (buiten stekkers voor stopcontacten). Registratie zou toch ook moeten Europees zijn.
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn overtreffende trap van intelligentie? Ik weet het zelf niet zo goed, mogelijks is de meerprijs toch zijn centen niet waard.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ernstig nu: mijn heksie perfeksie heeft als verpleegster, naast ziekenhuizen en thuisverpleging, ook gewerkt in de bejaardensector.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In een semi-log plot zie je dat als rechten. En je merkt dat ook vrij goed. En als we al over de 20% zitten, dan was het al bij elkaar zo erg niet, en doen we ons veel ambras aan voor niet veel. Dan laten we beter direct alle remmen los, zodat we dit snel een factor 3 of 4 laten groeien (dat is maar 1 of 2 weken he), dan is dit achter de rug. Als we 3 of 4 keer meer doden krijgen dan nu, is dit nog altijd PIEPKLEIN. Belgie heeft nu door corona ongeveer 0.03% doden onder zijn bevolking. Doe dat maal 3 of 4, en je krijgt iets van 0.1%. Jaarlijks hebben we 1.2% of zo die sterft. Dat zou dus een klein dipje zijn van het sterfcijfer, dat bovendien het jaar daarop voor een stuk zou ingelopen worden. Dat was dan echt de moeite niet om daarvoor zoveel schade te veroorzaken. Laatst gewijzigd door patrickve : 12 april 2020 om 11:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Noteer ook even:
een verzorgende die in een woonzorgcentrum werkt, heeft meer kans om besmet te geraken in zijn/haar privé leven (thuis, winkel, ...) dan op zijn/haar werk. (maar als hij/zij besmet is, zullen er wel een aantal bejaarden het vlaggen hebben). Als dus 1 op 4 verzorgenden besmet is, dan is wellicht 1 op 4 van gans de bevolking besmet. En dan zijn er heel veel besmette mensen die toch niet ziek of erg ziek worden.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) Laatst gewijzigd door De schoofzak : 12 april 2020 om 11:51. |
![]() |
![]() |