![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#1481 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Eentje voor Patrckve, zou je feedback wel eens willen horen hierover:
Coronavirus: Can it even be stopped?
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1482 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#1483 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja, dat was ongeveer mijn redenering in 't begin hier ook. In dat videootje zijn de getallen wel wat overdreven: hij komt uit op een R0 van zomaar 40, omdat hij een dagelijkse infectie rate van 1.3 vermenigvuldigt met 14 dagen besmettelijk zijn. Men schatte initieel R0 op 2.5 - 3 en nu neigt men eerder naar 4 - 6. Ik denk dat de werkelijkheid optimistischer is, als de CFR lager is, en de besmettingsgraad van de bevolking al hoger (in Frankrijk begint men te spreken dat ongeveer 10% van de bevolking het al gehad zou hebben, gisteren zegde een "expert" dat nog op TV). Ik begrijp dan de rest niet: hij doet alsof men na een quarantaine ervan af is. Hij legt immers uit hoe snel het groeit. Wat is de bedoeling ? Dat een maand of zo van quarantaine ons ervan af helpt ? Het economische deel is ook eigenaardig. Hij zit te zagen over dat als men 1% van de *actieve* bevolking doodt, wij dan nadien natuurlijk 1% minder economie hebben. Maar je hebt de rijkdom PER CAPITA niet verminderd ! Tuurlijk, als je met 1% minder bent, is uw GDP 1% minder, maar dat is niet erg he, je bent ook met 1% minder om ervan te leven. Maar hier is het zelfs anders: het zijn vooral niet-productieven die in die 1% zitten. Voor de actieve bevolking is dat zelfs lager. Hierdoor krijg je dus een kleinere vermindering van het GDP, en een sterkere daling van de bevolking: men wordt zelfs rijker per capita (omdat er proportioneel meer niet-productieven verdwenen zijn, en die hun rijkdom wordt herverdeeld: erven !) Cynisch gezien is het dus eigenlijk een economische boost, om de epidemie laten te waaien. Wij maken er hier ook grapjes over. Het probleem is dat hij de zaak heel goed uitlegt, en dan magisch ervan uit gaat dat je na een quarantaine er vanaf zou zijn. DAT is hier het probleem. Het probleem is niet: is deze quarantaine TE DUUR om ervan af te zijn. Nee, ik zou er ook voor te vinden zijn, mocht men na 1 maand quarantaine, ERVAN AF ZIJN. Maar kijk naar bij ons, kijk naar Italie: na een maand, na 2 maand, ben je er niet vanaf. En zelfs mocht je clean zijn, je kan onmogelijk beletten dat er weer een (onzichtbaar) geval binnenkomt en zich weer (onzichtbaar) verspreidt, tot er zware gevallen zich voordoen. Maar tegen dat je een zwaar geval gevonden hebt, zijn er waarschijnlijk al 1000 mensen besmet waarvan het gros onzichtbaar. Ik zou ook voor een lockdown zijn moest er de kleinste hoop zijn dat we het daarmee STOPPEN voorgoed. Ik denk dat de kans daartoe zodanig klein is, dat het de moeite niet is om te beschouwen. Dit kan niet gestopt worden volgens mij. Ja, in de USA dacht ik dat er inderdaad 3 miljoen mensen gingen dood gaan. Ik denk dat dat nu dus lager is, waarschijnlijk 1 miljoen. En ik denk dat daar niks aan te doen is. We kunnen enkel kiezen of we die op 1 maand hebben, of over 6 maand of zo. Dat is de droevige realiteit van deze epidemie: je kan ze niet stoppen, enkel vertragen. En dan verandert het nut van het prijskaartje. Laatst gewijzigd door patrickve : 15 april 2020 om 04:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1484 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Plotjes !
Het nieuwe is dat er niet echt iets nieuws is, de tendensen zetten zich gewoon verder. Op de recente fits van april, en van de laatste week, waar a priori de interessantste informatie aanwezig is, namelijk "hoe snel doet deze lockdown de zaak afnemen ?", vindt men spijtig genoeg niet echt een evolutie. De hoop is namelijk dat de "finale exponentieel dalende tendens" zich stilaan zou moeten inzetten ; in de mate dat we 'er nog niet zijn' zou de laatste week dichter bij het "snel dalen" moeten zitten dan "gans april". Maar voor de voornaamste indictatoren, Spanje en Italie (grote statistiek, het langste al onder een strenge lockdown), zien we eigenlijk niks systematisch bewegen: Spanje zou wat sneller beginnen te dalen, Italie wat minder ; maar dat is waarschijnlijk statistische ruis. Andere landen, daar zien we wel een "ombuiging": die lijken over gans april nog soms te stijgen, maar dalen op de laatste week. Het probleem is natuurlijk dat 1 week kort is, en dus nogal fluctuerende resultaten kan geven. Zo leken Frankrijk en Duitsland nog te stijgen over gans april, en dalen ze lichtjes de laatste week. Nederland lijkt zijn dalende trend goed te bevestigen. Enkel Belgie blijft stijgen... maar minder hard. Wat we wel zien, is dat al die dalende tendenzen min of meer gelijk lopen. Er is nergens een spectaculair dalen, zoals men had kunnen hopen. Het daalt gezapig, met een halfwaarde tijd van 10 - 18 dagen. Maw, het daalt stukken minder snel dan het steeg toen we het nog los lieten. Dat zie je heel goed op de europa plot: kijk naar de stijgende hellingen begin maart, en naar de lichtjes dalende hellingen einde april... Laatst gewijzigd door patrickve : 15 april 2020 om 05:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1485 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Zweden is iets om in 't oog te houden. Zweden heeft bijna geen maatregelen, en heeft toch reeds een tijdje vele gevallen. Volgens de gasten van Imperial College zou het ginder moeten exploderen... Maar dat voorspellen ze al een paar weken en er is niet veel van te zien.... gaat het ginder inderdaad ontploffen ?
Laatst gewijzigd door patrickve : 15 april 2020 om 05:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#1486 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Maar we hebben gemerkt dat het toch nuttig is om op regelmatige basis samen te werken. Men gaat veel sneller vragen stellen en aandacht krijgen. Ik denk dat een mix van de twee het meest productieve is, op regelmatige basis concentratie voorop stellen, op andere momenten prioriteit geven aan de communicatie (wat sowieso niet altijd gemakkelijk is voor een developer). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1487 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om te beginnen waren daar veel minder toeristen in de winter. Daarnaast is de mobiliteit in Zweden totaal anders dan bij ons. Mensen uit steden gaan niet even fietsen in de kleine dorpen of massaal wandelen in natuurgebieden en parken. Ook de mensen uit de kleine dorpen gaan niet gemakkelijk naar de steden om even een film te gaan kijken of te gaan shoppen. De onderlinge afstanden zijn daar immers veel groter dan hier. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1488 | ||
|
![]() Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1489 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Zweden 90 slachtoffers per miljoen inwoners; Zwitserland 101; Groot-Brittannië 171; Italië 338; België 342; Spanje 375. Nog interessanter zijn de getallen van slachtoffers per miljoen inwoners van respectievelijk Australië en Zuid-Korea: AU: 2,4; ZK: 4,3. Allebei de landen doen aan testen, opsporen en isolatie van contacten. Enig verschil Australië doet aan lockdown en Zuid-Korea niet. Tenminste als ik me niet vergis.
![]() |
![]() |
#1490 |
Minister-President
|
![]() Ik denk dat samentroepen in een park of een bbq organiseren veel onschuldiger is dan mensen adviseren om zonder mondmasker in het warenhuis rond te lopen ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1491 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat ik maar wil/wou zeggen... Dat lijkt me echt wel een lichtpuntje post-corona dat we (algemeen) inzien dat we daarvoor compleet onnuttige dingen deden met veel tijdsverlies,inefficiëntie, frustraties en zware gevolgen voor het milieu...terwijl het anders kan/kon zonder dat het perse een economische neergang moet inhouden Okay ge krijgt verschuivingen hé Minder rijden bv geeft aanleiding tot minder brandstofverbruik en de daaraan vasthangende industrie en handel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1492 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1493 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dus of er nu 1 persoon besmet toegekomen is, of 5000 in Zweden, maakt totaal geen verschil. Dat geeft enkel maar een (kleine) verschuiving in de tijd. We gaan ervan uit dat overal het virus zich ongeveer op dezelfde manier gedraagt in dezelfde omstandigheden. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1494 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1495 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Afrika ook weinig gevallen. Daar zou het nu toch ook al lang bingo moeten zijn. Daar leven mensen wel heel dicht op elkaar en blijven nooit binnen want er is geen binnen Ook veel ZO Aziatische landen kennen geen groot verloop. Ook daar heel veel mensen bij elkaar die nauwelijks een kot hebben. Tropische warmte ? Volgens mij het enige dat corona verslaat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1496 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb wat ervaring met ZO Aziatische landen. Ik heb daar nooit iemand geweten met een vette snotvalling zoals wij die kennen en heb er nooit horen zeggen dat iemand op bed lag met de griep. Nooit. Ik heb nooit een Congolees geweten met een zware verkoudheid. Ik heb alleen van die vette verkoudheden bij ons en daar nooit of te nimmer. Dus ja volgens mij heeft klimaat en de atmosfeer zeker een invloed. Laatst gewijzigd door fred vanhove : 15 april 2020 om 11:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1497 | ||
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#1498 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als uw "aantal infecties per dag" kleiner is dan 1, maar ge doet dat 14 dagen aan een stuk, dan gaat de epidemie toch groeien zulle. Het is inderdaad wel zo dat voor een gegeven R, het volstaat dat de fractie 1/R van de bevolking "normaal doet" en ge hebt het vlaggen, natuurlijk. De R0 waarde van deze infectie zou nu eerder 4 of 6 zijn. Dat is inderdaad moeilijk. Ik was uitgegaan van eerdere publicaties die het op 2.5 of 3 hielden. En dan moet je dus al 40% of 33% van uw bevolking hebben die niet meedoen om de epidemie laten voort te gaan. Als het 4 of 6 is, volstaat het dat die fractie kleiner is. Maar dat is nog altijd een veel grotere minderheid dan de minderheid die in problemen zou geraken. Bovendien is er een ander aspect dat ik al een paar keer gehint heb, maar misschien niet duidelijk is: het SIR model beschouwt alle agenten als equivalent, iedereen kan iedereen besmetten met dezelfde kansen. In werkelijkheid is er compartimentering, zijn er verschillende S-I-R "ketens", die wel ook contacten kunnen hebben. Zo kan je het compartiment hebben van de feestvierders, met een S_1, een I_1 en een R_1, en dan kan je het compartiment hebben van de verzorgers, met een S_2, I_2 en R_2 en zo voort. Die zijn wel allemaal licht gekoppeld, maar die hebben vooral verschillende R waarden. Wij zien daar enkel het globale effect van. Het kan dus zijn dat het compartiment van de feestvierders allang groepsimmuniteit heeft bereikt met hun R van 80, terwijl het compartiment van de preppers nog maar een halve procent onderweg is, met een R van 0.1. Wij zitten niet allemaal noodzakelijk in hetzelfde compartiment, maar we zijn wel gekoppeld. Maar als dusdanig is het eigenlijk voor de "conservatieven" voordelig als de andere compartimenten die een hoge R hebben, snel groepsimmuniteit bekomen in hun compartiment. Het simpelste voorbeeld zijn de verzorgers. Indien verzorgers hun kinderen samenzetten, en veel samen feestjes geven en zo, dan zouden die nogal snel allemaal geinfecteerd geraken onderling. Ondertussen koppelen zij wel licht naar anderen (en wat sterker naar verzorgden natuurlijk). Maar eens alle verzorgers groepsimmuniteit hebben, valt die aanvankelijk hevige bron van contaminatie weg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1499 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik heb ooit nog veel met Indiërs gewerkt en vond dat die veel meer ziek waren door de griep als wij. Let wel, er werd altijd gewerkt in ruimtes met airco en de luchtvervuiling is er niet min. Sporten die ze daar ook al heel weinig. Ik dacht altijd dat het door dergelijke zaken kwam. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#1500 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |