Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 april 2020, 10:18   #1581
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Verschil tussen Chinese "dodencurve" en de onze:

Zoem in op dat eerste stukje in 't blauw, links. Dat is de Chinese (propaganda ?) curve van dagelijkse nieuwe doden.

Lockdown begonnen op 23 januari, op 23 februari was het "voorbij" zogezegd. Met de doden.

Kijk nu naar de onze:

Beseffende dat het een log schaal is.

Lockdowns rond de 16de maart, de 16de april was het, zoals in China, "voorbij"... ja he.... Euh...

(plotjes van wiki)

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 april 2020 om 10:19.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2020, 10:49   #1582
Voltian
Europees Commissaris

Voltian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nieuwsflash: we zitten al meer dan een maand in lockdown voor de meeste laatkomers, en bijna anderhalve maand voor Italie.

nieuwe bevestigde gevallen zegt niks, is enkel functie van een test politiek. Ziekenhuisopnames zegt wat meer. Maar ik heb die cijfers niet. Het hangt ook af van wie nu in het ziekenhuis opgenomen wordt. Aangezien de epidemie zich voornamelijk naar ouderen verplaatst heeft, en men die grotendeels niet naar het ziekenhuis stuurt, neemt dat wel degelijk af, maar dat zegt maar weinig over de besmettingsgraad natuurlijk.

Ja, de besmettingen zullen wel lichtjes afnemen. De bedoeling was een halfwaardetijd van 3 dagen te hebben he, zodat je na een maand door 1000 zou gedeeld hebben of zo.

Ja, een beetje. Een factor 2 om de hoeveel dagen ?

Hoeveel dagen om tot "een paar besmettingen per dag" te komen ?

Als het niet in uw narrative past dan negeert ge de data of interpreteert ge bewust krom. Some scientist...

Hier, op de voorpagina van DS, trend van nieuwe ziekenhuisopnames: https://www.standaard.be/cnt/dmf20200417_04925382

Voorwaar, een halvering op 2w tijd. En er zijn bovendien inderdaad indicaties dat die beperkte daling het gevolg is van een verschuiving naar opname van ouderen, wat tijdens de piek minder gebeurde (zie: https://twitter.com/abman_c/status/1250776066135863297)

Alle data hier Patrick: https://epistat.wiv-isp.be/Covid/
Voor als ge oprecht zou zoeken naar inzichten eerder dan data van de kersenboom te plukken om een hypothese in stand te houden.

Maatregelen werken, misschien niet zo snel en effectief als jij en ik zouden willen, maar ze werken wel degelijk om de epidemie sterk te laten afnemen.
Oud 17 april 2020, 10:58   #1583
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, ik krijg er kriebels van als ik dat lees. De wetenschap was niet "fout". De wetenschap legt opties op tafel. Het is wel juist dat virologen totaal de traagheid van de effecten van een lockdown hebben onderschat, maar dat had geen belang. Men heeft aan die virologen geen totaal plan gevraagd.

Zij waren aan het brullen dat als we niks doen, er veel mensen ziek en dood zullen gaan. Zoveel is waar, natuurlijk. De vraag die ze NIET beantwoord hebben, was: wat zijn dan de opties om WEL zoiets te vermijden ?

We hebben het antwoord gehoord: een lockdown. Maar dat is geen antwoord. Het antwoord had moeten zijn: een lockdown, wat daarna, en wat is het totale bilan dan, binnen een jaar of zo, als het achter de rug is ?

Dat heeft geen enkele viroloog op tafel gelegd.

DAN had men aan economen moeten vragen: dat totale plan van die virologen, hoeveel kost dat ?

DAN had men moeten afwegen: hoeveel zijn die zieken en doden waard ?

Het probleem is dat DAT echte wetenschap is, en niemand heeft dat gedaan. Wij hebben emo-pseudoewetenschap gehoord. "doe iets of er gaan doden vallen !!". Dat de mensen die dat schreeuwden, virologen waren, en dat dat waar was, verandert niks aan het gegeven dat het emo-zever was. Omdat er geen enkel totaal plan op tafel is gelegd, met een kosten/baten analyse.

"doe iets" is geen plan.
Krijg dan maar de kriebels.
Maar leg eens uit wat het verschil is tussen een winkel met 2000m² en een winkel met 2000m² om de veiligheid van de burger te verzekeren.
Leg eens uit wat het verschil is tussen een winkel die diereneten en planten verkoopt en een winkel die diereneten en planten verkoopt.

Het enige dat men gedaan heeft, is het plan om de varkenspest en dolle koeënziekte en de vogelgriep te bestrijden overgenomen om Covid-19 te bestrijden.
Het enige waar het omdraaide bij politici en virologen was een overrompeling van de ziekenhuizen vermijden.
Men heeft niet eens de economen geraadpleegd om de gevolgen van hun ophokplicht voor onze maatschappij en onze te onderzoeken om er rekening mee te kunnen houden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2020, 11:00   #1584
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Verschil tussen Chinese "dodencurve" en de onze:

Zoem in op dat eerste stukje in 't blauw, links. Dat is de Chinese (propaganda ?) curve van dagelijkse nieuwe doden.

Lockdown begonnen op 23 januari, op 23 februari was het "voorbij" zogezegd. Met de doden.

Kijk nu naar de onze:

Beseffende dat het een log schaal is.

Lockdowns rond de 16de maart, de 16de april was het, zoals in China, "voorbij"... ja he.... Euh...

(plotjes van wiki)
In de laatste week van maart zijn er in Belgie 77 % (!) méér overlijdens dan normaal voor die periode.

Bron: Sciensano

Laatst gewijzigd door Boduo : 17 april 2020 om 11:01.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2020, 11:25   #1585
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
In de laatste week van maart zijn er in Belgie 77 % (!) méér overlijdens dan normaal voor die periode.

Hoeveel % meer dan tijdens de griepepidemie van 2018 ?

Boycot BYD, MG, RAM, Dodge!

Breng het kolenwoud terug.
Vlad is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2020, 11:27   #1586
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Voorwaar, een halvering op 2w tijd.
Juist, dat is niet ver van de 18 dagen halfwaardetijd die ik op de Italiaanse curve vind van de doden. Dus dat is coherent he. Deze lockdowns geven aanleiding essentieel tot een stabilisatie, met een heel lichte daling.

Want een halfwaarde tijd van 2 weken, dat is dus heel heel traag he. Een factor 4 per maand of zo. Om een factor 1000 of zo te halen, ben je dus 5 maanden zoet.

Toen het steeg, was het een verdubbeling om de 3-4 dagen. Een lockdown zo minstens even snel moeten laten dalen, en zelfs veel sneller als je "hammer and dance" wil gebruiken.

Terwijl de Wuhan propaganda ons liet geloven dat het na een goeie maand essentieel op 0 valt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 april 2020 om 11:30.
Oud 17 april 2020, 11:30   #1587
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Alle data hier Patrick: https://epistat.wiv-isp.be/Covid/
Voor als ge oprecht zou zoeken naar inzichten eerder dan data van de kersenboom te plukken om een hypothese in stand te houden.
Bedankt, ik had ernaar gezocht en niks gevonden.
Oud 17 april 2020, 11:30   #1588
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja, in Frankrijk gaan ook stemmen in die richting op. Er was daar een labo (mede door de Fransen gefinancierd, in 2017 ingehuldigd in Wuhan door de M. Levy, echtgenoot van de vorige minister van volksgezondheid Mme Buzyn, die zelf een hoge piet is bij de administratie van het wetenschappelijk onderzoek in geneeskunde) dat onderzoek deed naar de transmissie van virussen tussen soorten, en er waren berichten dat dat labo alles behalve voldeed aan de nodige veiligheidsnormen (P4) voor zo een werk.

Maar komt het echt van daar, dat is een ander paar mouwen.
Volgens professor Luc Montagnier, viroloog en Nobelprijswinnaar Geneeskunde zou het best mogelijk zijn dat het Covid-19 virus uit het Wuhan-laboratorium komt. Het virus heeft een structuur, die HIV-deeltjes bevat en zou kunnen tot stand gekomen zijn bij het zoeken naar een entstof tegen HIV.

https://youtu.be/Z_8ZJmBPZRA
Oud 17 april 2020, 11:32   #1589
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is dus bijzonder weinig. Want dat is over 1 week, maar als je de epidemie los laat duurt dat geen jaar he. Dus op jaarbasis zou dat niet eens een verdubbeling betekenen van het aantal doden, als het dat op een week ook niet eens doet.

Het aantal natuurlijke doden een jaartje verdubbelen is niet echt iets dat spectaculair is, en dit zou niet eens gebeurd zijn.
Oud 17 april 2020, 11:33   #1590
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Op de top van de griep van 2018 vielen er dagelijks bijna dubbel zoveel doden als gemiddeld.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2020, 11:34   #1591
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Volgens professor Luc Montagnier, viroloog en Nobelprijswinnaar Geneeskunde zou het best mogelijk zijn dat het Covid-19 virus uit het Wuhan-laboratorium komt. Het virus heeft een structuur, die HIV-deeltjes bevat en zou kunnen tot stand gekomen zijn bij het zoeken naar een entstof tegen HIV.

die HIV-link is al wetenschappelijk weerlegd
Oud 17 april 2020, 14:36   #1592
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is dus bijzonder weinig. Want dat is over 1 week, maar als je de epidemie los laat duurt dat geen jaar he. Dus op jaarbasis zou dat niet eens een verdubbeling betekenen van het aantal doden, als het dat op een week ook niet eens doet.

Het aantal natuurlijke doden een jaartje verdubbelen is niet echt iets dat spectaculair is, en dit zou niet eens gebeurd zijn.
Hoe is het in Frankrijk met het aantal overlijdens in vgl met een week geleden ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2020, 15:16   #1593
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe is het in Frankrijk met het aantal overlijdens in vgl met een week geleden ?
Wel, kijk naar de plotjes die ik hier soms post he.
Frankrijk tracht zoals Belgie de bejaardendoden erbij te voegen, en, zoals in Belgie, is die rapportering alles behalve vlot, wat dus grote fluctuaties oplevert.
Oud 17 april 2020, 15:27   #1594
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Als dat echt Montagnier is, sta ik toch wel versteld.

Nu, het is niet moeilijk om dat zelf te doen, he, die genomen vergelijken.

Je kan het Wuhan virus hier vinden:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/nuccore/MN908947

en de verschillende sequenties van de genen van HIV hier:

https://www.hiv.lanl.gov/content/seq...eic&highlight=

Dan kan je elk van die HIV genen vergelijken met gans het SARS II genoom, door het gen in kwestie en de ganse SARS sequentie hier te copy-pasten:

https://blast.ncbi.nlm.nih.gov/Blast.cgi

en een zoek-actie door te voeren.

Ik heb niet alle genen geprobeerd, maar je vind enkel maar vrij korte stukjes terug op die die ik geprobeerd heb.

Als iemand iets vindt bij een ander gen mag die dat best posten...

edit: ik heb ondertussen alle genen van het aids virus erdoor gedraaid, je vindt enkel maar redelijk korte sequenties die overeenkomen, dus ik begrijp niet waar ze dat halen...

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 april 2020 om 15:39.
Oud 17 april 2020, 15:58   #1595
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
... edit: ik heb ondertussen alle genen van het aids virus erdoor gedraaid, je vindt enkel maar redelijk korte sequenties die overeenkomen, dus ik begrijp niet waar ze dat halen...
Als ik die Montagnier goed begrepen heb, had hij over een knippen en plakken van bepaalde sequenties van het HIV gnoom in het gnoom van SARS 1 of iets dergelijk in dat laboratorium. Ik ben geen viroloog, verre van, en geef hier alleen de opinie weer van een professor Nobelprijswinnaar.
Oud 17 april 2020, 16:06   #1596
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ik die Montagnier goed begrepen heb, had hij over een knippen en plakken van bepaalde sequenties van het HIV gnoom in het gnoom van SARS 1 of iets dergelijk in dat laboratorium. Ik ben geen viroloog, verre van, en geef hier alleen de opinie weer van een professor Nobelprijswinnaar.
Welja maar dat is dan ook open en bloot voor iedereen, dat is wat ik hier suggereer om zelf te zoeken. BLAST is een gekend programma, dat gemeenschappelijke stukken zoekt tussen twee gegeven sequenties.

Als die bewering dus juist zou zijn, volstaat het dat je het genoom van SARS II en het genoom van HIV door BLAST draait, en de gemeenschappelijke stukken zullen gevonden worden.

Nu is de bron van de HIV sequentie die ik snel door Google gevonden heb, een die dat genoom opsplitste in een aantal genen. Je kan dus elk gen van HIV in BLAST copieren, het ganse SARS genoom geven, en aan BLAST vragen welke stukken van het ene hij in het andere terugvindt.

Welnu, je vindt enkel maar vrij korte stukjes, bijvoorbeeld 12 basen of zo. Dat codeert dan voor 4 aminozuren in een proteine. Dat is bijlange niet genoeg om een "functie" van de ene in de andere te stoppen he.

Dit is natuurlijk maar puur amateurswerk, maar zo is het dat je het zo engineeren: door een stukje HIV genoom te copy-pasten in een SARS genoom. Welnu, er zijn zo geen stukken, die groter zijn dan korte stukjes van 12 of 15 base paren of zo. Daarmee kan je niks aanvangen qua functie, natuurlijk.

Iedereen kan dat doen, en ik vermoed dat het allereerste dat men gedaan heeft, toen men het SARS genoom had, om dat tegen een ganse database van gekende virussen te draaien.

Dus ik begrijp totaal niet waar Montagnier het over heeft.

Mijn aanpak is nogal naief natuurlijk, maar ik zie niet goed in wat het verschillend is van wat Montagnier zegt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 april 2020 om 16:08.
Oud 17 april 2020, 16:08   #1597
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als dat echt Montagnier is, sta ik toch wel versteld.

Nu, het is niet moeilijk om dat zelf te doen, he, die genomen vergelijken.

Je kan het Wuhan virus hier vinden:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/nuccore/MN908947

en de verschillende sequenties van de genen van HIV hier:

https://www.hiv.lanl.gov/content/seq...eic&highlight=

Dan kan je elk van die HIV genen vergelijken met gans het SARS II genoom, door het gen in kwestie en de ganse SARS sequentie hier te copy-pasten:

https://blast.ncbi.nlm.nih.gov/Blast.cgi

en een zoek-actie door te voeren.

Ik heb niet alle genen geprobeerd, maar je vind enkel maar vrij korte stukjes terug op die die ik geprobeerd heb.

Als iemand iets vindt bij een ander gen mag die dat best posten...

edit: ik heb ondertussen alle genen van het aids virus erdoor gedraaid, je vindt enkel maar redelijk korte sequenties die overeenkomen, dus ik begrijp niet waar ze dat halen...
op basis van een overeenkomst van 4 inserties in een proteasegen (furine geloof ik). De "studie" werd pre-peer-review online gegooid, kreeg veel kritiek in de comments, en werd ondertussen teruggetrokken

enkele wetenschappelijke publicaties die die claim weerleggen

HIV-1 did not contribute to the 2019-nCoV genome

Citaat:
These results clearly show that three out of four of these inserts naturally exist in three bat CoV viruses before 2019-nCoV was identified. This undoubtedly refutes the possibility that 2019-nCoV is generated through obtaining gene fragments from the HIV-1 genome. Instead, it is much more likely that 2019-nCoV originated from RaTG13-like CoV viruses.
Citaat:
these motifs are widely present in various mammalian cells and so it will be more likely for bat CoV viruses to gain those motifs from the genomes of their infected cells if recombination indeed occurs.
Protein structure and sequence re-analysis of 2019-nCoVgenomedoes not indicate snakes as its intermediate host or the unique similarity between its spike protein insertions and HIV-1

Citaat:
Results from our re-implementation of the analyses, built on larger-scale datasets using state-of-the-art bioinformatics methods and databases,do not support the conclusions proposed by these manuscripts. Based on our analyses and existing data of coronaviruses, we concluded that the intermediate hosts of 2019-nCoV are more likely to be mammals and birds than snakes, and that the “novel insertions” observed in the spike protein are naturally evolved from bat coronaviruses.

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 17 april 2020 om 16:11.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 april 2020, 16:25   #1598
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
... Welnu, je vindt enkel maar vrij korte stukjes, bijvoorbeeld 12 basen of zo. Dat codeert dan voor 4 aminozuren in een proteine. Dat is bijlange niet genoeg om een "functie" van de ene in de andere te stoppen he.

Dit is natuurlijk maar puur amateurswerk, maar zo is het dat je het zo engineeren: door een stukje HIV genoom te copy-pasten in een SARS genoom. Welnu, er zijn zo geen stukken, die groter zijn dan korte stukjes van 12 of 15 base paren of zo. Daarmee kan je niks aanvangen qua functie, natuurlijk.
Iedereen kan dat doen, en ik vermoed dat het allereerste dat men gedaan heeft, toen men het SARS genoom had, om dat tegen een ganse database van gekende virussen te draaien.

Dus ik begrijp totaal niet waar Montagnier het over heeft.
Mijn aanpak is nogal naïef natuurlijk, maar ik zie niet goed in wat het verschillend is van wat Montagnier zegt.
Montagnier had het over de leerling-tovenaars van Wuhan, dus een beetje zoals u (amateurswerk).
Zijn reputatie zal hem wel iets waard zijn en men mag aannemen dat hij die niet met prietpraat te grabbel gooit.
Oefent die Montagnier ergens ook een politieke of andere functie uit in Frankrijk?
Benieuwd hoe dit verder evolueert.
Oud 17 april 2020, 16:29   #1599
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wel, mijn "amateurswerk" schijnt niet ver te zitten van dat Indiaans paper

Ik heb uiteindelijk het ganse HIV genoom en het ganse SARS II genoom door BLAST gedraaid, en hier is het resultaat:

edit: veranderd in bijlage.

Zoals je ziet zijn er een gans pak kleine overeenkomsten. Het grootste stuk lijkt 18 basen te hebben (dus 6 aminozuren).

Daarmee pruts je geen virus ineen he.
Bijgevoegde bestanden
Bestandstype: txt 9KHYFDRX11N-Alignment.txt‎ (12,4 KB, 645x gelezen)

Laatst gewijzigd door patrickve : 17 april 2020 om 16:33.
Oud 17 april 2020, 16:43   #1600
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
op basis van een overeenkomst van 4 inserties in een proteasegen (furine geloof ik). De "studie" werd pre-peer-review online gegooid, kreeg veel kritiek in de comments, en werd ondertussen teruggetrokken

enkele wetenschappelijke publicaties die die claim weerleggen

HIV-1 did not contribute to the 2019-nCoV genome

Protein structure and sequence re-analysis of 2019-nCoVgenomedoes not indicate snakes as its intermediate host or the unique similarity between its spike protein insertions and HIV-1
Ik had de stellingen, die in deze studies ontwikkeld werden, eigenlijk aangenomen. Ik ben geen complotdenker.
Het blijft uiteraard vreemd, dat een viroloog van formaat en Nobelprijswinnaar Geneeskunde nu wel stelt dat die hypothese van combinatie van HIV en RAT sequenties een mogelijkheid kon zijn.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2026, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be