Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 april 2020, 11:13   #1661
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

98 doden in ziekenhuizen
192 in rusthuizen

Daar moet geen tekening bij gemaakt. Buiten de rusthuizen gaat het zoals gepland. De rusthuizen daarentegen...
Kirk gaf toe dat vuurwapengeweld onvermijdelijk zou zijn onder een bewapende bevolking, maar hij vond dat een noodzakelijk kwaad. “Ik denk dat het het waard is om elk jaar een aantal vuurwapendoden als prijs te betalen voor ons door God gegeven recht om onze vrijheden te beschermen”, zei hij in 2023.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2020, 11:14   #1662
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het zijn toch rare vergelijkingen. Het is alsof men aan het vergelijken is "hoeveel meters men al gevallen is" als men op verschillende momenten, en met verschillende parachutes, uit hetzelfde vliegtuig is gesprongen.

Uiteindelijk zal iedereen toch de "hoogte van het vliegtuig" vallen he. Sommigen zijn vroeger gesprongen, anderen vallen trager. Maar de af te leggen weg is voor iedereen hetzelfde he.

Uiteindelijk zal dit naar een min of meer vast percentage streven, dat gegeven is door de fractie van de bevolking die ziek moet zijn geweest om groepsimmuniteit te hebben, en de fractie van die zieke bevolking die moet sterven.

De enige parameter waar men kan op spelen, is de verhouding ouderen en jongeren onder diegenen die ziek moeten worden, maar hoe meer men algemeen confineert, hoe slechter het eruit ziet voor de ouderen, natuurlijk.
Als je uitgaat van dat er nooit een vaccin of medicijn komt wel.

Maar als er volgende week of volgende maand een medicijn is, maakt de aanpak van de corona een verschil van duizeden doden per land.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2020, 11:15   #1663
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Veilig geisoleerde zones voor de risicogroepen in een omgeving die zichzelf besmet, is een mogelijkheid. Of het kan werken weet ik ook niet. Maar het zou me niet verwonderen dat men die weg opgaat.
Men wil in elk geval tijd winnen en rekent op nieuwe geneesmiddelen, vaccin, virus dat aan kracht verliest...
idd

Er is ook geen alternatief hé als er geen vaccin, geneesmiddel of 100% zekerheid is dat de laatste corona-geïnfecteerde buiten de zone ook daadwerkelijk genezen en immuun geworden is.
Ge kunt dat zo goed en kwaad doen als ge wilt maat 100% isolement bestaat niet op zo'n niveau al zeker niet als ge dat wilt rijmen met het menselijke aspect
Zoals het nu is is het ook schrijnend hé
Ge steekt ze in isolement en eenzaamheid, zonder bezoek en lap dan komt dat er toch toevallig binnen en is afscheid nemen ook al niet meer mogelijk..tenzij van achter de raam
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2020, 11:17   #1664
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
jonge jonge
Hoe dat gij er toch steeds in slaagt de zaken om te keren.
"Ze maken er reklame voor" "iedereen daarheen" om te scoren

Neen niet om te scoren bach
Is het dan de bedoeling dat we eeuwig in total lockdown blijven ?
Ik dacht het niet
Die opening voor tuincentra is een eerste poging om weer wat los te laten.
Als blijkt dat daar dan falikant misloopt omwille dat iedereen daar naartoe wilt of de algemene maatregelen niet worden opgevolgd ...ja dan is dat de ergens de 'schuld' van de burger en bewijst net dat het 'kinderen' zijn.
(we hebben hetzelfde fenomeen gezien in de parken etc )

Ge spreekt jezelf constant tegen
Ga terug naar de situatie in Zweden en hoe het daar loopt.
Denkt ge nu dat daar geen richtlijnen zijn die wat dwaas of onverstaanbaar over zullen komen voor een gemiddelde Zweed ?
Natuurlijk zullen die er zijn....alleen is diezelfde Zweed blijkbaar niet zo'n weerspannig kind als de gemiddelde Belg
Hier worden ze in vraag gesteld in context van politiek, staatsgreep, complot om toch zoveel mogelijk besmettingen te realiseren, etc
De Zweden zijn misschien wel wat gedisciplineerder dan de doorsnee Belg, dat zou zeer goed kunnen. Maar het is een illusie te denken dat elke Zweed zich vrijwillig zal houden aan de opgelegde maatregelen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 april 2020 om 11:20.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2020, 11:31   #1665
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
De overheid heeft de bevolking die het verdient. Zo kan je het ook zeggen.
...of de bevolking heeft de overheid die ze verdient
Kunt ge ook zeggen
Kunnen we nog oeverloos mekkeren over wat kip en ei is

Citaat:
Ik begrijp dat we niet eeuwig in lockdown kunnen blijven. Ik stel me vragen bij de soort maatregelen. Niemand reageerde bv. Op de verbijsterde vraag vanuit het buitenland die ik kreeg...."is het echt waar dat de kinderopvang open bleef?"
awel maar dan kaart ge net een maatregel aan die andere als ontbrekend beschouwen...en ge maakte Uzelf druk over de idiote maatregelen die er wel waren.

Waarom zou dat een probleem zijn.
Het wordt algemeen aangenomen dat kinderen minder een risico vormen en dat het gevaar net lag dat zij de zaak gingen verspreiden naar bv ouderen
Kinderopvang sluiten of alternatieven onmogelijk maken resulteert meestal in opvang bij grootouders of andere compleet nieuwe poolen
Dus zo onlogisch is het niet

Citaat:
Ik verwonder me over de Zweedse aanpak. Ze zeggen hun bevolking te beschouwen als volwassen en verantwoordelijk. Dat juich ik toe
Ja, dat is toe te juichen maar daar is een dan ook een reden voor hé

Die aanbevelingen worden niet gebashed, geridiculariseerd, politiek gerecupereerd etc gelijk hier blijkbaar...en dus worden ze beter opgevolgd.

Als ge dat merkt dan kan zo'n overheid daar ook staat op maken
Hier is het dus net anders gebleken.

Dus blame de kiekens van de corono-feestjes, etc

Citaat:
en bekritiseer ik in België dat men dat niet in staat is te doen.
Wie de bevolking of de overheid ?
De overheid kan enkel haar conclusies trekken nádat bleek dat aanbevelingen niet voldoende bleken opgevolgd te worden...dan werden het opgelegde maatregelen
Dus wiens 'schuld' is het hier nu in feite ?

Citaat:
Maar ik begrijp niet goed dat men dat zou vertalen als dat maatregelen niet nodig zouden zijn. We zullen zien hoe het uitdraait daar.
Ik ken het exacte pakket aanbevelingen niet, laat staan dat we ervan uitgaan dat die perfect opgevolgd worden dat we ze dan kunnen gaan vergelijken met maatregelen van hier bv

Ja we zullen zien hoe het uitdraait

Ge weet toch ongeveer den uitdraai ?
Hoe goed ze dat daar ook menen het gaat daar ook boem,pats, krak zijn...en dan is het maar de vraag of diezelfde overheid dat ziet als onvermijdelijk binnen het systeem waar ze al in zaten en eventueel bijkomende advies-maatregelen of afgedwongen-maatregelen gaat leveren

Laatst gewijzigd door praha : 18 april 2020 om 11:33.
Oud 18 april 2020, 11:35   #1666
Eyjafjallajökull
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Toch maar niet te hoog oplopen met één Scandinavisch land in ieder geval. Zweden doet het niet zo goed. Nu al 1400 doden and rising. Indien ze zoveel beter waren, dan hadden ze nu 50 doden of zoiets.

Bovendien:

"Nochtans spreken de cijfers boekdelen. “We stevenen af op tienduizenden coronadoden in Zweden”, zegt Nele Brusselaers (1). “Ik hoop nog steeds dat al die modellen fout zijn, maar ik zie helaas geen enkele reden om eraan te twijfelen. De modellen zijn gebaseerd op data uit China, Italië en elders. We hebben allemaal gezien wat daar is gebeurd. De vraag is waarom het in Zweden anders zou lopen.”

Incompetent.

Terwijl de #SwedenInDenial ‘trending’ is op Twitter en de Zweedse aanpak van de pandemie internationaal op groeiend ongeloof stuit, lijken de Zweden nauwelijks wakker te liggen van de hele kwestie. Het zijn eerder de kritische reacties op het overheidsbeleid die op weerstand stuiten."

(© Apache).

We zullen dus zien binnen 3 weken of epidemiologe Nele Brusselaers gelijk gaat krijgen of niet. En of de Zweedse aanpak heeft geloond.

(1) Nele Brusselaers, docent en teamleider van een groep epidemiologen aan het prestigieuze Karolinska Institutet in Stockholm. Zweden.
Zweden heeft ook zo'n 10 miljoen inwoners.

Als zij het met 1400 doden niet zo goed doen, hoe doen wij het dan met onze +5000, System ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2020, 11:38   #1667
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Als je uitgaat van dat er nooit een vaccin of medicijn komt wel.

Maar als er volgende week of volgende maand een medicijn is, maakt de aanpak van de corona een verschil van duizeden doden per land.
Ja droom verder
Ge gaat lang mogen wachten op zoiets.

En misschien nog langer op vaccins en medicijnen toepasbaar op net die groep van de bevolking zonder meer kwaad dan goed te doen
Het is een illusie te denken dat ge rusthuizen maar ook andere ouderen tot de laatste snik 100% kunt gaan isoleren van dat virus
Wat niet wilt zeggen dat er maar weinig andere alternatieven zijn en dat er hier in bepaalde rusthuizen wel wat vraagtekens mogen bij geplaatst worden.
En is ook een illusie te denken dat bv Nederland ook niet zo'n vlaag gaat meemaken

Laatst gewijzigd door praha : 18 april 2020 om 11:38.
Oud 18 april 2020, 11:39   #1668
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
...of de bevolking heeft de overheid die ze verdient
Kunt ge ook zeggen
Kunnen we nog oeverloos mekkeren over wat kip en ei is

awel maar dan kaart ge net een maatregel aan die andere als ontbrekend beschouwen...en ge maakte Uzelf druk over de idiote maatregelen die er wel waren.

Waarom zou dat een probleem zijn.
Het wordt algemeen aangenomen dat kinderen minder een risico vormen en dat het gevaar net lag dat zij de zaak gingen verspreiden naar bv ouderen
Kinderopvang sluiten of alternatieven onmogelijk maken resulteert meestal in opvang bij grootouders of andere compleet nieuwe poolen
Dus zo onlogisch is het niet

Ja, dat is toe te juichen maar daar is een dan ook een reden voor hé

Die aanbevelingen worden niet gebashed, geridiculariseerd, politiek gerecupereerd etc gelijk hier blijkbaar...en dus worden ze beter opgevolgd.

Als ge dat merkt dan kan zo'n overheid daar ook staat op maken
Hier is het dus net anders gebleken.

Dus blame de kiekens van de corono-feestjes, etc

Wie de bevolking of de overheid ?
De overheid kan enkel haar conclusies trekken nádat bleek dat aanbevelingen niet voldoende bleken opgevolgd te worden...dan werden het opgelegde maatregelen
Dus wiens 'schuld' is het hier nu in feite ?

Ik ken het exacte pakket aanbevelingen niet, laat staan dat we ervan uitgaan dat die perfect opgevolgd worden dat we ze dan kunnen gaan vergelijken met maatregelen van hier bv

Ja we zullen zien hoe het uitdraait

Ge weet toch ongeveer den uitdraai ?
Hoe goed ze dat daar ook menen het gaat daar ook boem,pats, krak zijn...en dan is het maar de vraag of diezelfde overheid dat ziet als onvermijdelijk binnen het systeem waar ze al in zaten en eventueel bijkomende advies-maatregelen of afgedwongen-maatregelen gaat leveren
We zullen in ieder geval zien in Zweden, en dit zo ongeveer binnen de 3 weken, of de Zweedse overheid en de virologen die de Zweedse regering adviseren, gelijk hadden staat te maken op haar gedisciplineerde bevolking door haar te vertrouwen. Ik hoop voor die overheid natuurlijk van wel.
Oud 18 april 2020, 11:40   #1669
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Zweden zijn misschien wel wat gedisciplineerder dan de doorsnee Belg, dat zou zeer goed kunnen. Maar het is een illusie te denken dat elke Zweed zich vrijwillig zal houden aan de opgelegde maatregelen.
Ik zeg niet dat dat zo is.
Maar zo wordt het opgegeven als verklaring waarom het daar blijft bij aanbevelingen en geen maatregelen.

nu gedisciplineerd, gedwee of wat dan ook...'t gaat er ook krak, boem, pats geven
Oud 18 april 2020, 11:44   #1670
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN

Den Ardennees's schermafbeelding

Standaard

Wat ik bizar vind.... wij horen dus niets over Afrika hé
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2020, 11:45   #1671
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar zo wordt het opgegeven als verklaring waarom het daar blijft bij aanbevelingen en geen maatregelen.

nu gedisciplineerd, gedwee of wat dan ook...'t gaat er ook krak, boem, pats geven
Denemarken doet het goed. Zijn ook van het begin af streng geweest. Maar Noorwegen doet het nog beter. Let wel, dit zijn ook niet zo dichtbevolkte landen.
Oud 18 april 2020, 11:46   #1672
Vette Pois(s)on

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
die kunnen niet zo goed tellen

1,2,3 veel
Oud 18 april 2020, 11:48   #1673
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoed me voor al te voortvarende verklaringen. Het lijkt erop dat het virus minder sterk kan woeden in warme klimaten. Je merkt hetzelfde in andere streken met een warmer klimaat. Los daarvan gaat men in Afrika, waar men allerlei gezoondheidsproblemen heeft, minder tijd steken in het afzonderlijk rapporteren over één specifiek virus.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2020, 11:53   #1674
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Zweden heeft ook zo'n 10 miljoen inwoners.

Als zij het met 1400 doden niet zo goed doen, hoe doen wij het dan met onze +5000, System ?
Nogmaals de zaken niet vergelijken bij momentopnames

Van Zweden weten we bv dat ze achter lopen met die epidemie, voorlopen inzake 'maatregelen' (aanbevelingen die vermeend strikt opgevolgd worden), dat de geografische factor compleet anders is (vergelijk je enkel de stedelijke gebieden dan doen de Zweden het veel slechter dan hun nationale cijfer.) en dat het daar aan het draaien is kwa besmettingen...doden komen altijd later.

Dan zwijgen we nog over de telling
Oud 18 april 2020, 11:55   #1675
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Eerder gedwee. In het boek van Michael Booth (1) komt men dit kenmerk in alle Scandinavische landen tegen. Het zijn bevolkingen die gedwee zijn. Eerder volgzaam. Ze leven hun gezapig leventje zonder laagtepunten en zonder hoogtepunten. Alhoewel er veel alcoholisme is en veel depressies. Iets wat men toch niet zou verwachten in die landen.

(1)

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 18 april 2020 om 11:59.
Oud 18 april 2020, 11:58   #1676
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We zullen in ieder geval zien in Zweden, en dit zo ongeveer binnen de 3 weken, of de Zweedse overheid en de virologen die de Zweedse regering adviseren, gelijk hadden staat te maken op haar gedisciplineerde bevolking door haar te vertrouwen. Ik hoop voor die overheid natuurlijk van wel.
Ik hoop het ook
In principe moet dat kunnen...niet zozeer omdat het Zweden is maar omdat ze wat later in sequentie komen en nog moeilijk kunnen negeren of relativeren
Natuurlijk hebt ge ook zoietske als de plaatselijke menselijke psyche als rechtstreeks gevolg van wat je in de onmiddellijke omgeving ziet gebeuren.
Hoe verder een van mijn bed show hoe minder dat men neigt naar zichzelf te beschermen
Oud 18 april 2020, 12:00   #1677
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat zal er ook wel zitten hoor
1) dat interesseert ons niet
2) daar juiste cijfers van krijgen is een compleet hopeloze zaak
3) ze sterven daar bij trosjes vóór dat ze dat kunnen krijgen
Oud 18 april 2020, 12:01   #1678
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Denemarken doet het goed. Zijn ook van het begin af streng geweest. Maar Noorwegen doet het nog beter. Let wel, dit zijn ook niet zo dichtbevolkte landen.
En zo zijn er nog meer factoren die een rol spelen. Ik krijg wel de indruk dat zowat heel de wereld nu naar België aan het kijken is met de vraag "Wat doen ze verkeerd?". En dan vind ik het nogal blind als we niet verder zouden geraken als "We tellen beter" of "Onze bevolking is ongehoorzaam" ondertussen het eigen beleid amper in vraag stellend.

En ja. Ik heb al vanaf het begin er indruk gekregen van improvisatie, amateurisme en ondoordachtheid van ons "blijf in uw kot" beleid. En dat gaat het niet enkel om de maatregelen zelf maar ook de gebrekkige communicatie daaromtrent.

Nog een voorbeeld van vandaag. Ik wil online bestellen in de supermarkt....Sorry dat gaat niet. Er kunnen er geen meer bij. Men verplicht om dus in die overvolle supermarkten te gaan rondlopen met een karretje met tegenliggers in rijen die amper anderhalve meter breed zijn. En dat zonder mondmasker want dat wordt afgeraden "momenteel". Hey jongens. Get your act together. In plaats van bankzitters in het park te gaan haressen en met helicopters rond te vliegen.

Laatst gewijzigd door Bach : 18 april 2020 om 12:03.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 april 2020, 12:01   #1679
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noorwegen en Denemarken zijn nu wel in lockdown ( welke precies en hoe streng weet ik niet ) ná het eerst zo geprobeerd te hebben
Oud 18 april 2020, 12:04   #1680
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ik hoed me voor al te voortvarende verklaringen. Het lijkt erop dat het virus minder sterk kan woeden in warme klimaten. Je merkt hetzelfde in andere streken met een warmer klimaat. Los daarvan gaat men in Afrika, waar men allerlei gezoondheidsproblemen heeft, minder tijd steken in het afzonderlijk rapporteren over één specifiek virus.
?
Aanvankelijk dacht men dat..maar daar is m'n toch wat van afgestapt ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be