Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 22 april 2020, 18:22   #1
groteAntwerpseGust
Partijlid

Standaard De magische 1,5 m

De scholen gaan gedeeltelijk terug open, als ze tenminste een afstand tussen de leerlingen van 1,5 m kunnen houden.
Los van het probleem hoe ze dat in de praktijk willen organiseren met (jonge) kinderen, waarom denken de experts dat een uur samen in de klas zitten op 1,5 m van elkaar veilig is.

Ik heb al meerdere studies gezien, o.a. van een bus in China waarbij besmettingen makkelijk op een afstand van 6 m gebeuren. Als het virus zich via aërosol verspreid is er geen veilige afstand binnen. Er zijn teveel variabelen die een invloed hebben, lucht temperatuur, vochtigheid, luchtstromingen,...

Het kunnen heropstarten van scholen winkels, zelfs luchtvaart kan enkel als het veilig kan, in concreto meestal als er minstens een afstand tussen personen van 1,5 m kan gegarandeerd worden. Is het te moeilijk om de bevolking wijs te maken dat absolute veiligheid niet bestaat, en dat er nog mensen zullen sterven aan het corona virus?
groteAntwerpseGust is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2020, 18:41   #2
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groteAntwerpseGust Bekijk bericht
De scholen gaan gedeeltelijk terug open, als ze tenminste een afstand tussen de leerlingen van 1,5 m kunnen houden.
Los van het probleem hoe ze dat in de praktijk willen organiseren met (jonge) kinderen, waarom denken de experts dat een uur samen in de klas zitten op 1,5 m van elkaar veilig is.

Ik heb al meerdere studies gezien, o.a. van een bus in China waarbij besmettingen makkelijk op een afstand van 6 m gebeuren. Als het virus zich via aërosol verspreid is er geen veilige afstand binnen. Er zijn teveel variabelen die een invloed hebben, lucht temperatuur, vochtigheid, luchtstromingen,...

Het kunnen heropstarten van scholen winkels, zelfs luchtvaart kan enkel als het veilig kan, in concreto meestal als er minstens een afstand tussen personen van 1,5 m kan gegarandeerd worden. Is het te moeilijk om de bevolking wijs te maken dat absolute veiligheid niet bestaat, en dat er nog mensen zullen sterven aan het corona virus?
Is dan ooit anders beweerd ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2020, 18:58   #3
groteAntwerpseGust
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Is dan ooit anders beweerd ?
Volgens mij word er teveel geïnsinueerd dat zolang je maar op 1,5 m blijft, je vrij veilig bent.
groteAntwerpseGust is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2020, 19:16   #4
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij word er teveel geïnsinueerd dat zolang je maar op 1,5 m blijft, je vrij veilig bent.
Het veiligst is gewoon alleen in uw bed blijven liggen. John Lennon en Yoko deden dat al voor de vrede...nu is het aan ons om dat te doen tegen de ziektes.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2020, 19:20   #5
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Van RANST zou "eerst" gezegd hebben dat je in feite 2 meter afstand moet houden.
Maar ja, hij draait soms met de wind mee
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2020, 19:23   #6
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helemaal niet.
Blijf in uw kot is de hoofdregel en als je toch onder de mensen moet komen is er de richtlijn van 1.5 meter om het zo veilig mogelijk te houden.
Niet meer maar ook niet minder.
Oud 22 april 2020, 19:26   #7
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Van RANST zou "eerst" gezegd hebben dat je in feite 2 meter afstand moet houden.
Eigenlijk is dat ook zo, maar dan zet je jezelf voor schut.
Anderhalve meter is nu al niet overal haalbaar, laat staan 2 meter.
Erger nog, op straat als er wind is. Maak er dan maar 5 of 10 meter van, idem in ruimtes waar er een luchtstroom is.
Internationaal heeft men die anderhalve meter als iets haalbaars gezien.
Verder hoef je niet te zoeken.
Oud 22 april 2020, 19:32   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Helemaal niet.
Blijf in uw kot is de hoofdregel en als je toch onder de mensen moet komen is er de richtlijn van 1.5 meter om het zo veilig mogelijk te houden.
Niet meer maar ook niet minder.
Inderdaad, gebruik gewoon uw verstand. Die 1,5 meter is, we moeten het zeggen, voor mensen die van toeten noch blazen weten.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2020, 19:37   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Wat blijkbaar ook meespeelt, is de hoeveelheid virussen die je zou binnenkrijgen.
Beneden een zekere grens, dan elk normaal menselijk lichaam dat zaakje wel afwerken.

En dus blijkbaar, boven die 1 tot 1,5 meter, komt het niet zo vaak voor dat je het volle pond moet slikken.

Nu, het kan me allemaal niet schelen. Ik vertrouw makkelijk dokteurs. Zij zeggen anderhalve meter, dan luistert het Schoofke en respecteert die afstand.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2020, 19:43   #10
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat blijkbaar ook meespeelt, is de hoeveelheid virussen die je zou binnenkrijgen.
Beneden een zekere grens, dan elk normaal menselijk lichaam dat zaakje wel afwerken.

En dus blijkbaar, boven die 1 tot 1,5 meter, komt het niet zo vaak voor dat je het volle pond moet slikken.

Nu, het kan me allemaal niet schelen. Ik vertrouw makkelijk dokteurs. Zij zeggen anderhalve meter, dan luistert het Schoofke en respecteert die afstand.
Men weet het niet, zo simpel is het. Dit virus is extreem besmettelijk. Je kan gewoon pech hebben ook. Ik probeer gewoon zover mogelijk van andere mensen te blijven en drukke plaatsen te vermijden.

En in die optiek. Vandaag voorbij het lokaal tuincentrum gereden dat sinds kort open is. Auto’s die zitten aan te schuiven om op de parking te geraken.

En aan zo’n idioten zouden we dan genuanceerd advies moeten geven.
Oud 22 april 2020, 19:54   #11
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Ik vind het toch riskant allemaal. Zelfs als ze de maatregelen gaan opheffen kom ik enkel de deur uit voor het hoogstnodige.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2020, 20:04   #12
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Door wie precies vraag ik me dan af

Bij mijn weten is er door de overheid een redelijk arbitraire perimeter van 1,5 m opgelegd als minimum afstand dat tevens makkelijk was en +- overeenkwam met de lengte van een winkelkar.
Even later is dat aangevuld met 1 klant per 10 m² -> da's komt dus overeen als ge niet wilt muggenziften over vormen of speciale randsituaties met zo'n 3 m tussen klanten
Nooit is verzekerd of nog maar de indruk gegeven dat allemaal absoluut veilig zou zijn...enkel dat de kans dat vrij klein tot bijna onbestaande zou zijn.
Dat allemaal in volledige context van het aantal winkelbezoekjes te beperken, zo kort mogelijk te houden, etc
En dat in context om het aantal besmettingen drastisch naar beneden te helpen om onze medische capaciteit niet te overschrijden en niet in context om de laatste persoon te vrijwaren.

Het zijn de bashers die er zich op hebben gefixeerd en geïnsinueerd hebben dat de overheid die 1,5 m maatregel als ultieme individuele garantie gaf en er vervolgens over begonnen te muggenziften dat het niet schoon maar was.
Dat alles om onze regering zwart te maken dat wij het veel slechter zouden aanpakken en onbezonnen maatregelen zouden nemen.

En weet ge wat...als ik nu heel even kijk naar buurland Frankrijk en zie wat zij stellen ivm met social distancing etc:

- Regelmatig de handen wassen.
- Sociale afstand: blijf op meer dan één meter afstand van elkaar, vermijd samenscholingen, beperk verplaatsingen en contacten.
- In de elleboog hoesten of niezen.
- Het gebruik van zakdoeken voor eenmalig gebruik.
- Elkaar groeten zonder de hand te schudden of elkaar te omarmen of te kussen.
- Het dragen van een mondmasker wanneer men ziek is of om het risico op overdracht te vermijden.

Vrij gelijkaardig, niet ?
Alleen nemen ze met die afstand even een risico dat ontzettend veel hoger is

Het moge duidelijk zijn dat 1,5 m geen absolute garantie bied, noch 2 m, noch 3 m, etc maar dat 1,5 m gekozen is als minimum maatregel om het werkzaam te houden.

Laatst gewijzigd door praha : 22 april 2020 om 20:06.
Oud 22 april 2020, 20:08   #13
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Ik kom nu echt niet veel buiten maar stel nu dat ik een vermoeden zou hebben dat ik ergens besmet zou geweest zijn.
Wat doe je dan ?
Je laten testen heeft nog niet veel zin want je zou negatief testen.
Het virus moet eerst actief zijn, en dat begint bij de slijmvliezen.

Ik heb de vraag gesteld, nu al aan 3 dokters van wie er 2 toch vrij goed op de hoogte waren.
Ik stelde voor om dan je mond te spoelen, gorgelen = slijmvliezen ontsmetten met een gorgelmiddel dat je niet moet oplossen in water. Die zijn iets sterker.
Bvb Hextril. Dit dood ook zaken die niet echt in de mond thuishoren.
Testen zijn hier nog niet op gedaan blijkbaar maar kwaad kan het zeker niet.
De laatste arts vond het zelfs een goed idee.
Maar dan moet je het wel zo snel mogelijk doen. Dus wacht geen uren.
Eventueel een uur of 2 later doe je het nog eens.
100% zekerheid zal je dit nu wel niet geven, maar dat je je kansen om het niet te krijgen aanzienlijk verhoogt is wel een feit.
Let wel, dat zijn nu ook geen producten die je dagelijks of gedurende een langere tijd mag gebruiken.
Vrij verkrijgbaar zijn ze echter wel.
Zo vreemd is dit nu ook niet als idee want als je toch naar de tandarts zou moeten gaan is dit ook één van de zaken die je bij de tandarts zou moeten doen.

'...Maatregelen

Verder zijn er in de praktijk allerlei maatregelen genomen om de kans op besmetting tot een minimum te beperken. Zo worden er aan het begin geen handen geschud, zitten er in de wachtkamer zo min mogelijk mensen, zijn de tijdschriften van de tafels verdwenen en is er voor de kinderen geen speelgoed meer aanwezig.

"Daarnaast moeten de mensen die binnenkomen eerst hun handen wassen, de handen reinigen met alcohol en de mond spoelen met desinfectie-spulletjes. Als personeel kleden wij ons alsof we in een IC staan."...'

-bron-
Oud 22 april 2020, 20:08   #14
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Wat snapt ge niet aan : hoe meer afstand hoe beter...zelfs een klein kind weet dat...dus van een Prof verwacht ik dat dan ook
En wat snapt ge niet aan : 6 meter en meer is wat onwerkbaar
Oud 22 april 2020, 20:11   #15
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, want dan "zijn maskers nutteloos en zelfs gevaarlijk".
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2020, 20:12   #16
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik kom nu echt niet veel buiten maar stel nu dat ik een vermoeden zou hebben dat ik ergens besmet zou geweest zijn.
Wat doe je dan ?
U afzonderen gedurende enkele dagen, niemand ontmoeten, en wachten tot er zich symptomen ontwikkelen, om dan een test te ondergaan. Indien niet, dat 14 dagen volhouden. Dan terug buiten komen.

Simpel, nee ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2020, 20:13   #17
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht

idd Schoof zo is dat
Het gaat allemaal over kansen
Wilt ge die zowat tot nul herleiden : blijf in uw kot
Helaas moeten we (liefst zo weinig mogelijk) uit ons kot en dan moet ge ergens een werkbare perimeter bepalen.
Wij nemen 1,5 m , Frankrijk vindt blijkbaar 1 m voldoende
Nederland neemt ook die 1,5 m

Maar blijkbaar is het alleen in België nodig daar zo'n hetze rond te bouwen

Laatst gewijzigd door praha : 22 april 2020 om 20:13.
Oud 22 april 2020, 20:16   #18
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik vind het toch riskant allemaal. Zelfs als ze de maatregelen gaan opheffen kom ik enkel de deur uit voor het hoogstnodige.
Men zou achteraf eens moeten nagaan wie en waarom men het opgelopen heeft. Ik heb een jong familielid die het waarschijnlijk op het werk opgelopen heeft van toeristen uit Italie. Mijn tante was ook ‘verdacht’, maar dat was vals alarm.

Waarschijnlijk zijn het gewoon ‘clusters van idioten’ die het massaal verspreid hebben.
Oud 22 april 2020, 20:17   #19
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
'k Peins dat ook
En ik denk met ons dat velen zo gaan redeneren tot we ergens een soort gevole gaan hebben dat de storm is gaan liggen.

Maar pas op hé volgens sommigen heeft de lockdown en alleen de lockdown er voor gezorgd dat onze economie tot stilstand kwam.
Oud 22 april 2020, 20:19   #20
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat doe je dan ?
Je laten testen heeft nog niet veel zin want je zou negatief testen.
Het virus moet eerst actief zijn, en dat begint bij de slijmvliezen.

Ik heb de vraag gesteld, nu al aan 3 dokters van wie er 2 toch vrij goed op de hoogte waren.
Ik stelde voor om dan je mond te spoelen, gorgelen = slijmvliezen ontsmetten met een gorgelmiddel dat je niet moet oplossen in water. Die zijn iets sterker.
Bvb Hextril. Dit dood ook zaken die niet echt in de mond thuishoren.
Testen zijn hier nog niet op gedaan blijkbaar maar kwaad kan het zeker niet.
De laatste arts vond het zelfs een goed idee.
Maar dan moet je het wel zo snel mogelijk doen. Dus wacht geen uren.
Eventueel een uur of 2 later doe je het nog eens.
100% zekerheid zal je dit nu wel niet geven, maar dat je je kansen om het niet te krijgen aanzienlijk verhoogt is wel een feit.
Let wel, dat zijn nu ook geen producten die je dagelijks of gedurende een langere tijd mag gebruiken.
Vrij verkrijgbaar zijn ze echter wel.
Zo vreemd is dit nu ook niet als idee want als je toch naar de tandarts zou moeten gaan is dit ook één van de zaken die je bij de tandarts zou moeten doen.

'...Maatregelen

Verder zijn er in de praktijk allerlei maatregelen genomen om de kans op besmetting tot een minimum te beperken. Zo worden er aan het begin geen handen geschud, zitten er in de wachtkamer zo min mogelijk mensen, zijn de tijdschriften van de tafels verdwenen en is er voor de kinderen geen speelgoed meer aanwezig.

"Daarnaast moeten de mensen die binnenkomen eerst hun handen wassen, de handen reinigen met alcohol en de mond spoelen met desinfectie-spulletjes. Als personeel kleden wij ons alsof we in een IC staan."...'

-bron-
al wat ge kunt verzinnen vermoed ik en vergeet het dieet niet van Alex Jones
Verder is het even afwachten tot ge denkt dat er iets scheelt en contact opnemen met de huisarts
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be