Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 mei 2020, 18:11   #101
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ik denk dat men de sector die hier wordt getroffen inderdaad wat te smal inschat. De horeca in strikte zin is al een vrij grote sector. Maar tel daar alles bij wat aan catering, drank, hospitality hangt van evenementen met veel volk: voetbal, de concertzalen van sportpaleis over Ancienne Belgique tot Trix, theater, opera, beurzen en al wat in de Heizel, Antwerp Expo, Flanders Expo en andere Tour en Taxis het hele jaar door plaatsvindt, kermissen, nachtclubs en dancings, zomerfestivals.

Als dat voor langer dan een paar maanden stilligt gaat de economie inderdaad bloeden. En de andere sectoren gaan het verlies aan koopkracht die daarvan het gevolg is ook voelen.
Zolang er vraag en aanbod is komt alles binnen afzienbare tijd terug op poten, ook de horeca.
De grootste verliezers in de horeca zullen diegenen zijn die geen paar duizend euro in reserve hebben om hun huur te betalen.
Leveranciers kunnen hun personeel nog op tijdelijke werkloosheid sturen. Een uitbater die afhankelijk is van een brouwer moet zijn vaste kosten betalen.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 18:16   #102
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
En verzekeringen moeten ook worden betaald.
Er zijn werknemers die meer op hun rekening krijgen dan een zelfstandige.
De tijd dat een ondernemer per definitie meer verdient dan een A1-ambtenaar is al lang voorbij.
Een zelfstandige, hoe groot of hoe klein ook, neemt risico's, zorgt voor werk, en heeft als voornaamste ambitie zelfstandig zijn.
Als die ondernemer minder verdient dan een A1 ambtenaar (nu NA1) dan raad ik hem toch maar aan zelf ambtenaar te worden met bijberoep dat is het zelfstandig zijn niet waard lijkt me.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 18:23   #103
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Dat vind ik vreemd.

Een vakbond is namelijk een schoolvoorbeeld van een 'tijdelijk pact' om in een duidelijk afgebakende en bij voorkeur goed georganiseerde groep allerlei voordelen af te dwingen die ik als solo-opererend individu zo goed als zeker nooit zou behalen.
Ah, jaja, als het "vanuit de basis komt" en een gedistribueerd systeem is ben ik het daar mee eens, maar zo gaat dat niet he. Er is altijd "leiderschap" dat U komt soliciteren om "met hen mee te gaan".
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 18:25   #104
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zolang er vraag en aanbod is komt alles binnen afzienbare tijd terug op poten, ook de horeca.
Wel, ik ben bang van de vicieuze cirkel van de depressie: er is geen vraag meer omdat men geen inkomen heeft, en men vindt geen werk en heeft geen inkomen omdat er geen vraag is. Ik zou denken dat als het NU weer los loopt, we dat misschien nipt kunnen vermijden. Maar als er weer moppen uitgehaald worden met maatregelen in de komende maanden, dan floept het volgens mij de andere kant op.

Citaat:
De grootste verliezers in de horeca zullen diegenen zijn die geen paar duizend euro in reserve hebben om hun huur te betalen.
Dan leen je toch ? Als je een solide business hebt met een tijdelijk cash probleem, daar dienen leningen toch voor ? Ik weet niet hoe het in Belgie is, maar hier hebben banken staatsgaranties gekregen voor exact dat soort leningen, die ze dan ook zonder morren moeten toekennen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 9 mei 2020 om 18:26.
Oud 9 mei 2020, 18:48   #105
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ah, jaja, als het "vanuit de basis komt" en een gedistribueerd systeem is ben ik het daar mee eens, maar zo gaat dat niet he. Er is altijd "leiderschap" dat U komt soliciteren om "met hen mee te gaan".
De kans dat het ook bij u een beetje zo is dat zo'n 'leiderschap' toch met verdomd goede argumenten gaat moeten afkomen om u ertoe te overhalen 'mee te gaan', lijkt me vrij groot.

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 19:02   #106
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Als die ondernemer minder verdient dan een A1 ambtenaar (nu NA1) dan raad ik hem toch maar aan zelf ambtenaar te worden met bijberoep dat is het zelfstandig zijn niet waard lijkt me.
Je hebt de laatste zin niet gelezen. Er zijn zelfstandigen die gewoonweg zelfstandig willen zijn, werken.
Oud 9 mei 2020, 19:06   #107
Den beer van b
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waarom.
Omdat ze geen of weinig reserve hebben. We zijn nog maar 2 maanden ver en de zomer komt eraan. Kleine bouwbedrijven, horecauitbaters zonder afbetaald pand.
Den beer van b is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 19:10   #108
Den beer van b
Partijlid

Standaard

Citaat:
Dat denk ik ook. Als zelfstandige moet je toch de ambitie hebben om meer te verdienen dan een ambtenaar.
Oud 9 mei 2020, 19:28   #109
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den beer van b Bekijk bericht
Dat denk ik ook. Als zelfstandige moet je toch de ambitie hebben om meer te verdienen dan een ambtenaar.
Je hebt een verkeerd beeld van wie op zelfstandige basis wilt werken.
Oud 9 mei 2020, 19:34   #110
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Mogelijk en ik zie er ook veel die amper financiële en boekhoudkundige kennis hebben. Dat is natuurlijk vragen om problemen.
Er wordt teveel gedacht dat veel en hard werken ook veel opbrengt.
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 19:43   #111
Den beer van b
Partijlid

Standaard

Citaat:
Ondernemer/zelfstandige zijn is toch wel anders dan op zelfstandige basis werken, of niet?
Oud 9 mei 2020, 22:08   #112
Indomitable
Minister-President

Indomitable's schermafbeelding

Standaard

Tot zover bekend, de miljarden euro's die reeds versluisd zijn naar belastingparadijzen:

172 miljard in 2018
221 miljard in 2017
129 miljard in 2016
275 miljard in 2014
...etc.
Oud 9 mei 2020, 22:14   #113
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
Volgens de linksen uiteraard de rijken. PVDA stelt bvb een vermogensbelasting voor die volgens hen 8 miljard zou opbrengen. Groen spreekt over 2 miljard. ACV rekent ergens tussenin.
Laat ons ergens tussen de twee landen.
Dat zal natuurlijk niet zoveel zijn, maar pakweg dat ze geluk hebben en het brengt 4 miljard op. Dat is al zeer optimistisch ingeschat, maar gewoon, stel.

De rijken hebben bij dezen hun langverwachte bijdrage geleverd.

Vervolgens kijken we naar wat we nog nodig hebben: pré corona was het begrotingstekort zo'n 11 miljard. Door de lockdown is dat momenteel opgelopen tot zo'n 40 miljard. Uiteraard is die 40 miljard een one shot en gaat volgend jaar het tekort terug richting de structurele waarde. Gezien de EU al gezegd heeft dat ze niet te streng gaan zijn over die coronatekorten, laat ons dan maar werken met die 11 miljard.

Er moet dus nog zo'n 7 miljard gezocht worden nadat "de rijken" al 4 miljard op tafel hebben gelegd.

Waar moet men dit halen volgens u? Wie doet een voorstel? Graag enigszins gestaafd met cijfers

Noot van de auteur: dit is dus bij blijvende huidige inkomsten en uitgaven. Wie wil uitkeringen of lonen optrekken of iets dergelijks moet daar dus ook rekening mee houden.
die rijkentaks is maar een belastingske .
Ikstel voor dat vermogens, ook van venootschappen, ook offshore etc afgeroomd worden tot max 3 miljoen euro.
Dat moet wel volstaan om vele putten te vullen.

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 22:23   #114
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Leveranciers kunnen hun personeel nog op tijdelijke werkloosheid sturen. Een uitbater die afhankelijk is van een brouwer moet zijn vaste kosten betalen.
Het aanbod zit al zeker tot 8 juni in een volledige zero positie vanwege de wettelijke maatregelen. Dat zijn zo goed als 3 volle maanden en we weten nog niet eens of ze daarna gaan mogen herbeginnen.

De vraag is fel aangetast door de voortdurende matrakkering vanuit allerlei hoeken dat het levensgevaarlijk is om met teveel mensen bijeen te komen, in het ijzonder mensen die je niet kent. Die niet tot je bubbel behoren. De horeca en amusementssector doet net dat: mensen die elkaar niet kennen bijeenbrengen. in cafés, restaurants, dancings, theaters, sportzalen, stadions en concertzalen en op festivalterreinen.

We moeten er geen tekening bij maken dat de vraag na een uiteindelijke vrijgave niet meer die zal zijn van voor corona.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 mei 2020, 23:10   #115
Tavek
Banneling

Standaard

Piketty heeft een mooi voorstel, wat ik steun:
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  piketty_tax.png‎
Bekeken: 160
Grootte:  75,1 KB
ID: 112275  

Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 06:35   #116
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Dat is totaal anti-Malthusiaans. Hoe ga je nog een Darwinistische strijd strijden als de zwakken altijd voordelen krijgen van de sterken ? Hoe room je de bevolkingsaangroei dan af onder de zwakken ?

Wat daaraan mankeert is dat men de armsten niet executeert. Stel dat als je 10 keer onder het gemiddelde zit, men U afmaakt. Dan wordt de maatschappij wel rijker gemiddeld gezien. Als men de natuurlijke manier van ontbering wil tegenwerken, moet men wel een andere manier hebben om genoeg armen af te maken he.
Oud 10 mei 2020, 07:21   #117
C854
Vreemdeling

Standaard

Hypochonder: ik wacht op uw antwoord. Het kan maar beter deftig zijn...
C854 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 07:55   #118
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mogelijk en ik zie er ook veel die amper financiële en boekhoudkundige kennis hebben. Dat is natuurlijk vragen om problemen.
Er wordt teveel gedacht dat veel en hard werken ook veel opbrengt.
Je kan niet alles samen zijn in een onderneming. Ik heb een interne boekhoudster, daarnaast een externe boekhouding fiscalisten bureau en daar bovenop nog eens een top spitstechnologie fiscalisten bureau.

Alles wat lonen berekeningen betreft en sociale wetgeving wordt ook compleet door een extern bedrijf gedaan.

Dat is allemaal goedkoper dan zelf te zitten knoeien in een materie waar je niets van kent en waarvan de wetten en toepassingen regelmatig veranderd worden.

Om rentabel te zijn moet je zo weinig mogelijk zelf doen, buiten 100% met uw product of diensten bezig te zijn. Ook productie of diensten in onder aanneming laten doen of delokaliseren.
Het doel is met zo weinig mogelijk werknemers de grootst mogelijke omzet (met winst natuurlijk) te halen.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 10 mei 2020 om 07:56.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 08:00   #119
C854
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Daar kan ik mee leven.
Met welke anderen standpunten heb je bedenking?
C854 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 mei 2020, 13:51   #120
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Als je zoiets invoert, vernietig je alle familiebedrijven.

Misschien is dat voor sommigen de bedoeling.

Immers, hoe moeilijk kan het zijn om een succesvol bedrijf te runnen?

Het doet me denken aan de herverdeling van grond in Zimbabwe, met hongersnood tot gevolg.

Iedereen met een klein beetje verstand zag dat aankomen, maar toch is het gebeurd.

Immers hoe moeilijk kan het zijn om zaden in de grond te steken, niks te doen, en te oogsten?

Laatst gewijzigd door Karel Martel B : 10 mei 2020 om 13:51.
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be