Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 mei 2020, 19:13   #341
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ja, vooral onderdanig en nederig blijven tav uw franstalige "meerdere".
Och dit bevestigt alleen maar de realiteit: Brussel is geen Vlaamse stad meer hoe zeer wij dat ook zouden willen. Franstaligen hebben ze nagenoeg volledig ingepalmd. En de 19 gemeentebesturen steken geen poot uit om de grondwettelijk voorziene tweetaligheid na te streven. In hun administratie mag je al blij zijn als er “un flamand de service” kan te voorschijn getoverd kan worden.
Ook al overvleugelt Vlaanderen economisch met brio de andere deelstaten toch is dat “Bruxelles” voor ons verloren. Als wij er in slagen een Vlexit uit België te realiseren (wat ik hoop) zal het zonder de Beulemansstad zijn.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2020, 19:16   #342
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Ik voel mezelf niet minderwaardig omdat anderen minder talen spreken.

Goh, dat zou wel een leuke principiële kwestie zijn, maar het eindresultaat is dan dat ik een hele hoop tijd verspil en vaak niet voortgeholpen word.
die anderen roepen dan wel "vive la belgique", maar spreken de beide landstalen niet. Ah nee, want het Nederlands is voor de meesten van "die anderen" une langue facho.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 14 mei 2020 om 19:17.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2020, 19:23   #343
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik voel mezelf niet minderwaardig omdat anderen minder talen spreken.

Goh, dat zou wel een leuke principiële kwestie zijn, maar het eindresultaat is dan dat ik een hele hoop tijd verspil en vaak niet voortgeholpen word.
Ja, maar als iedere Nederlandstalige zo redeneert (u bent trouwens niet de enige Nederlandstalige in Brussel die voor deze pragmatische oplossing koos of kiest), dan blijft alles zoals het is. En is omdat het Brussels ketje altijd zo'n Brabants Brussels tussentaaltje sprak van gemengd Frans en Nederlands (dat was zijn natuurlijke biotoop waar hij zich niet al te veel vragen bij stelde, noch stelt de dag van vandaag), dat alles ook zo lang bleef in Brussel zoals het was.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2020, 19:31   #344
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja, maar als iedere Nederlandstalige zo redeneert (u bent trouwens niet de enige Nederlandstalige in Brussel die voor deze pragmatische oplossing koos of kiest), dan blijft alles zoals het is. En is omdat het Brussels ketje altijd zo'n Brabants Brussels tussentaaltje sprak van gemengd Frans en Nederlands (dat was zijn natuurlijke biotoop waar hij zich niet al te veel vragen bij stelde, noch stelt de dag van vandaag), dat alles ook zo lang bleef in Brussel zoals het was.
Het lijkt er nu al zo uitzichtloos. Van station tot mijn bureau lijk ik te wandelen door de filmset van één of ander sociaal-realistisch drama. Tweetaligheid gaan verplichten voor bv. horeca-jobs, zou dat geen verdere doodsteek zijn?

Laatst gewijzigd door Koenraad Noël : 14 mei 2020 om 19:31.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2020, 19:40   #345
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het lijkt er nu al zo uitzichtloos. Van station tot mijn bureau lijk ik te wandelen door de filmset van één of ander sociaal-realistisch drama. Tweetaligheid gaan verplichten voor bv. horeca-jobs, zou dat geen verdere doodsteek zijn?
Nochtans, de laatste keer dat ik in Brussel was, effe voor Corona uitbrak, vond ik Brussel als stad toch goed verbeterd in vergelijking met de tijd toen ik daar student was. Rustiger, minder lawaai, en properder.

De horeca? Die past zich op termijn altijd aan a’ la tête du client.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 mei 2020 om 19:47.
Oud 14 mei 2020, 19:49   #346
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Nochtans, de laatste keer dat ik in Brussel was, effe voor Corona uitbrak, vond ik Brussel als stad toch goed verbeterd in vergelijking met de tijd toen ik daar student was. Rustiger, minder lawaai, en properder.

De horeca? Die past zich op termijn altijd aan a’ la tête du client.
Ik zit in Midi, dus het kan zijn dat het in de andere delen inderdaad beter zit nu.
Oud 14 mei 2020, 19:58   #347
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zit in Midi, dus het kan zijn dat het in de andere delen inderdaad beter zit nu.
In mijn tijd was de Midi een wat verloederd kwartier, wat louche, arm, en niet erg kosjer, vooral na een bepaald nachtelijk uur. Blijkbaar is er daar dan niet zoveel veranderd. Maar de Midi was al berucht, lang voor mijn tijd. In de jaren ‘30 al, zo las ik ooit.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 mei 2020 om 19:59.
Oud 14 mei 2020, 19:59   #348
Travis Bickle
Minister-President

Travis Bickle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Sinds ik in Brussel werk spreek ik mensen ook doorgaans in het Frans aan. Veel makkelijker en veel minder gedoe.

De eerste weken was het wel teleurstellend om bijvoorbeeld ergens iets te bestellen en ondanks de tweetalige menukaart geen reactie te krijgen op een Nederlandstalige bestelling.

Uiteindelijk maakt het allemaal niet veel uit en raak je het snel gewend.
Ik vrees een beetje, dat de oorzaak waarom u geen reactie kreeg op een in het Nederlands gestelde vraag, eigenlijk te zoeken is in hoe mensen die u zijn voorafgegaan, daar op gereageerd hebben. Namelijk, op exact dezelfde manier als u. Door dan maar Frans te praten ...

— Jeremy Clarkson
Travis Bickle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2020, 20:07   #349
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Och dit bevestigt alleen maar de realiteit: Brussel is geen Vlaamse stad meer hoe zeer wij dat ook zouden willen. Franstaligen hebben ze nagenoeg volledig ingepalmd. En de 19 gemeentebesturen steken geen poot uit om de grondwettelijk voorziene tweetaligheid na te streven. In hun administratie mag je al blij zijn als er “un flamand de service” kan te voorschijn getoverd kan worden.
Ook al overvleugelt Vlaanderen economisch met brio de andere deelstaten toch is dat “Bruxelles” voor ons verloren. Als wij er in slagen een Vlexit uit België te realiseren (wat ik hoop) zal het zonder de Beulemansstad zijn.

Brussel was nooit een Vlaamse stad. Het was een Brabantse stad.
Oud 14 mei 2020, 20:27   #350
DebianFox
Minister

DebianFox's schermafbeelding

Standaard

Stel dat we vandaag opnieuw talentellingen zouden houden; welke gemeenten zouden dan veranderen van taalstatuut?
DebianFox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2020, 20:44   #351
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Stel dat we vandaag opnieuw talentellingen zouden houden; welke gemeenten zouden dan veranderen van taalstatuut?
Als we aan het taalbeleid morrelen, kunnen we dat dan niet best meteen doen volgens de richtlijnen van het Europees Handvest voor regionale talen of talen van minderheden?
Oud 14 mei 2020, 22:14   #352
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Schijnbaar wel, want de taalwetgeving raakt maar niet gerespecteerd in Brussel.
Hoezo?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2020, 22:19   #353
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U zeg het nu sarcastisch, maar u hebt gelijk. U niet laten doen. Nederlands blijven spreken in Brussel tot de andere (Franstalige) inbindt. Brussel is wettelijk tweetalig, hoofdstad van België en dient zich ook zo te gedragen. Goedschiks of kwaadschiks.
Inderdaad!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2020, 22:31   #354
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U zeg het nu sarcastisch, maar u hebt gelijk. U niet laten doen. Nederlands blijven spreken in Brussel tot de andere (Franstalige) inbindt. Brussel is wettelijk tweetalig, hoofdstad van België en dient zich ook zo te gedragen. Goedschiks of kwaadschiks.
Allen niet in de ziekenhuizen. Daar mag het volgens diezelfde HO gerust eentalig Frans zijn en moeten we er, als Vlaamsgezinden, niet over zeuren. Dat is immers maar een uiting van benepenheid en fanatisme.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2020, 22:38   #355
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Hoezo?
Informeer u!

https://doorbraak.be/taalwet-in-brussel-is-waardeloos/
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 00:08   #356
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard Het Leitmotiv voor elke staatshervorming.

Citaat:
Ge gaat wel heel losjes voorbij aan het feit dat 20 a 25 % van het onderwijs te Brussel wordt gevolgd in het NL-onderwijs.
En dat is niet niks ! Dat is een solide basis om te Taalreconquista te voltrekken die mogelijk is door een massale investering in het NL-onderwijs.
Uw defaitisme is gewoon hemeltergend, mijn waarde Quercus !

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 mei 2020 om 00:16.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 00:16   #357
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard Brussel is bijlange geen Beulemansstad meer !

Citaat:
Neen, dan hoeft het voor mij echt niet! Gij wilt gewoon 20 % Nederlandstalige Brusselaars afschrijven. Want dat is precies wat er zal gebeuren als er nu een Vlaamse onafhankelijkheid komt.
De Nederlandstaligheid mag niets inleveren als prijs voor Vlaamse onafhankelijkheid. Het Leitmotiv bij elke staatshervorming dient te zijn: Gaat de Nederlandstaligheid vooruit of achteruit tov van de Francophonie?
En als dat laatste het geval is dan verwerp ik die staatshervorming. Zoals bijvb. de allerlaatste.
Die 22/78-verhouding zal, als Vlaanderen onafhankelijk wordt, en Brussel een derde gewest ?* part entière een 0/100-verhouding worden, terwijl de uitdaging erin bestaat van het omgekeerde, 100-0 te bewerkstellingen !

Het beeld dat ge hebt van Brussel is trouwens voltooid verleden tijd !
De transitie van de bevolking is u blijkbaar ontgaan. Als ik te Brussel in de Panos nabij de Grote Markt een broodje bestel, en ik richt mij daarbij tot een blanke, dan wenkt die zijn Marokkaanse kollega die me wel te woord staat in het Nederlands ! En dat is bijlange geen uitzondering, hoor !
Die Arabieren die zijn niet zo taalfanatiek als de blanke FDF-ers. Voor hen is Frans slechts een tweede taal waarmee ze zich maar matig identificeren in tegenstelling tot die Fils Des Flamands.
Die vreemdelingen moet ONZE vreemdelingen en niet de HUNNEN. Zie mijn onderschrift. Dat is een tweede belangrijke strategie in de Taalreconquista.
Maar goed, maak dat maar eens extreem-rechtse Vlaamsnationalist wijs....

Onze vriend Jay-P is dat trouwnes ook niet ontgaan, al stelt hij het wel kru en op zijn manier:
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=228

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 mei 2020 om 00:35.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2020, 06:28   #358
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Allen niet in de ziekenhuizen. Daar mag het volgens diezelfde HO gerust eentalig Frans zijn en moeten we er, als Vlaamsgezinden, niet over zeuren. Dat is immers maar een uiting van benepenheid en fanatisme.
Helemaal niet. Ik zeg niets van dit alles. U verdraait mijn woorden. En dat is niet zoals het hoort.

Ik zeg gewoon dat men moeilijk Nederlandstalige verpleegkundigen in Brussel vindt. Zelfs tweetaligen zijn al moeilijk te vinden.
Oud 15 mei 2020, 06:34   #359
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zeg gewoon dat men moeilijk Nederlandstalige verpleegkundigen in Brussel vindt. Zelfs tweetaligen zijn al moeilijk te vinden.
Betaal ze dan meer.
Oud 15 mei 2020, 06:44   #360
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Neen, dan hoeft het voor mij echt niet! Gij wilt gewoon 20 % Nederlandstalige Brusselaars afschrijven. Want dat is precies wat er zal gebeuren als er nu een Vlaamse onafhankelijkheid komt.
De Nederlandstaligheid mag niets inleveren als prijs voor Vlaamse onafhankelijkheid. Het Leitmotiv bij elke staatshervorming dient te zijn: Gaat de Nederlandstaligheid vooruit of achteruit tov van de Francophonie?
En als dat laatste het geval is dan verwerp ik die staatshervorming. Zoals bijvb. de allerlaatste.
Die 22/78-verhouding zal, als Vlaanderen onafhankelijk wordt, en Brussel een derde gewest ?* part entière een 0/100-verhouding worden, terwijl de uitdaging erin bestaat van het omgekeerde, 100-0 te bewerkstellingen !

Het beeld dat ge hebt van Brussel is trouwens voltooid verleden tijd !
De transitie van de bevolking is u blijkbaar ontgaan. Als ik te Brussel in de Panos nabij de Grote Markt een broodje bestel, en ik richt mij daarbij tot een blanke, dan wenkt die zijn Marokkaanse kollega die me wel te woord staat in het Nederlands ! En dat is bijlange geen uitzondering, hoor !
Die Arabieren die zijn niet zo taalfanatiek als de blanke FDF-ers. Voor hen is Frans slechts een tweede taal waarmee ze zich maar matig identificeren in tegenstelling tot die Fils Des Flamands.
Die vreemdelingen moet ONZE vreemdelingen en niet de HUNNEN. Zie mijn onderschrift. Dat is een tweede belangrijke strategie in de Taalreconquista.
Maar goed, maak dat maar eens extreem-rechtse Vlaamsnationalist wijs....

Onze vriend Jay-P is dat trouwnes ook niet ontgaan, al stelt hij het wel kru en op zijn manier:
https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=228
Er komt geen Vlaamse onafhankelijkheid. Hoogstens een grondige hertekening van België. En dat is nodig ook op bepaalde domeinen.

En er komt evenmin een Catalaanse onafhankelijkheid. Noch een Baskische.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 mei 2020 om 06:50.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:06.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be