![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#2621 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb dat zelf aan de telefoon zo mogen vernemen van het noodnummer, toen ik er eventueel ziek van was begin maart: AANGEZIEN ik niet naar Italië geweest was KON ik het niet hebben, en moest het dus een ander virus zijn. Het is mogelijk dat het een ander virus was, ik weet het nog altijd niet of ik corona gehad heb of niet. Mocht ik geen griep vaccin gehad hebben, en mijn collega's ook niet, dan zou ik van de opinie zijn van mijn huisdokter dat ik griep had ("gezien het geen corona kon zijn, vermits ik niet naar Italie geweest was"). Maar om het betrapt te hebben van een gevaccineerde, zelf gevaccineerd te zijn, en het doorgegeven te hebben aan mijn zoon die gevaccineerd was, dat lijkt mij een beetje veel. Kijk, misschien was het wel griep. Ik weet het nog altijd niet. Maar de reden waarom het officieel geen corona was, was simpel: ik was niet naar Italië geweest, punt. Het spreekt vanzelf dat die definitie zelf ervoor zorgt dat je de verspreiding van de ziekte onmogelijk tegen kan gaan: immers, als ze zich lokaal verspreidt is het bij definitie die ziekte niet, en zegt men dat ook aan de dragers ervan. Maw, de verspreiders werden "gerustgesteld". |
|
|
|
|
|
|
#2622 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#2623 | |
|
Europees Commissaris
|
Citaat:
Ik weet niet indien je ook andere maatregelen genomen hebt, ben je bijvoorbeeld thuis gebleven, heb je zoveel mogelijk afstand genomen van iedereen? Heb je regelmatig de handen gewassen enz...? Nu dit gezegd zijnde, ik denk wel dat de overheden in de ski-gebieden een verpletterende verantwoordelijkheid dragen in deze. Ze zijn nalatig geweest en het is m.i. nog maar gerechtvaardigd dat ze een aantal rechtzaken tegen zich angespannen krijgen. Om dan even terug op topic te komen, de lockdown is mijns inziens ook een kwestie van voorzichtigheid maar dan misschien een beetje te overdreven. Langs de andere kant zit men de bevolking gedurende weken wijs te maken dat het allemaal wel zal meevallen en dan moet men de boodschap brengen dat het eigenlijk allemaal niet meevalt. Het is begrijpelijk dat velen dit niet zullen geloven en dat ze nog vlug een party geven voor ze in lockdown gaan. |
|
|
|
|
|
|
#2624 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Dan zou dat eens te meer het bewijs zijn dat die lockdown helemaal niet nodig was. Want in het grootste deel van China was er nooit een lockdown, zelfs de discotheken, bordelen, bars, etc. bleven gewoon open, en de sportcompetities gingen gewoon door.
|
|
|
|
|
|
#2625 | |||
|
Secretaris-Generaal VN
|
patrickve
Citaat:
Ik denk nog steeds dat het een overreactie was, een paniekreactie door niet al te slimme politici, een mediahetze en paniekgolf waar geen strak plan achter zat. Natuurlijk merkte ik wel patronen op. Mensen als "sheriff" De Crem kwamen in de glansrol van hun leven. "Blijf in uw kot" dat kwam een heleboel brave Vlamingen en klootjesvolk goed uit. Hun hele leven draait rond hun nieuwe veranda en nieuwe keuken in hun fermette in een verkavelingswijk, vandaar ook dat de eerste die terug open gingen de tuincentra waren, en die gaan nooit op cafe en als ze op reis gaan is het naar Frankrijk of het Zwarte woud. Meestal families met een tuin dus, het brave CD en V model. De politie die bij mensen kan binnenvallen, buren verklikken, etc. een heleboel machtsgeile flikken en verzuurde nobody's konden eindelijk eens doen waar ze al jaren van droomden. Citaat:
Citaat:
Behalve dan dat er paniek was, men besefte dat men veel te laat reageerde en wilde dit rechtzetten. De beslissing van Zweden was trouwens heel controversieel en ging tegen de stroom in. Tegen de stroom ingaan, dat zit niet in de natuur van de huisje tuintje meerderheid in België. Wat wel heel erg meespeelt, niet enkel in België maar op wereldvlak dan, is de geopolitiek tussen de VS en China. De beschuldigingen aan het adres van China door Trump waren een overduidelijke poging om het eigen gebrek aan beleid te verdoezelen en de schuld bij een ander te leggen. Op een bepaald moment zag je dat Rusland en China hulpploegen stuurden naar Italië, terwijl Duitsland zelfs weigerde mondmaskers die al voorzien waren voor Italië, vrij te geven. Ook blijkt uit alles dat China daar veel professioneler op reageerde, en dat hun model dus superieur was. In die zin moet je al de beschuldigingen aan het adres van China zien, het is een propagandaoorlog geworden. (ook de overdreven aandacht voor de epidemie in Rusland, waar uiteindelijk veel minder doden vielen dan België, en dat voor een land dat 500 keer groter is) Wat de verzorgende sector betreft, die mensen hebben hard gewerkt, dubbele shiften gedraaid, en er zijn er veel zelf besmet. Dus hen valt niets te verwijten. Natuurlijk, en dat zal rechts nog moeilijk kunnen tegenhouden, is deze crisis een mooie gelegenheid voor links op de overinvestering en de lage lonen in deze sector aan te klagen. In plaats van klappen zou men veel beter hun lonen optrekken. Zodat de job weer aantrekkelijker wordt. Een ander positief gevolg van de crisis is volgens mij dat er minder zakenreizen en snoepreisjes zullen georganiseerd worden, nu blijkt dat er ook veel kan met videoconferencing. Men moet daarin wel niet overdrijven, zo zie je dat thuisonderwijs toch geen zo'n groot succes was. En doktersconsultaties per videoconferentie is toch ook niet alles. |
|||
|
|
|
|
|
#2626 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Punten "voor": *) ik zat onder anti biotica op dat moment, voor een bronchitis (die ik dikwijls heb). Het was dus viraal. *) ik ben veel zwaarder ziek geweest dan voor een gewone verkoudheid, met een ongelofelijke daling in bloeddruk (tot 9/6 gedaald), en meer dan 14 dagen nodig gehad om een normale bloeddruk te bekomen (boven de 11 uit te komen) *) ik was gevaccineerd tegen griep, de persoon van wie ik het betrapt heb ook, en mijn zoon die ik aangestoken heb, ook. Die heeft zelf een andere aangestoken die meer dan een week zwaar ziek is geweest. *) mijn zoon heeft zijn vriendin niet aangestoken, ik mijn vrouw ook niet. Vrouwen leken "immuun" te zijn. Punten "tegen": *) ik ben ziek geworden op 2 dagen na besmetting, en het was "radikaal" begonnen, met 40 graden koorts *) ik ben intens ziek geweest (kon zo goed als niet opstaan), maar slechts gedurende 2 dagen veel koorts gehad, nadien was die voorbij, en bleef enkel de lage bloeddruk, futloosheid en veel hoesten over gedurende 2-3 weken. *) ik heb nooit ademhalingsproblemen gehad (wel veel gehoest). --> dat doet allemaal aan griep denken. Een verkoudheid was het zeker niet. Het kon ook geen bacterie zijn. |
|
|
|
|
|
|
#2627 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik heb dus een mailtje gestuurd naar mijn werk om te zeggen dat ik GEEN covid-19 had, dat ze zich geen zorgen moesten maken. Aangezien ik al ziek was daarvoor (ik was onder behandeling voor een bronchitis) gaf ik al geen hand meer en zo. Sommigen bekeken mij daar raar voor, trouwens. En ik had al de gewoonte om in mijn elleboog te hoesten. Mijn collega's noemden mij daarvoor al "corona" Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 19 mei 2020 om 09:51. |
||
|
|
|
|
|
#2628 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Inderdaad. Het is totaal onmogelijk dat die epidemie daar niet is doorgegaan, he. Maar als je daar geen drama van maakt, dan merkt men het niet.
|
|
|
|
|
|
#2629 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ik wil ook nog meegeven dat ik een deel van de lockdown in België gemist heb, want ik zat in Kenia tot begin april. Ik wilde daar blijven, maar toen begon er ook daar een lockdown, en zou ik vast komen te zitten tot het einde van dit jaar, want alle vluchten werden opgeschort. Ik heb dus maar een ticket gekocht voor de laatst beschikbare vlucht (een extreem duur ticket). Even meegeven dat de Belgische ambassade geen kloten gedaan heeft om landgenoten te helpen.
De lockdown in Kenia was nog absurder dan in België, want daar waren toen amper een paar tientallen gevallen en nog geen enkele dode. Er werd een curfew ingesteld vanaf 19 u, en niemand mocht nog Nairobi in of uit. Je moet weten dat miljoenen Kenianen werken in Nairobi, en in satellietsteden of krottenwijken ver buiten het centrum wonen. Door de chronische files is het onmogelijk om om 19 u thuis te zijn. Je moet ook weten dat de meerderheid in de steden leeft van dag tot dag, dus lockdown betekent geen inkomsten die dag en dus geen eten. De belofte om eten uit te delen in de arme wijken bleek (uiteraard) een leugen te zijn. De Keniaanse flikken, op zich al een van de meest gewelddadige en corrupte ter wereld, kwamen ook in een glansrol. Wie zich na 19 u nog op straat bevond, werd in elkaar geslagen, gemarteld of gewoon neergeschoten. De politici waren veel banger van corona dan van de gebruikelijke ziektes zoals malaria, aids, etc. die in die landen nochtans veel meer doden veroorzaken(hele streken in West-Kenia werden ontvolkt door aids in de jaren 90). Toen Boris Johnson (de Keniaanse elite kijkt heel erg naar het VK) ernstig ziek werd, zagen ze dat dit een ziekte is die niet discrimineert, anders dus dan bvb. malaria, dengue, Aids, etc. Een epidemie zou ook pijnlijk duidelijk maken hoe slecht het land geregeerd wordt, met slechts 53 bedden op intensive care voor een bevolking van meer dan 55 miljoen mensen. Er waren geruchten dat er lokaal beademingstoestellen zouden geproduceerd worden, maar ik denk dat ik liever een spuitje zou krijgen dan zo'n toestel te moeten ondergaan... En die lockdown kwam hen uitstekend uit om een arme en opstandige bevolking nog meer onder de duim te houden. De militairen namen Nairobi over, en de politie kon nog meer mensen geld aftroggelen, dus die waren ook blij. Ondertussen is er echt honger, talloze mensen sterven, niet door corona maar door honger. Ik denk ook in andere Afrikaanse landen. Journalisten mogen niet reizen dus het blijft allemaal onder de radar, net als het politiegeweld. Wat corona zelf betreft, ik blijf erbij dat het virus zich minder verspreidt bij warme temperaturen. Daarenboven heeft Kenia weinig ouderen en zieken, die gaan sowieso dood door een gebrek aan medische voorzieningen en de onhygiënische omstandigheden waarin ze moeten leven. Afrikanen hebben, door die omstandigheden en blood stelling aan tal van ziektes, volgens mij ook een hogere resistentie. Als Europeaan werd ik constant mr. corona genoemd, want bijna alle gevallen werden geïmporteerd uit Europa. Om maar te zeggen dat het nog veel erger kan dan in België. |
|
|
|
|
|
#2630 | |||||||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In Italie kan men de paniek begrijpen. Maar eens Macron dat ook gedaan heeft, hebben de andere Europese landen zich daar ook achter geschuild. Het LEEK de "veilige" positie te zijn. Nu zijn we stilaan de ramp aan het meten. Maar dat was blijkbaar - eigenaardig genoeg - niet duidelijk voor die eerste paniek beslissers. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hoe meer verzorgers je hebt, hoe meer zieken er blijkbaar zijn. |
|||||||||||
|
|
|
|
|
#2631 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#2632 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Lijkt op het Franse systeem: als je een "contact" bent, dan ga je 7 dagen in quarantaine, en is er systematisch een test (7 dagen inderdaad, omdat te snel testen een false negative kan geven). Je gaat nooit in quarantaine zonder test te ondergaan. Blijk je negatief, dan ga je nog 7 dagen in "lichte quarantaine" (je gaat niet werken, maar je mag wel boodschappen doen en zo, zoals tijdens de lockdown) en nadien is 't goed. Ben je positief, dan ga je 14 dagen in quarantaine, of tot je uitgeziekt bent (het langste van de 2). Heb je symptomen als contact, binnen die 7 dagen, dan ga je direct testen. Heb je symptomen zonder contact, dan beslist je huisdokter wat er gebeurt, en gaat hij uw eventuele contacten vragen. Maar inderdaad, quarantaine zonder test is vervelend. Laatst gewijzigd door patrickve : 19 mei 2020 om 11:44. |
|
|
|
|
|
|
#2633 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Bijzonder intrigerende simulatie:
https://science.sciencemag.org/conte...cience.abc2535 1) het weer zal niet veel invloed hebben op de eerste pandemische piek (zomerweer en zo). Het zal wel een rol spelen voor de volgende pieken, maar voor de eerste piek speelt het niet. 2) essentiele rol van groepsimmuniteit: als groepsimmuniteit door maatregelen te laag is op het ogenblik dat de tweede piek "optimaal" is betreffende het weer, riskeert die van hoger te zijn dan zonder maatregelen ! |
|
|
|
|
|
#2634 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Logica zelve, daarom proberen ze nu vlug wat besmettingen los te peuteren maar het mag wel eens vlugger gaan, iedereen heeft elkaar zo bang gemaakt dat ze nu in een patstelling staan. |
|
|
|
|
|
|
#2635 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#2636 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Niet iedereen ziet dat zitten.
|
|
|
|
#2637 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het is inderdaad wel bijzonder grappig dat dit virus hetzelfde doet bij politici als in uw lichaam: enorm veel schade veroorzaken door over-reactie ! Zoals je stelt zouden ze het waarschijnlijk in Kenia niet eens merken als het voorbij kwam: jongere bevolking, geen groot en gevaarlijk verzorgingssysteem, men is gewoon aan meer doden, enz... |
|
|
|
|
|
|
#2638 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#2639 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Is het overreactie? Wuhanflu doden zijn nu onmiddellijk zichtbaar, doden tengevolge van de depressie komen pas later en zullen moeilijker te identificeren zijn. Het is goed mogelijk dat onze politici idioten zijn, maar moesten ze cynische psychopaten zijn, zouden ze juist dezelfde maatregelen nemen.
|
|
|
#2640 |
|
Parlementslid
|
Als het echt zo besmettelijk is dat een Lock down verantwoord was dan zitten we binnen de kortste keren terug thuis. Als ik er een cijfer op moet plakken dan schat ik dat amper 20% zich nog aan de social distancing houdt en in zijn bubbel van vier personen blijft. Ik zie ook nog amper volk met een mondmasker op en de hangel in bedrijven staat er maar te staan. In een plaatselijk tankstation is het terug "café". Even gaan tanken en snel een blikje Jupiler uit de frigo nemen en een babbel doen. Met eigen ogen gezien dat er vijf mensen in de bureau stonden (4 op 4 meter). De boeren komen er met hun tractors rode mazout tanken en kennen het woord social distancing zelfs niet. Die staan gewoon te zeveren en geven de lokale tankmadam zelfs een kus op de wang. Om maar te zeggen in boerendorpen gaat het terug zoals toen corona nog een onbestaand beestje was.
Donderdag zomers weer en gisteren was het al drukte bij Renmans om vlees te bestellen. De BBQ's zullen massaal in gang worden gezet. En aan de grootte van de bestellingen te horen zal het voor velen niet in beperkte kring worden. De politie controleert toch niet meer. Op niets nog eigenlijk. De wegen zijn echte racebanen geworden. Waarom rijden er 's avonds laat nog zoveel wagens tegen heel hoge snelheid rond? Op kleinere veldwegen? Op de grotere wegen is het echt te gek. Daar vlammen zelfs vrachtwagens nu elkaar al voorbij. En de boeren draaien overuren en zitten nu zelfs 's nachts op hun velden. Controle? Noppes. Ach de mensen willen niets liever dan een nieuwe Lock down. Ze krijgen dan een kleine 1400 euro om thuis te zitten. Met de zomer in aantocht voor velen een mooi cadeau. Veel tweeverdieners hebben ook een mooie spaarboek dus financieel geen zorgen. En zeker de 40/50 plussers die hun woning al hebben afbetaald en waar de kinderen al het huis uit zijn. Ik ken er zelfs enkelen die graag hun C4 zouden krijgen. Omdat ze gezien hebben dat het met veel minder ook heel goed lukt en ze nog kunnen doen en laten zoals voorheen. Die zitten nu gedemotiveerd op hun werk en doen nog juist wat ze moeten doen. Op hun tempo en zonder nog maar enige ambitie te hebben of gemotiveerd te zijn. Dat zijn bedrijven die snel terug naar gemotiveerd en ervaren personeel zal moeten gaan zoeken. |
|
|
|