Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 mei 2020, 07:21   #61
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het is raar dat we dat dus al tientallen jaren niet doen voor het griep vaccin, dat nochtans in die orde van grootte doden veroorzaakt sommige jaren.

Maar kijk, het probleem van de verplichting is dat het aversie oproept. Het duur maken en beperken zou juist "goesting" veroorzaken om het te willen. Het is psychologisch niet verantwoord.
Ik ga een voorbeeld geven. Om te illustreren. Niet om te dienen als nieuw gespreksitem, want of topic.

Het is psychologisch evenmin verantwoord om groenten gratis ter beschikking te stellen in supermarkten, omdat het gezonde voeding is.

In een gemeenschap moet je sommige dingen aanvaarden. Wij rijden hier rechts en voor sommige noden is er niet veel tijd om lang over te zeveren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2020, 07:24   #62
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oei, ik zie plots iets roods verschijnen links op mijn scherm.

Wat betekent dat rode bolletje? Als je er op gaat staan, lees ik "dat ik niet zichtbaar ben" ??

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 21 mei 2020 om 07:31.
Oud 21 mei 2020, 07:27   #63
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
In een gemeenschap moet je sommige dingen aanvaarden.
Maw, als goed vee moet je doen wat de boer U oplegt. De essentie van staatsaanbidders he.

In normale omstandigheden kan men soms nog de illusie koesteren dat de staat soms nog eens (in mijn idee, per ongeluk) iets "nuttigs" doet. In de "behandeling" van deze "crisis" is stuk voor stuk ELKE zaak die de staat heeft gedwongen, nefast geweest, en is het enige dat de staat HAD KUNNEN DOEN en positief had bijgedragen, niet gebeurd. We hebben hier nu al enkele maanden AAN EEN STUK het zwart-op-wit bewijs dat ALLES wat de staat als dwingelandij heeft uitgevaardigd, op ongeveer elke meetschaal NEFAST en SCHADELIJK is geweest, en NIKS heeft opgelost.

Niks.

Zelfs niet de beperking van de epidemie: als de epidemie nu toeneemt na het einde van de lockdown, dan was de lockdown dus heel duur zonder iets definitiefs op te lossen, gewoon uit te stellen. Als de epidemie nu NIET toeneemt is dat het bewijs dat de lockdown nergens nodig voor was, want die is vanzelf gekalmeerd.

Zo simpel is dat.

ALLE economische schade veroorzaakt door de lockdown met dwang, is totaal nutteloos geweest, oftewel omdat de "winst in vermindering van epidemie" door de tweede piek die nu zal komen, teniet zal gedaan worden ; oftewel omdat, als er geen tweede piek is, dus niet nodig was.

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 mei 2020 om 07:28.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2020, 07:33   #64
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Bron: https://www.redactie24.be/news/30747...verplichten-we

Twee vragen:

1) Kan dat (juridisch gezien)
2) Kan dat (moreel gezien)

Uit het aritkel:

Naast Polio, is er ook (aan de hand van een basisvaccinatieschema) een regeling van kracht voor o.a. Kinkhoest, Tetanus, Rodehond, ...
Echter, is dit reeds juridisch vastgelegd. Het 'is' verplicht.

Het lijkt mij dus dat voor (1) het momenteel niet mogelijk is dit te verplichten. Tenzij de bepaling dermate zijn opgemaakt, dat ad-hoc bepaalde vaccins kunnen worden toegevoegd zonder meer.

Wat betreft (2), vind ik het geen slechte zaak. Voor mij kan dit wel degelijk.
Dr Josef Mengele zou dit plan Geenszins afwijzenn. Maar juridisch gezien gaat de vergelijking met vaccinatie tegen polio, rode hond e.d. niet op. Het gaat dan om vaccinatie van minderjarigen die niet zelf kunnen beslissen. In dat geval kan de Staat in het belang van het kind de ouders buiten spel zetten. Bij Covid-19 zullen kinderen niet verplicht worden gevaccineerd. Er is ook geen leeftijd te bepalen waarop dat nodig zou zijn en veilig zou zijn. En dan zullen ook arbeidsmigranten, toeristen en alle buitenlanders niet zonder vaccinatie kunnen worden toegelaten. Dus Geens kletst uit zijn nek.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2020, 10:50   #65
Tempest
Gouverneur

Tempest's schermafbeelding

Standaard

Wat een autoritaire aap.

Volwassenen verplichten is iets anders dan baby's spuiten met poliovaccin.

Verplichten is waarschijnlijk niet eens nodig (als 70+% van de bevolking gevaccineerd raakt bereiken wij een algemene groeps-immuniteit. Vandaar ook dat recthers een inenting tegen polio nooit gedwongen laten uitvoeren (als je als ouder weigert krijg je in theorie een kleine boete — dan is het klaar).

Als Koen Geens iets anders voorstelt (mensen stante pede aanhouden en inspuiten) dan is hij idd een reïncarnatie van Josef Mengele
.

Laatst gewijzigd door Tempest : 21 mei 2020 om 10:55.
Tempest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2020, 12:00   #66
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Oei, ik zie plots iets roods verschijnen links op mijn scherm.

Wat betekent dat rode bolletje? Als je er op gaat staan, lees ik "dat ik niet zichtbaar ben" ??
En wanneer gaat NVA nu een motie van wantrouwen indienen tegen MDB?
sbe4kdr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2020, 12:05   #67
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Wat versta je niet in mijn link met de woorden "bij wijze van spreken" ?
Als je nu 5000 en 1000 doden had gezegd dan was die 'bij wijze van spreken' nog verteerbaar. Maar een naar absurd neigend getal van 5 gebruiken is enkel bedoeld om geen tegenspraak te krijgen.
Oud 21 mei 2020, 13:45   #68
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tempest Bekijk bericht
Verplichten is waarschijnlijk niet eens nodig
Het is gewoon dom, want dat schept aversie. Ook niet vergeten dat dat vaccin waarschijnlijk om de 6 maanden of zo zal moeten herhaald worden.

Dat gaat een klein logistiek probleempje geven he: 14 miljard dosissen per jaar moeten produceren, zonder stoppen...

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 mei 2020 om 13:46.
Oud 21 mei 2020, 14:40   #69
Otherwise
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Het is gewoon dom, want dat schept aversie. Ook niet vergeten dat dat vaccin waarschijnlijk om de 6 maanden of zo zal moeten herhaald worden.

Dat gaat een klein logistiek probleempje geven he: 14 miljard dosissen per jaar moeten produceren, zonder stoppen...

In china is men daar met gemak toe in staat, 14 miljard dosissen per jaar produceren.
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2020, 16:18   #70
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee, helemaal niet. Het hangt serieus af van welke techniek men gebruikt voor dat vaccin. Het probleem is dat verschillende vaccins die nu ter studie liggen, totaal nieuwe technologieen gebruiken, maw, geen standaard vaccins zijn.

In het algemeen zijn vaccins goeie dingen. Ik ga hier zeker niet de vijand van vaccinatie uithangen, want het is in het algemeen een van de beste medische hefbomen die er bestaan. Maar het is onvoorstelbaar dat men een *totaal nieuw soort geneesmiddel* op gigantische schaal zou VERPLICHTEN zonder dat men de minste kijk zou hebben op eventuele lange-termijn effecten, vooral als het gaat om totaal nieuwe technieken, en vooral dat het zal gaan voor een vaccin dat geen enkel nut meer zal hebben voor een pandemie, maar enkel eventueel nog voor een endemische ziekte.

Het is totaal niet ondenkbaar dat een nieuwe vaccin techniek ergens een of ander kanker-ontluikend proces bevordert. Dat hoeft geen onderdeel te zijn van het normale vaccin, maar kan voortkomen uit fabricatie fouten. Er is het bekende geval van het polio vaccin in de USA in de jaren 50, waar door een fout in het productie proces, men eigenlijk een echt polio virus injecteerde en de kinderen die gevaccineerd werden, ziek werden. Dat is gelukkig beperkt tot 250 gevallen of zo, toen men het merkte. In de jaren 60 heeft men gemerkt dat vele polio vaccinatie dosissen besmet waren met het virus SV40, dat kanker veroorzaakt in knaagdieren.

Dat is niet om schrik aan te jagen, en dat zijn dingen die men kan weren. Maar als men direct op gigantische schalen gaat vaccineren zonder enige terughoudendheid, zouden er wel eens rampen kunnen gebeuren.

Vandaar dat een verplichting ter zake nogal, eh, typisch is voor een staat.
Tja, qua entstofontwikkeling verloopt het niet altijd even goed.
Het 'Oxford'-vaccin dat getest werd op rhesus-aapjes was 100 % effectief, helaas stierven alle aapjes aan de bijwerking.
https://www.fort-russ.com/2020/05/se...x-group-fails/

Ook in de VS werd een test gedaan met een nieuw anti-corona-vaccin. 3 van de 15 vrijwilligers hielden er werkonbekwaamheid en gezondheidszorg aan over.
https://www.fort-russ.com/2020/05/ca...ne-by-moderna/

Men houde beter het hoofd koel.
Oud 21 mei 2020, 16:43   #71
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
En wanneer gaat NVA nu een motie van wantrouwen indienen tegen MDB?
Als de nva zelf de tijd rijp acht. Niet wanneer jij de tijd rijp zou achten.

Daar staat ge nu met uw klein pietje bloot hé.

Oud 21 mei 2020, 16:44   #72
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sbe4kdr Bekijk bericht
Als je nu 5000 en 1000 doden had gezegd dan was die 'bij wijze van spreken' nog verteerbaar. Maar een naar absurd neigend getal van 5 gebruiken is enkel bedoeld om geen tegenspraak te krijgen.
Hoez? Moet ge nu ineens geen link meer hebben?

Terzijde: laat je nooit ringeloren door mij. Geen altijd tegenspraak als je denkt dat te moeten doen. Ikzelf doe dat ook. Soms.

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 21 mei 2020 om 16:46.
Oud 21 mei 2020, 17:34   #73
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
In china is men daar met gemak toe in staat, 14 miljard dosissen per jaar produceren.
Ons laten inspuiten met een Chinees vaccin, dat zou pas ronduit crimineel zijn
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 mei 2020, 18:12   #74
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
Waarschijnlijk wel. Het punt is dat zo een enorme opschaling van een *nieuw* proces een beetje riskant is. Het is beter om in "stappen" op te drijven, waar je eerst 1000 mensen vaccineert ; als dat goed gaat, ga je naar 100 000. Als dat goed gaat, ga je naar 10 miljoen. Als dat goed gaat, en zo voort... Elke schaalvergroting brengt uitdagingen en mogelijke vergissingen of ongemerkte problemen met zich mee. Het zou helemaal anders zijn mocht men de gekende procede's van het griep vaccin bijvoorbeeld gebruiken. Men heeft daar jaren ervaring mee.
Oud 21 mei 2020, 22:09   #75
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Als de nva zelf de tijd rijp acht. Niet wanneer jij de tijd rijp zou achten.

Daar staat ge nu met uw klein pietje bloot hé.
Het niet rapporteren van een misdaad is ook strafbaar, zeker voor een ambtenaar.
Oud 21 mei 2020, 22:12   #76
sbe4kdr
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoez? Moet ge nu ineens geen link meer hebben?

Terzijde: laat je nooit ringeloren door mij. Geen altijd tegenspraak als je denkt dat te moeten doen. Ikzelf doe dat ook. Soms.
Als je zelf een theorie opwerpt is er natuurlijk geen bron, dus ernaar vragen is dan ook nutteloos maar dat gebeurt nogal regelmatig.
Anderzijds zijn er mensen die de bron niet lezen en toch commentaar geven, dat is nog veel irritanter.
Oud 22 mei 2020, 02:19   #77
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Tja, qua entstofontwikkeling verloopt het niet altijd even goed.
Het 'Oxford'-vaccin dat getest werd op rhesus-aapjes was 100 % effectief, helaas stierven alle aapjes aan de bijwerking.
https://www.fort-russ.com/2020/05/se...x-group-fails/

Ook in de VS werd een test gedaan met een nieuw anti-corona-vaccin. 3 van de 15 vrijwilligers hielden er werkonbekwaamheid en gezondheidszorg aan over.
https://www.fort-russ.com/2020/05/ca...ne-by-moderna/

Men houde beter het hoofd koel.
Je kon geen obscuurdere nieuwssite vinden dan fort russ? Ik kreeg tegelijk hoofdpijn en een flashback naar layouts van 25 jaar geleden met veel kleurtjes.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 05:04   #78
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Je kon geen obscuurdere nieuwssite vinden dan fort russ? Ik kreeg tegelijk hoofdpijn en een flashback naar layouts van 25 jaar geleden met veel kleurtjes.
Ik vond dat ook maar een rare site die aan een zilverpapieren-hoedje achtige toestand deed denken. Maar ik ben gaan kijken naar wat zij beweren:

Citaat:
Three of the 15 human guinea pigs in the high dose cohort (250 mcg) suffered a “serious adverse event” within 43 days of receiving Moderna’s jab.
RevContent InArticle SOLO

Moderna did not release its clinical trial study or raw data,but its press release,which was freighted with inconsistencies acknowledged that three volunteers developed Grade 3 systemic events defined by the FDA as “Preventing daily activity and requiring medical intervention. “Three of the 15 human guinea pigs in the high dose cohort (250 mcg) suffered a “serious adverse event” within 43 days of receiving Moderna’s jab.
en als je dan naar die moderna site gaat, en naar de news hierover,

https://investors.modernatx.com/news...s-mrna-vaccine

Dan lees je daar, hoewel het allemaal gepresenteerd wordt als "goed nieuws", het volgende:

Citaat:
mRNA-1273 was generally safe and well tolerated, with a safety profile consistent with that seen in prior Moderna infectious disease vaccine clinical studies. The sole incidence of a grade 3 adverse event in the 25 µg and 100 µg dose cohorts was a single participant at 100 µg who experienced grade 3 erythema (redness) around the injection site. To date, the most notable adverse events were seen at the 250 µg dose level, comprising three participants with grade 3 systemic symptoms, only following the second dose. All adverse events have been transient and self-resolving. No grade 4 adverse events or serious adverse events have been reported.
Eerst dacht ik: ja, 't is gewoon een beetje roodheid van de huid, dat is nu echt overdreven om te zeggen dat er een probleem is he !

Maar als je gaat kijken naar wat "grade 3" wil zeggen, dan is dat toch wel raar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Adverse_event

Citaat:
Clinical trial results often report the number of grade 3 and grade 4 adverse events. Grades are defined:[4]

Grade 1 Mild AE
Grade 2 Moderate AE
Grade 3 Severe AE
Grade 4 Life-threatening or disabling AE
Grade 5 Death related to AE
Het is dus een beetje raar om van "grade 3" te spreken (een *systemische* grade 3 dan nog, ttz, gans het lichaam) en verder dat alles goed verdragen werd en er niks ernstigs is gebeurd.

Laatst gewijzigd door patrickve : 22 mei 2020 om 05:05.
Oud 22 mei 2020, 09:04   #79
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

China beloofde het vaccin publiek toegankelijk te maken. Daar gaan VS corporaties niet op willen wachten. Een VS corporaties gecontroleerd vaccin, al dan niet voldoende werkzaam, al dan niet met bekende bijwerkingen, zal dus snel naar de 'markt' gebracht worden en dan zal België onder druk komen te staan dát vaccin aan te bieden aan haar bevolking en eventueel verplicht te maken zodat meest winst gemaakt kan worden. In hoeverre het dan nog allemaal gaat om volksgezondheid wordt vaag. De belangenvermenging in dit soort van staatskapitalisme in feite zal terecht het wantrouwen ten opzichte van een mogelijk vaccin vergroten.

En dat terwijl in Duitsland een vrij goed werkend geneesmiddel ontwikkeld werd las ik.

Laatst gewijzigd door Bach : 22 mei 2020 om 09:06.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 mei 2020, 09:56   #80
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
China beloofde het vaccin publiek toegankelijk te maken. Daar gaan VS corporaties niet op willen wachten. Een VS corporaties gecontroleerd vaccin, al dan niet voldoende werkzaam, al dan niet met bekende bijwerkingen, zal dus snel naar de 'markt' gebracht worden en dan zal België onder druk komen te staan dát vaccin aan te bieden aan haar bevolking en eventueel verplicht te maken zodat meest winst gemaakt kan worden. In hoeverre het dan nog allemaal gaat om volksgezondheid wordt vaag. De belangenvermenging in dit soort van staatskapitalisme in feite zal terecht het wantrouwen ten opzichte van een mogelijk vaccin vergroten.

En dat terwijl in Duitsland een vrij goed werkend geneesmiddel ontwikkeld werd las ik.
Daar loert inderdaad een risico. Men heeft beslist om in de zoektocht naar een vaccin en ook naar geneesmiddelen sneller te gaan dan de vaste procedures voorschrijven. Dat betekent dat het kan zijn dat er een moment komt dat er iets is dat wel lijkt te werken maar waarvan men nog niet helemaal weet hoe goed, hoe lang en hoe het zit met de bijwerkingen. En er zijn tientallen teams tegelijk bezig.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be